Позакласний захід "Ліси - зелене диво планети"
Мета: виховувати любов до природи, бажання охороняти і примножувати її багатство та красу, сприяти вихованню почуттів.
Обладнання: малюнки дітей, плакати: „Природа – наше багатство ”, „Усе на Землі треба берегти ” ; лепбуки „Ліси – зелене диво планети ”, та ін., запис співу птахів, картки з прислів’ями.
Хід заходу
Дівчинка читає вірш «Дивосвіт»
Дивосвіт, дивосвіт.
Хто придумав оцей світ?
Землю красну таку
У зеленому вінку,
Всі ці квіти і ліси,
І пташині голоси ?
Ліс і річка, і поля –
Це ж усе моя земля !
Вчитель: Отже ви уже зрозуміли, що тема нашого заходу буде стосуватися природи. Людина тісно пов'язана з природою. Адже говорять, що й людиною вона стала тоді, коли побачила різнобарв'я природи.
- Що ми відносимо до живої природи ? (відповіді дітей).
Виходять діти в костюмах,під звуки співу птахів читають слова.
І учень
Все на землі, все треба берегти –
І птаха, й звіра, і оту рослину.
Не чванься тим, що цар природи ти,
Бо врешті ти його частина.
ІІ учень
Друже мій, люби життя,
люби людей, природу,
А кривду кинь у забуття,
як камінь в тиху воду.
ІІІ учень
Є багато квіток запашних,
Кожна квітка красу свою має.
Та гарніші завжди поміж них ті,
Що квітнуть у рідному краї.
Вчитель:
Мабуть, найбільшу насолоду і радість, найпалкішу любов до рідного краю, до життя викликає в нас природа. Вона завжди чарувала і хвилювала людину. Шелест зелених дібров, спів пташок, запах квітів – усе це дороге серцю.
Дівчинка.
Це мені твої ранки погожі –
Це мені зацвітають сади.
Не вставляти тебе я не можу
Ти у серці моєму завжди.
І коли б я була не людина,
А береза зелена була,
Я шуміла б про тебе в долині,
Твоя слава б зі мною росла.
Ну, а так я людина
І маю лише слів невичерпні дари,
І від серця всього прославляю
Твої ріки, сади і бори.
Вчитель:
Що повітря очищає,
вдень від спеки захищає
ще й від вітру в час негоди,
є частинкою природи. (Дерево)
- Сьогодні ми поговоримо про дерева, про їх значення у нашому житті. В народі кажуть: « Ліси - зелене диво планети».
- Яке ж значення мають ліси?
Діти відповідають, вчитель доповнює та уточнює.
- ліси регулюють рівень води в річках;
- фільтрують і очищають воду;
- виробляють кисень;
- впливають на клімат і ґрунти;
- забезпечують цінною сировиною різні галузі господарства.
Учень
Спасибі ж людям, що зростили ліс:
За всі дуби, ялини в пишнім гіллі
І за красу отих зелених кіс,
В яких стоять гнучкі берізки білі.
Вчитель:
Мені хочеться дізнатися, чи спостережливі ви, чи знаєте дерева, які ростуть в нашому краї. В створенні лісів України приймає участь понад 30 деревних порід. Що ж це за дерева?
Відгадування загадок
Серед літа, мов пір’їнки,
Стиха падають сніжинки.
Під віконечком у Олі
Цвітом вкрилися … (Тополя)
***
Рясно в липні зацвітає,
Дуже гарний запах має,
Цвітом від хвороб лікує,
Щедро медом нас частує. (Липа)
***
Білосніжні китиці
серед листя світяться.
Їх духмяний запах, друзі,
розливавсь по всій окрузі. (Акація)
***
Проливала дрібні сльози
молода дівиця.
Полоскала довгі коси
у чистій водиці. (Верба)
***
Чималеньким виростає,
Міць з роками набирає.
Може жити сотні літ,
Має величезний рід.(Дуб)
***
Товстий стовбур, пишні віти,
Наче свічки, білі квіти.
А плоди, як їжачки,
Носять з голок піджачки.(Каштан)
***
Боягузка у гайочку
заховалась за дубочки.
Не лякав ніхто панянку,
та тремтить безперестанку. (Осика)
***
Стрімко вибігли на гору
Дві подружки білокорі.
Дощик їм полоще кіски,
Звуть тих подружок…(берізки)
***
Зріст у неї, як в ліщини,
А плоди, немов в калини.
Взимку пташечок годує,
Ягідками їх частує.(Горобина)
***
Сніг її не налякає,
І на спеку не зважає.
Зеленіє навіть взимку,
Має з голочок хустинку. (Сосна)
***
В неї гарні, пишні віти,
І колючок не злічити…
Не байдужа до прикрас,
На свята спішить до нас. (Ялинка)
***
Стережуть колючки їй
цвіт весняний запашний,
а осінньої години —
червонясті намистини. (Шипшина)
***
Як прийде весна в садочок —
до лиця білий віночок,
ну а восени цій кралі
приглянулися коралі. (Калина)
Хвилинка народознавства
Заздалегідь підготовлені діти розповідають народі традиції та повір’я про дерева.
І дитина
У народі існує звичай «Народився синок – садять дубок, дочка – сосну, тополю чи березу».
В українців береза – символ життя, сосна – благословенне дерево, бо виявилася непридатною для розп’яття Христа.
ІІ дитина
Верба – символ зборищ і побачень молоді. Це умовне дерево зборищ військової ради козаків. Шум верби – звістка, несподіванка. Обсаджена вербою криниця має захист від злих сил.
ІІІ дитина
Тополя – символ статності та молодості.
Дуб – це символ дужого чоловіка, обездоленого козака.
Ясен – образ, який завжди знаменував сльози.
Осика, на думку українців, відганяє злу силу.
ІV дитина
В народі кажуть: «Без верби і калини нема України». Хочу повідомити про дерева, які є символами України.
З 500 видів верб, що ростуть на планеті, 30 припадає на Україну. Вона росте в нашій державі в усіх географічних зонах. Завдяки цим незрадливим сторожам береги Дніпра ніколи «Не виходили з ладу». Верби стримують зсуви, піщані заноси.
V дитина
Кущ калини біля хати – це не лише окраса, а глибокий символ, наш духовний світ, наша спадщина. Він опредметнює духовний потяг до своєї землі, свого берега, своїх традицій. Калина – обов’язків атрибут багатьох українських обрядів.
Робота в групах: Скласти прислів’я та приказки про дерева
І група
Не ламай тополю, поки цвіте,а дитиною, поки росте.
Любуйся калиною, не дарма прожив.
Одне дерево посадив - бо зламаєш долю.
ІІ група
Ліс не школа, найкращі ліки.
Ліс і вода - а всіх навчає.
Повітря в лісі - брат і сестра.
ІІІ група
Ліс чарує, горя зазнаєш.
Де виросла сосна - та не кожен його шанує.
Ліс рубаєш - там вона красна.
Вчитель:
Мені хочеться, щоб ви пригадали екскурсію в парк, де ви бачили огороджені дерева. Що ж це за дерева і навіщо їх оберігають?
Так це вікові дерева. Нещасний той, хто не розуміє краси старих дерев!
Кожне дерево має право на життя: Чим старіше – тим цього права більше.
Діти зачитують інформацію на листочках:
1. Стародавні дерева є пам’ятками історії, культури, живими свідками минулих століть.
2. Стародавні дерева мають велику естетичну і символічну цінність, що викликають у людей почуття натхнення і захоплення.
3. Стародавні дерева є унікальними багатоповерховими будинками для різних видів тварин і рослин, мохів, лишайників, кажанів, птахів, комах.
4. Стародавні дерева можуть бути улюбленим об’єктом відвідування туристів.
5. Стародавні дерева – це зв’язок з первісним Диким лісом.
6. Стародавні дерева – цікаві музеї природи, своєрідні лабораторії для вчених.
7. Стародавні дерева – важливе джерело душевного збагачення і патріотичного виховання молоді.
8. Стародавні дерева мають свою власну внутрішню цінність, важливі самі по собі.
9. Стародавні дерева – це Божий дар людям, вони самі боги і загублювати їх гріх.
10. Стародавні дерева, як і старі люди, хворіють і старіють, вимагають до себе уваги і турботи. А хворого й слабкого захищають не тому, що це економічно вигідно, а тому, що він хворий і слабкий і захистити себе не в змозі.
- Як ви гадаєте, що ми повинні робити, щоб підвищити престиж не тільки вікових дерев?
На дошці таблиця з малюнками правил поведінки в природі. Діти називають правило. Наприкінці гри всі отримують пам'ятки поведінки в природі.
Пам'ятка
• Не ламай гілки дерев і кущів.
• Не рви квітів – вони потрібні рослинам.
• Не можна виливати горючі речовини і запалювати їх у лісі. Це може призвести до пожежі.
• Не можна палити вогонь в лісі.
Вчитель:
А зараз підіб'ємо підсумки нашого спілкування. Послухаємо учнів, які розкажуть про те, як же треба ставитися до природи, дбати про її збереження, щоб наша планета Земля ніколи не зазнала екологічного лиха.
1. Коли йдеш ти садом, полем, лугом,
Будь завжди природі вірним другом.
Не топчи зеленої трави,
Ти скажи їй: «Зеленій, живи!».
Коли ж лісом будеш ти іти,
То посій зернятко доброти.
Побажай і дереву, і пташці,
Щоб жили вони у мирі і у щасті.
2. Вміймо природу любити,
Кожній стеблинці радіти,
В парку, у лісі, над яром.
Цвіту не вирвім задаром,
Гілки не втнім для забави,
Оберігаймо ж усюди
Шлях і стежину у гаю –
Все це окрасою буде
Нашого рідного краю.
3. Природа нам – як рідний дім,
Вона усім, як мати.
Щоб лад завжди був в домі тім,
Про це нам треба дбати.
4. Той, хто любить паростки кленові,
Хто діброви молоді ростить,
Той достойний людської любові,
Бо живе й працює — для століть!
Вчитель:
Вмійте природу любити,
Вам у походи ходити
І мандрувати, любі діти.
Вмійте ж природу любити,
Кожній стеблинці радіти.
В полі, у лісі, над яром –
Квіти, дерева і трави.
Цвіту не вирви задаром,
Гілки не втни для забави.
Оберігайте повсюди
Шлях і стежиночку в гаї.
Все це окрасою буде
Нашого рідного краю.
Використані джерела:
1.Блажко К.А. Практика виховання у початковій школі. –
Бібліотека журналу Початкове навчання та виховання. – Харків: видавнича
група «Основа» 2004. – 109 с.
2.Дитячі ігри з деревами. В допомогу керівникам екологічних загонів.
– ТЗОВ»Літера»,1997.
3. Навіщо охороняти стародавні дерева. - Охороняйте вікові дерева Києва. К.:
КЕК, 2008. – 15 с
1