«Математика – гімнастика розуму»
(для учнів 5 класів)
Мета заходу: розвивати логічне мислення, кмітливість, винахідливість у нестандартних ситуаціях, інтерес до математики, її історії, виховувати цілеспрямованість і впевненість у собі.
Обладнання: мультимедійний комплект, презентація, картки, набори цифр.
Хід змагання
Польський математик і філософ Я.Н. Снядецький (1756-1830) говорив: «Математика – цариця всіх наук, істина є її улюбленицею, а простота і незаперечність – убранням…».
Російський вчений XVIII ст. М.В. Ломоносов писав: «Математику вже навіть задля того треба вивчати, що вона розум до ладу приводить».
Без перебільшення можна сказати – від народження і до останнього свого дня людина перебуває у світі математики. Тільки – но ми починаємо більш-менш усвідомлювати оточуючий світ та самих себе в цьому світі, нас все більше хвилює запитання математичного характеру: скільки нам років, скільки пташок полетіло і скільки залишилося, скільки сьогодні уроків, скільки днів до канікул, відпустки…
Подивіться на свою кімнату: вікна, двері, сама кімната мають форму математичних фігур. Яку б річ ви не розглядали, вона або має форму певної геометричної фігури, або складається з геометричних фігур.
Колись в Америці було обіцяно велику нагороду тому, хто напише книжку під назвою «Як людина жила без математики». Бажаючих було багато, та ніхто не впорався з цим завданням. Дуже важко уявити життя людини без математичних знань, вони потрібні скрізь – у науці, господарстві, у побуті.
Без математики не може розвиватися жодна галузь науки. Математику використовує конструктор, проектуючи машину або літак чи космічний корабель, архітектор, штурман, розраховуючи курс корабля, космонавт.
Вірш С. Погореловського «В математиці – країні» (читають учні).
І сувора й солов’їна
Математика- країна.
Праця тут іде завзято
Вмій лиш спритно рахувати.
Вмій ділити, віднімати,
Множить швидко й додавати.
Вмій кмітливо все збагнути,
Першим в відповіді бути!
Ледарів у нас немає,
Хто руки не піднімає?
Вирушаймо в путь.
Нас цікаві справи ждуть.
Цифри можна прочитати
І про все на світі знати,
Скільки коксу домнам треба
Й про політ космічний в небо,
Скільки зір дрібних, як просо
І веснянок є на носі.
Все умій ти пов’язати,
Про складне й просте сказати.
Наш девіз – все гарно знати,
Вміти добре рахувати.
Виростаймо ж – і у путь.
Хай знання із нами йдуть.
Ну а потім, в результаті,
Все, як слід, підсумувати,
Й розділити на усіх
І багатство, й щедрий стіл.
Ведуча. У грі беруть участь три команди по 6 учасників, які визначають назви команд (Розумники, Мудруни, Ерудити). За ходом гри спостерігає журі.
Конкурс 1 – Розминка (кожне завдання оцінюється в 2 бали).
Конкурс 2 – Запитання для команд (кожне завдання оцінюється в 1 бали).
Для команди №1:
10. Який дріб називається правильним?
Для команди №2:
10. Яку частину години становить 15 хвилин?
Для команди №3:
10. Яку частину години становить 30 хвилин?
Ведуча. А поки журі підраховують бали за два конкурси Розминку і «Запитання для команд» у нас хвилина відпочинку.
Вірш – сценка С. Маршак «Ось круглий нуль, або нічого…..»
Ось круглий нуль, або нічого.
Послухай казочку про нього.
Веселий нуль прошепотів
Сусідці-одиниці:
- З тобою поруч я б хотів
Постояти, сестрице! -
Та одиниця каже: - Ні,
Ти нуль, число нікчемне.
Не стій зі мною, бо мені
Це завсім неприємно! -
А нуль на це: - Я знаю сам,
Що в світі значу мало...
Та якби поруч стати нам,
Десятка б з тебе стала!
Поглянь на себе: ти ж у нас
Мала та худорлява,
Та станеш більша в десять раз,
Коли я стану справа!
Нехай не кажуть, що нулі
Такі нікчемні та малі:
Із двійки - двадцять робим ми,
Із трійки зробим тридцять,
З четвірки - сорок, а з семи -
Аж сімдесят, дивіться!
Отож, хоч нуль - ніщо й ніхто,
Та два нулі на місті
Із одиниці зроблять сто,
А з двійки - цілих двісті!
Ведуча. Просимо журі оголосити бали команд.
Конкурс 3 – Практичний (оцінюється в 5 балів). На виконання дається 4 хвилини.
Ведуча. А поки учасники виконують практичне завдання до вашої уваги вікторина. Глядачі відповідають на питання і можуть подарувати бал за правильну відповідь будь – якій команді.
Вікторина – конкурс для вболівальників
Конкурс 4. «Перевіримо увагу!»
Ведуча. А на черзі наступний конкурс « Перевіримо увагу!» для всієї команди. Кожному члену команди дається цифра і коли ведучий показує число, треба вистроїтись в такій самій послідовності (число має бути написано правильно). За правильне виконання завдання команда отримує по 2 бали за кожне число.
Команда Розумники 653210, 302561
Команди Ерудити 206489, 862409
Команді Мудруни 134578, 547813
Ведуча. Просимо суддів оголосити бали за конкурс «Перевіримо увагу!».
Конкурс 5. Конкурс капітанів (оцінюється в 3 бали).
Ведуча. Кожен капітан команди отримує аркуш паперу, на якому є 5 слів. Ці слова капітанам потрібно показати своїй команді за допомогою міміки і жестів.
Команда 1 - трикутник, крейда, перерва, портфель, годинник.
Команда 2 – кут, стругалка, коректор, щоденник, квадрат.
Команда 3 – дзвінок, калькулятор, кубик, олівець, окуляри.
Ведуча. Просимо журі підрахувати бали команд за конкурс Практичний і капітанів, а також загальний бал. А тим часом у нас фізкульт – хвилинка. Для вболівальників і усіх присутніх:
Ведуча. Я називатиму числа, якщо це правильний дріб – піднімаємо руки вгору і плескаємо один раз; якщо це неправильний дріб – ми присідаємо і встаємо; якщо ж це мішане число – руки в сторону.
Ведуча. Просимо журі оголосити бали за конкурс капітанів і загальні бали, щоб визначити переможця.
Підведення підсумків і нагородження – сертифікатами.
Ведуча.
Гра була дуже цікава,
І знання у вас – міцні.
Хоч заплутать намагались,
Але ви не піддались!
Дякуємо за увагу!