Позакласний захід з математики на тему :” Із історії видатного давньогрецького математика і фізика
Архімеда “
( 7клас )
Ведучий 1.Друзі , сьогоднішній математичний захід присвячується видатному генію давнини , найвидатні- шому науковцеві античності , інженерному генію - Архімеду . Він був найбільш видатним вченим в історії людства .
Роки життя Архімеда – 287 – 212 до н. е. . Він народився у Сіракузах , на Сицілії . Його батько , астроном Фідій , був близький до сіракузського двору і був родичем цареві Гієрону .
Про життя та наукову діяльність великого вченого Архімеда було створено багато легенд . Розповіді про життя та наукову діяльність генія науки зустрічаються у стародавніх істориків: Полібія і Тіта Лівія , а також у письменників – Ціцерона, Плутарха та інших .
На початку своєї трудової діяльності Архімед пра- цював переважно у якості інженера – механіка , займаючись конструюванням військових машин і будівництвом укріплень , необхідних для оборони країни . Деякий час він проживав у Олександрії , спіл- кувався із відомими вченими , серед яких був мате- матик і географ Ератосфен та географ Конон . Повер- нувшись на Батьківщину , Архімед написав ряд видат- них творів з математики та механіки .
Ведучий 2. Архімед завжди так глибоко захоплювався наукою , що його доводилося силою відривати від робо чого місця до столу або насильно вести до лазні , де він продовжував розмірковувати над геометричними фігурами , які він пальцем малював на намиленому тілі. Навколо Архімеда , його життя і наукової діяльності, було створено багато легенд . Розповіді про його життя можна знайти у стародавніх істориків : Полібія , Цицеро- на , Плутарха та інших . Ось одна із таких розповідей . Цар Гієрон замовив у майстра корону із чистого золота . Коли замовлення було виконане , цар хотів пе- ревірити , чи не підмінив майстер частину даного йому золота серебром і звернувся з цього приводу до Архі- меда . Архімед не зміг відразу вирішити поставлену перед ним проблему , але одного разу , коли мився у лазні , він , занурюючись у воду, був охоплений радістю свого відкриття і , осяяний думкою щодо правильного вирішення проблеми , вибіг на вулицю з криком: ”Еврика! Еврика! Я знайшов!”. Так був відкритий знаме- нитий “ Закон Архімеда”.
Ведучий 3. Цар Гієрон побудував у подарунок єгипетсь- кому царю Птолемею великий і розкішний корабель , але людям царя було не під силу спустити цей кора- бель на воду . Архімед побудував механізм , за допо- могою якого лише один чоловік , саме цар , зміг спус- тити корабель на воду . Після цього цар вигукнув : “Віднині , що б не сказав наш Архімед , ми будемо вважати правдою “ . Зробивши свій винахід щодо теорії важеля, Архімед говорив :”Дайте мені місце , де стояти , і я зрушу Землю “.
Після смерті Гієрона , під час другої Пунічної війни ,
Архімед майстерно організував оборону рідного міста Сіракуз , під час його осади у 212 році до н. е. римля- нами , під командуванням полководця Марцелла . Учений розробив машини для метання снарядів на будь –які відстані . Це наводило на римлян такий жах , що що вони ніяк не наважувалися на штурм міста або наближатися до нього на суднах .
Ведучий 4-й. А ось що розповідав Плутарх :”Коли кораблі Марцелла наблизилися на відстань польоту стріли , то Архімед велів наблизити шестигранне дзеркало, створене ним . На відомій відстані від цьо- го дзеркала він розмістив інші , менші за розмірами , дзеркала, такого ж вигляду , які рухалися на шарнірах за допомогою квадратних пластинок . Потім він вста- новлював своє дзеркало серед променів від Сонця , влітку і взимку . Промені відображені від цих дзер- кал , створювали страшні пожежі на кораблях , пере- творюючи їх на золу на відстані , що дорівнювала польоту стріли .
Незважаючи на такий героїчний захист міста , після одного із великих свят, скориставшись втратою великої уваги зі сторони сіракузян , римлянам уда- лося увірватися до міста і влаштувати хижацький розгром міста Сіракузи . Сивочолий 75 – річний Архі- мед сидів і в напруженні роздумував над накресле- ними на піску геометричними фігурами , коли до нього увірвався римський солдат і накинувся на вченого з мечем . Архімед попросив його почекати , поки він закінчить розв’язувати задачу , але солдат , якому не було справ до науки , убив його . Останні слова Архімеда були такі:” Не чіпай мої круги !”…. Відомий мислитель Плутарх писав , що Марцел дуже жалів з приводу смерті Великого Архімеда і далі написав :” Архімед мав велику душу і глибокий розум “ .
До наших часів дійшло багато праць великого вчено- го Архімеда :
1. Площа круга .
2. Про плаваючі тіла .
3. Про рівновагу плоских фігур .
4. Про кулю і циліндр .
5. Квадратура параболи .
6. Псамміт.
Творчість Архімеда мала величезне значення для створення , через два тисячоліття , диференціального і інтегрального числення .
Ведучий 1- й пропонує усім учасникам математичного заходу , таку задачу : великий вчений Архімед загинув під час осади Сіракуз . у віці 75 – ти років , у 212 р. до н.е. . Визначити рік народження Архімеда . Учитель . Перевіривши відповіді учнів щодо задачі , оголошує виховний захід закінченим .