Позакласний захід з природознавства для учнів 5-6 класів «Земля – мій рідний дім»

Про матеріал
Мета: узагальнити знання учнів про стан природи нашої планети; навчити дітей бачити красу світу, необхідність зберігати і примножувати природні багатства; розвивати пізнавальний інтерес, зацікавленість, уміння працювати згуртовано; виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища.
Перегляд файлу

Позакласний захід з природознавства для учнів 5-6 класів

«Земля – мій рідний дім»

 

Мета: узагальнити знання учнів про стан природи нашої планети; навчити дітей бачити красу світу, необхідність зберігати і примножувати природні багатства; розвивати пізнавальний інтерес, зацікавленість, уміння працювати згуртовано; виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища.

Обладнання: відео-запис, малюнки про природу, вірші, загадки, легенди, пісні, прислів’я.

Епіграф: За чисті води, за чисті ріки.

                Боротись будемо навіки.

  

Хід заходу

  

Звернення Землі до людей. – Важко мені, діти мої, кровиночки мої. Чи ж не я вас породила, чи не я вам сили даю? Лелію для вас кожний кущик, травиночку кожну. Всі свої багатства віддаю вам до останку. Прихищаю братів ваших менших – тваринок, жуків… За що раните мене, діти мої, чом не шануєте? Зриті надра мої ранами гоїтимуться тисячі років, споєні отрутою поля перестануть колосити пшениці. Не брудніть мене, не засмучуйте. Бо я – ваша мати, і що ви без мене?

Слово вчителя. Діти, ми почули, як до нас звертається наша матінка Земля. Чи подобається вона вам в такому стані? Чи хотіли б ви жити на такій планеті? Як ви вважаєте хто винен, що наша планета знаходиться в такому стані? Щоб ви змінили на цій планеті? Протягом нашого заходу ми спробуємо відновити її, зробити живою… (на окремій дошці зображення пустої планети).

      Сьогодні, як ніколи, людина сильна та могутня. Вона освоює космос, цікавиться, чи є життя на інших планетах. Чим сильнішою стає людина, тим гуманнішою вона має бути до всього живого. Якою ми залишимо природу після себе? Над цим слід подумати кожному із нас. Охоронну грамоту до річки, до дерева чи неба ніхто не приб’є. Охоронна грамота має бути в серці кожного.     Тож сьогоднішнім заходом я хочу привернути вашу увагу і заохотити вивчати, любити і берегти природу рідного краю.

    Давайте всі разом замислимося. Наша рідна природа…Скільки її прекрасних створінь бачимо навколо: зелений ліс, чисті джерела, озера, чисте повітря, чарівні краєвиди. Тому давайте відкриємо наш захід віршами, які присвячені чудовому світові, який подарувала природа людині.

  1. Краса природи – справжнє диво.

Все неповторне і живе.

Де не поглянь, скрізь так красиво:

По небу сонечко пливе,

Навколо височіють гори,

Між горами дзюрчить вода.

А ліс зелений, наче море,

І всюди казка ожива!

 

2.Мені зірка відкрила секрет.

І на вушко шепнула здаля:

Є на світі багато планет,

Та найкраща планета Земля.

 

3.Із року в рік навколо Сонця,

Мов корабель, пливе Земля.

Ми – юнги, юні охоронці,

Матроси цього корабля.

 

4.Зелений лист тремтить на гілці,

Мов стяг на щоглі корабля.

В навколосонячній мандрівці

Нехай щастить тобі, Земля!

Слово вчителя. Природа не жаліє для нас нічого, роздаючи щедро всі свої дари, щоб люди та інші живі істоти жили в гармонії, красі, мирі, злагоді. Чому ж ми, люди, так відносимося до нашої природи? Давайте розглянемо слайди, як люди віддячують природі за її щедрість. (Перегляд слайдів з поясненням вчителя)

111

Якщо ви хочете використати дари природи спочатку поміркуйте: чи на добрі справи, чи просто так, щоб погратися і викинути. Справді, коли людина поводиться як дикун – вона є найстрашнішим ворогом дерев, лісу, природи, планети. Тому нам потрібно ще багато вчитись, щоб знати, як правильно поводитися в природі.

Запитання

  1.                                                            Уявіть, що було у цьому місті 200 років тому?
  2.                                                            Які зміни відбудуться через 100 років.
  3.                                                            Що буде, якщо ліс залишиться без звірів та птахів.
  4.                                                            Що відбудеться якщо ліс повністю вирубають?

Послухайте маленький віршик про берізку, яку посадила дівчинка. З цієї дівчинки кожен з нас може брати приклад.

                                                 Берізка


Посаджу берізку

В себе під віконцем,

Хай собі шепоче

Тихо з ясним сонцем.

Усміхнеться мама:

– Поливай берізку,

Донечко, водою.

Виросте красуня

Разом із тобою.


 

Слово вчителя. Вмійте спостерігати за природою, бачити в ній прекрасне, і тоді вам ваша душа не дозволить завдавати творінням природи болю, а навпаки, ви будете прагнути примножувати її красу. А хто з вас у своєму житті вже посадив дерево? Яке саме? Давайте нашу планету заселимо деревами.

(Діти прикріплюють на пусту планету силуети дерев)

Одного разу друзі пішли на прогулянку до лісу і натрапили на квіткову галявину.

Дівчинка. Ой, скільки квітів! Я нарву собі букетик, щоб у хаті була така краса!

Хлопчик. Стривай! Не рви!

      Квіти – це природи діти.

      Дивись, вже розпустилися пелюстки.

      Повинні всі ми розуміти,

      Що їх потрібно берегти.

Ромашка. Я – ромашка веселенька

     Росту в полі і в саду.

     Я вітаю соловейка,

     З ним розмову я веду.

Фіалка.     Я – фіалочка синенька.

     Моя квітка запашна.

     Розцвітаю я раненько

     Тут під лісом, коли весна.

Проліски. Проліски білі зустріли весну.

   Першими ліс пробудили від сну.

   Петрик ходив на прогулянку в ліс,

   Пролісків мамі букетик приніс.

Волошка. Там, де колоси налиті.

   Розцвіла волошка в житі.

   На голівці у волошки

   Посилилось неба трошки.

Дзвіночок. Дзвіночком синеньким звуся,

Хоч ніхто не чув ніколи,

Щоб хоч раз ми подзвонили

Тим дзвіночком в полі.

 

 

Кульбаба.  Я – кульбабка жовтенька

  І дуже м’якенька.

  На сонечко схожа,

  До віночка гожа.

(Діти виконують танок квітів під пісню Ніни Матвієнко «Ой не зоря»)

 

Дівчинка. Як добре, що ми не зірвали квітів!

Хлопчик.  Як це чудово почути їхню розмову!

Ніколи я не думав,

Що квіти мають мову.

А те, що я почув сьогодні, –

Просто пречудово.

Слово вчителя. Давайте нашу планету заселимо квітами.

(Діти прикріплюють квіти на планету, яка вже заселена деревами)

А зараз давайте розгадаємо загадки про природу.

Загадки

  1.                                              Б’ється, стука молоток, поправляє наш садок. (Дятел)
  2.                                              Повзун повзе, сімсот голок везе. (Їжак)
  3.                                              Без рук, без ніг, а по землі ходить. (Гадюка)
  4.                                              Летить – пищить, сяде – мовчить, хто його вб’є, свою кров проллє. (Комар)
  5.                                              Хто хвіст залишає, коли від ворогів тікає? (Ящірка)
  6.                                              Огрядна, боката, молоком багата. (Корова)
  7.                                              Тисяча тисяч бондарів роблять хату без дворів. (Мурахи)
  8.                                              Першим я приніс весну, розбудив усе від сну, заспіваю під вікном. А зовуть мене…(Шпаком).
  9.                                              Руда пташиця в курник прийшла, свій порядок навела: всіх курей порахувала, і з собою їх забрала. (Лисиця)

Слово вчителя. (Хтось постукав у двері, прийшла телеграма). Діти! Нам сьогодні прийшла телеграма від тварин, які просять нашої допомоги (Вчитель демонструє Червону книгу, а також показує слайди про тварин)

 

222

 

Щоб ви зробили для того щоб відновити тваринний світ? Напишіть на силуеті тваринки свої пропозиції по врятуванню тваринного світу і заселіть ними планету. (Прикріплюємо силуети тварин на планету, яку заселили квітами та деревами).

 

Природа. На білому світі, на чорній землі

Є мова у квітів, є мова в зорі.

Є мова у бджілки, метелика й клена,

В бузкової гілки, в любистку зеленому.

Є мова в калини, в дрімучого лісу.

Радійте природі! Любіть ви природу!

Слово вчителя. Призначення рослин дарувати всім радість. У нас в Україні волошка вважається символом кохання, безсмертник – це символ сонця, ромашка – символ чистоти, калина – символ краси, мак – символ скорботи. А ще одне призначення рослин – дарувати здоров’я людині, бо всі вони мають цілющі властивості. Їх називають «Зеленою аптекою».

Аптека зелена, зелена аптека!

Від тебе й від мене вона не далеко.

Зелена аптека лежить навкруги.

Зелені горби і зелені луги.

Зелена аптека, що бачим навкруг, –

Це наш помічник і хороший наш друг.

(Повідомлення учнів, показ слайдів)

  1.          Ромашка використовується від простуди, п’ють з неї чай, полощуть горло, купають в ній малюків, миють волосся.
  2.          Кульбабу вважають еліксиром життя. Вона покращує травлення, апетит людини, підвищує імунітет, регулює обмін речовин організму.
  3.          Листя подорожника використовують при пораненнях як кровоспинний та проти гнійний засіб.
  4.          Чай з шипшини покращує діяльність серця, має протизапальну дію. Масло шипшини швидко заживляє поранення.
  5.          Калина – лікарська рослина від застуди, розладу, нервів, тиску.
  6.          Береза. Настоєм листя берези змазують уражені місця при хворобах шкіри, миють голову, щоб зменшити випадання волосся.
  7.          Дуб. Відвари кори дуба допомагають при запаленні ясен, при ангінах та опіках.
  8.          Настій кори верби нормалізує температуру, застосовується при застуді, головному болю, розладах шлунку.
  9.          Пийте липовий чай! Це чудовий засіб проти нежиті і найкращий потогінний засіб.
  10.     В кожній аптеці можна знайти ліки, які виготовленні з сосни. Це хвойні лікувальні зубні пасти, мило, хвойні екстракти для ванн. Хвоя сосни містить багато вітамінів, особливо вітаміну С.

 


Слово вчителя. Діти! Користуйтеся дарами матінки-природи, але не зловживайте її щедрістю. Беріть рівно стільки скільки вам потрібно. Люди не дбають про навколишнє середовище і продовжують забруднювати його: викидають сміття, виносять тару. Весною, коли нереститься риба, наші люди безжалісно виловлюють її заради копійки. Ми – господарі на цій землі. Від нас залежить, чи будуть розноситися запахи від  дерев, квітів, чи співатимуть весною солов’ї. Ми – діти  природи, з якою постійно спілкуємося. Не можна не бачити її краси, не захоплюватися її чарівними барвами. Отримувати естетичну насолоду, перебуваючи в лісі, полі, на лузі, біля водоймищ. Ставати щедрішими, добрішими, людянішими. Але боляче ранять душу не виправдані вчинки нелюдів, бо й людьми їх називати не хочеться. 333

А зараз послухайте частівки в яких говориться про серйозні екологічні проблеми нашого села.

Частівки

– На Зміївщині ми живем. – І ще диво, ось так диво

Край свій любим дуже, Лісосмуги в нас красиві,

Та у нас екопроблем Та тепер поглянь – умреш:

Не злічити, дуже.  «Ти куди сміття це преш?».

– Залізниця у нас є – Був ще парк – тепер смітник,

І проблеми нам дає: І народ до цього звик.

Возить нафту і бензин, Всюди кидають сміття.

А ми дихаєм оцим!                                         Отаке тепер життя!

– Ще морока в нас нівроку – – Ми частівки заспівали,

ТЕС димить потроху. Любі наші друзі.

Енергує тут усе, Ось, як дихаєм, їмо.

Вітер в села дим несе. Як ми досі живемо?!

 

 

Слово вчителя. Які ви знаєте екологічні проблеми свого населеного пункту? Подивіться слайди, які демонструють екологічні проблеми нашої місцевості. (Слайди про забруднення свого населеного пункту)

 

444

А зараз проведемо цікавий тест-гру.

  1.                                              Якщо ви не смітите на вулицях – сплесніть у долоні.
  2.          Якщо ви не спалюєте листя у дворі, дим якого забруднює повітря шкідливими речовинами – почухайте носа!
  3.                                              Якщо ви не розбиваєте скляні пляшки, не кидаєте їх на землю, в травичку, в річку – погладьте себе по голівці!
  4.                                              Якщо ви розмовляєте з батьками про екологічні проблеми міста – підніміть дві руки.
  5.          Якщо болить душа, коли бачите понівечене дерево, зрубану ялинку, забруднену річку – покладіть руку на серце.
  6.          Якщо хочете дружити з природою, жити з нею в злагоді, красі, мирі – візьміть один одного за руки і підніміть їх вгору.

Слово вчителя. Шановні діти, сьогодні ми з вами обговорили серйозні екологічні проблеми нашого села. Давайте проведемо тест «Можна чи ні». (Учням пропонується підкреслити відповіді зеленим кольором, якщо можна, а червоним ні)

  1.                                              Ловити жаб.
  2.                                              Саджати квіти, рослини.
  3.                                              Берегти молоді рослини.
  4.                                              Спостерігати за рибами.
  5.                                              Милуватися красою природи.
  6.                                              Годувати птахів.
  7.                                              Обдирати кору дерев.
  8.                                              Збивати гриби.
  9.                                              Прибирати місця відпочинку у лісі, на березі річки тощо.
  10.                                         Ловити метеликів.
  11.                                         Охороняти первоцвіт й рідкісні рослини.
  12.                                         Обгороджувати мурашники.

Слово вчителя. Прослухайте вірші про нашу прекрасну планету Земля, про її чудові краєвиди.

Є у сонячній системі  

Планета, що зветься Земля.

І я вам скажу, що кращої

За неї ніде немає.

Річки і озера синії,

Гори, ліси, поля –

Серед усіх найкраща –

Планета твоя – Земля.

Вам у походи ходити

І мандрувати, любі діти,

Вмійте ж природу любити,

Кожній стеблині радіти.

В полі, у лісі, над яром –

Квіти, дерева і трави.

Цвіту не вирви задаром,

Гілки не втни для забави.

Оберігайте ж повсюди

Шлях і стежиночку в гаї.

Все те окрасою буде

Нашого рідного краю.

Слово вчителя. Чи сподобалась вам наша планета? На якій планеті ви б оселилися? А щоб планета була такою квітучою, як зараз, вона пропонує вам дотримуватися законів охорони природи.

(Учні навколо планети прикріплюють «Закони охорони природи»)

В безмежному часі і в безмежному холодному просторі несеться планета, наша матінка-Земля. Давайте зігріємо її теплом своїх сердець. (Прикріпляємо серця з іменем на планету, які заздалегідь заготовленні).

А зараз давайте разом заспіваємо пісню «Хай завжди буде Сонце». Мені б хотілося, щоб цей захід не залишив нікого з вас байдужим, щоб ваші думки були закріплені діями.

Зелена планета – це наше здоров’я і довголіття, це наше щасливе майбутнє! Радійте природі! Любіть ви природу! Хай квітне Земля від роду до роду!

(Лунає пісня «Лише у нас на Україні»)

 

docx
Додано
10 березня 2023
Переглядів
947
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку