Цільова група:
§учні 6 класу
Тривалість:
§90 хв.
Мета:
§ознайомити з основними поняттями підприємницької діяльності.
§розвивати вміння критично мислити,приймати аргументовані рішення,розуміти ризики та шанси від обраного шляху.
§формувати підприємницькі компетентності, глобальність мислення та розуміння перспективи.
Операційні цілі (завдання):
Після закінчення уроку учень знає:
Визначення банк,кредит,депозит,торгівля, бартер,реклама,виробництво,фактори виробництва.
§
розуміє:
§значення банківської системи для ведення успішної підприємницької діяльності
вміє:
§створювати порівняльну таблицю для аналізу та можливості зробити усвідомлений вибір
§знаходити позитивні та негативні сторони будь-якого явища,розуміти неоднозначність будь-яких процесів.
§будувати плани на майбутнє з урахуванням можливих ризиків.
може:
§аналізувати проблемну ситуацію
§прогнозувати майбутні результати
§оцінювати та нівелювати ризики
§шукати оптимальні шляхи вирішення проблеми
§брати на себе відповідальність
§спілкуватися, висловлювати свою думку та захищати її
§співпрацювати з іншими суб'єктами ринку.
Методи і техніки:
«Павутинка»
«Гронування»
робота в групах
«капелюх очікувань»
«Рефлексія»
«Соцопитування»
Обладнання:
комп'ютерий клас,
комп'ютери або планшети з можливістю підключенням до мереже Інтернет через Wi-Fi,
принтер,
відеокамера
клубок червоних ниток,
капелюх,
кольорові клейкі стікери,
правила тренінгу на А4,
епіграф уроку.
Тема: «Бізнесмоделювання. Для чого потрібні банки?».
Валентина Воронецька, учитель економіки
Дарія Тарасович, учитель інформатики
Комунального закладу «Гуманітарна гімназія №1 ім.М.І.Пирогова
Вінницької міської ради»
Цільова група:
Тривалість:
Мета:
Операційні цілі (завдання):
Після закінчення уроку учень знає:
Визначення банк,кредит,депозит,торгівля, бартер,реклама,виробництво,фактори виробництва.
розуміє:
вміє:
може:
Методи і техніки:
«Павутинка»
«Гронування»
робота в групах
«капелюх очікувань»
«Рефлексія»
«Соцопитування»
Обладнання:
комп’ютерий клас,
комп’ютери або планшети з можливістю підключенням до мереже Інтернет через Wi-Fi,
принтер,
відеокамера
клубок червоних ниток,
капелюх,
кольорові клейкі стікери,
правила тренінгу на А4,
епіграф уроку.
Використані програмні продукти Microsoft:
Microsoft Publisher
Windows Movie Maker або Кіностудія Windows Live.
Power Point
Microsoft Word
Google Диск
Допоміжні матеріали:
Додаток 1. Символічний малюнок –правило тренінгу «Дотримуйся регламенту».
Додаток 2. Символічний малюнок –правило тренінгу «Один говорить-інші слухають»
Додаток 3. Символічний малюнок –правило тренінгу «Телефони у тихий режим»
Додаток 4. Символічний малюнок –правило тренінгу «Кожна праця має право на подяку»
Додаток 5. Символічний малюнок –правило тренінгу «Не критикувати, кожен має право на власну думку»
Додаток 6. Епіграф –наскрізне питання
Додаток 7. Інформаційна картка «Історія виникнення банків»
Додаток 8. Грошова одиниця «талант»
Додаток 9. Інформаційний блок команди «Банкіри»
Додаток 10. Практичний блок команди «Банкіри»
Додаток 11. Інформаційний блок команди «Виробники»
Додаток 12. Практичний блок команди «Виробники»
Додаток 13. Інформаційний блок команди «Рекламні агенти»
Додаток 14. Практичний блок команди «Рекламні агенти»
Додаток 15. Картка соціологічного опитування
Додаток 16. Інформаційний блок команди «Торговці»
Додаток 17. Практичний блок команди «Торговці»
Структура тренінгу
Частина тренінгу |
Етап частини тренінгу |
Рекомендована тривалість етапів, % |
Вступна |
Вступ Правила Знайомство Очікування |
5 5 5 5 |
Основна |
Оцінка рівня поінформованості про проблему Актуалізація проблеми Пошук шляхів розв'язання проблеми, отримання інформації Розвиток практичних навичок |
5-10
10-30
20-40
20-60 |
Заключна |
Рефлексія та завершення роботи |
5 |
Хід уроку
Закріпіть на дошці «Правила ефективного спілкування» у вигляді символічних піктограм , що економить час. (Додаток1)
Запропонуйте учням обговорити та прийняти їх.
один говорить - інші слухають, мобільні в тихий режим, дотримуватись регламенту, кожен має право на власну думку , не перебивати, коректно висловлюватись, кожна робота має право на подяку – бонуси, оплески і т.д.
1.2. Стимулюйте учнів до активності, нехай доповнять запропоновані правила. Проведіть демократичну процедуру затвердження правил через голосування.Закцентуйте увагу учнів, що правила діють лише тут і зараз, по завершенню тренінгу, вони припиняють свою дію.
1.3. Знайомство вправа «Павутинка»
Запропонуйте дітям познайомитись з допомогою клубка ниток. Передаємо клубок у довільному напрямку, залишаючи собі нитку, створюємо павутинку. При цьому знайомимось за алгоритмом: «Я – (називаємо ім’я), якби я була(був) явищем природи, то я була (був) …(називаємо), тому що. І так знайомимось, поки кожен назве своє ім’я.
(Зразок: Я Валентина, якби я була явищем природи,то була б повітрям, бо так само природня,комунікабельна,творча ,не люблю стереотипів.)
1.4. По завершенню знайомства зверніть увагу дітей на сплетену павутинку. Прокоментуйте результат спільної роботи: «Ми усі різні, але нас усіх поєднала спільна діяльність. Ця павутинка неповторна, бо навіть якби ми захотіли її відтворити, це б не вдалось.»
Стимулюйте учнів до аналізу:
- Що прийшлось зробити,щоб обрати явище природи?
(Здійснити самоаналіз, обрати найважливішу рису свого характеру, порівняти себе із стихією ).
(Першим - бо не встигли зорієнтуватись, останнім- бо не хотіли повторюватись.)
Запропонуйте останньому учаснику знайомства змотати клубок.
2. Основна частина. Оголошення теми уроку. Очікування. Мотивація.
2.1 Оголошення теми уроку
Учитель пропонує використати посилання в Інтернеті для ознайомлення із заготовленими інформаційними додатками на тему «гроші», «кредит», «позика», «депозит».Та просить дати відповідь на питання «Яке поняття об’єднує ці тексти».
Оголосіть тему уроку, записану на дошці. «Бізнесмоделювання. Для чого потрібні банки?»
2. 2 Запропонуйте створити електронний конспект з поданої теми та занотовувати у нього важливу інформацію протягом уроку. (https://docs.google.com/document/d/1n_EHsxgLNJA7LAJvfl_-lBwo4U7yz_SQEoQElrpo6ys/edit?usp=sharing)
2.3. Попросіть учнів виокремити ключові слова теми.
(Орієнтовні відповіді: гроші, кредит, позика, депозит, відсоток).
2.4. Запропонуйте дітям здійснити «Гронування» поняття «Банк»
Зразок відповіді на дошці (в зошитах):
2.5. Зачитайте і запишіть у електронний конспект визначення.
Банк – це __________________________________________________________________________________________________________________________________________
Ба́нк (від італ. banco — лава) — кредитно-фінансова установа, яка здійснює грошові розрахунки, акумулює грошові кошти та інші цінності, надає кредити та здійснює послуги за фінансовими операціями..
2.6 Вправа «Капелюх очікувань»
Попросіть учнів на папірцях анонімно написати очікування від уроку. Зберіть папірці в капелюх , до якого повернемось у підсумку уроку.
(Орієнтовні відповіді: «Дізнатись щось нове і цікаве», «Отримати досвід»)
2.7. Мотивація
Попросіть учнів зачитати слова, які стануть епіграфом уроку. (Додаток2)
Як ви розумієте цей вислів? Запропонуйте учням проаналізувати вислів та встановити, що філософ мав на увазі?
2.8. Об’єднання в групи. Запропонуйте дати відповідь на питання, які дійові особи є на ринку? (орієнтовні відповіді: виробники, продавці, банкіри)
Об’єднайте учнів у 4 команди: «Виробники», «Торговці», «Рекламні агенти», «Банкіри».
Ці вислови стануть символічними назвами команд
Розрахуйте учнів послідовно: «Виробники», «Торговці», «Рекламні агенти», «Банкіри».
За наявності часу можливе проведення вправи-енергізатора.
Озвучуйте в довільній послідовності назви команди і при цьому учасники групи, яку називає учитель, підіймаються зі стільців і міняються місцями, виконуючи характерні рухи (рухи придумують самі учасники команді т.д.)
2.9. Вивчення нового матеріалу
Розкажіть учням, що поява будь-якого бізнесу неможлива без підтримки банку. Банки є основою економіки, своєрідною кровоносною системою економічного суспільства. Без них не може існувати сучасне суспільство, тому що саме банки, будучи центром, через які здійснюються платежі, формують нормальне функціонування підприємств, проведення платежів та розрахунків здійснення товарно-грошових відносин. У той же час саме завдяки банкам здійснюється перерозподіл коштів від тих, у кого є вільні грошові кошти, тим, кому вони в даний момент необхідні, завдяки мобілізації вільних грошових коштів і видачі кредитів.
Слово «банк» походить від італ. «Bariko» - стіл. Спочатку банки були виключно конторами, що виробляють різні грошові операції, і переважно міняльних конторами (лавками). Поступово міняльної справу розширюється, за рахунок видачі різноманітних позичок та залучення грошових коштів, і з'являються банки, які видають кредити, приймають вклади і проводять розрахункові операції.
Виділяють чотири основні етапи розвитку банківської діяльності:
Iетап-відантичності до виникнення Венеціанського банку;
IIетап - з 1156 р. до установи Англійського банку - 1694 р.;
IIIетап - з 1694 р. до кінця XVIII-B.;
IVетап-з початку XIX ст. до теперішнього часу.
Історія виникнення банків. (Додаток 7)
2.10. Командна гра «Бізнесмоделювання»
У конвертах кожна група обирає своє завдання. Кожний конверт містить назву групи, завдання та опис майна. Також крім паперових носіїв учні отримують електронні додатки практичних завдань, які виконуються по бажанню за наявності вільного часу і не є обов’язковими . (Додатки 10, 12, 14, 17)
Також вони будуть доступні з посилання: https://drive.google.com/folderview?id=0B8bzfbwEp8wtU1ZlamVGdXZaaWM&usp=sharing
Для виготовлення потрібен папір. Для того, щоб купити папір – необхідний кредит. Кредит береться у банку. Після цього беруться гроші, отримані у банку та за них купується папір у торговців. Потім виробники хочуть продати орігамі – треба купити послуги реклами. Виробники продають орігамі торговцям. Всі операції відбуваються через банк. У групі є 1-2 тих, хто роблять продукцію і кілька чоловік, які працюють із іншими групами. Рахують вартість товару, враховуючи всі види витрат.
Робота кожної групи оцінюється по прибутку. Додатково можна оцінити якість рекламної продукції.
Схема, яку отримують всі команди:
На виході команди повинні виконати « гронування», у центрі буде банк, а навколо нього – операції, які були реалізовані у банку.
Потім кожна команда розраховує свій прибуток і спільно із іншими будують гістограму прибутків.
Результат: кожна команда знає для чого банк,його фунції та діяльність.
Теорію можна дати почитати учням додому, або запропонувати самостійно знайти ці матеріали.
Після гри кожній команді можна дати розв’язати задачі із додатків для закріплення.
Робота в групах (Регламент 20 хв.)
2.10.1 Попросіть учнів обрати у команді тайм-кіпера, секретаря, доповідача, керівника фірми, і т.д.
Команда «Банкіри» єдина має грошову валюту «таланти» (Додаток 8) Інформаційний блок команди «Банкіри» (https://docs.google.com/document/d/1W-l9vdhKUEViwadAts0QPkL9OddSONIpI-piU0uidmk/edit?usp=sharing) (Додаток 9) та «Банківські операції» (https://docs.google.com/document/d/1ue-4HeJ5k5vBOZJPicaLLcVMX-0uC2yz37ebS69SunE/edit?usp=sharing). Блок практичних завдань (Додаток10)
Команді «Виробники» пропонується налагодити виробництво, реалізувавши бізнес-ідею (виготовлення орігамі) Інформаційний блок (Додаток 11) (https://docs.google.com/document/d/1ft8wkBBhBB7XMKKNsxm4TX1fdg-opBsP_ChTuE922To/edit?usp=sharing) Практичне завдання (Додаток 12)
Команді «Рекламні агенти» розробити і відзняти відеоролик, друковану рекламу, буклет, тощо для просування на ринку обраної продукції. Здійснити соцопитування на тему: «Найефективніша реклама», результати розмістити в таблиці за посиланням https://docs.google.com/document/d/1G3yXVq-x9y1YKNYm46wKCuEEysn496HHtih0c2wDy00/edit?usp=sharing. (Додаток 15). Інформаційний блок (Додаток 13), Практичне завдання (Додаток 14)
Команді «Торговці» закупити сировину та готову продукцію у команди «Виробники» та знайти ринки збуту. Інформаційний блок (Додаток 16 ) (https://docs.google.com/document/d/1SYBtB7IwsRIASRX-Y_Qj1UZ-Yv_QqJiwuZ6NmiNpT_c/edit?usp=sharing), а також презентація https://drive.google.com/file/d/0B8bzfbwEp8wtSElSaVIwSG93XzA/view?usp=sharing Практичне завдання (Додаток 17)
2.10.2 Команди розробляють плани дій, здійснюють розрахунки та звертаються в банк для оформлення позики на ведення бізнесу. Кожна команда отримує свій теоретичний та практичний блок завдань.
3. Презентація командного продукту. (до 10 хв.)
Організуйте презентацію спільного продукту команди. Запропонуйте командам припинити обговорення після завершення регламенту.
Обраним чотирьом доповідачам запропонуйте заповнити записи у відведеному сегменті та по черзі презентувати думку команди (Регламент до 5хв.)
Учасникам інших команд дайте завдання доповнити або уточнити відповідь доповідача, якщо є бажаючі. За виступ доповідач отримує від «казначея» «100 талантів», той, хто доповнює також.
Оформлення дошки до заповнення.
«Банкіри» -Навіщо банки? -Вчому суть їх діяльності? -Які послуги ви надали учасникам інших команд? -Скільки видали кредитів?Отримали депозитів? -Який прибуток вашого банку? |
«Виробники» -Як організували виробництво? -Які фактори виробництва задіяли? -Які зовнішні(внутрішні витрати)вашої фірми? -Яку суму кредиту брали? -Яка собівартість виробленої вами продукції? -Які очікувані прибутки? |
«Торговці» -По якій ціні закупили товар, скільки для цього коштів отримали в кредит? -Яку форму торгівлі обрали оптову чи роздрібну?Хто очікувані покупці? -Який вид магазинів(реалізації обрали)?Чому? -Який очікуваний прибуток? |
«Рекламні агенти» -Як організували рекламу продукції? -Скільки коштів взяли в банку? -Який засіб поширення релами обрали? Чому? -Який прибуток отримали? |
4. Підсумкова частина Рефлексія.
4.1. Підведіть підсумки уроку.Вправа «Капелюх очікувань»
Стимулюйте учнів до узагальнення : Що мав на увазі діяч, говорячи ці слова?
4.4. Вправа «Гронування»Розпишіть ті операції,які були здійснені вашою командою за допомогою банку.
5. Заключне слово вчителя.
Підведіть підсумок уроку словами: «Процес побудови власного бізнесу кропіткий і важкий , але без нього неможливий розвиток економіки країни і світу в цілому. Отже, ефективне функціонування банківської системи - необхідна умова розвитку ринкових відносин, що об'єктивно визначає основну роль у регулюванні діяльності банківських систем. Пошук форм і методів грошово-кредитного регулювання економіки припускає вивчення та узагальнення накопиченого в цій галузі досвіду країн з ринковою економікою.»
5.1. Оцінювання.
Подякуйте учням за активну роботу на уроці, виставте оцінки згідно отриманих ними бонусів.
Від 5-ти і більше -12балів, 3-4бонуси-11балів, 2-1бонуси-10балів.
5.2. Домашнє завдання:
1. Опрацювати відповідний матеріал підручника.
2. Підготуватися до практичної роботи .
Додаток 1
дотримуватись регламенту
Додаток 2
Один говорить-інші слухають.
Додаток 3
Телефони у тихий режим
Додаток 4
Кожна праця має право на подяку
Додаток 5
Не критикувати інших
Додаток 6
«Якщо ви орієнтовані на конкурентів, вам доводиться чекати, поки конкурент щось не зробить. Якщо ви орієнтовані на клієнтів, це дозволяє бути новаторами»
Джефф Безос
Додаток7
Додаток 8
Додаток 9
Інформаційний блок команди «Гроші»
Історія виникнення банків (Додаток7)
1. Поняття банку, його визначення, мета.
Що ж таке банк?
Які функції він виконує?
В якій ситуації зараз перебувають банки?
Чи активно люди вкладають гроші в банки?
Які ви знаєте найбільші українські банки?
Банк-кредитно-фінансова установа, яка зберігає кошти і капіталовкладення, надає кредити та здійснює послуги по фінансових операціях для фізичних та юридичних осіб.
Головна мета банку: приймати вклади осіб та видавати кредити у разі необхідності.
2. Види банків:
За формою власності:
1 державні;
2 приватні/комерційні;
3 кооперативні.
За масштабами операцій:
- роздрібні (акумулюють кошти численних клієнтів, невеликі за обсягом. При цьому потрібна розвинута інфраструктура);
- оптові. Обслуговують незначну кількість великих клієнтів, а необхідні ресурси залучають на фінансовому ринку.
За територіальним охопленням:
1 міжнародні;
2 регіональні;
3 банки, що ведуть діяльність у національному масштабі (колишні спеціалізовані банки).
За колом виконуваних операцій:
- спеціалізовані;
- універсальні.
3. Основні послуги банків:
- взяття вкладів у фізичних та юридичних осіб;
- ведення рахунків;
- видачі кредитів.
ІV Вправа на фокус уваги - (несподіване запитання)
1 Які реклами найбільше приваблюють (відлякують) споживачів? Чому?
2 До чого підприємству необхідно пристосовуватися, виходячи на різні ринки збуту?
1 Розглянути банки України. Виділити найбільші та найпопулярніші. Які банки найчастіше рекламують у ЗМІ?
2 Які найбільші зарубіжні банки відомі учням?
VI Додаткові завдання
Цікаві факти:
У 10 найбільших банків входять 2 голландських, 5 банків США, 2 з Німецьким капіталом, по 1 із Франції та Швейцарії.
Додаток 10
Додаток 11
Інформаційний блок команди «Виробники»
Виробництво в економічному сенсі - це спосіб поєднання виробничих ресурсів - землі, праці, капіталу (матеріальних засобів виробництва) та ін.— та їх узгодженого, цілеспрямованого використання. Крім того, це - спосіб поєднання різних сфер і галузей, видів виробництва, що ґрунтується на суспільному поділі праці.
Сутність і види економічних ресурсів
Для здійснення господарської діяльності людина використовує відповідні ресурси. Слово «ресурс» (франц.) означає «усе, що може бути використане для господарювання».
Усі види ресурсів, які використовуються у процесі виробництва, називають економічними ресурсами, або факторами виробництва.
Згадаємо Робінзона, який потрапив на безлюдний острів і змушений був жити як первісна людина. За допомогою ліани, палиці й великого кам'яного уламка він зробив сокиру, яка стала йому знаряддям полювання та праці. Згодом для будівництва хижі він використав гілки дерев, ліани, стовбури, листя та інші предмети. Знайдене насіння стало необхідною умовою, щоб Робінзон зайнявся городництвом на підготовленій для цього ділянці землі. А приручивши тварин, він дістав можливість споживати м'ясо.
Звичайно, Робінзон не вижив би у таких складних умовах, якби впав у відчай і нічого не робив. Його винахідливість, фізична праця й оптимізм допомогли витримати випробування і стали добрим прикладом для багатьох людей, що опинялися у скруті. Робінзон побачив у навколишніх речах корисні властивості, можливості використання їх як ресурсів.
Види економічних ресурсів
Економічні ресурси поділяються на дві великі групи: матеріальні — земля і капітал; людські — праця і підприємницький хист людей, їхня здатність до підприємництва.
Праця здавна вважалась одним з основних економічних ресурсів. Про це йдеться в Арістотеля, середньовічних філософів, у представників економічної школи меркантилістів (XVII ст.). Фізіократи (XVIII ст.) найбільшу роль відводили землі як економічному ресурсові. Адам Сміт у XVIII ст. розглядав взаємодію вже трьох факторів виробництва: землі, праці,капіталу. Найчіткіше теорію економічних ресурсів сформулював Жан Батист Сей (1767-1832). У XX ст. англійський економіст Альфред Маршалл (1842-1924) запропонував розглядати четвертин фактор — підприємницькі здібності людей. Деякі сучасні економісти виділяють ще один фактор виробництва — «знання» у розумінні досягнень науки,інформації, технології, науково-технічного прогресу.
Праця — сукупність умінь, навичок, фізичних та інтелектуальних можливостей людини, тобто її робоча сила, яку вона використовує у процесі виробництва.
Земля (природні ресурси) — так називають усі блага природи, які людина використовує у процесі виробництва: земля, надра, водні, лісові, біологічні, агрокліматичні та всі інші видиприродних ресурсів, які ви вже знаєте з географії, біології, фізики й інших наук.
Капітал — усі засоби виробництва, створені людиною; приміщення, обладнання, машини, матеріали, інструменти, напівфабрикати, а також кошти, тобто грошовий капітал, призначений для організації виробництва. Процес нагромадження коштів і їх використання для ведення виробництва називається інвестуванням.
Підприємницькі здібності — здатність людей до організації виробничої, торговельної, комерційної та іншої ділової, економічної діяльності. Це особливий економічний фактор, який забезпечує комбіноване поєднання всіх інших ресурсів у єдину систему в процесі виробництва товарів та послуг. Підприємницькі здібності виявляються через особливий вид діяльності, яку називають підприємництвом. Детальніше про це йтиметься у наступних темах.
Особливості різних видів економічних ресурсів
Наявність численних економічних ресурсів у різних народів в усі часи вважалась основою багатства. Так, у ско-тарів-кочівників багатство вимірювалось поголів'ям худоби. Навіть слово „капітал” походить з латинської — «голова», «головний». У поміщиків Русі багатство визначалося кількістю кріпаків, тому що їхній дохід залежав від кількості працюючих. В англійських лордів багатство залежало від земельних володінь, за які селяни платили орендну плату з одиниці площі. У заможних городян в Європі XIX-XX ст. мірилом багатства була кількість прибуткових будинків. У купців різних країн і часів — обсяги торгових оборотів.
Розглянемо коротко основні риси економічних ресурсів, як їх розуміє сучасна наука.
Земля
Природний ресурс земля — вихідний фактор виробництва, без якого матеріальне виробництво зовсім неможливе. До нього зараховують землю і все, що розташоване на ній і в ній: орні площі, ліси, ресурси річок, озер, морів, океанів, корисні копалини, тобто все, що людина бере від природи. Це природне середовище, де відбувається життєдіяльність людини.
У первісному суспільстві людина лише споживала природні блага. З розвитком господарських відносин стає очевидним, що життєві умови, даровані природою, не всюди однакові й змінюються з часом, а багатства, які можна отримати від використання землі, залежать від якості самої землі та способів господарювання. Відтак з'являється прагнення до привласнення і відстоювання права на земельні площі певними групами людей з метою їх подальшого використання для отримання прибутків.
Особливе ставлення людей до землі яскраво описано українськими класиками. У п'єсі «Сто тисяч» І. Карпенка-Карого читаємо: «Ох, земелько, свята земелько, Божа ти дочечко! Як радісно тебе загрібати докупи, в одні руки... Приобрітав би тебе без ліку. Легко по своїй власній землі ходить. Глянеш оком навколо — усе твоє: там череда пасеться, там орють на пар, а тут зазеленіла вже пшениця і колоситься жито, і все то гроші, гроші, гроші...»
Уся величезна різноманітність природних ресурсів і фізико-біологічні особливості землі надають різні можливості для господарської діяльності, що відображається в земельному кадастрі. З їх урахуванням люди обирають відповідні способи використання землі. Так, у Земельному кодексі України земельні ресурси поділяються за цільовим призначенням: землі сільськогосподарського призначення, населених пунктів, промисловості, транспорту, зв'язку, оборони, природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення, лісового фонду, водного (у т. ч. підводного) фонду. Обмеженість земель зумовлює раціональне використання їхньої природної родючості, поліпшення стану природних об'єктів, використання інтенсивних технологій, які забезпечують підвищення продуктивності та ефективності господарювання і подальшого використання землі.
Праця
Ресурс «праця» об'єднує всі фізичні й розумові здібності людей для здійснення виробництва. Без праці неможливі ні використання природних багатств, ні виробництво товарів. Ефективність праці залежить від доцільного застосування тих здібностей, з якими ми народилися, і знань, яких ми набули в навчанні, сили наших м'язів та вправності наших рук, нашого розуму й пам'яті та соціального досвіду.
З певного віку всі працездатні люди, що мають належні фізичні та розумові здібності, є трудовими ресурсами. Особливості трудових ресурсів ви вже вивчали на уроках географії. Основні риси праці як фактора виробництва ми розглянемо при вивченні ринку праці.
Праця й земля — традиційні виробничі фактори. Але щоб виробляти товари, у сучасному господарстві їх самих недостатньо. Ще з давніх-давен людина використовувала допоміжні засоби, що полегшували її працю (плуг, рибальські снасті, кресало, скребок, молоток тощо). Ці інструменти були знаряддям, «капіталом» трудівника, слугували підвищенню ефективності його праці. У сучасному виробництві належна їх ефективність досягається завдяки застосуванню складних машин, устаткування та технологій.
Капітал
До нього належать усі задіяні у процесі виробництва предмети й засоби виробництва і кошти, а також складські запаси готової чи незавершеної продукції, що є сировиною для подальшого виробництва, необхідні приміщення.
Арістотель першим спробував пояснити, що таке капітал. Він запровадив поняття «хремастика» — мистецтво забезпечувати достаток, діяльність, спрямована на нагромадження коштів. Пізніше вчені-економісти А. Сміт і Д. Рікардо ототожнювали капітал з нагромадженою працею, запасом матеріальних цінностей, призначених для подальшого виробництва й отримання доходу. їх наступник К. Маркс дійшов висновку, що джерелом капіталу є присвоєна власником засобів виробництва додаткова вартість продукції, вироблена живою працею.
Дослідники XX ст. також по-різному підходили до розуміння сутності капіталу. Американський економіст І. Фішер так іменував запас багатства, здатного забезпечувати його власникові постійний дохід у вигляді «потоку послуг». Англієць Дж. Хікс капіталом вважав сукупність товарів виробничого призначення, Пол Хейне — благом, що його можна використовувати для виробництва майбутніх благ. Деякі вчені вважають капіталом також час, як окремий фактор виробництва, що створює дохід.
Поняття «капітал» часто вживається у різних значеннях: грошовий капітал — кошти, призначені для організації та розширення виробництва, для придбання знарядь, матеріалів і сировини: матеріальний капітал — засоби виробництва тривалого й короткочасного використання; людський капітал — знання, працездатність, досвід, енергія, освітні, культурні, етичні цінності і традиції людей тощо.
Основні складові частини матеріального, речового капіталу показано в табл. 2.
Таблиця 2. Структура матеріального капіталу.
Матеріальний капітал |
|
Оборотний капітал |
Основний капітал(основні фонди |
Приміщення і споруди Машини, устаткування, інструменти, прилади, товари тривалого використання, земля, тварини та ін. Патенти, товарні знаки, цінні папери, авторські й інші права (нематеріальні активи) |
Сировина, паливо, енергія, матеріали і напівфабрикати
|
Велику частину основного капіталу становлять засоби виробництва тривалого використання. Вони на довгий час • прив'язують* кошти до виробництва, потребують значних витрат на належне утримання і ремонт. Такі витрати, які виникають незалежно від кількості виробленої продукції, називають постійними. А процес поступового зношування основних фондів і перенесення їхньої вартості на вироблювану продукцію називають амортизацією. Зношування основного капіталу може бути як фізичним, так і моральним.
Завдання. Наведіть власні приклади фізичного і морального зношування відомих вам речей, які можна вважати капіталом. Поміркуйте, як власник має відшкодовувати подібні втрати.
За походженням капітал може бути власним або залученим (чужим), отриманим черезкредити чи боргові зобов'язання.
Співвідношення різних видів капіталу на підприємстві відображується в документі, який називається балансом.
Утворення капіталу можливе за кількох умов. Першою назвемо утримання від споживання.
Доходи, не використані на споживання, стають основою заощаджень. Заощадження окремих людей і сімей можуть бути у грошовій формі вдома, на рахунках у банку або безпосередньо на підприємстві, вкладені під відповідне письмове засвідчення (цінний папір тощо) про внесення коштів і права на отримання доходу.
Другою важливою умовою утворення капіталу є вкладення заощаджених коштів у подальше виробництво: наприклад, будівництво нових цехів, купівля кращих, високотехнологічних ліній, використання якіснішої сировини тощо. Отже, той, хто вкладає свої заощадження у господарську діяльність, позбавляє себе певних можливостей реалізувати своє багатство сьогодні, жертвує сьогоднішніми інтересами заради майбутнього. І така «жертовність» заслуговує винагороди у вигляді різних доходів від використання ресурсів. Детальніше про це йтиметься в наступній темі.
Проблеми співвідношення споживання, заощаджень та інвестицій є актуальними як для кожної сім'ї, так і для підприємств ти національних економік.
Завдання. Наведіть приклади різних видів благ, які використовують як для споживання, так і для виробництва.
Підприємливість
Що ж приводить у рух щойно названі економічні ресурси? Четвертим, об'єднуючим фактором виробництва, його рушійною силою є підприємницький хист, або підприємливість. Підприємливість передбачає наявність здорового глузду, вміння йти на ризик, використання всіх можливостей для досягнення певної мети, хист до управління.
Підприємець — новатор, який, прагнучи отримати додаткову вигоду, використовує винаходи, веде пошук шляхів удосконалення, поліпшення організації виробництва, запроваджує нові досягнення задля оптимального поєднання наявних ресурсів. Винагородою для підприємця є підприємницький прибуток — плата за його ризик.
Звичайно, не всі люди мають визначні підприємницькі здібності. Тих же, хто має перераховані здібності і застосовує їх на практиці, називають підприємцями.
Діяльність підприємців у будь-якій сфері економіки називається підприємництвом. Підприємницька діяльність — це діяльність, спрямована на об'єднання факторів виробництва — землі, праці, капіталу заради одержання прибутку. Підприємництво — надзвичайно важливий вид діяльності.
Контрольні завдання
1 рівень
1. Вкажіть, чи правильні твердження:
а) поняття «земля» охоплює всі продукти, які надходять від природи і використовуються у виробництві;
б) усі товари, що виробляються для використання у виробництві, називаються капіталом.
2. Виберіть найпевнішу відповідь із наведених.
Знання, вміння, поінформованість, які можуть використовуватись у процесі виробництва, це:
а) інформація; б) підприємництво; в) розумова праця.
3. Виберіть правильну відповідь із наведених.
Фактор виробництва, який забезпечує ефективний розподіл ресурсів для отримання бажаного результату, це:
а) праця; б) підприємництво; в) інформація; г) капітал.
2 рівень
4. Дайте визначення понять: «економічні ресурси»; «праця», «земля», «капітал»; «підприємливість».
5. До якого з факторів виробництва належать: а) комп'ютер;
б) урожай цукрових буряків; в) поклади нафти; г) кваліфікація програміста; ґ) фах менеджера фірми.
6. Проаналізуйте життя Робінзона на острові і наведіть приклади його праці, спрямованої на задоволення своїх потреб. Чи дала б праця Робінзона результат при майже повній відсутності природних благ на острові?
3 рівень
7. Проаналізуйте, як змінювалася роль землі як фактора виробництва в різні періоди економічного розвитку в Україні.
8. Поясніть на конкретних прикладах, коли папір і ручка призначені для використання у побуті, а коли — для виробництва.
9. Охарактеризуйте роль людського капіталу в сучасній ринковій економіці.
10. Поясніть, чому людям, які виробляють товари, доводиться постійно здійснювати пошук кращих варіантів.
4 рівень
11. Наведіть приклади ситуацій, коли капітал змінює можливість використання праці й землі.
12. Наведіть випадки, коли земля не є фактором виробництва. Відповідь обґрунтуйте.
13. Охарактеризуйте на конкретних прикладах, як змінилися у сучасних ринкових умовах в Україні такі фактори виробництва, як праця і капітал.
Додаток 12
Додаток 13
Інформаційний блок команди «Рекламні агенти»
Рекла́ма –(лат. reclamare — «поновлювати крик, знову кричати, кликати, голосно заперечувати»[2]) — спеціальнаінформація про осіб чи продукцію, що розповсюджується в будь-якій формі та в будь-який спосіб з метою прямого чи опосередкованого одержання прибутку.
Відповідно до законодавства України реклама — це інформація про особу чи товар, розповсюджена в будь-якій формі та в будь-який спосіб і призначена сформувати або підтримати обізнаність споживачів реклами та їх інтерес щодо таких особи чи товару.[3]
Цілі реклами можуть змінюватися у зв'язку з проходженням товару його життєвого циклу:
- На стадії впровадження - інформування покупця про новинки;
- На стадії зростання - розвиток попиту;
- На стадії зрілості - нагадування про фірму, товари, знижки, розпродажі;
- На стадії спаду - реклама недоцільна, виключаючи необхідність інформування про розпродажі.
Цілі реклами можуть бути дуже різними: представлення нового продукту, вихід на новий ринок, розширення знань споживачів про способи можливого використання продукту, створення сприятливого враження про фірмову марку та самому товарі, активізації попиту, інформація про зміни умов продажів і т. д.
Основні завдання реклами можна згрупувати наступним чином:
- престижні, які проявляються у формуванні образу товару та іміджу фірми;
- комерційні завдання, до яких належать стимулювання продажу (збуту), пошук вигідних партнерів.
Функції реклами:
- Економічна - реклама стимулює збут товару і сприяє зростанню прибутку, прискоренню процесу купівлі-продажу;
- Освітня (інформаційна) функція - реклама виступає як засіб навчання: споживач не тільки дізнається про товари і послуги, але і відкриває для себе способи вдосконалення життя;
- Комунікативна - за допомогою опитувань і анкет, аналізу ринкових процесів і внутрішньофірмових досліджень підтримується зворотний зв'язок фірми (підприємства) з ринком і споживачем;
- Контролююча - контролює процеси формування переваг груп споживачів щодо різних товарів;
- Управління попитом (маркетингова) - використовуючи можливості спрямованого впливу на споживача, реклама не тільки формує попит, а й керує ним за допомогою зменшення або збільшення обсягу рекламної інформації та складання графіків її подачі;
- Громадська (соціальна) - за допомогою реклами передається повідомлення, адресоване безлічі осіб, які пропагує яке-небудь позитивне явище, подія, заклик, нагадує про ювілейну дату в житті суспільства, попереджає про негативні наслідки певних подій і т.д.
- Стимулююча функція - нагадування, спонукання до покупки, встановлення контактів
- Психологічна функція - вплив на емоційні і розумові процеси, на формування та розвиток потреб, на почуття самооцінки, престижу, погляди й уподобання споживачів, їх устремління.
Вимоги щодо реклами:
1. Бути адресною, тобто спрямованою на даного споживача
2. Висвітлювати товарну марку підприємства
Види реклами.
1. Інституціональна реклама — тип реклами, направлений на покращення репутації фірми, прямо не пов'язаний з рекламою якої-небудь конкретної продукції.
2. Інформативна реклама — реклама, яка створює первинний попит та інформує споживача про існування товару, його властивості.
3. Непряма реклама — неявна реклама, рекламування товарів та послуг через інтерв'ю, публікації, радіо і телепередачі, в яких згадується рекламований товар.
4. Реклама в пресі.
Їй властива інформативність, наочність і орієнтація на певну категорію споживачів інформації, що читають саме цей сорт газет або журналів.
5. Щитова реклама (зовнішні експозиції).
Звичайно не несе в собі інформації і розрахована на сприйняття "картинки", прикладом її можуть служити плакати на стінах ескалаторних тунелів, плакати, повітряні кулі з назвами фірм.
6. Адресна і поштова реклама. Яскравим прикладом її може служити роздача крупними фірмами перед різдвом різних сувенірів: календарів, ручок, плакатів, записників і інших дрібниць і зображенням свого торгового знака або просто назвою своєї фірми - своїм партнерам по бізнесу і просто споживачам своєї продукції, а також розсилка поштою поздоровлень з святами своїм клієнтам і безкоштовна розсилка різних довідників.
7. Реклама на телебаченні і радіо.
Додаток 14
Додаток 15
Картка соціологічного опитування
Кількість опитаних |
|
Результати опитування |
|
Найменший ефект |
|
Найбільший ефект |
|
Варіанти різних ефектів |
|
Додаток 16
Інформаційний блок команди «Торговці»
План.
1. Поняття ринку, його визначення, мета.
Що ж таке РИНОК?
Що вам відомо про нього? (мозкова атака)
Як перекласти англ. слово market? (ринок)
Історично слово "ринок" характеризувало певне місце, де продавалися та купувалися товари. Як правило, це була торгова площа в центрі міста або спеціально обладнане приміщення, де зустрічалися продавці (власники товару) і покупці (власники грошей). Тут у результаті досягнутої домовленості встановлювалися ціни на товар, який в обмін на гроші переходив у руки покупця.
Варіанти визначень:
1 місце взаємодії продавців та покупців для визначення ціни та необхідної кількості товару;
2 місце роздрібного продажу продуктів харчування та інших товарів, роздрібний ринок; базар;
3 це інститут або механізм, що зводить докупи покупців (пред'явників попиту) і продавців (постачальників) окремих товарів і послуг;
4 певний спосіб організації економічного життя, характерними ознаками якого є: самостійність учасників економічного процесу; комерційний характер їхньої взаємодії; суперництво (конкуренція) господарюючих суб'єктів; формування економічних пропорцій під впливом динаміки цін та конкурентної боротьби; ціни, що складаються на основі попиту та пропонування.
Головна мета Р: забезпечити постійність зв'язків між різними галузями виробництва, з допомогою ринку встановлюються основні мікро- та макропропорції в економіці, у виробництві та обміні. Він визначає, "що", "як" і "для кого" виробляти.
2. Учасники ринку.
Учасниками ринку є :
• виробник
• посередник
• споживачі
• конкуренти
1) Продуцент або обслуговуюча організація (компанія або людина, які випускають товари або надають послуги);
2) Оптова торгівля (організація або люди, які придбають продукцію для перепродажу її роздрібній торгівлі ті (або) промисловим організаціям та комерційним підприємтсвоам);
3) Роздрібна торгівля (організація або люди, діяльність котрих пов’язана з продажем товарів та послуг кінцевим споживачам);
4) Спеціалісти та спеціалізовані маркетингові фірми (організації або люди, які спеціалізуються на конкретних маркетингових функціях);
5) Виробничі споживачі (організації, люди, які придбають товари або послуги для використання у своїй діяльності);
6) Кінцеві споживачі (родина або людина, які купують товари (послуги) для особистого, сімейного або домашнього споживання).
ІV Вправа на фокус уваги - (несподіване запитання)
1 Які ринки вам відомі? (валютний ринок, електронний ринок, ринок праці, зовнішній ринок, грошовий ринок, світовий ринок)
2 Що таке «чорний ринок»?
V Завдання для закріплення нової теми (10 хв.) -задіяти всіх учнів
1 Провести соціальне опитування та проаналізувати які види сучасних ринків сьогодні є найпопулярнішими?
2 Скласти сенкен до слова МАРКЕТИНГ(важливий, необхідний;вивчає, досліджує, сегментує; Складова частина підприємницької діяльності; ринкознавство).
VI Додаткові завдання
Цікаві факти:
• Походження слова «ринок»пов'язують з німецьким словом «Ring», що означає кільце, оскільки центр середньовічного міста являв собою площу з будинком магістрату (ратушею) по центру та будинками довкола (кільцем). Як правило, після надання місту магдебурзького права на такій площі періодично проводились ярмарки, а згодом розміщувались крамниці та торгові ятки. Звідси перенесення назви центральної площі міста на явище, яке ще по-східному називають «базар».
• Чорний ринок — сфера нелегального товаро-грошового обігу, товарообігу.
Додаток 17
Додаток 18
Оцінювання роботи малої групи
Дана форма дає можливість оцінити роботу малої групи самими учасниками групи.
Можна ставити значок (наприклад, + чи ) у відповідній графі, відмічаючи, як працювала група в цілому, або вписувати імена учасників групи.
Показники |
Завжди |
Звичайно |
Іноді |
Ніколи |
Ми перевіряли, чи всі учасники групи розуміють, що потрібно зробити |
|
|
|
|
Ми відповідали на питання, даючи пояснення, коли це було необхідно |
|
|
|
|
Ми з’ясовували те, що було нам не зрозуміло |
|
|
|
|
Ми допомагали один одному, з тим щоб всі могли зрозуміти і застосувати на практиці інформацію, що ми отримали |
|
|
|
|
Ми надавали можливість всім взяти участь в обговоренні, прийнятті рішення та представленні результатів роботи групи |
|
|
|
|