Позакласний захід з математики : " Із історії видатного давногрецького математика і фізика Архімеда "

Про матеріал
Позакласний захід з алгебри на тему : " Із історії видатного давньогрецького математика і фізика Архімеда " , для 7 класу . Підготувала учитель математики - Валюх Валентина Андріївна . Кваліфікаційна категорія - вища .
Перегляд файлу

             

 

 

         Позакласний  захід з  математики на  тему :” Із  історії      видатного  давньогрецького  математика  і  фізика 

                                            Архімеда “

                                               ( 7клас )

    Ведучий 1.Друзі , сьогоднішній  математичний  захід       присвячується  видатному  генію  давнини ,  найвидатні-       шому  науковцеві  античності , інженерному  генію  -       Архімеду . Він  був  найбільш  видатним вченим  в  історії        людства . 

             Роки  життя  Архімеда – 287 – 212 до н. е. .       Він народився  у Сіракузах , на  Сицілії . Його  батько ,       астроном  Фідій , був  близький  до  сіракузського  двору       і був  родичем  цареві  Гієрону . 

     Про  життя  та  наукову  діяльність  великого  вченого        Архімеда  було  створено  багато  легенд . Розповіді  про       життя  та  наукову  діяльність  генія  науки  зустрічаються         у  стародавніх  істориків: Полібія і  Тіта Лівія , а також  у         письменників – Ціцерона, Плутарха та  інших . 

                На  початку  своєї  трудової  діяльності  Архімед пра-        цював  переважно  у  якості  інженера – механіка ,         займаючись  конструюванням  військових  машин і          будівництвом  укріплень , необхідних  для  оборони          країни . Деякий  час  він  проживав  у  Олександрії , спіл-        кувався  із  відомими   вченими , серед  яких  був  мате-        матик і  географ  Ератосфен та  географ  Конон . Повер-        нувшись  на  Батьківщину , Архімед написав  ряд  видат-        них творів  з  математики  та  механіки . 

image

 

Ведучий  2. Архімед завжди  так  глибоко  захоплювався      наукою , що  його  доводилося силою  відривати  від  робо  чого  місця до столу або  насильно  вести до  лазні , де  він     продовжував   розмірковувати  над   геометричними  фігурами , які  він  пальцем  малював  на  намиленому  тілі.              Навколо  Архімеда , його  життя і наукової  діяльності,   було  створено багато  легенд . Розповіді  про  його  життя    можна  знайти  у  стародавніх  істориків : Полібія , Цицеро-   на , Плутарха та  інших . Ось одна  із  таких  розповідей .                Цар Гієрон  замовив  у  майстра  корону із  чистого     золота .  Коли  замовлення  було  виконане , цар  хотів пе-     ревірити , чи  не  підмінив  майстер  частину  даного  йому     золота  серебром і  звернувся  з  цього  приводу  до Архі-    меда . Архімед  не  зміг  відразу  вирішити  поставлену      перед  ним  проблему , але  одного  разу , коли  мився  у      лазні , він , занурюючись  у  воду,  був  охоплений  радістю    свого  відкриття і , осяяний думкою щодо  правильного       вирішення  проблеми , вибіг  на  вулицю  з криком:                 ”Еврика! Еврика! Я знайшов!”. Так був  відкритий  знаме-    нитий “ Закон Архімеда”. 

   Ведучий 3. Цар Гієрон побудував  у  подарунок  єгипетсь-     кому  царю Птолемею великий  і  розкішний  корабель ,      але людям  царя  було  не   під  силу спустити  цей  кора-     бель  на  воду .  Архімед  побудував  механізм , за  допо-     могою  якого  лише  один  чоловік , саме  цар , зміг  спус-      тити  корабель  на  воду . Після  цього  цар  вигукнув :      “Віднині , що  б  не  сказав  наш  Архімед , ми будемо       вважати  правдою “ . Зробивши  свій  винахід  щодо теорії      важеля, Архімед  говорив :”Дайте  мені  місце , де стояти ,      і  я  зрушу  Землю “. 

         Після смерті  Гієрона , під  час  другої  Пунічної  війни , 

     Архімед  майстерно  організував  оборону  рідного  міста       Сіракуз , під  час  його  осади  у  212 році до  н. е. римля-      нами , під  командуванням  полководця Марцелла .       Учений  розробив  машини  для  метання  снарядів  на       будь –які  відстані . Це  наводило  на  римлян  такий  жах ,       що  що  вони  ніяк  не   наважувалися  на  штурм  міста      або  наближатися  до  нього  на суднах .

     Ведучий 4-й. А  ось  що  розповідав  Плутарх :”Коли        кораблі Марцелла  наблизилися  на відстань польоту          стріли , то  Архімед  велів  наблизити шестигранне           дзеркало, створене  ним .  На  відомій  відстані  від  цьо-         го  дзеркала  він розмістив  інші , менші  за  розмірами ,         дзеркала, такого  ж  вигляду , які  рухалися  на  шарнірах           за  допомогою  квадратних  пластинок . Потім  він вста-         новлював  своє  дзеркало  серед  променів  від  Сонця ,         влітку  і  взимку . Промені  відображені  від  цих  дзер-         кал ,  створювали  страшні  пожежі  на  кораблях ,  пере-         творюючи  їх  на  золу  на  відстані , що  дорівнювала            польоту  стріли . 

               Незважаючи  на  такий  героїчний  захист міста ,            після  одного  із  великих  свят, скориставшись  втратою            великої  уваги  зі  сторони  сіракузян , римлянам  уда-           лося  увірватися  до  міста і  влаштувати  хижацький            розгром  міста  Сіракузи . Сивочолий 75 – річний  Архі-           мед  сидів  і  в  напруженні  роздумував  над  накресле-           ними  на   піску  геометричними  фігурами , коли  до            нього  увірвався  римський  солдат  і  накинувся  на            вченого з  мечем . Архімед  попросив  його  почекати ,            поки  він  закінчить  розв’язувати  задачу , але  солдат ,          якому  не  було  справ  до  науки , убив  його . Останні           слова  Архімеда  були  такі:” Не  чіпай  мої  круги !”….           Відомий  мислитель  Плутарх писав , що  Марцел  дуже           жалів  з  приводу  смерті  Великого  Архімеда і  далі           написав :” Архімед  мав  велику  душу і глибокий          розум “ . 

       До  наших  часів  дійшло  багато  праць  великого  вчено-        го Архімеда : 

1.   Площа  круга . 

2.   Про  плаваючі  тіла .

3.   Про  рівновагу  плоских  фігур . 

4.   Про  кулю  і  циліндр . 

5.   Квадратура  параболи . 

6.   Псамміт.   

        Творчість  Архімеда  мала  величезне  значення  для           створення , через  два  тисячоліття , диференціального  і           інтегрального  числення . 

    Ведучий  1- й  пропонує   усім  учасникам  математичного        заходу , таку  задачу : великий  вчений Архімед  загинув        під  час  осади  Сіракуз . у  віці  75 – ти  років , у 212 р.      до н.е. . Визначити  рік  народження  Архімеда .      Учитель . Перевіривши відповіді  учнів  щодо  задачі ,        оголошує   виховний  захід  закінченим . 

        

  

          

 

 

       

     

  

 

   

 

pdf
До підручника
Алгебра 7 клас (Істер О.С.)
Додано
22 березня 2023
Переглядів
340
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку