Позакласний захід з української літератури для старшокласників
Тема: Розстріляне відродження. Урок після уроку. Урок-композиція.
Мета: розширити лінгвістичну палітру з історичної та літературознавчої тематики; формувати навички висловлювати та аргументувати власну думку, толерантно ставитися до іншої точки зору; оцінювати наслідки втручання влади в мистецький процес; розвивати дослідницькі здібності, критичне й образне мислення школярів; прищеплювати почуття поваги до історичного минулого України.
Обладнання. Стенд «Сьогодні на уроці», на якому світлини митців, їх збірки.
Хід уроку.
«Україна кипіла, як величезний казан на безперестанному шаленому вогні, і в цім казані виварювалися думки й почуття, наново перетворювалися світогляди, дивно змінювалися люди. Тим-то літературні явища цієї доби становлять надзвичайно строкату картину» (Олександр Білецький, український літературознавець).
Ми уже знаємо про 20-і роки з уроків і літератури, і історії. Давайте спробуємо визначити слова, які, на ваш погляд, найточніше характеризують цей період (Орієнтовні відповіді учнів: розмаїття, різнобарвність, мінливість, трагічність, дискусійність, пошук, полярність поглядів тощо).
Наш сьогоднішній урок нестандартний, і пройде він у формі композиції.
1-ий учень.
20-ті роки ХХ ст. На літературному небосхилі яскравими зорями спалахує талант українського письменництва; то була доба буйного розквіту національної культури . Але недовго тривав той розквіт . Сталінські яничари побачили в цьому загрозу власному існуванню. Літературна полеміка набула політичного цькування . Під корінь почала вирубуватись українська культура. Нищівного удару було завдано по носіях тієї культури – українських письменниках. Дамоклів меч завис над ними .
Кожен із визначних діячів Розстріляного відродження відчув на собі репресивну машину тоталітарної системи. Біографія майже всіх митців цього покоління завершується словами "розстріляний", "загинув у засланні", "наклав на себе руки". А ті, кому вдалося вціліти, вже ніколи не змогли творити так само сміливо й самобутньо, як під час цих буремних років.
Відеосюжет «Кого ж назвали так?»
Вчитель.
"Розстріляне відродження" — наш урок про тих, кого система зламала або знищила. Це не тільки прекрасні вірші та новели, які нікого не залишать байдужими, це пам'ять про геніальних людей, які не знали страху і у найтемніші часи мали сміливість говорити правду.
2-ий учень.
Щезали здебільшого вночі. А вдень розповзались тривожні чутки про підступні акції «ворогів народу» . Отак близько 500 українських письменників потрапили у місця «не столь отдалённые», де не те що писати , а й думати заборонялось під страхом смертної кари , де невтомні жорна репресивних органів перемелювали мільйони: нашу надію, наше майбутнє, нашу культурну еліту.
3-ій учень.
Микола Хвильовий, м’ятежний співець революції в своїх «Арабесках» пізнав , як сам і признавався, «радість бунту проти логіки» .А бунтував повсякчасно: проти традицій, які сковували творчу фантазію митця, проти ідеологічних нормативів і казенно – бюрократичних вказівок – як писати і про що писати, бунтував проти самого себе. І треба ж було долі обійтися так химерно з цим талантом! Революція, яка його народила і безтямно закохала в себе, згодом зрадила свого обранця, і він від розпуки, відчаю, безнадії і безвиході своєю смертю спробує її закликати до милосердя, змилостивитись над своїми фанатичними лицарями.
4-ий учень.
Згадує Юрій Смолич. 13 Травня 1933 року. Ранок був напрочуд гарний . Ми сиділи з Вражливим у моїй кімнаті, навпроти - вікна квартири Хвильового.
- Не заздрю я Миколі. Що ж йому тепер робити? – Вчора ввечері арештовано Ялового – найближчого друга Хвильового. – За що , за що могли арештувати Мишка? – Чи могли ми відповісти на це питання? Що ми знали? Що ми розуміли? Знання прийшло пізніше , а розуміння ще за чверть століття. – Коли вночі, під час трусу , я сидів проти нього , нам не дозволяли балакати, але я дивився на нього запитливо, а він тільки розводив руками. Він не розумів сам. – І ми знову мовчки дивилися у вікно . було видно, як Хвильовий пройшов у свою кімнату , і як раптом усі присутні в їдальні зірвалися і кинулися до Миколиного кабінету. А потім почувся крик: «Хвильовий застрелився ! Допоможіть…» Ми вбігли в кабінет . Хвильовий сидів за столом , а перед ним лежав білий папірець , посмертна записка. В ній було : «Арешт Ялового – це розстріл нашої генерації. Нічого не розумію! Ми завжди були справжніми комуністами. Невже за це? Хай живе комунізм! Микола Хвильовий».
3-ій учень.
Потім понад півстоліття ж його ім’я якщо й згадувалось , то неодмінно як «ворог народу», «ідеолог фашизму», і навіть «фашист» . Саме ім’я Хвильового стало лайкою. «Хвильовістом» почали називати мало не кожного , хто серйозно замислювався над долею української національної культури. Але він ніколи не молився на фальшивих і чужих богів. Він обрав смерть.
Інсценізація уривка із драми Куліша «97».
Розмова за столом. Заходить Орина.
-Орина: Здрастуйте. Бачте, по миру побираюсь. Такий голод
- Панько: Голод скрізь, бабо.
Орина: Я й подумала : завітаю до комітетських. Хоть самі вони без хліба, дак хоть теплим словом скажуть.
Копистка: Сідай випий, мамашо, як їсти нема що
Орина (випила): Хай же вам Бог ласку духу свого пошле!
Копистка: От якби він замість духу та лантушок борошна кинув. А духом ми вже давно живемо
Ганна: А то правда, Орино, що ти, кажуть, кота зварила?
Орина (плаче): Коли ж п’ятеро дітей. Од першої пречистої без хліба. А тут і Оленка померла
Панько: Не інтересно! Годі! Набридло мені усе це. Щодня у сільраді той помер , а той помирає, а той пухне. Дурні ми були, що дали хліб вивезти! Ходили , шукали, трусили , а що нам за це? І обще революція не інтересна стала. (входить Смик)
Смик: Не інтересна , кажеш? Ось я тобі розкажу. Навіщо ти написав Гирі посвідчення, що його млин ціле літо не молов.? Бо за його дочкою віявся….і продавав наше більшовицьке движення.
Панько: Хто продавав? Ти докажи! Да й плювати я хотів на ці твої слова! (виходить).
Смик: Ах ти ж …Юда –предатель! Хабарник! Гад! Гирі продався і революцію продавав по шматочку….
Копистка: Аж тепер я бачу, який ми ще темний народ. То був урядник, хабарі брав, а тепер свій брат спотикається.
Смик: А тепер слухайте. Ревком пропонує в церкві взяти золоту чашу і обміняти її на хліб. Ходімте, будемо збирати підписи, хто погоджується. (встають, виходять)
1-ий учень.
Перед вами промайнула одна із сторінок творчості Миколи Куліша , українського драматурга 20х-30х років. На жаль, трагічна доля відвела йому лише десять письменницьких років . творчий шлях Куліша обірвався раптово в 1934р. 7 грудня, вранці , письменника було заарештовано. Далі сліди його губляться, і навіть точна дата смерті невідома.
2-ий учень.
Нехай комусь судився довший
Шлях до останньої межі,
Свій коротенький перейшовши,
Не нарікатиму – я жив!
Ці рядки належать перу пристрасного поета, Євгена Плужника, в цих рядках – весь він, він, який любив село і знав його невиліковні рани. Страшні трагедії пережило українське село, з якою жорстокістю почалася громадянська війна, захоплюючи винних і правих.
Сідало сонце. Коливались трави.
Перерахував кулі – якраз для всіх!
А хто з них винний , а хто з них правий!
З- під однакових стріх.
В ім’я чого безслідно зникали з чиєїсь байдужої примхи династії хліборобів? Чи рівноцінною була ця плата за те сподіване і вимріяне суспільство рівності й справедливості.? Євгена Плужника ці сумніви і болі краяли повсякчасно.
4-ий учень.
Згадує дружина Плужника «Його вважали песимістом, тільки це неправда. Він був великим життєлюбом. Але хіба він не бачив , що роблять з селом? Хіба ми не бачили , як в 32, 33 році лежали мертві на вулицях? Хіба ми не розуміли, що знищують українців, спочатку виморюють голодом, а потім і тюрмами , таборами.» Арешт Євген Плужник зустрів спокійно. Був готовий . після безпідставних арештів його колег, друзів то для нього не було несподіванкою. Був засуджений до розстрілу , який замінили на 10 років каторги. Це його, хворого на туберкульоз, висилали. Дружину з ним не пустили , хоч як просилася, сказали , що часи декабристів минули.
Читець.
Уночі його вели на розстріл.
Хтось тримав ліхтар , як смолоскип.
На неголенім обличчі гострі волоски.
Віддалік , немов цілком байдуже,
Офіцер димок цигарки плів.
Тільки неба хмарний, темний кужіль
Чув нудне і коротеньке – плі!
Відбулось. Мета моя далека,
Я такої смерті не боюсь!
Зійде кров , немов всесвітня Мекка,
Для твоїх майбутніх синіх блуз.
2-ий учень.
Коли було оголошено вирок, М. Рильський з болем говорив: «Кого вони засилають! Та вони мозок України виймають, ногами топчуть». Вислана була і дружина репресованого Плужника , Галина Коваленко, без права жити на Україні!
Інсценізація.
1-ий учень.
Крізь таке пройшов не тільки автор цього автобіографічного твору Іван Багряний, але й десятки, сотні таких ,як він. Діялося це в часи сталінських репресій, то ж можна хоча б зрозуміти. А як зрозуміти те , що сталося мало не з сучасником нашим, з тим, який тільки народився в той страшний час, а творив в 60, 70, 80ті. І як же схожа його доля на долю його попередників.
3-ій учень.
Василь Стус. В матеріалах слідства по його справі зазначалося: «Стус систематично виготовляв, зберігав та розповсюджував антирадянські та наклепницькі документи, що плямують радянський державний лад, чинив це на грунті антирадянських переконань та невдоволення існуючим в СРСР державним та суспільним ладом» . Йшов 1980 рік.
Читець.
Що тебе клясти, моя недоле? Не кляну. Не кляв. Не прокляну
Хай життя – одне стернисте поле . Але перейти – не помину
Дотягти до краю. Хай руками , Хай на ліктях, поповзом – дарма,
душу хай обшмульгаю об камінь - все одно милішої нема
за оцю утрачену й ледачу, за байдужу, осоружну, за
землю цю, якою тільки й значу, і якою барвиться сльоза.
3-ій учень.
Це був уже третій арешт. І за що? За те , що боровся проти несправедливості? За те , що за кордоном його визнано і збірки видаються, а для батьківщини він злочинець?
Читець.
Народе мій , коли тобі проститься крик передсмертний і тяжка сльоза
Розстріляних, замучених , забитих по соловках, сибірах, магаданах.
Державо напівсонця, напівтьми , ти крутишся у гадину, відколи
Тобою неспокутий трусить гріх і докори сумління дух потворять.
1-ий учень.
47 років життя, із низ 13 – на засланні, під арештом , під слідством.
Уривок із листа до друзів: «Тепер мені байдуже, як мене називатимуть: націоналістом, чи шпигуном, чи зрадником. Я знаю надто катастрофічне духовне існування свого народу і не збираюсь сидіти, склавши руки. Зрештою , колись же докучить владі мучити нас за закритими дверима судових процесів»
Стус передбачав те , що з ним станеться , і потім, за тисячі кілометрів від рідної України, ніколи не розкаювався.
Читець.
Як добре те, що смерті не боюсь я і не питаю, чи тяжкий мій хрест,
Що перед вами , судді, не клонюся , в передчутті недовідомих верст,
Що жив, любив і не набрався скверни, ненависті, прокльону, каяття.
Народе мій , до тебе я ще верну, як в смерті обернуся до життя.
Своїм стражданним і незлим обличчям, як син, тобі доземно уклонюсь
І чесно гляну в чесні твої очі і в смерті з рідним краєм поріднюсь.
1-ий учень.
Так сказати мала право людина, яка безмежно любила життя, любила настільки, що не могла спокійно дивитися на те, що робиться в житті. Ще один із призабутих, Василь Симоненко говорив :
Читець.
Можна жить, а можна існувати, можна думать – можна повторять.
Та не можуть душу зігрівати ті ,що не палають , не горять.
Люди всі по- своєму уперті : народившись, помирає кожна,
А живуть століття після смерті ті, що роблять те, чого «не можна».
Вчитель.
Сьогодні ми пригадали лише деяких з тих, які робили те, чого «не можна». А робили вони це через несамовиту любов до рідної України , до рідного народу. Це нащадки Шевченкові , це і за них говорив Тарас :
Я так її, я так її люблю, мою Україну убогу,
що прокляну святого Бога, за неї душу погублю.
Нащадки виявились гідними свого батька, свого великого вчителя, бо всі вони вправі були сказати Симоненковими рядками :
Україно! Ти для мене диво!
І нехай пливе за роком рік,
Буду, мамо горда і вродлива,
З тебе дивуватися повік.
Україно, ти моя молитва,
Ти моя розпука вікова…
Гримотить над світом люта битва
За твоє життя, твої права.