Тема.Твої права і обов'язки
Мета: розповісти учням про їхні права й свободи, визначені Конвенцією про права дитини; навчити правильно реалізовувати свої права; виховувати в учнів поважне ставлення до власної особистості та інших.
Позакласний захід
на тему:
«Твої права та обов’язки»
Твої права і обов’язки. Мета: розповісти учням про їхні права й свободи, визначені Конвенцією про права дитини; навчити правильно реалізовувати свої права; виховувати в учнів поважне ставлення до власної особистості та інших. Обладнання: Конвенція про права дитини, великі картки, на яких написані основні права дитини, визначені відповідною Конвенцією, ноутбук, ілюстрації. Звучить пісня «Неповторність».
1. Вступне слово вчителя: Бесіда:
Відповіді учнів. Повідомлення учня: 250 млн дітей у світі існували тільки за рахунок виснажливої праці, крадіжок, жебракування. 30 млн дітей не змогли відвідувати школу. Щорічно від хвороб помирало до 5 млн дітей.Поширився бізнес на дітях, від яких відмовилися батьки.Саме тому у другій половині 20 століття проблема дитинства була однією з головних у світі. Слово вчителя:Багато держав світу приймають різні документи , щоб узаконити права дітей.У 1959 році Організація Об’єднаних Націй прийняла Декларацію Прав дитини.Україна також підписалася під цим документом. - У яких документах записані права дітей (Конституція України, Закон України про охорону дитинства, Конвенція про права дитини…) Що таке Конституція?(основний закон держави, про права таобов’язки) Повідомлення учнів:
Слово вчителя: Всі ці документи складені на основі міжнародного документу. Повідомлення учня: 20 листопада 1989 ро ці ООН прийняла окремий документ під назвою «Конвенція про права дитини». Конвенція -- це міжнародна угода, у якій держави беруть зобов'язання дотримуватись прав кожної дитини. І наша держава також підписалася під цим документом, а значить -- пообіцяла світові піклуватися про своїх маленьких громадян. Конвенція складається з 54 статей, що проголошують права дітей від народження до 18 років .
-Робота з Конвенцією про права дитини (зачитують статті, пояснюють,прикріплюють до дошки). Стаття 1 Кожна жива істота до 18 років є дитиною…
Стаття2 Всі діти незалежно від раси, кольору шкіри, статі, мови, релігії, політичних поглядів рівні у правах
Стаття 6 кожна дитина має невід'ємне право на життя. І учень Дитя моє! Бог дав тобі життя. І щоб ніхто не заподіяв шкоди тобі, малесенький громадянин,— Бог дав закони нашому народу... Від дня народження, від іменин — він твій, цей світ, широкий за вікном. бо на життя ти маєш право під золото-блакитним знаменом своєї Української держави.
Стаття 7 Дитина має бути зареєстрована зразу ж після народження і з моменту народження має право на ім'я і набуття громадянства.
Стаття 9 Держави-учасниці забезпечують те, щоб дитина не розлучалася з батьками всупереч їх бажанню.дитина має право на родину…
Стаття 19 захист дитини від усіх форм фізичного та психологічного насильства, образи чи зловживань, відсутності піклування чи недбалого і брутального поводження та експлуатації Діти не повинні стати жертвами насильства Держава захищає дітей від брутального поводження з боку батьків або інших осіб, жодна дитина не може бути піддана катуванню, знущанню, незаконному арешту або позбавленню волі.
Зійшла зі стежки дитина Стоїть на узбіччі одна Будьте уважні, дорослі, Бо в цьому і ваша вина. Не залишіть хлопчину, Допоможіть йому. Дайте тепла краплину, Не темну холодну тюрму.
Стаття 28 Проголошує право дитини на освіту
Людина в світ прийшла, щоб жити, Учитись, мріяти, любить. Щоб все на світі знати, вміти Й добро на цій землі творить. Стаття 13 Дитина має право вільно висловлювати свої думки; це право включає свободу шукати, одержувати і передавати інформацію.Всі діти мають право на інформаціюДержава забезпечує доступ дітей до всебічної інформації. Заохочується розповсюдження засобами масової інформації матеріалів, що стосується соціальних, культурних питань розвитку дитини. Держава також запобігає розповсюдженню та впливу шкідливої для дитини інформації.
Я маю право жити на Землі, Творити, дихати, учитись, Примножувать багатства всі її, Своєю Україною гордитись. Я маю право Україну восхвалять, Боротися за неї і за честь стоять, Безкрайнії поля її любити І щовесни журавликів із вирію зустріти.
Стаття 13. Діти мають право на об’єднання Дитина має право зустрічатись із іншими людьми,вступати до асоціацій,об’єднань,або ж створювати їх. Щоб сильними бути У славі зростати, Пропонуємо вам До «Пласту» вступати. Щоб славу козацьку В житті не згубити, Пропонуємо вам В «козачата» вступити.
Стаття 16. права на особисте життя, недоторканність житла, таємницю кореспонденції Стаття 24 право дитини на користування найбільш досконалими послугами системи охорони здоров'я та засобами лікування хвороб і відновлення здоров'я.Всі діти мають право на медичну допомогу Матінко, горлице ніжна, Що у Чорнобилі сталось? Мамо, чому я хворію? Чому ти плачеш ночами? Мамо, невже не зумію Батька обняти руками? Чом на очах твоїх сльози? Чом не всміхнешся ніколи? Чи заплетеш мені коси, Коли піду я до школи? Ненько, чого ти ридаєш? Стаття 24 . Всі діти мають право на повноцінне харчування Кожна дитина має право на рівень життя необхідний для її фізичного, розумового, духовного, соціального розвитку, батьки несуть відповідальність за забезпечення необхідного рівня життя дитини. Держава ж створює відповідні умови для реалізації цієї відповідальності. Вітаміни – добра штука Це доказує наука. Харчування повноцінне Для дитини незамінне. Вітамінів як дадуть, Діти всі умить ростуть. А щоб в школі добре вчитись І у армії служити, Та здоров’я добре мати Треба добре харчуватись. Стаття 31 Держави-учасниці визнають право дитини на відпочинок і дозвілля, право брати участь в іграх і розважальних заходах, що відповідають її віку.Усі діти мають право на відпочинок Стаття 32 право дитини на захист від економічної експлуатації та від виконання будь-якої роботи, яка може являти небезпеку для здоров'я,Діти не повинні залучатись до примусової праці
Стаття 33 Проголошує: жодна дитина не може залучатися до бойових дійДержава повинна вживати всіх можливих заходів, щоб діти не брали участь у військових діях. Жодна дитина віком до 18 років не повинна призиватися на службу до збройних сил. Держава повинна піклуватися про дітей, які постраждали від збройних конфліктів.
Не люблю я шуму, крику, зойку, стону, Не люблю я бою, ні гуку гармат, А люблю спокійно сісти між квітками, Де пташки співають, ллється аромат. Слово вчителя: Ви дуже добре процитували й пояснили статті Конвенції про права дитини. Зараз переглянемо уривки мультфільмів.Ви повинні вияснити, які права порушені у героїв мультфільмів? 1.Яке право дитини порушив вовк?(право на родину) 2.Які права Попелюшки порушували мачуха та її дочки?(право на відпочинок та розваги, використання примусової праці) 3.Яке право кривенької качечки порушили дід та баба? ( право приватної власності) 4.Яке право Телесика було порушено змією та її дочкою?( право на життя) 5.Яке право дітей порушив Петрик Пяточкін? (право на відпочинок).
Бесіда: -Куди звертатися, якщо порушили твої права?
Слово вчителя:
Бесіда:
-У яких документах записані обов’язки?(Конституція ,Статут школи) Записати обов’язки дітей (5 штук)? (Музика)
(Учні перелічують обов’язки) 2.Носити шкільну форму Не користуватися мобільним на уроці 2. Слухати старших( батьків , вчителів)
3.Поважати близьких та друзів. Не принижувати гідності кожної людини. Поводитись так, щоб своєю поведінкою не порушувати прав іншої людини.
Перегляд ілюстрацій: «Обовязки учня».
Учні зачитують: |
ДЕСЯТЬ "НЕ МОЖНА" за Сухомлинським
1. На одинці з собою робити все не так, як ти робив би на очах у людей.
2. Лінуватися, бути ледарем, дармоїдом, неробою.
3. Видавати за заслугу те, що є твоїм прямим обов'язком.(списане домашнє завдання)
4. Вимагати від батьків те, чого ти не заслужив працею.
5. Бути жадібним, корисливим, негостинним.
6. Гребувати працею своїх батьків.
7. Сміятися зі старості, не поважати старість.
8. Лицемірити, говорити не те, що думаєш, що відчуваєш.
9. Запобігати перед тим, хто сильніший тебе.
10.Давати "пусті” обіцянки, не дотримуватися слова
"Дев`ять негідних речей"
1. Нашіптувати, доносити на товариша.
2. Бути легкодухим. Уникати відповідальності за свій учинок.
3. Байдуже проходити повз чужу біду, горе, відчай, посилаючись на свою слабкість.
4. Використовувати свою силу й фізичну перевагу на зло.
5. Мовчати, коли треба говорити, і говорити, коли треба мовчати. Базікати.
6. Відступати перед небезпекою, щоб зберегти спокій, добробут.
7. Добиватися для себе полегшення за рахунок товариша.
8. Не слухати батьків, обманювати їх.
9. Глузувати з калік. Кривдити дівчинку, дівчину, жінку. Не любити і кривдити тварин.
Казковий ринг:
Визначити, які обов’язки були порушені героями творів.
1. О. Толстой «Золотий ключик, або пригоди Буратіно»
«Рано – вранці Буратіно поклав абетку в торбинку і підстрибом побіг до школи… До школи треба було повертати праворуч, музика лунала ліворуч. Буратіно почав спотикатися. Ноги самі повертали до моря, де грала музика.
- Школа ж нікуди ж не втече ж, - сам собі голосно промовив Буратіно, - я тільки погляну, послухаю – і бігцем до школи!
(Перший обов’язок усіх дітей це учитися, систематично та глибоко оволодівати знаннями
2. Народна казка «Котик та півник»
«Були собі котик та півник . Котик, було, йде їсти добувати, а півник сидить та хату глядить.То котик наказує:
- Ти ж нікого не пускай та й сам не виходь, хоч би хто й кликав.
- Добре, добре – каже півник.
Навідала півника лисиця насипала півникові під вікном золотої пшенички, а сама засіла під кущем.
Зранку глянув півник у віконце – бачить: нікого нема, тільки пшеничка попід вікном розсипана.
- Піду – но я трошки подзьобаю – нікого нема, ніхто мене не побачить
Тільки – но півник за поріг, а лисичка його хап! – та й помчала до своєї хати.»
(Обов’язок усіх дітей – слухатися старших - батьків, учителів.
3. О. Толстой «Золотий ключик, або пригоди Буратіно»
« Буратіно сів до столу, підгорнувши під себе ногу. Мигдалеві тістечка він запихав до рота цілком і ковтав, не розжовуючи.У вазу з варенням він заліз просто пальцями і з насолодою їх обсмоктував.Коли дівчинка відвернулася він схопив кофейника і випив усе какао з носика. Захлинувся й пролив какао на скатертину.»Обов’язок усіх дітей – поводитися чемно за столом та в громадських місцях.
Монтаж «Закони шкільної родини для української дитини»
Закон 1.
Люблю я край свій дорогий,
Що зветься Україна –
І Батьківщині я своїй
Зросту достойним сином.
Закон 2.
Зі слова починається людина,
Із мови починається мій рід…
Люблю свою я мову і пісню солов'їну,
Що полонила ніжністю весь світ.
Закон 3.
Повинен кожний гідний син,
Всяк український громадянин
Сторінки роду свого знати
І свято їх оберігати!
Закон 4.
Моя рідна школа – святиня моя,
Люба і дружна велика сім'я.
а) Я люблю і шаную Учителя свого.
б) Буду добре я учитись
І культурно поводитись.
Буду гідним скрізь і всюди,
Щоб нести вам радість, люди!
Закон 5.
Вишита сорочка, рушник та калина
З цього починається ненька Україна.
Обереги пращурів завжди поважай
З ними ти наслідував рідний дім і край.
Закон 6. Святими хай будуть навічно слова:
"Вітчизна, як ненька, у мене одна".
І жити я хочу назавжди, як нині,
На мирній Землі у моїй Україні.
Заключне слово вчителя:
Від народження ви маєте певні права, які гарантовані і захищаються державою.
Їх ви повинні знати й реалізовувати щодня. Але пам’ятайте: ваші права не повинні порушувати права інших.