Про інтелектуальну гру «Що? Де? Коли?»
Гра «Що? Де? Коли?», з'явившись на телевізійних екранах у 70-х роках XX століття, стала найпопулярнішим видовищем, сподобавшись мільйонам глядачів і знайшовши не меншу кількість своїх прихильників і аматорів. Вона стала дійсно народною грою: команди знавців з'явилися у селах, селищах, містах, утворився міжнародний клуб «Що? Де? Коли?», стали проводитися чемпіонати інтелектуальних ігор. Минуло вже декілька десятків років, та не втратила ця гра своєї популярності й зараз.
«Що? Де? Коли?» — командна гра, тут знання кожного стають основою успіху всіх. У цьому, мабуть, і криється головний секрет її вражаючого успіху і довголіття.
Ціль проведення інтелектуальних ігор з учнями - навчити їх самостійно і швидко думати, висловлювати свою думку, вислухати думку партнера по команді, вирішити, чия версія відповіді є вірною (при можливості, навіть, поступившись своєю). І все це необхідно зробити за обмежений, досить короткий проміжок часу — одну хвилину. Що може бути кращим тренінгом на інтелектуальне випробування? Тому інтелектуальні змагання розвивають смак перемоги над своїм незнанням, потяг до самоосвіти, привчають нетрадиційно мислити і шукати нестандартні шляхи, відстоювати свою думку, у критичний момент взяти ініціативу на себе.
Гра «Що? Де? Коли?» може стати чудовим доповненням до уроку, ефективним позакласним заходом. Досить тільки підібрати запитання, якось пов'язані з навчальним предметом, і під час гри перед учнями відкриються нові його грані, які не бачили вони за рамками шкільної програми. Під час гри засвоюється така кількість інформації, яку не здобудеш ніяким зазубрюванням.
Найважливіше значення мають запитання, підібрані ведучим (якщо це сам учитель, або учитель допомагає учню-ведучому підібрати такі запитання). Тому декілька зауважень щодо запитань.
По-перше, запитання повинні мати не перевірочний характер, а бути спрямованими на розширення ерудиції; шляхом логічного «відкриття» запитання із застосуванням раніше здобутої інформації учень повинен знайти відповідь.
По-друге, запитання, які відкривають у відомих фактів несподівані грані, є гарним мотиваційним стимулом до того, щоб учні звернулися до додаткової літератури з цього питання, особисто пересвідчились у правильності поданої інформації.
По-третє, запитання можуть містити певну морально-етичну оцінку певних дійсних подій і виконують, таким чином, ще й виховну роль, яку можуть підсилити стислі коментарі ведучого гри при оголошенні правильних відповідей.
По-четверте, у запитанні не повинно бути зайвої інформації, краще з нею ознайомити гравців під час оголошення відповіді, якщо вбачаєте необхідним ознайомити з нею присутніх.
По-п'яте, гарне запитання повинне містити підказку, якусь ♦ родзинку», яка може привести до правильної відповіді.
І головне. Відповіді подаються у письмовій формі (бо грають одночасно декілька команд), отже, запитання треба сформулювати так, щоб на нього можна було відповісти максимум трьома словами.
А найважливіше — гра повинна приносити задоволення усім учасникам: гравцям, ведучому, глядачам (якщо такі будуть).
Правила гри
1. У грі одночасно беруть участь всі команди, які виявили бажання грати і подали відповідні заявки.
2. До складу команди входить 6 осіб. Команда допускається до участі у грі, якщо на момент початку в її складі налічується не менше чотирьох, але і не більше шести гравців.
3. Завдання команд — дати правильну відповідь на питання, поставлене ведучим. Відповіді подаються на картках, у лівому верхньому кутку картки ставиться номер (або назва) команди, а у правому — номер питання.
4. За кожну правильну відповідь команда отримує одне ігрове очко. Відповіді даються в письмовому вигляді на спеціальних аркушах (картках), які кожна команда отримала перед початком гри (15 аркушів — по кількості запитань).
5. Ведучий оголошує номер питання, зачитує текст питання і промовляє слово «Час», після чого починається відлік хвилин обговорення. Через 50 секунд ведучий повідомляє: «Залишилось 10 секунд». Після закінчення хвилини ведучий повторно промовляє: «Час» і починає зворотний відлік 10 секунд, впродовж яких команди повинні здати картки з відповідями. (Слідкувати за часом може не ведучий, а спеціально призначений для цього помічник).
6. Вважається, що команда здала відповідь своєчасно, якщо її капітан (або гравець) підняв догори руку з карткою відповіді до закінчення зворотного відліку часу.
7. Відповідь є неправильною, якщо:
— не розкриває суті питання з достатньою ступінню конкретизації, яку визначає ведучий;
— форма відповіді не відповідає формі запитання;
— команда дала більш, ніж один варіант відповіді, хоча б один з яких не є вірним;
— у відповіді зроблено грубі помилки (невірно вказані імена, прізвища, назви, дати, способи дії тощо), які змінюють суть відповіді.
Якщо у відповіді наведено додаткову інформацію, безпосередньо відповіддю вважається фраза або слово, які прямо відповідають формі питання; невірна додаткова інформація не враховується у разі, якщо не змінює суті відповіді.
8. Команди-учасниці повинні під час гри не залишати своїх ігрових місць до офіційного закінчення гри, не заважати роботі організаційної групи, яка обслуговує змагання (збирають картки з відповідями, підраховують ігрові очки кожної команди), дбайливо ставитися до ігрового обладнання та приміщення, в якому проходить гра.
9. Ведучий виконує функції судці змагань. Він має право:
— позбавляти права участі в турнірі команду або окремих гравців, які під час гри некоректно поводять себе у відношенні до суперників, організаційної групи або глядачів, а також виводити із залу глядачів за підказки та некоректну поведінку;
— не приймати відповіді команд, які були здані несвоєчасно (претензії з цього приводу не приймаються);
— у разі незрозумілого написання та двозначного змісту відповіді не зараховувати її як вірну.
10. Капітан граючої команди у разі незгоди із рішенням ведучого про не зарахування відповіді як вірної, може оголосити протест по зарахуванню відповіді. Протест оголошується в усній формі одразу після проголошення правильної відповіді на запитання. Ведучий розглядає протест, у разі потреби може залучати консультантів-фахівців, у тому числі з присутніх на іграх. Це рішення є остаточним і оскарженню не підлягає.
11. У разі, коли команда, що подала протест, довела існування одного або кількох правильних відповідей на це питання, не вказаних ведучим, усім командам які дали аналогічні відповіді, вони зараховуються.
12. Переможцем вважається команда, яка дала найбільшу кількість правильних відповідей. Якщо дві чи більше команд набрали найбільшу однакову кількість ігрових очків, то між ними проводиться додаткова гра. У додатковій грі ведучий задає спочатку три питання, а потім, у разі необхідності, по одному питанню доти, доки не визначиться переможець.
Орієнтовні запитання для проведення ігор «Що? Де? Коли?»
Перша гра.
1. Ще на початку цивілізованої історії людства для офіційного спілкування з іншими державами стали призначатися спеціальні особи — посли. Послу давалися інструкції, написані на двох картках або табличках, складених навпіл. Як називалися ці таблички?
Відповідь: Ці складені навпіл картки називалися «дипломами» (звідси й слово «дипломатія»).
2. У середні віки єретикам (тобто відступникам від віри) присуджували покарання «по можливості милосердо і без пролиття крові». Що означав цей вислів у перекладі з мови найсвятішої інквізиції?
Відповідь: Спалювання живим на вогнищі.
3. Напишіть як можна коротше вислів: «об'єм кілограма води при температурі плюс чотири градуси Цельсія».
Відповідь: Літр.
4. За 1905—1912 роки у Росії від продажу цього «продукту» отримали прибутку 185 мільйонів карбованців (порівняння: від експлуатації залізниць — тільки 160 мільйонів). Що це за «продукт»?
Відповідь: Горілка.
5. Який скарб, за мудрим висловом українського мислителя Григорія Савича Сковороди, «не можна ні вкрасти, ні загубити, ні знищити»?
Відповідь: Знання.
6. Чому людей, які народилися в Росії у лютому 1918 року було значно менше, ніж у будь-якому іншому місяці цього ж року?
Відповідь: Це пов'язано з переходом на новий календар (лютий розпочався одразу із 14 числа).
7. У 1875 році великий російський композитор П. І. Чайковський написав цикл з шести романсів, серед яких був романс під назвою «Вечер». Композитор використав слова Л. Мея, які в свою чергу були російським перекладом одного вірша Тараса Григоровича Шевченка. Назвіть перший рядок вірша Т.Г. Шевченка, на слова якого Чайковський написав свій романс.
Відповідь: «Садок вишневий коло хати...».
8. Процес приготування кави складається з п'яти етапів:
1) підсмажування зерен;
2) їх охолодження;
3) помел зерен;
4) заварювання.
А який п'ятий етап?
Відповідь: Розливання по чашках.
9. Кажуть, що є місця, де зустрічаються дивовижні коні, які не поступаються за силою слонам. Де ж це?
Відповідь: На шаховій дошці.
10. Король Франції вшанував відомого математика і філософа Рене Декарта титулом «Великий координатор» за винахід, що стосувався театру. А який саме?
Відповідь: Нумерація рядів та місць.
11.У Франції протягом 1751—1776 років було видано 22 томи книг, які мали однакову назву, але різний зміст. Вкажіть цю назву.
Відповідь: «Енциклопедія наук, мистецтв та ремесел».
12. Що мав на увазі Бернард Шоу, коли говорив: «В кишені у мого приятеля бікфордів шнур, на одному кінці якого — вогонь, на іншому — дурень»?
Відповідь: Він говорив про цигарку.
13. В старі часи на Уралі людині, яка за власним бажанням опинялася у такому стані, давали прізвисько «остєклій». Кого так називали?
Відповідь: Людину, яка напивалася горілки до без свідомого стану.
14.У 1938 р. угорці Ласло і Георг Біро зробили винахід, без якого й сьогодні неможливо обійтися не тільки учню, а й будь-якій письменній людині. Що це за винахід?
Відповідь: Кулькова ручка.
15. Віками у житті Сходу величезну роль відіграють базари. Є базар і в мусульманському раї, але із однією суттєвою відмінністю від усіх земних. У чому ця відмінність?
Відповідь: Товари у раю безкоштовні.
Друга гра.
1. Його не купиш, але їм можна розплачуватися. Про що йде мова?
Відповідь: Про здоров'я.
2. Імператор Ефіопії Менелик II (1842—1913) завжди захоплювався західними технічними новинками. Одного разу він виписав із США три електростільці. Однак наближені пояснили монарху, що для використання цих шедеврів американської винахідливості необхідний електричний струм, якого в Ефіопії тоді не було. Після цього Менелик наказав два електростільці відправити на склад до кращих часів. А як імператор вирішив використовувати третій електростілець?
Відповідь: Використовувати як трой.
3. Назвіть професію судді футбольного матчу, який вперше застосував свисток на футбольному полі.
Відповідь: Полісмен.
4. Як називається межа між освітленою і неосвітленою частиною планети, яка дала назву серії відомих фантастичних бойовиків?
Відповідь: Термінатор.
5. Сучасні Олімпійські ігри ведуть свою історію з 1896 року, коли були проведені перші змагання. З того часу, через кожні чотири роки, проводяться чергові ігри. Але XII та XIII Олімпійські ігри не відбулися. Чому?
Відповідь: Через Другу світову війну.
6. Незвичайний весільний звичай існує у племені холеяс, що живе на території Індії. Під час весільної церемонії наречений повинен спіймати рибу і потім відпустити її у воду. А що повинен зробити наречений перед тим, як вкинути рибу назад у воду?
Відповідь: Поцілувати рибу.
7. Валківський район Харківської області здавна славився садівництвом. Особливо поширений тут сорт сливи, який був завезений Петром І до Росії. Назва цього сорту вказує на країну, з якої сливу було завезено. З якої країни вона потрапила в Росію?
Відповідь: 3 Угорщини (слива «угорка»).
8. У третьому акті опери К. Монтаверді «Орфей» її головний герой приходить на берег Стікса із супутницею. Орфей дякує і за те, що вона довела його до Харона і пропонує рухатися з ним далі. Супутниця відмовляється стверджуючи, що інакше зона порушить Закон Пекла. Хто вона?
Відповідь: Надія («Облиш Надію, хто сюди заходить»).
9. У 1825 році німецький лікар Е. Гейтнер заснував фабрику в Саксонії, яка розпочала випускати аргентан — матеріал, який нагадує срібло, але значно дешевший. Це був сплав нікелю, міді та цинку. А що виготовляли з цього матеріалу?
Відповідь: Виделки й ложки.
10. Франція 1870-го року. Фермеру Меж Мур'є було шкода викидати тваринний жир, і він, додаючи до нього різні продукти і переварюючи суміш, отримав новий продукт харчування. Який?
Відповідь: Маргарин.
11. Один із царів Стародавнього Риму, Сервій Туллій, всіх мешканців міста поділив на 6 розрядів, в залежності від кількості землі, якою володів житель. Найбіднішими були представники шостого розряду — пролетарі. Назвіть єдине багатство цих людей.
Відповідь: їхні діти.
12. У містах Неаполі і Венеції є люди, які працюють і при цьому співають так, що стали відомими на весь світ. Назвіть їхнє знаряддя праці.
Відповідь: Весло (мова йде про гондольєрів).
13. Заздрощі, жадібність, розпуста, ненажерливість, гордощі, лінощі, злість. А як все це можна назвати коротше?
Відповідь: «Сім смертних гріхів».
14. Що хоч і належить вам, але іншими вживається частіше?
Відповідь: Власне ім'я.
15. Американський мільярдер Пол Гетті стверджував, що вони «як гарна жінка: коли з ними поводяться неналежним чином, вони уходять до іншого».
Назвіть їх.
Відповідь: Гроші.
Третя гра
1. В операційній університетської клініки Маастріхта в Голландії стоять спеціальні електронні терези. Кожного разу, коли тут відбувається операція, ці терези використовуються двічі. Що на них зважують?
Відповідь: Хірургічні інструменти — до та після операції (у разі зміни загальної ваги доводиться відправляти пацієнта на рентген — чи не забули щось «усередині»).
2. Назвіть прізвище француза, який виробляв пляшки для вина. Його вважають також і першим, хто почав виробляти лабораторний посуд. Саме він вперше випустив градуйовані скляні циліндри, які потім знайшли таке широке розповсюдження в наукових лабораторіях.
Відповідь: Клод-Еміль-Жак-Батист Літр.
3. Винайдені у 1833 році, в Росії виробляються з 1837 року. Безпечні з'явилися в Швеції у 1855 році. Виробляються й зараз у величезній кількості, але дітям не рекомендується ними користуватися. Що це?
Відповідь: Сірники.
4. Як на Русі колись називали будь-якого чужоземця, який не вмів говорити по-руськи?
Відповідь: «Німець», тобто «німий».
5. В західних країнах автомобілі найчастіше носять ім'я власника або засновника заводу: «Форд», «Опель» та інші. А яка фірма випускає автомобілі «Фабрики італійських автомобілів в Турині»?
Відповідь: ФІАТ.
6. Назвіть два місяці, які, за народною приказкою, своїми характерами схожі між собою.
Відповідь: Березень і листопад (в народі говорять: березень - листопад — як братові брат).
7. Чим користувалися стародавні греки замість мила?
Відповідь: Звичайною глиною.
8. В яку пору доби (вранці, вдень, увечері чи вночі) вирушали в дорогу чумаки?
Відповідь: Як правило, увечері (вирушали за околицю і, від'їхавши версти дві або три, не більше, зупиняється на перший нічліг майже так, що видно село — на випадок, якщо хтось щось забув).
9. На одній з ділянок гірської дороги в Австралії висить знак, на якому намальований череп з кістками і написане число, яке час від часу змінюється, але завжди у бік збільшення. Що означає це число?
Відповідь: Кількість жертв на цій ділянці дороги.
10. У численних оповідях про відьом, чортів та упирів людина, яка протистоїть потойбічному, повинна протриматися цілу ніч. А за яким сигналом нечиста сила змушена відступити?
Відповідь: Крик півня, що віщує наближення дня, за народним повір'ям відганяє від хати нечисту силу і злих духів.
11. За княжих часів, коли іноді під час судового розбору виявляється, що справа неясна і не можна з'ясувати, хто є винуватим, залагоджували її своєрідним способом. Супротивники ставали один проти одного з мечами і списами до поєдинку, — хто перемагав перед судом, того була правда. Як звався такий суд?
Відповідь: «Божий суд».
12. Що, на думку французів (хоча так вважають не тільки вони), є найкращою прикрасою жінки?
Відповідь: Гарний смак (французи говорять: «Гарний смак є найкращою прикрасою жінки»).
13. Багатьом відомо про існування музею воскових фігур Мадам Тюссо у Лондоні. А з чого зроблене волосся у цих моделей?
Відповідь: Волосся справжнє (тобто природне).
14. Життєвий наставник Гіляровського Китаєв вчив його, що якщо знайшов щось, вкрав або загубив, треба робити одне. Що саме?
Відповідь: Мовчати.
15. Петро І заснував, за часи свого правління, медаль, якою нагороджував деяких придворних. Але «щасливі» володарі нагороди не дуже хотіли її мати і показуватися з нею на людях, а особливо при дворі. За що ж вручалася ця медаль?
Відповідь: За пияцтво (саме такий напис був на медалі).
Список використаних джерел
1. Кульчицька О.М. «Шкільні свята». – Тернопіль: Навчальна книга. – Богдан; 2004.
2. Соколянська І. Т. « Традиційні свята в школі » .- Х.: Вид. «Основа», 2012. – с. 208 - .
3. «Позакласний час» № 12.2010. – с.82.
4. «Позакласний час» № 02.2010. – с.16-20.
1