ФІЗИЧНИЙ ТУРНІР
Мета: стимулювати пізнавальний інтерес учнів до предмету фізики; виховувати вміння спілкуватися та співпрацювати,адекватно оцінювати свої успіхи та бути справедливим ло успіхів інших, створювати позитивний емоційний настрій.
Обладнання: плакати (вислови відомих людей про фізику), картки, малюнки та прилади для проведення конкурсів, обладнання для сценок.
Фізика – це наука розуміти природу.
Е. Роджерс
Чим ближче ми підходимо до істини,
тим більше розкриваємо її складність і
тим стає яснішою її невичерпність.
С.І. Вавілов
Ведучий. Добрий день, шановні уболівальники та гравці!
Ми починаєм наше свято.
Людей зібралось тут багато,
Щоб веселитись і щоб грати.
Про свято слово слід сказати:
«ФІЗИКА»!
Ти визнана найтяжчою із всіх наук,
Але потрібна нам завжди і всюду.
Без фізики ми нині як без рук,
З тобою з казки дійсність творять люди!
До речі, казки, легенди завжди були цікаві людям. А наші команди навіть назви свої пов'язали з фізичними легендами.
Нам познайомитися треба,
А командам розказати про себе.
Першою виступає команда «Еврика».
Капітан команди «Еврика». Наша команда має назву «Еврика», що з грецької означає «знайшов».
(На сцену виходить учень, сідає на стілець, в руках напис «Сіракузький цар». Він демонструє незадоволення не знаючи, як цей напис до себе закріпити, щоб його було видніше).
Цар. Майстра до мене! Негайно!
(Приходить майстер. В руках молоток, плоскогубці).
Цар. Зроби мені золоту корону, щоб нікому і на думку не спало сумніватися, що цар – я! Золото для корони візьми в скарбниці.
(Майстер виходить, повертається з короною, протягує її цареві).
Цар. Гарненька! Ось тільки чи з справжнього золота вона?
Майстер (кланяючись, тремтячим голосом). Не сумнівайся, цар! Все золото, що було відпущено, пішло на корону.
Цар. Ну, добре. Перевіримо. Покличте Архімеда!
(Майстер нишком уходить. З являється «Архімед»).
Архімед. Слухаю тебе цар.
Цар. Перевір чи золота ця корона, чи ні. Тільки дивись мені, не зламай!
(«Цар» встає, виходить. «Архімед» крутить в руках корону)
Архімед. Як же це встановити? Важка задача. «Не зламай!» Як би ж я знав густину речовини, з якої зроблено корону. Зважити і знайти масу легко, а от як визначити її об'єм? Як спекотно сьогодні. Ванна мені не завадить...
(Ховається за столом, чутно плескіт води).
От халепа! Як тільки я ліг в ванну, вода через край вилилася. Але ж це... Еврика! Еврика! Я знайшов! Я знаю! Я знаю, як знайти об'єм корони - її треба занурити в воду і визначити скільки води вона витіснить. Еврика!
(З криками «Еврика!» вибігає).
Ведучий. Слово надається команді «Електрон».
Розповідач (учень з команди «Еклектрон»). Споконвіку людям подобалося робити і прикраси, і корисні речі з скам'янілої смоли хвойних дерев, що росли на Землі багато сотен тисяч років тому – янтарю. За колір і блиск назвали древні греки його «сонячним каменем» – по грецьки – електроном.
Ось що трапилося ще в 5 столітті до нашої ери в Мілеті.
(Посеред сцени сідає дівчина з веретеном і вовною в руках )
Розповідач. Знайомтесь. Це дочка грецького вченого філософа давнини Фалеса Мілетського. Дівчина ні хвилини не сидить без роботи. Ось і зараз вона пряде вовну. Батько знаючи працьовитість доньки подарував їй не аби-яке, а янтарне веретено, те саме, що вона зараз тримає в руках.
(Дівчина впускає веретено)
От неприємність! Впустила! Та ще й в воду!
(Дівчина піднімає веретено, намагається витерти)
Але що ж це? Чим більше вона його намагається витерти, тим більше ворсинок з вовняного хітону до нього прилипає.
(Дівчина демонструє розгубленість)
Так батько ж вчений. Спитай.
Дівчина. Батько!
(Входить «батько»)
Дівчина. Поясни мені це диво.
Батько. Мабуть причина в янтарі. Греба перевірити.
Розповідач. Було проведено безліч дослідів. Фалес Мілетський закупив в фінікійців багатенько різних виробів з янтарю. Уявляєте, які вони були раді. Нарешті він впевнився, що янтар (тобто електрон) після натирання добре притягуєдо себе легенькі предмети. А явище це на честь янтарю так і назвали - електризація. Завдяки електризації зараз багато приладів працюють. Наприклад: ксерокс.
Ведучий. Жюрі підводить підсумки конкурса «Знайомство». Найвища оцінка – 5 балів. А ми готуємося до слідуючого змагання, яке називається «Розминка». Умови конкурсу: кожна команда підготувала по 5 питань суперникам. На обдумування 0.5 хв. Кожна вірна відповідь - 1 бал.
Команда «Еврика»
|
Команда «Електрон»
(Демонстрація) > < <----------------------------------------> |
Ведучий. Оголосимо результати попереднього конкурсу та конкурсу «Розминка». Слідуюче змагання має назву «Третій зайвий». (На дошці вивішуються завдання для обох команд). Серед запропонованих зображень приладів, одиниць вимірювань, фізичних величин необхідно вказати третього зайвого (те, що не зв’язано з іншими двома зображеннями). Кожна команда має по 3 завдання. На обдумування – 1 хв. Кожна вірна відповідь – 1 бал.
Ведучий. Далі нас чекає експериментальне дослідження. Заготовлено два завдання. Прошу капітанів команд пройти жеребкування. Тягнемо номерки, щоб з'ясувати, який дослід дістанеться команді.
1 завдання Знайти густину речовини Прилади: терези лаб, з важками, лінійка,кубик (густину речовини якого визначають), калькулятор. |
2 завдання Знайти опір лампочки Прилади: амперметр, вольтметр, з'єднувальні дроти, ключ, лампочка, батарейка, калькулятор. |
Ведучий. На обдумування 5 хв. Результат оцінюється до 5 балів. Поки команди готують експерименг, уболівальники можуть допомогти. За правільну відповідь ваша команда отримує додаткові 0.5 бала.
Запитання
Ведучий. Пропоную дістати монету з води так, щоб руки залишились сухими.
(На столі плоска прозора ємкість з водою, на дні - монета. В розпорядженні є склянка, шматок паперу, сірники)
(Після демонстрації досліду, уболівальникам пропонується пояснити явище).
Ведучий. Команди, будь-ласка, представте нам свої результати, з поясненням, як проводилися експерименти. Жюрі оцінює точність виконання. Оголошуємо конкурс «Знайди помилку». На дошці завдання для кожної команди. За 1 хв. потрібно обдумати відповідь, оголосити, що неправільно в намальованій схемі і накреслити на дошці вірну схему. Оцінка -3 бали.
Ведучий. Переходимо до останього змагання. Конкурс «Домашнє завдання» передбачає демонстрацію або фізичної величини, або приладу, з яким зустрічаємося на уроках фізики. Першою виступає команда «Еврика».
Д/з команди «Еврика» -«Середній фут».
(Всі учасники команди виходять на сцену)
Капітан. Як відомо, одиниця довжини фут походить від англійського «ступня». Його довжина в різних країнах коливається від 28см до З4 см. Виникла ця одиниця так: в неділю після обідні перших 15 чоловік, що виходили з костьолу, ставали в шеренгу один за одним ступня до ступні. Вимірювали довжину 15 ступнів і ділили на 15. Тому кожного тижня фут був іншим.
(Учні з команди вступають в діалог)
(Ведучий об’являє команду «Електрон»)
Д/з команди «Електрон» - «Терези».
(Виходить один з учасників команди з шальками від терез в руках, другий з гирьками та яблуками - «Продавець»).
Продавець. Увага! Увага! Вперше в школі людина-терези! Важимо все, що захочете! Визначаємо масу з великою точністю! Саме сьогодні спеціальним рейсом завезли яблука з Мадагаскару! Налітайте! Все буде точно, як в аптеці!
(підходить перший «покупець»)
(Продавець кладе на одну шальку терезів, що в руках «Людини-терезів» одне яблучко. «Терези» ледь-ледь погойдалися. Потім ще одне яблуко - «терези» в рівновазі).
(«Продавець» гладить по голові «Терези»)
(Підходить інший покупець-дівчина)
(Продавець накладає повну шальку яблук, але терези не рухаються, хоч стоїть гирька 200г. Показує кулака, дає стусана, але терези не реагують.)
(Потім до «Терезів»)
Терези. Але ж це - моя сестра!
Ведучий. Жюрі оцінює конкурс по п'ятибальній системі та підводить підсумки змаганню.
(Жюрі оголошує результат)
Ведучий. Всім учасникам змагань дякуємо. Сподіваємось, що сьогодні ви подивились на слово «фізика» під іншим кутом – під кутом гумору та доброго настрою. Щасти вам в пізнанні цієї науки!
На все добре!