Сценарій спрямований на те, щоб діти пам"ятали ту далеку війну. Ми проводили пошукову роботу, бесідували з свідками подій. Також учні з великим натхненням розповідали про своїх прабабусь та прадідусів, про те, що доводилось їм пережити.
Звучить мелодія пісні «Журавлі», на екрані демонструються фотографії про війну. Діти заходять повільно до залу з білими журавликами (вироби орігамі) в руках.
На столах фотографії прабабусь та прадіду сів, листи з фронту, фронтові спогади, гільзи, каска.
Вчитель:
Починаєм найсвятішу тему,
Вибираєм найщиріші барви.
Скільки світла в імені твоєму,
Скільки в ньому доблесті і слави.
Перемога! Свята Перемога –
Свято Миру, Свободи й Весни...
Ми доземно вклоняємось нині
Всім героям, звитяжцям війни!
Овіяне невмирущою славою, омріяне й вистраждане, гартоване у війні битви, на крилах весни лине до нас свято Перемоги.
Імена наших земляків навіки занесено в скрижалі пам’яті жертв найстрашнішої з усіх війн.
Учениця:
Хвилина мовчання,
Пекуча й терпка, як сльоза.
Хвилина мовчання –
В ній наша любов і гроза.
Як подвиг полеглих – священна.
Хвилина мовчання.
(Фонограма стуку метронома)
***
Встеляйте квітами дороги,
Дзвінкі заспівуйте пісні.
Сьогодні – свято Перемоги –
Найкраще свято на землі!
***
Встеляйте квітами дороги,
Вже проліски цвітуть, розмай.
Ми квіти кидаєм під ноги
Бійцям, що мир несли в наш край.
***
Вічний вогонь палає,
Дзвонить у далі століть.
Вічний вогонь закликає:
«Всіх пам’ятайте і мертвих, і живих!»
(Пісня «Степом, степом...»)
Демонструються фотографії воєнних дій 1941-1945 рр.
Учень:
Погляньте, друзі, це отут знайшов,
Коли збирав я квіти весняні.
Напевне теж колись боєць ішов
І залишив цю каску на згадку по війні.
А в ній весна, заквітла щиро, радісно в цей час,
Щоб більш ніколи ця страшна війна
Не повернулась, не прийшла до нас.
Учениця:
Мій друже! А не думав ти про те,
Що в касці дівчина-красуня йшла?
А зараз квіткою її життя цвіте;
Бо зовсім юна дівчина була.
Учень:
А й справді, мені дідусь розказував, скільки молодих, красивих дівчат було на фронтах. Вони і радистками були, і медсестрами, і зенітницями. Скільки ж їх загинуло у тій війні...
Вчитель:
На священний двобій з ворогом пішли _______ жителів села Шпитьки, ______ жителів села Петрушки, ________ жителів села Личанка,______ жителів села Горбовичі.
Вчитель:
Вони не повернулись з війни...
Мені привиділось, немов солдати,
Які не повернулися з боїв,
Не полягли, а залишились жити,
Перетворились в білих журавлів.
(Танець білих журавлів під мелодію пісні «Журавлі»)
Вчитель: Не з перших днів війни на двобій з ворогом став Павленко Микола Сакович, дідусь Сивака Владика, тоді йому було 16 років. У 1944 році він пішов на фронт. Не раз думка линула в рідне село, у рідну домівку: як там дружина та маленька донечка Катя.
Правнук Владик Сивак:
Моїй бабусі Вірі дідусь багато розповідав про війну, про те, як на його очах гинули молоді солдати, розривалися снаряди.
Вчитель:
Довгий вік зозуля накувала Івану Семеновичу Спасіченку. Під час війни він був у складі 108-го гвардійського танкового корпусу на військовій машині «студебекер». Його завданням було підвозити боєприпаси для гармат, продовольство, відвозити поранених.
Велике й міцне коріння роду Вашого: 9 онуків та 17 правнуків.
Правнучка Маша Кислиця:
Прадідусь Іван був поранений під час боїв за Чехословаччину, лікувався у госпіталі. Перемогу зустрів біля Праги. Сьогодні моєму прадідусю 92 роки. Зичу йому здоров’я!
(Пісня «Біля солдатської могили»)
Учениця:
В мого діда – довгі вуса,
На лиці рубці від ран.
Дідом дуже я горджуся:
Він у мене – Ветеран!
Учень:
Він ходив під час війни
По-геройськи у походи.
Тим-то й має нагороди –
І медалі й ордени.
Учениця:
А коли заради свята
Він одягнеться в мундир –
Зразу сяйвом повна хата,
Нагороди сліплять зір!
Учень:
Діду слава, діду шана.
Все ж хвилюється дідусь,
Маю діда-ветерана.
Й недаремно ним горджусь.
Вчитель:
Листи... Воєнні трикутники. Як їх чекали, якими вони були жаданими... Вони лікували, підтримували, продовжували життя воїнам, матерям, коханим, дружинам, дітям і всім, хто перебував далеко від передової.
У моїх руках один такий лист, а в ньому – рядки (мовою оригіналу) вірша «Сон перед боєм»:
Я бачив сон. О Боже милий!
Я вдома був хвилинок з п’ять.
Цих 5 минут я був щасливий,
Бо знову бачив всіх опять!
Як і раніш, я бачив хату,
Тихий, милий уголок,
Я бачив ту весну багату,
Чув співи тисячі пташок...
І раптом тріск, земля здригнулась.
На мить побачив зарево і дим,
І все, що снилось, пролетіло,
Я знову в шквалі вогневім!
Усе сія: Горить усе,
Гул, снаряди летять мимо,
Знов кружляє смерть круг мене,
Пахне боєм, гаром, димом.
м. Замістя.
Прорив. 14.07.1944 рік
Такі чудові поетичні рядки писав з фронту прадідусь Мороз Лізи Мельник Володимир Якович.
Правнучка Ліза Мороз:
Прадідусь був гвардії єфрейтор, телефоніст 93-го гвардійського полку. Багато віршів написав в окопах в перерві між боями.
- Весь рік я в боях і походах
Міряв військові дороги,
Що ж мене жде в сорок п’ятім?
Чи смерть, чи вінець перемоги?
Учень:
Багато на нашій землі обелісків.
Вкарбовано в них золоті імена.
Вклонися, людино, їм низько-низько.
Це пам’ять, яку залишила війна.
Учениця:
Спасибі всім, і мертвим, і живим,
За те, що землю нашу зберегли.
І хоч було смертельно важко їм.
Та все вони зробили, що змогли.
Учень:
Не бійтесь, люди, теплих слів
Для наших посивілих ветеранів.
Нехай і їм тепліше стане,
І в серці стихне давній біль.
Вчитель:
Томілін Микола Мартинович воював ще у Першій кінній армії Будьонного. А Велику вітчизняну війну зустрів вже у зрілому віці – в 40 років. Під час війни служив в авіаційному полку.
Правнучка Діана Кондратова:
Мій прадідусь Микола був нагороджений медалями «За бойову доблесть», «За відвагу». І я знаю, що бойові нагороди просто так нікому не дають. Мій дідусь – герой!
Вчитель:
Кажуть, що у війни не жіноче обличчя. Я не знаю війни, але не можу позбутися думки, що у війни обличчя вдови. Жінок з вдовиною долею залишилося небагато живих. Але сивою журавкою кружляє вдовина пам’ять, і чоловіки живі у їхніх серцях, і сліз немає, усі виплакані безсонними ночами, сил лишилося мало.
Цей вірш звучить для наших дорогих прабабусь.
Вдовам
Ой, літали в небі в парі журавлі,
Та звили гніздечко рано по весні.
Троє журавляток вивели вони,
Захищав їх батько дужими крильми.
Разом все літали, в небі, в висоті.
Доглядали діток ніч і день при дні.
Та одного разу журавель пропав,
Зосталась журавка й троє журавлят.
Плаче журавлиха, все літа, літа,
Журавля шукає в полі, де жита.
Виглядає милого, щастя-долі жде.
Вірить, що вернеться, вірить – ще прийде.
(Пісня «Журавка»)
***
Зайдіть до солдатки на хвильку
В свята чи з роботи.
Несіть до солдатки
Краплину людської турботи.
***
Зайдіть до солдатки
Про зятя свого розказати,
Ведіть до солдатки
Онука свого показати.
***
І радість приносьте,
І смуток несіть до хатини.
Зовіть її в гості,
На проводи чи іменини.
***
Звеличте відвагу,
З якою вона нам служила.
Вона цю відвагу
Тернистим життям заслужила.
***
Та перш, ніж воздати
Їй славу в граніті і пісні,
Зайдіть до солдатки,
Бо завтра вже буде запізно.
Вчитель:
Вдовиними слізьми й потом зрошені поля. Їхніми долонями надоєні тисячі й тисячі літрів молока. Вдовиними мозолями побудовано нові хати, висаджено сади.
Учениця:
Солдатські вдови...Вони і пшеницю жали і солому скиртували, а бувало і в плуг впрягалися, бо коней і тракторів не було.
Учень:
За вашу мужність і геройство, за те, що тримали на жіночих плечах фронт і рід людський у роки тяжкого лихоліття, низько вклоняємось вам!
Вчитель:
Ніколи не зітруться з пам’яті страшні дні перебування на чужині на примусових роботах у Німеччині.
Грищук Ганна Іванівна, прабабуся Пантіна Олександра, в 1942 році в 17 років потрапила на примусові роботи до Німеччини – працювала на господаря на полях, доїла корови, прибирала.
Правнук Пантін Саша:
В 1945 році бабусю визволили американські війська, і вона повернулася до України. На жаль, вже бабусі немає з нами. Вона померла у 2007 році. Вічна їй пам’ять.
Вчитель:
Сьогодні у нас в гостях прабабусі, прадідусі, бабусі, дідусі – це діти війни. Їм також довелося пізнати чимало горя в житті. Нехай здоровиться вам! (Прізвища, імена, по батькові всіх бабусь, дідусів, які були дітьми під час війни).
Учениця:
Ні, війна, ти була нам не мати,
Ти нам мачуха люта була.
Чорним смерчем ввірвалась проклята,
І спалила дитинство до тла.
(Зачитуються спогади про війну Мельник Ганни Костянтинівни, яку війна застала в 16-річному віці)
Вчитель:
Від імені дітей війни скажуть їхні внуки і правнуки.
Всі: Засуджуємо тебе, війна!
Всі: Засуджуємо і проклинаємо тебе, війна!
(Під мелодію «Степом, степом» діти несуть квіти загиблим у війні)
Вчитель: (на фоні мелодії «Степом, степом»)
Стоять безмовно обеліски вічні,
І сняться їм дороги героїчні.
Вогонь не гасне, і не в’януть квіти,
А ми кладем гірлянди на граніти.
Учениця:
Яке це щастя – жити в мирі!
У цьому світі веселковім.
Дитячий сміх луна довкола.
Веселі й щирі всі навколо.
Учень:
Яке це щастя – жити в мирі!
Коли немає зла ніде.
І хочеться весь світ любити,
Всю землю та усіх людей.
Учениця:
Через війну вели усі дороги,
Через біду, печаль, пекельний страх,
Щоб квітло сонцем свято Перемоги
І радістю світилося в очах.
Учень:
Вітаємо зі святом всіх вас щиро!
Живіть здорові в щасті і теплі.
Бажаємо любові, світла, миру
На нашій рідній і святій землі!
Учениця:
Хай пісня лине в синь небес крилато,
У мирне небо хай зліта салют.
День Перемоги – то найкраще свято!
І на землі хай в мирі всі живуть!
(Пісня «Перемога свята»)
Діти виходять із залу з журавликами в руках.