Позакласний захід
«Вгадай вченого»
Викладач фізики
ДНЗ «Михайлівське ВПУ»
Пересипкін Віктор Олексійович
Умови конкурсу
Останнім часом у навчальному процесі з фізики широко використовуються ігрові моменти. Це сприяє розвитку інтересів учнів до предмета, кращому засвоєнню навчального матеріалу, гуманізації навчання.
Ця вікторина може бути проведена на заключних уроках з ядерної фізики. Групу можна розділити на 3 – 4 команди. Умови прості: раніше суперників дати правильну відповідь на запитання, які ставить ведучий. У кожному випадку у вигляді інформації дається по 5 підказок, які наводить ведучий. Якщо правильна відповідь отримана від першої інформації – команді зараховується 5 балів, якщо від другої – 4 бали, після третьої -3 бали, четвертої – 2 бали, п’ятої -1 бал.
І етап: «Вгадай вченого»
Завдання 1
Інформація І : Фізик, народився в сім’ї вчених, яка, рахуючи його самого , його сина - Жана, батька – Александра Едмона, діда – Антуана Сезара, дала чотири покоління вчених.
Інформація ІІ : Роки життя: 1852 – 1908.
Інформація ІІІ : Отримав опік від речовини, яка деякий час знаходилася при ньому.
Інформація ІV : Його ім’ям названа одиниця радіоактивності в СІ, а також кратери на Місяці та Марсі.
Інформація V : Він відкрив радіоактивність.
Відповідь: Антуан Анрі Беккерель.
Завдання 2
Інформація І: Фізик, лауреат Нобелівської премії, вчитель двох десятків інших лауреатів.
Інформація ІІ: Народився в багатодітній сім’ї фермера, мав надзвичайну пам’ять, велетенський зріст та силу.
Інформація ІІІ : Навчатися фізиці приїхав до Англії, до Кембріджу.
Інформація ІV : Ним був винайдений пристрій – магнітний детектор, один з найперших приймачів електромагнітних хвиль.
Інформація V : Знаменитий своїми дослідами з виявлення будови атома та вивченням складу радіоактивного випромінювання.
Відповідь: Ернест Резерфорд.
Завдання 3
Інформація І : Саме цей фізик одного разу висловив відому фразу про те, що теорія має бути : «трішки божевільною, щоб бути правильною»
Інформація ІІ : Він об’єднав теорію ядерної будови атомів.
Інформація ІІІ : Він був членом команди з футболу збірної Данії. У 1938 році на Всесвітньому конгресі антропології та етнографії він виступив з доповіддю, яка була різко направлена проти расової теорії нацистів. Німецька делегація під час доповіді покинула залу, а цей учений був занесений до списку смертельних ворогів ІІІ рейху.
Інформація ІV : Він був найближчим другом Ейнштейна та двічі побував в Радянському Союзі. Після смерті вченого на його змінив син, який став директором, створеного батьком інституту теоретичної фізики.
Інформація V : В основі його теорії лежать 4 постулати, названі його іменем.
Відповідь: Нільс Бор.
Завдання 4
Інформація І : Він розробив статистику частинок із напівцілим спіном, яка має його ім’я.
Інформація ІІ : У1938 р. отримав Нобелівську премію за вивчення штучної радіоактивності.
Інформація ІІІ : Його ім’ям названо штучно отриманий у 1955 р. трансурановий елемент, який займає соте місце в таблиці Менделєєва.
Інформація ІV : Народився в Італії. Закінчив Пізанський універсітет. У 1938 р. виїхав з фашистської Італії до США.
Інформація V : Він побудував перший атомний реактор з керованою ланцюговою ядерною реакцією. Вважається «батьком» атомної бомби.
Відповідь: Енріко Фермі.
Другий етап: «Яке це фізичне явище?»
Завдання 5
Інформація І : Це явище було відкрито в 1922 р. під час опромінення рентгенівськими променями парафіну.
Інформація ІІ : У цьому явищі у всій повноті проявляються корпускулярні властивості електромагнітного випромінювання. Після пояснення цього явища було запропоновано квант світла з енергією hν називати фотоном.
Інформація ІІІ : Про це явище відомий фізик Макс Борн сказав, що це «гра в більярд фотонами та електронами».
Інформація ІV : Електрони, які беруть участь у цьому явищі, мають бути вільними або слабко зв’язаними.
Інформація V : Явище розсіювання електромагнітного випромінювання на вільних електронах, що супроводжується збільшенням довжини хвилі, тобто … ефект Комптона.
Завдання 6
Інформація І : Це явище лежить в основі методу, який дає змогу визначити вік стародавніх предметів.
Інформація ІІ: У цьому явищі завжди виділяється енергія.
Інформація ІІІ : У процесі досліджень цього явища одне ядро перетворюється на інше.
Інформація ІV : Це явище відкрито в 1896 р.
Інформація V : Його назва перекладається на нашу мову як «променистість».
Завдання 7
Інформація І : Ця величина характеризує стійкість (міцність) атомного ядра.
Інформація ІІ : Аналіз графічної залежності цієї величини від масового числа дає змогу зробити висновки щодо шляхів отримання ядерної енергії.
Інформація ІІІ : У межах невеликих значень масових чисел максимальне значення цієї величини припадає на ядра з парним числом протонів та нейтронів.
Інформація ІV : Під час поділу ядра Урану виникають ядра, для яких ця величина більша, ніж у ядра Урану.
Інформація V : В ядерній фізиці цю величину вимірюють в МеВ/Кл.
Відповідь: Питома енергія зв’зку атомних ядер
Завдання 8
Інформація І : Ця величина характеризує інтенсивність випромінювання препарату в цілому, а не окремого ядра.
Інформація ІІ : Чим більше атомів радіоактивної величини, тим більшою буде сама величина.
Інформація ІІІ : В ядерній фізиці використовується позасистемна одиниця цієї величини, яка характеризує інтенсивність випромінювання 1 г Радію.
Інформація ІV : У СІ ця величина вимірюється в беккерелях.
Інформація V : Ця величина визначає кількість розпадів за 1 с.
Відповідь: Активність препарату.
Третій етап: «Який це дослід?»
Завдання 9
Інформація І : Метою цього досліду було з’ясування питання: чи розподіляється позитивний заряд у всьому об’ємі атома, як вважав Дж. Томсон, чи він зосереджений у певній ділянці атома.
Інформація ІІ : У досліді використовується вузький пучок α-частинок які пролітали крізь металеву фольгу.
Інформація ІІІ : Дослід показав, що під час проходження крізь фольгу певна кількість частинок зазнає відхилень, але були й такі частинки, котрі навіть завертали назад (1 частинка з 8 тисяч).
Інформація ІV : На основі цього досліду було запропоновано ядерну модель атома.
Інформація V : Дослід було проведено у 1911 р. видатним англійським ученим і названо його ім’ям.
Відповідь: дослід Резерфорда.
Четвертий етап: «Яка це частинка?»
Завдання 10
Інформація І : Ця частинка складається з двох u- кварків і одного d-кварка.
Інформація ІІ : Вона належить до стабільних частинок і сама собою не розпадається.
Інформація ІІІ : Ця частинка має найменшу масу серед баріонів.
Інформація ІV : Бере участь у сильній ядерній і електромагнітній взаємодії.
Інформація V : Входить до складу ядра.
Відповідь: протон.
П’ятий етап: «Що це за прилад?»
Завдання 11
Інформація І: Прилад був створений в у 1931 р. Лоуренсом, за що він у 1939 р. отримав Нобелівську премію.
Інформація ІІ: Він складається з потужного електромагніту, який сворює постійне магнітне поле, циліндричної камери і генератора високої напруги.
Інформація ІІІ: Циліндрична камера складається з двух дуантів, між якими створюється змінне електричне поле
Інформація ІV : Між дуантами здійснюється прискорення іонів, а всередині дуантів іони рухаються тільки під дією магнітного поля, що забезпечує їх рух по дузі кола.
Інформація V : Релятивістський ефект обумовлює граничну енергію, до якої прискорюються заряджені частинки у цьому прискорювачі.
Відповідь: циклотрон.