16 червня о 18:00Вебінар: Збереження здоров’я дітей з особливими освітніми потребами

Позакласний захід "Вгадай вченого"

Про матеріал
Даний матеріал можна використовувати викладачами під час вивчення теми "Атомна та ядерна фізика" як для повторення та закріплення матеріалу. Захід містить ігрові моменти, які сприяють розвитку інтересу учнів до предмета, кращому засвоєнню матеріалу та гуманізації навчання.
Перегляд файлу

Позакласний  захід

«Вгадай вченого»

 

 

 

 

 

Викладач фізики

ДНЗ  «Михайлівське  ВПУ»

Пересипкін Віктор  Олексійович

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Умови конкурсу

Останнім  часом у навчальному процесі з фізики широко використовуються  ігрові моменти. Це сприяє розвитку інтересів учнів до предмета, кращому засвоєнню навчального матеріалу, гуманізації навчання.

Ця вікторина може бути проведена на заключних уроках з ядерної фізики. Групу можна розділити на 3 – 4 команди. Умови прості: раніше суперників дати правильну відповідь на запитання, які ставить ведучий. У кожному випадку у вигляді інформації дається по 5 підказок, які наводить ведучий. Якщо правильна відповідь отримана від першої інформації – команді зараховується 5 балів, якщо від другої – 4 бали, після третьої -3 бали, четвертої – 2 бали, п’ятої -1 бал.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

І етап:       «Вгадай вченого»

Завдання 1

Інформація І : Фізик, народився в сім’ї вчених, яка, рахуючи його самого , його сина - Жана, батька – Александра Едмона, діда – Антуана Сезара,  дала чотири покоління вчених.  

Інформація ІІ : Роки життя: 1852 – 1908.

Інформація ІІІ : Отримав опік від речовини, яка деякий час знаходилася при ньому.

Інформація ІV : Його ім’ям названа одиниця радіоактивності в СІ, а також кратери  на Місяці та Марсі.

Інформація V : Він відкрив радіоактивність.

Відповідь:  Антуан Анрі  Беккерель.

Завдання 2

Інформація І: Фізик, лауреат Нобелівської премії, вчитель двох десятків інших лауреатів.

Інформація ІІ: Народився в багатодітній сім’ї фермера, мав надзвичайну пам’ять, велетенський зріст та силу.

Інформація ІІІ : Навчатися фізиці приїхав до Англії,  до Кембріджу.

Інформація ІV : Ним був винайдений пристрій – магнітний детектор, один з найперших приймачів електромагнітних хвиль.

Інформація V : Знаменитий своїми дослідами з виявлення будови атома та вивченням складу радіоактивного випромінювання.

Відповідь:  Ернест Резерфорд.

 

 

 

 

Завдання 3

Інформація І : Саме цей фізик одного разу висловив відому фразу про те, що теорія має бути : «трішки божевільною, щоб  бути правильною» 

Інформація ІІ : Він об’єднав  теорію ядерної будови атомів.

Інформація ІІІ : Він був членом команди з футболу збірної  Данії. У 1938 році на Всесвітньому конгресі антропології та етнографії він виступив з доповіддю, яка  була різко направлена проти расової теорії нацистів. Німецька делегація під час доповіді покинула залу, а цей учений був занесений до списку смертельних ворогів ІІІ рейху.

Інформація ІV : Він був найближчим другом Ейнштейна  та двічі побував в Радянському Союзі. Після смерті вченого  на його змінив син, який став директором, створеного батьком інституту теоретичної фізики.

Інформація V : В  основі його теорії лежать 4 постулати, названі його іменем.

Відповідь:  Нільс Бор.

Завдання 4

Інформація І : Він розробив статистику частинок із напівцілим спіном, яка має його ім’я.

Інформація ІІ : У1938 р. отримав Нобелівську премію за вивчення  штучної радіоактивності.

Інформація ІІІ : Його ім’ям названо штучно отриманий у 1955 р. трансурановий елемент, який займає  соте місце в таблиці Менделєєва.

Інформація ІV : Народився в  Італії. Закінчив  Пізанський універсітет. У 1938 р. виїхав  з фашистської Італії до США.

Інформація V : Він побудував перший атомний реактор з керованою ланцюговою ядерною реакцією. Вважається  «батьком» атомної бомби.

Відповідь: Енріко Фермі.

Другий етап:    «Яке це  фізичне явище?»

Завдання 5

Інформація І : Це явище було відкрито в  1922 р. під час опромінення рентгенівськими променями парафіну.

Інформація ІІ : У цьому явищі у всій повноті проявляються корпускулярні властивості електромагнітного випромінювання. Після пояснення цього явища було запропоновано квант світла з енергією  називати фотоном.

Інформація ІІІ :  Про це  явище відомий  фізик Макс Борн сказав, що це «гра  в більярд фотонами та електронами».

Інформація ІV : Електрони, які беруть участь у цьому явищі, мають бути вільними або слабко зв’язаними.

Інформація V : Явище розсіювання  електромагнітного випромінювання на вільних електронах, що супроводжується  збільшенням довжини хвилі, тобто  ефект Комптона.

Завдання 6

Інформація І : Це явище лежить в основі методу, який дає змогу визначити вік стародавніх  предметів.

Інформація ІІ: У цьому явищі завжди виділяється енергія.

Інформація ІІІ : У процесі досліджень цього явища одне ядро перетворюється на інше.

Інформація ІV : Це явище відкрито в 1896 р.

Інформація V : Його назва перекладається на нашу мову як  «променистість».

 

 

 

 

Завдання 7

Інформація І : Ця  величина характеризує стійкість (міцність) атомного ядра.

Інформація ІІ : Аналіз графічної залежності цієї величини від масового числа дає змогу зробити висновки щодо шляхів  отримання ядерної енергії.

Інформація ІІІ : У межах невеликих значень масових чисел максимальне значення цієї величини припадає на ядра з парним числом протонів та нейтронів.

Інформація ІV : Під час поділу ядра Урану виникають ядра, для яких ця величина  більша, ніж у ядра Урану.

Інформація V : В ядерній фізиці цю величину вимірюють в МеВ/Кл.

Відповідь: Питома енергія зв’зку атомних ядер

Завдання 8

Інформація І : Ця величина характеризує інтенсивність випромінювання препарату в цілому, а не окремого ядра.

Інформація ІІ : Чим більше атомів радіоактивної величини, тим  більшою буде сама величина.

Інформація ІІІ : В ядерній фізиці використовується позасистемна одиниця цієї величини, яка  характеризує інтенсивність випромінювання 1 г Радію.

Інформація ІV : У СІ ця величина вимірюється в беккерелях.

Інформація V  :   Ця величина визначає кількість розпадів за 1 с.

Відповідь: Активність препарату.

 

 

 

 

 

Третій етап:  «Який це дослід?»

 Завдання 9

Інформація І : Метою цього досліду було з’ясування питання: чи розподіляється позитивний заряд у всьому об’ємі атома, як вважав   Дж. Томсон, чи він зосереджений у певній ділянці атома.

Інформація ІІ : У досліді використовується вузький пучок α-частинок які пролітали крізь металеву фольгу.

Інформація ІІІ :  Дослід  показав, що під час проходження крізь фольгу  певна кількість частинок зазнає відхилень, але були й такі частинки, котрі навіть завертали назад (1 частинка з 8 тисяч).

Інформація ІV : На основі цього досліду було запропоновано ядерну модель атома.

Інформація V : Дослід було проведено у 1911 р. видатним англійським ученим і названо  його ім’ям.

Відповідь: дослід Резерфорда.

Четвертий етап: «Яка це частинка?»

Завдання 10

Інформація І : Ця частинка складається з двох u- кварків і одного      d-кварка.

Інформація ІІ : Вона належить до стабільних частинок і сама собою не розпадається.

Інформація ІІІ : Ця частинка має найменшу масу серед баріонів.

Інформація ІV : Бере участь у сильній ядерній і електромагнітній взаємодії.

Інформація V : Входить до складу ядра.

Відповідь: протон.

 

 

П’ятий етап: «Що це за прилад?»

Завдання 11

Інформація І: Прилад був створений в у 1931 р. Лоуренсом, за що він у 1939 р. отримав Нобелівську премію.

Інформація ІІ: Він складається з потужного електромагніту, який сворює постійне магнітне поле, циліндричної камери і генератора високої напруги.

 Інформація ІІІ: Циліндрична камера складається з двух дуантів, між якими створюється змінне електричне поле

 Інформація ІV : Між дуантами здійснюється  прискорення іонів, а всередині дуантів іони рухаються тільки під дією магнітного поля, що забезпечує їх рух  по дузі кола.

Інформація V : Релятивістський ефект обумовлює  граничну енергію, до якої прискорюються заряджені частинки у цьому прискорювачі.

Відповідь: циклотрон.

 

 

 

 

docx
Додано
28 березня
Переглядів
80
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку