Дана робота розповідає про незабутню подорож студентів до Карпат, які використали свої навички для вирішення завдань та створення 3D-мʼячика. Важливим елементом є взаємодія з програмою, яка вимагала не лише знань з різних предметів, але й розгадування «коду» – пароля. Розповідь також підкреслює те, як творчість і співпраця можуть вирішити навіть найменші проблеми і принести неочікувані приємності.
Цей захід охоплює знання учнів з предметів: хімії, математики, інформатики, захисту України (цивільного захисту, основ медичних знань); сприяє не лише розвитку конкретних навичок, а й підвищенню загальної ефективності командної роботи та саморозвитку учнів.
Даний захід рекомендовано організовувати під час природничого тижня або тижня хімії для учнів І-ІІІ курсів ЗП(ПТ)О та учнів 10-11 класів загальноосвітніх шкіл.
Позаурочний захід
«Футбольний мʼяч»
АНОТАЦІЯ
Дана робота розповідає про незабутню подорож студентів до Карпат, які використали свої навички для вирішення завдань та створення 3D-мʼячика. Важливим елементом є взаємодія з програмою, яка вимагала не лише знань з різних предметів, але й розгадування «коду» – пароля. Розповідь також підкреслює те, як творчість і співпраця можуть вирішити навіть найменші проблеми і принести неочікувані приємності.
Цей захід охоплює знання учнів з предметів: хімії, математики, інформатики, захисту України (цивільного захисту, основ медичних знань); сприяє не лише розвитку конкретних навичок, а й підвищенню загальної ефективності командної роботи та саморозвитку учнів.
Даний захід рекомендовано організовувати під час природничого тижня або тижня хімії для учнів 10-11 класів загальноосвітніх шкіл та учнів І-ІІІ курсів ЗП(ПТ)О.
Переглянути роботу за посиланням: https://testportalua.com/load/vikhovni_zakhodi/pozaurochnij_zakhid_futbolnij_m_jach_10_11_klas_khimija_matematika_informatika_zakhist_ukrajini_civilnij_zakhist_osnovi_medichnikh_znan/6-1-0-2753
Футбольний мʼяч
Мета заходу: формувати компетентності:
предметні: удосконалити та поглибити знання учнів: з хімії (вуглеводні, вуглеводи та їх дослідження), математики (знання формул для визначення периметру та площі пʼятикутника, площі та об’єму додекаедра), інформатики (цифрова грамотність) та захисту України (знання про мінну небезпеку, основ медичних знань).
ключові:
математична компетентність реалізується через розвʼязування розрахункових хімічних задач, а також розрахунок геометричних параметрів додекаедра, таких як периметр, площа, обʼєм;
інформаційно-цифрова компетентність полягає у використанні сучасних технологій та інформаційних ресурсів для реалізації проєкту створення футбольного мʼяча у формі додекаедра;
соціальна та громадська компетентність реалізується через розвиток навичок та здібностей учнів через спільну роботу над проєктом створення футбольного мʼяча у формі додекаедра.
Актуальність цієї роботи проявляється в її здатності охоплювати різні аспекти навчання та розвитку учнів, сприяючи інтеграції різних наукових галузей. У світі, що швидко змінюється, такий підхід сприяє глибшому розумінню та використанню знань в різних контекстах.
Інноваційність роботи проявляється у застосуванні передових методів та технологій для досягнення поставлених цілей. Використання сучасних засобів та підходів дозволяє надати учням нові можливості розвитку та оволодіння актуальними навичками.
Практична значимість роботи визначається можливістю учнів застосовувати отримані знання та навички в реальних життєвих ситуаціях. Робота над створенням футбольного мʼяча у формі додекаедра створює не лише унікальний навчальний досвід, але й надає здатність учням розвивати креативність та працювати з комплексним підходом.
Хід заходу
Було це взимку. У плацкартному вагоні швидкого потяга «Київ-Львів» їхала компанія студентів на відпочинок до Карпат. Дорога була довга і вони хотіли трішки відпочити в потязі, але їм заважав маленький хлопчик (років п’яти), який постійно вередував. Один із студентів поцікавився у батьків хлопчика, чому він весь час плаче. Виявилося, що родина похапцем збиралася на потяг, і Мишко (так звали хлопчика) забув свій улюблений футбольний мʼячик. Повернувшись до своєї компанії, студенти вирішили допомогти Мишкові.
Студенти навчалися в одному навчальному закладі, але на різних факультетах: математичному, медичному, хімічному та ІТ-технологіях. Студент-хімік (фанат футболу) порадив зробити футбольний мʼячик у формі додекаедра. Студент-айтішник підхопив цю ідею й запропонував виготовити 3D-мʼячик (додекаедр) та роздрукувати його на 3D-принтері. Він знайшов цікаву програму в ноутбуці. Ввівши у відповідне поле заголовок «Створити 3D-мʼячик у формі додекаедра», програма йому відповіла: «Привіт! Ти обрав правильну програму, але, щоб зробити 3D-мʼячик у формі додекаедра, необхідно виконати декілька завдань з різних предметних галузей. Після кожного правильного виконання завдання відкривається одна грань додекаедра з відповідним зображенням. Виконавши всі завдання, буде створено 3D-мʼячик у формі додекаедра, який ти зможеш роздрукувати».
Студенти приступили до роботи.
Завдання для відкриття граней додекаедра
Грань 1. Вебквест «Металевий лабіринт: таємниці та властивості»
Просканувавши QR-код, ти матимеш змогу перейти до вебквесту або за посиланням та виконати його:
https://vseosvita.ua/webquest/start/s/24456/27155-a992cbfe
Грань 2. Тест «Чарівна математика»
Просканувавши QR-код, ти матимеш змогу перейти до тесту або за посиланням та виконати його: https://forms.gle/v2dDv2s8cjenjEHMA
Грань 3. Експеримент «Кристальний танець реакцій»
Просканувавши QR-код, ти матимеш змогу перейти до експерименту або за посиланням та виконати його:
https://jamboard.google.com/d/12ekmCyjhqZZM46FiNrE5lklzvz4MDJh93XtNLaHO8M0/edit?usp=sharing
Грань 4. Вебквест «Основи безпечного життя»
Просканувавши QR-код, ти матимеш змогу перейти до вебквесту або за посиланням та виконати його:
https://vseosvita.ua/webquest/start/s/24618/27155-68d74fe8
Грань 5. Квест «Виклик для розуму»
Просканувавши QR-код, ти матимеш змогу перейти до квесту або за посиланням та виконати його: https://forms.gle/kJKiCQA4zqJeZqKE9
Грань 6. Мозковий марафон «Високий рівень розумової спритності»
Просканувавши QR-код, ти матимеш змогу перейти до мозкового марафону або за посиланням та виконати його:
https://jamboard.google.com/d/15VphqJIO8q8U6J7SQMdSiH8eYeJKJr2NUGZEdFbvhJo/edit?usp=sharing
Грань 7. Вебквест «Глибини медичної мудрості»
Просканувавши QR-код, ти матимеш змогу перейти до вебквесту або за посиланням та виконати його:
https://vseosvita.ua/webquest/start/s/24643/27155-ce3844cb
Грань 8. Тест «Хімічна гармонія математики та молекулярних чарів»
Просканувавши QR-код, ти матимеш змогу перейти до тесту або за посиланням та виконати його:
https://forms.gle/9pVFT6nDvjiu7cpo7
Грань 9. Хімічна лабораторія «Експериментальна Одісея у світі реакцій та перетворень»
Просканувавши QR-код, ти матимеш змогу перейти до хімічної лабораторії або за посиланням та виконати відповідні реакції:
https://forms.gle/Gp9WB9rXdyJaDRzt7
Грань 10. Йонні танці «Музика хімічних зв’язків»
Просканувавши QR-код, ти матимеш змогу перейти до тесту або за посиланням та виконати його:
https://forms.gle/RmH8ZzSjUnjSkks16
Грань 11. Дрімотна мережа «Вплив полімерних матеріалів на здоровʼя людини та довкілля»
Просканувавши QR-код, ти матимеш змогу перейти
до тесту або за посиланням та виконати його:
https://vseosvita.ua/webquest/start/s/24907/27155-6c9cbc03
Грань 12. Пазл-квест «Бінарний лабіринт: розгадай та записуй»
Просканувавши QR-код, ти матимеш змогу перейти
до квесту або за посиланням та виконати його:
https://forms.gle/uDSaDZfqZcjunQyRA
Після останньої відкритої грані додекаедра програма відповіла: «Ти виконав всі завдання правильно і відкрив останню грань додекаедра. Але це лише схема, щоб він став 3D-м’ячиком, необхідно мати код. Даний код знають всі, але в кожного він різний, дехто його забуває, тоді створюють інший, без нього неможливо зайти на пошту, акаунт, програму тощо. Здогадався, тоді впиши цей код у відповідне поле».
Студент-айтішник здогадався, що це за код, і вписав у відповідне поле слово «Пароль». Програма відповіла: «3D-мʼячик у формі додекаедра створений, можна його роздрукувати».
Студенти роздрукували 3D-мʼячик та подарували Мишкові. Хлопчик зрадів такому подарунку і перестав вередувати. 3D-мʼячик став найулюбленішою іграшкою Мишка. Батьки хлопчика захотіли віддячити студентам за подарунок і запропонували їм безкоштовно відпочити на гірськолижному курорті, адже були власниками однієї з туристичних баз.
Список використаних джерел
1. М. Фука та ін. Захист України. Основи медичних знань: підручник для 10 класу закладів загальної середньої освіти (рівень стандарту). –Тернопіль: Астон, 2022. –305 с.
2. О. Ярошенко. Хімія (рівень стандарту): підручник для 11 класу закладів загальної середньої освіти . –К.: УОВЦ «Оріон», 2019. –208 с.
3. Google форми, google jamboard
4. ChatGPT https://chat.openai.com/
5. Створення вебквестів на платформі «Всеосвіта» https://vseosvita.ua/webquest
Додаток
Відповіді до завдань
Грань 1. Вебквест «Металевий лабіринт: таємниці та властивості»
Грань 2. Тест «Чарівна математика»
Р = AB + DC + CD + DE + AE = 4 + 4 + 4 + 4 + 4 = 20 (см)
2. Визначити площу правильного пʼятикутника, якщо відома одна його сторона, яка дорівнює 4 см. Підказка: пʼятикутник розбити на 5 рівносторонні трикутники. (у відповіді записати лише число)
(см2)
3. Визначити площу додекаедра, який складається з 12 пʼятикутників, якщо відома площа одного з пʼятикутника (взяти площу обраховану у завданні 2) (у відповіді записати лише число)
(см2)
4. Визначити обʼєм додекаедра, який складається з 12 пʼятикутників, якщо відома довжина ребра, яка дорівнює 4 см. (у відповіді записати лише ціле число)
(см3)
5. Визначити обʼєм повітря, який міститься в додекаедрі, враховуючи, що додекаедр заповнений повністю. Примітка: дані взяти у завданні 4. (у відповіді записати лише число)
Якщо додекаедр заповнений повністю, то обʼєм повітря буде дорівнювати 430 см3.
Грань 3. Експеримент «Кристальний танець реакцій»
Дослід 1. Два прозорих розчини при змішуванні утворюють малиновий колір.
Увага, запитання: Які речовини взяті для досліду?
Малиновий колір дає індикатор фенолфталеїн у розчині лугу (це якісна реакція на луги). Отже, розчини – луг та індикатор фенолфталеїн.
Дослід 2. При додаванні одного прозорого розчину до другого відбувається виділення газу.
Увага, запитання: Які речовини взяті для досліду?
Виділення газу відбувається, якщо до розчину карбонату додати розчин кислоти (це якісна реакція на карбонат-іон). Отже, розчини – розчин карбонату (розчинна сіль) та розчин кислоти.
Дослід 3. Два прозорих розчини при змішуванні утворюють осад білого кольору.
Увага, запитання: Які речовини взяті для досліду?
Осад білого кольору можуть давати речовини: розчин сульфату та розчин солі барію (якісна реакція на сульфат-іон) або розчин хлориду та розчин арґентум(І) нітрату (якісна реакція на хлорид-іон).
Отже, речовини – а) розчин сульфату та розчин солі барію; б) розчин нітрату та розчин арґентум(І) нітрату. (можна записати одну відповідь)
Грань 4. Вебквест «Основи безпечного життя»
1. Bayraktar (вихід із рівня). Що таке «тривожна валіза»?
Відповідь: 2
2. Трактор. Порушення нормальних умов життя та діяльності людей на окремій території чи обʼєкті, спричинене застосуванням звичайної зброї або зброї масового ураження, під час якого виникають вторинні чинники ураження населення, визначені в окремих нормативних документах – це:
Відповідь: 4
3. Гусак. Ядерна зброя – це:
Відповідь: 4
4. Гусак. Вказати три золотих правила безпеки з попередження ризиків, що повʼязані з вибухонебезпечними предметами:
а) Не чіпай! б) Не підходь!
в) Повідом службу порятунку за номером «103»
г) Повідом службу порятунку за номером «101»
Відповідь: 2
5. Патрон. Який з перелічених предметів є безпечним:
Відповідь: 4
6. ЗСУ. В якому випадку міна буде безпечною:
Відповідь: 2
7. Літак. Які препарати потрібно приймати у разі аварії на атомній станції?
Відповідь: 3
8. Javelin. Обрати правильні дії при виявленні вибухонебезпечних предметів.
а) заспокоїтися; б) позначити знахідку на місці, обклавши підручними матеріалами; в) принести додому; г) позначити місце знахідки на безпечній відстані; д) повідомити в ДСНС; е) підняти і віднести його компетентній особі;
є) продовжити рух; ж) повернутися своїми слідами на безпечну відстань.
Відповідь: 3
9. Танк. Ваші дії у випадку, якщо ви побачили попереджувальні знаки.
Відповідь: 1
10. Прапор. Завивання сирен, переривчасті гудки підприємств означають:
Відповідь: 3
11. Гусак. Які ознаки свідчать про те, що перед вами вибухонебезпечний предмет?
Відповідь: 4
Грань 5. Квест «Виклик для розуму»
Ребуси
Необхідно розгадати ребус. За одержаною підказкою, вказати назву неметалу.
Відповідь: олівці – вуглець (графіт)
Відповідь: сірники – сірка
Відповідь: холодоагент – азот
Розшифрування тексту
У хімічному кабінеті було знайдено зашифровані цифрами слова-підказки (вислови, речення) з даної теми. Ключ до розшифрування – перша літера хімічних елементів із відповідними порядковими номерами. За словами-підказками назвати неметал.
1. Розшифрувати текст та назвати неметал.
16 39 37 11 и 19 8 74 13 19 8 37 8 5 19 13
Відповідь: сірникова коробка – фосфор
16 8 28 я ч 28 39 4 18 22 18 37 99 ї
Відповідь: сонячні батареї – силіцій
ш 3 39 26 92 23 13 3 ь 11 39 6 44 92 32 и
Відповідь: шліфувальні круги – вуглець (алмаз)
Грань 6. Мозковий марафон «Високий рівень розумової спритності»
Запитання 1. Дії відбуваються у 17 столітті. Жофрей де Пейрак у кінофільмі «Анжеліка – маркіза ангелів» – багата людина. Його багатство – це секрет видобутку золота з руди, яким він володіє один у всій Франції і чи не єдиний у всьому світі. Жофрей де Пейрак говорив: «Це не чаклунство, це хімічний процес і називається очищенням. Метал, що утворюється, при дуже високій температурі поглинає золото, яке міститься в руді. У форми ми насипаємо золу кісток, метал проходить через золу й у формі залишається чисте золото».
Увага, запитання: Про який метал говорив Жофрей?
Відповідь: метал, який поглинав золото – свинець.
Завдання 2. Наприкінці XIX ст. стався цікавий випадок. Неподалік від філадельфійського монетного двору стояла дуже стара церква. Коли одного разу громада містечка заходилася ремонтувати церкву, один із жителів міста запропонував продати йому стару споруду за досить велику суму – три тисячі доларів. Церковна громада була вельми здивована, але з радістю продала диваку стару церкву. Угоду уклали і церква лишилася в дурнях. Кмітливий покупець зчистив із старої будівлі фарбу, спалив її, і в попелі виявилося 8 кг чистого золота, вартість якого значно перевищувала суму, витрачену на купівлю будинку.
Увага, запитання: Як золото опинилося на даху старої церкви?
Відповідь: У тих випадках, коли золото обробляється в чистому вигляді, доволі значна частка його перетворюється на пил. Протягом тривалого часу золотий пил вилітав із труби печі для виплавки монет монетного двору й осідав на всіх предметах, що оточували двір, а найбільше – на церковному даху.
Завдання 3. Для заміни «запчастин» в організмі людини, а саме суглобів, використовують сплав, який називається «комохром».
Увага, запитання: Який якісний склад сплаву?
Відповідь: сплав «комохром» містить три метали: кобальт, молібден і хром.
Грань 7. Вебквест «Глибини медичної мудрості»
1. Плафон. Як називається скупчення повітря в плевральній порожнині? – (пневмоторакс)
2. Плакат. Як називається раптова, миттєва дія на організм людини зовнішнього чинника, що спричиняє в органах і тканинах анатомічні чи фізіологічні зміни? (травма)
3. Стільці 2. Найбрудніша рана. (вкушена)
4. Телевізор. Як називається пошкодження, що характеризується порушенням цілісності шкірного покриву, слизових оболонок, яке супроводжується болем та кровотечею? (рана)
5. Стіл. Як називається порушення цілісності суглоба, за якого відбувається зміщення суглобових поверхонь кісток, пошкодження суглобної капсули і всього звʼязкового апарату? (вивих)
6. Рослина 2. Яким буде рівень радіації на місцевості через 7 годин, якщо після вибуху рівень радіації становив 600 Р/год? (60)
7. Бутель. Як називається патологічний стан організму, під час якого відбувається цілковита втрата притомності, розлад важливих для життя функцій? (кома)
8. Двері. Який вид пневмотораксу спостерігається, якщо повітря через отвір у бронхах або легеневій тканині під час вдиху надходить у плевральну порожнину, а під час видиху виходить з неї? (відкритий)
9. Стільці. Як називається запалення черевної порожнини? (перитоніт)
10. Деревце. Як називається кровотеча, яка має яскраво-червоний колір, витікає рівномірно по всій ушкодженій поверхні? (капілярна)
11. Годинник. На якому малюнку зображено джгут гумовий кровоспинний типу Есмарха? (2)
2) 4)
12. Папка 4 (вихід із рівня). Для виходу достатньо відкрити підказки з відповідями.
Грань 8. Тест «Хімічна гармонія математики та молекулярних чарів»
1. Додекаедр складається з 12 правильних пʼятикутників. У хімії форма пʼятикутника властива фруктозі, яка має однакову молекулярну формулу з глюкозою. Визначити молярну масу додекаедра, якщо вважати, що він складається з молекул фруктози. (2160)
Молекулярна формула фруктози = молекулярна формула глюкози = С6Н12О6 = 180 г/моль.
Додекаедр складається з 12 молекул фруктози, тоді:
12 молекул · 180 г/моль = 2160 (г/моль)
2. У хімії форма пʼятикутника також властива вуглеводню – циклопентану. Він входить до складу нафти. Визначити масу циклопентану в 1 л нафти (густина 0,8 г/мл), якщо його міститься в нафті 15 %. (120)
1 л нафти = 1000 мл нафти
m(нафти) = V(нафти) · ρ(нафти) = 1000 · 0,8 = 800 (г)
800 г нафти – 100 %
х г циклопентану – 15 %
3. Визначити обʼєм повітря, що містить 21 % кисню, який необхідний для спалювання циклопентану масою, визначеною у завданні 2. (1371)
Який обʼєм кисню необхідно для спалювання циклопентану?
2С5Н10 + 15О2 → 10СО2 + 10Н2О
Який обʼєм повітря необхідний для спалювання циклопентану?
288 л кисню – 21 %
х л повітря – 100 %
4. Відомо, що парниковий ефект – це явище, коли атмосфера планети утримує тепло, підвищуючи температуру поверхні Землі. Головним газом, який відіграє роль у парниковому ефекті є вуглекислий газ, який утворюється при горінні різних речовин. Визначити масу вуглекислого газу, який утвориться при спалюванні додекаедру масою 12,75 г, якщо вважати, що він складається з 12 молекул циклопентану. (40)
Молекула циклопентану – С5Н10, тоді додекаедра – С60Н120.
С60Н120 + 90О2 → 60СО2 + 60Н2О
Грань 9. Хімічна лабораторія «Експериментальна Одісея у світі реакцій та перетворень»
1. У двох пробірках містяться розчини: глюкози та сахарози. Як дослідним шляхом визначити, яка речовина в кожній пробірці? (У дві пробірки додати свіжоприготовлений купрум(ІІ) гідроксид та нагріти. У пробірці з глюкозою буде відбуватися поступова зміна кольору з синього на жовти, а потім на червоний. У пробірці з сахарозою – змін не відбудеться)
2. Чи міститься білок у горіхах? Як це можна визначити дослідним шляхом? (Горіх подрібнити, додати трішки води, розмішати. Додати до суміші свіжоприготовлений купрум(ІІ) гідроксид. Колір зміниться на фіолетовий, отже, білок міститься у горіхах, якщо колір не змінюється, відповідно – білок відсутній)
3. До сметани, як загущувач, можуть додавати крохмаль. Як перевірити наявність крохмалю в сметані? (До сметани додати кілька крапель йоду. Якщо колір йоду зміниться на синій або темно-синій, то додали крохмаль, якщо колір не змінюється, то крохмаль відсутній)
4. Соки містять барвники: натуральні або штучні. Як в домашніх умовах можна це перевірити: натуральний барвник чи штучний? (До соку додати соду. Якщо колір соку зміниться або повністю зникне, то сік містить натуральний барвник, якщо колір соку не зміниться, то штучний)
5. Соки можуть містити консерванти для більшого терміну зберігання. Як в домашніх умовах перевірити наявність консервантів у соках? (Сік потрібно трішки підігріти і додати дріжджі. Якщо реакція відбувається, то консервант відсутній, якщо змін ніяких не відбувається, то консервант міститься у соку)
Грань 10. Йонні танці «Музика хімічних зв’язків»
1. Укажіть ряд формул, де містяться тільки йонні сполуки. (Варіант 2)
Варіант 1: KCl, HCl, CO2, MgS
Варіант 2: NaOH, Al2(SO4)3, FeS, KCl
Варіант 3: Na2O, ZnBr2, H2S, SO3
Варіант 4: SO2, NaNO3, NO2, Mg3N2
2. Виберіть з-поміж наведених формул речовин йонні сполуки. (1, 3, 4, 7, 9, 10, 12, 13, 15)
1) Ba(OH)2 2) H2SO4 3) ZnCl2 4) KNO3 5) H2S 6) SO2 7) ZnO 8) CH4
9) Al2S3 10) Na2SO4 11) C2H6 12) FeCl3 13) NaOH 14) H2O 15) MgSO4
3. Складіть усі можливі формули речовин, які містять такі йони:
Fe2+, SO42-, Al3+, NO3-, S2-, Ca2+, Li+, Cl-, H+, Ag+
FeSO4 Fe(NO3)2 FeS FeCl2
Al2(SO4)3 Al(NO3)3 Al2S3 AlCl3
CaSO4 Ca(NO3)2 CaS CaCl2
Li2SO4 LiNO3 Li2S LiCl
H2SO4 HNO3 H2S HCl
Ag2SO4 AgNO3 Ag2S AgCl
Грань 11. Дрімотна мережа «Вплив полімерних матеріалів на здоровʼя людини та довкілля»
1. Ведмідь. Поліетилен небезпечний для довкілля, тому що:
1) добре розчиняється у воді;
2) дуже повільно розкладається у навколишньому середовищі;
3) одним з продуктів його повного окиснення є вода;
4) дуже швидко розкладається у навколишньому середовищі.
Відповідь: 2
2. Андрій. Проаналізуйте твердження. Які з них правильні?
І. Утилізація – будь-які технологічні операції, пов’язані зі зміною фізичних, хімічних або біологічних властивостей відходів з метою підготовки їх до екологічно безпечного зберігання, перевезення чи знищення.
ІІ. Полістирен небезпечний у разі горіння.
Відповідь: 3
3. Вироби полімеру марковані знаком з числом 05. Укажіть модель молекули мономеру, з якого цей полімер синтезували:
1) 3)
2) 4)
Відповідь: 2
4. Лисиця. Проаналізуйте твердження. Які з них правильні?
І. До природних волокон належать рослинні (льон, бавовна), тваринні (вовна, шовк) та мінеральні (азбест).
ІІ. Волокно з капрону – штучне (хімічно удосконалене природне волокно).
1) правильне лише перше твердження;
2) правильне лише друге твердження;
3) обидва твердження правильні;
4) обидва твердження неправильні.
Відповідь: 1
5. Заєць. Волокна, які одержують з природного матеріалу шляхом хімічної обробки, називаються:
1) природними; 3) штучними;
2) синтетичними; 4) мінеральними.
Відповідь: 3
6. Світлана. Як відрізнити натуральне волокно від синтетичного?
1) на запах; 3) підпалити;
2) попрати; 4) потерти щіткою.
Відповідь: 3
7. Пень 1. Які волокна з наведених нижче є синтетичними?
а) вовна; б) лавсан; в) шовк; г) бавовна; д) капрон.
1) б, в; 2) б, г; 3) б, д; 4) в, д.
Відповідь: 3
8. Без сміття краще! Як називається волокно, зображене формулою?
Відповідь: ацетатне волокно, ацетатне
9. Настя. Як називається волокно, зображене формулою?
(-NH-CH2-(CH2)4-CO-)n
Відповідь: капронове волокно, капрон
10. Банка. Який ступінь полімеризації віскозного волокна, якщо його відносна молекулярна маса становить 324000?
Відповідь: 2000
11. Єнот (вихід із рівня). Для виходу достатньо відкрити підказки з відповідями.
Грань 12. Пазл-квест «Бінарний лабіринт: розгадай та записуй»
Пазл-квест складається з двох завдань.
Завдання 1. Зібрати пазл і за визначенням записати поняття (написати саме що це таке?).
1) https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=2c1af98ebc18
2) https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=387db8039c48
3) https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=1f218bb6c3fb
Завдання 2. Зібрати пазл і відгадати поняття, яке зашифроване цифрами. Ключ до розшифрування – перша літера хімічних елементів із відповідними порядковими номерами. Відгадавши інформатичне поняття, необхідно дати визначення.