Школа – це місце, де дитина проводить значну частину часу. Існує думка, що учитель може зробити для здоров'я дитини набагато більше, ніж лікар. Костянтин Дмитрович Ушинський у статті «Педагогічна подорож до Швейцарії» підкреслює: «Дайте дитині трохи порухатися і вона подарує вам знову 10 хвилин уваги, а 10 хвилин жвавої уваги, якщо ви зуміли їх використати, дадуть вам у результаті більше, ніж цілий тиждень напівсонних занять».
Розглянемо кілька груп здоров'язберігаючих технологій, застосовуваних у системі освіти, в яких використовується різний підхід до охорони здоров'я, а відповідно, і різні методи і форми роботи.
Девіз: «Найбільше багатство кожної людини – це її здоров’я».
Головне здоровим бути
Це потрібно всім збагнути.
Бо як є здоров’я й сили –
То весь світ людині милий.
І думка в неї веселенька,
І тоді вона жвавенька.
Все їй хочеться робити:
І сміятись, і радіти.
А як тільки захворіє,
Зразу й сонечко тьмяніє.
Тому це запам’ятай:
Про своє здоров’я дбай!
Школа – це місце, де дитина проводить значну частину часу. Існує думка, що учитель може зробити для здоров’я дитини набагато більше, ніж лікар. Костянтин Дмитрович Ушинський у статті «Педагогічна подорож до Швейцарії» підкреслює: «Дайте дитині трохи порухатися і вона подарує вам знову 10 хвилин уваги, а 10 хвилин жвавої уваги, якщо ви зуміли їх використати, дадуть вам у результаті більше, ніж цілий тиждень напівсонних занять».
Розглянемо кілька груп здоров'язберігаючих технологій, застосовуваних у системі освіти, в яких використовується різний підхід до охорони здоров'я, а відповідно, і різні методи і форми роботи:
Короткі вправи, що відновлюють у дітей енергію.
Допомагає набратися енергії, яку діти витратили за урок.
Правильне дихання є найважливішим чинником довгого й здорового життя.
На партах 2 олівці і кулька.
Пальчикова гімнастика у віршах – це дуже корисна програма для розвитку моторики у дітей різного віку. Також вона сприяють розвитку мовлення та творчих здібностей, де дуже важливим аспектом є те, що всі дії в пальчикових іграх супроводжуються віршами. Розглянемо деякі приклади гімнастики для пальчиків.
Хмарка синя надлітає
Дрібний дощик накрапає
Потім сонце засвітило
Всіх ласкало, всіх зігріло.
Птахи з лісу прилетіли,
Метелики закружляли,
Інструменти прихопили,
Гарну пісню заспівали.
На плач, лялечка моя,
Зостаєшся ти сама.
Я не можу зараз грати,
Треба все мені попрати.
Твої плаття і носочки,
І спіднички у горошки,
Рукавички і жакет,
Шапочку, і ще берет.
Я візьму води в тазок,
Туди всиплю порошок,
Піну сніжну зіб’ю,
Поперу все і піду.
Поки сонечко нам світить,
Натягну тугенько нитку.
Всю одежу я повішу,
Вітерцем її просушу.
Праскою туди-сюди.
Все красиво, як завжди!
Імунна, оздоровча лікувальна гімнастика. Представимо до Вашої уваги зразки таких гімнастик.
Вмостивсь на гілці Павучок.
Зручну створив хатинку.
Зібравши ниточок пучок,
Сплітає павутинку.
Плете узори вправно.
То вліво, а то вправо.
Ляга слухняно нитка.
Згори до низу швидко.
Розкинув сіті Павучок.
Чекає лиш хвилинку.
Але навколо лиш мовчок...
Чекає ще годинку...
Поповз ще вище павучок
Сплітає павутинку.
Плете узори вправно.
То вліво, а то вправо.
Ляга слухняно нитка.
Згори до низу швидко.
Розкинув сіті Павучок.
Чекає лиш хвилинку.
Але навколо лиш мовчок...
Чекає ще годинку... і т.д.
У початковій школі досить доречно впроваджувати саме звукову гімнастику. Проводити її треба кожного дня, але у ігровій формі.
Ваші рухи 1,2,3, їх за мною повтори.
Так, увага, дітвора,
Починається гра!
Як живеш ти? – Ось так!
Як ідеш ти? – Ось так!
А сидиш як? – Ось так!
А біжиш як? – Ось так!
А летиш як? – Ось так!
А стоїш як? – Ось так!
А кричиш як? – Ось так!
А мовчиш як? – Ось так.
А даєш як? – Ось так!
Ну що, дітвора, вам сподобалася гра?
А тепер, пташенята, полетіли, полетіли,
швидко-швидко полетіли, і тихо-тихо сіли.
Бо прийшла уже пора, час настав
Повертатися до справ.
Голова, плечі, коліна, пальці,
Коліна, пальці, коліна, пальці,
Голова, плечі, коліна, пальці,
Очки, вушка, ротик, ніс.
Метод психотерапевтичної дії на дітей і дорослих з використанням гри.
Білі мухи налетіли, —
Все подвір'я стало біле,
Не злічити білих мух,
Що летять, неначе пух.
— Галю, Петрику, Кіндрате,
Годі, ледарі, вам спати! —
І побігли до санчат
Галя, Петрик і Кіндрат.
Всі з гори летять щодуху,
Щоб піймати білу муху,
А санчата їм усім
Змайстрував старий Максим.
Запитання:
-Які правила заховались в цьому вірші?
-Велика буква у іменах, прізвищах і по батькові.
- Називай!
- Галя, Петрик, Максим, Кіндрат.
- Звертання?
- Галю, Петрику, Кіндрате.
- Переносне значення?
- білі мухи.
- Порівняння?
- Пух порівнюють з мухами.
- Білі мухи налетіли – підмет, чим виражений?
- Підмет - мухи. Виражений іменником
- Присудок?
- Налетіли, виражений дієсловом.
8.2. «Таблична фізкультпауза»
- Вам присісти стільки раз. 45:9
- Підстрибнути стільки. 72:9
- Нахилитися вперед. 63:9
- Плеснути в долоні. 81:9
- Головою повертіти 54:9
Діти, ми з вами пограємо гру «Сніг-сніжок». Уявіть, що ми з вами потрапили у крижаний замок, де живе і панує Сніжна королева. Усе навколо покрите льодом, а згори падають легкі, сяючі та різноманітні сніжинки. Уявляємо себе сніжним володарем та намалюємо свою сніжинку. Малюємо її такою, якою б ви хотіли її зобразити.
Від тепла, води усе забриніло, зацвіло. Намалюємо рослинку, яка виросла у замку.
Отже, разом ви перетворили зачарований замок на красивий і ніжний палац, який убрався квітами, у якому панує добро і злагода, чого й вам бажаю.
Учителем не кожен може бути,
Не кожне серце вміє говорить...
Учитель лише той, хто вміє чути,
Окрилити, навчити і любить.
Тендітну душу ласкою зігріти
І добротою ниву засівать,
Безмежно, щиро цілий світ любити
І дітям усього себе віддать.
(Н. Красоткіна)
Допоки сонце світить з висоти,
Щебечуть птахи, зацвітають квіти,
Ми Вам життям бажаєм твердо йти,
І дням наступним від душі радіти!
Хай щастя завжди супроводить Вас,
Людська повага й шана не минають,
А вашу мрію й працю повсякчас
Лиш визнання вінчають!