Праця лікує, а лінь марнує

Про матеріал

Праця - це основа людського життя. Людина старіє відходить у інший світ, а її труд залишається дітям, онукам, правнукам…Усе, що ми маємо: їжу, одяг, затишок рідного дому і криницю на обійсті, міста і села, храми і хлібні ниви, - створено працею людини. «Хто не працює – той не їсть», - каже народна мудрість, і цим самим підкреслюється, що кожен зобов'язаний трудитися. І чим плідніше людина працює, тим досконаліші творіння її рук та розуму. Але, вміння та досконалість не приходять самі собою, їх потрібно набувати старанно навчаючись. Як ці питання вирішувати і втілювати у своє життя, допоможе матеріал матеріал даної розробки

Перегляд файлу

 

Мета: розкрити значення праці в житті людини; розвивати вміння учнів висловлювати свої думки; сприяти вихованню свідомого ставлення до праці, поваги до людей праці.

Обладнання: ілюстрації, портрети.

План проведення

I. Вступне слово. Праця - радість, праця - перша потреба людини.

II. Аукціон «Слово про працю».

 

«Любіть працю на землі, бо без цього не буде щастя нам і дітям нашим ні на якій планеті»

(О. Довженко).

Словник

Праця - свідома діяльність людини, спрямована на створення матеріальних або культурних цінностей, що є умовою існування і розвитку суспільства; трудова діяльність.

Співпраця - праця, яка виконується спільно з ким-небудь.

Аукціон - продаж на публічних торгах чийогось майна або товару

Хід заходу.

 

Вчитель. Якби нам потрібно було зводити будинок , ми подбали б про надійний фундамент, який би забезпечив його міцністьу щоденних навантаженнях і під час бурь. Будівництво дому може бути схожим на становлення характеру особи. Нам потрібна основа, яка б зробила нас міцними в часи життєвих труднощів та випробувань. Поміркуйте кілька секунд про те, що складає основу нашого життя?

(Учні висловлюють думки)

Основа нашого життя складається з ідей, планів, певних правил, натхнення, яке ми отримуємо від життя особи, якою захоплюємося.

Чи є в ньому щось особливе, що надихає вас або спрямовує ваше життя певним шляхом?

Кожна людина, щоб досягнути чогось у житті, ставить перед собою певну мету. Але поставити мету ще не означає, що вона здійсниться. А далі, що?

(Відповіді учнів)

А далі формує ідеї і складає плани. Після цього приступає до їх реалізації. А як ці плани здійснити? Що для цього потрібно? Які є засоби і які шляхи реалізації для виконання цих планів, а отже і досягнення мети?

Досягнення цілей полегшиться, якщо усунути з життя те, що розхолоджує, або зупиняє нас. Погані звички, небажані товариші, негативні думки у формі тривог, сумнівів і страхів заважають здійсненню праведних бажань. Віра у власні сили допоможе у досягненні цілі. Щодня удосконалюючись, ми повинні щедро і повно насолоджуватися кожним, навіть найменшим досягненням. Велика дорога починається першого кроку. Дорогу осилить той, хто йде. Всесвітньо відомий художник Мікеланджело Буонаротті сказав: «Від дрібниць ,часом, залежить досконалість, а досконалість – це уже не дрібниця».

 Які ж необхідні риси характеру, щоб досягти успіху? Звичайно це: талант, цілеспрямованість і працелюбність.

(записати на дошці)

 Досягнення мети настає як результат невпинної , натхненної праці. Відомий композитор Федір Шаляпін сказав:

 «Я взагалі не вірю в одну рятувальну силу таланту без копіткої роботи. І після успіхів, достатніх для того, щоб запаморочити голову найстійкішій молодій людині, я продовжував навчатися, у кого лише було можна, і працював, працював, працював».

У реальному житті кожного спіткають розчарування і невдачі. Але чи перешкода на життєвій дорозі зупинить вас, чи навпаки зробить сильнішим залежить від того ким ви себе почуваєте:оптимістами, чи песимістами. З цього приводу дуже корисно нагадати слова російського мовознавця Дмитра Лихачова:

 «Нас цікавить, якими рисами має володіти випускник? Розміркованим оптимізмом. Він має вміти з готовністю і гідністю переносити всі життєві труднощі, без яких не прожити і без яких, урешті-решт, життя було б порожнє».

Тож знову ми повернулись до того, що справу нашого життя визначають наші особисті якості.

1-й учень

Ти маєш пам'ятати, що від того

Іржавіє і лист новий заліза,

Що не знаходять діла жодного для нього,

І в сирості лежить він некорисний.
Душі людській - важкіше набагато,
Бо вади потайні та вади явні

До серця стежку прокладають - їх багато,
Запам'ятай із них хоч три, принаймні:
По-перше - заздрість
Знищ її, неправу,
Й навчись по правді цінувать людей,
Цінити їхню вдачу, успіх, славу,
Не слухай заздрості лихих речей.
2-й учень
По-друге - злість.
Біжи від неї, друже.
Сій доброту.
Живи з повагою, обачно,
Себе суди, якщо когось осудиш,
Пробач комусь, якщо собі пробачив.
В пориві злому, в рішенні крутому
Утримайся і гніву не показуй.
Не спричини образи випадково,
Якщо ж спричиниш - вибачайсь одразу.


3-й учень
І третє - то коріння багатьох незгод,
Що безліч особистостей калічить - Лінь.
Це ганебніший у всі віки порок,
Тож потурати ліні нам не личить.
Не у пустому лежанні щоденнім,
А в святі світлого корисного труда
Шукай свій смисл, працюй завжди натхненно,
Щоб розквітала доля молода.


Вчитель. В посібнику Леоніда Руденко «Загальнолюдські чесноти в моральних традиціях українського народу» однією з чеснот названо працьовитість, яка завжди була притаманна українському народу. Тут він описує не тільки працю і її значення в житті людини, але й називає антипод праці. Як ви думаєте, що є антиподом праці?

(лінощі).

Зачитаємо уривок з цієї книги.

Учень 4. «Бути лінивим соромно. Тому іноді деякі діти намагаються приховати свої лінощі посиланням на те, що вони чогось не вміють робити. «У невмілого руки не болять», - каже з цього приводу народна приказка.
Людей, які намагаються приховати свої лінощі відсутністю часу, у народі здавна викривали, говорячи: «Лінивому все ніколи. Йому все неділя».
Про тих же, хто працює недобросовісно, лінуючись у процесі самої роботи, завжди казали, що «робить, як мокре горить».
Іноді окремі люди намагаються приховати свої лінощі вигадками про хворобу. Таких народ висміює: «Лінивого й ноги не носять», «Слабий, як учетверо мотуз».
Окремі люди іноді беруться за роботу, але потім через слабкодухість чи лінощі відмовляються від доведення її до кінця. Таких застерігають: «Взявся за гуж, не кажи, що недуж».
Іноді окремим людям важко починати роботу. Про таких кажуть: «Вибирається, як чайка за море». Про людей, які все звикли робити під тиском, говорять: «Скільки вб'єш, стільки і в'їдеш»

.
Вчитель. Хочу наголосити, що всі ви, учні, у своїх роздумах звертали велику увагу на працелюбність. Із раннього дитинства, відколи ви себе пам’ятаєте, вам доводилося спостерігати, як працюють ваші батько та мати. Щоденно ходять на роботу в державне чи приватне підприємство або установу, клопочуться по господарству, забезпечують родину, усьому дають лад – і так увесь вік.  Як бачимо праця - це основа людського життя. Людина старіє відходить у інший світ, а її труд залишається дітям, онукам, правнукам…Усе, що ми маємо: їжу, одяг, затишок рідного дому і криницю на обійсті, міста і села, храми і хлібні ниви, - створено працею людини. «Хто не працює – той не їсть», - каже народна мудрість, і цим самим підкреслюється, що кожен зобов’язаний трудитися. І чим плідніше людина працює, тим досконаліші творіння її рук та розуму. Але, вміння та досконалість не приходять самі собою, їх потрібно набувати старанно навчаючись.  Ваш вік – це саме час для навчання , розвитку здібностей та талантів. Великий український поет

І. Франко писав:

(запис на дошці)

 

«Хто в першій чвертині життя знання не здобув,

 А в другій чвертині життя добра не здобув,

А в третій чвертині життя хто чесним не був,

Той скаже в четвертій : «Бодай я на світі не був».

 

 «Навчання – світло, а невчення – пітьма», - каже народна  мудрість. Ви вже давно зрозуміли, що навчання це важка праця, вона потребує багато часу, сили волі та наполегливості. Учні, які не мають сили волі, натрапивши на труднощі, не можуть мобілізувати свої сили на їх подолання, вони втрачають віру в себе, гірше вчаться. Деякі учні працюють епізодично: вивчають один –два параграфи чи твори, навіть, отримують високі оцінки і на деякий час перестають вчитися, а в знаннях – прогалина. Люди давно шукають формулу щастя. Хтось сказав: «Щастя – це коли тобі рано хочеться іти на роботу, а ввечері йти додому». Так ось, щоб потім довгі роки вам кожного ранку хотілось іти на роботу, вже зараз потрібно:

 

(відповіді учнів: «…задуматися про майбутнє», «…вибрати роботу до душі», «…найти своє місце в житті»).

 

Вчитель. Ці слова ви вже чули і від тата з мамою і від учителів. Чули так часто, що вони встигли добре надоїсти і викликають гостру алергічну реакцію, але рано чи пізно кожному з вас зміст цих слів доведеться розкривати самому, адже вибір професії часто визначає в майбутньому весь життєвий шлях людини. Уявімо, що раптом ми не захотіли нічого робити... Зупинилися заводи і фабрики, ніхто не випікає хліб, бо немає з чого його пекти. Адже землю не обробляли, на полях нічого не сіяли... Лінувалися всі разом. І на плодових деревах нема нічогісінько, бо плодожерка та інші шкідливі комахи погризли листя, урожаю немає... Ніхто не працював, не обробляв дерев... Навколо є трава та різні дикі рослини, і ніхто не знає, що можна їсти, а що ні, бо ніхто не вивчав природу, не писав книжок, ніхто їх не видавав — усі лінувалися. Та й для книжки треба стільки паперу, а де взяти? Лісу ніхто не садив, дерев не пиляв, ніхто не виготовляв папір... Усі лінувалися.Але їсти так хотілося. Що робити? Як ви гадаєте, що трапиться з таким суспільством?

 (Відповіді дітей.)

Так, настане крах. Є влучний вислів: «Хто не працює, той не їсть». А що ж будемо їсти, коли ніхто нічого не робить? Не лише їжі не матимемо, а й житла, бо ніхто не збудує будинків, не буде чим їх опалювати, не буде одягу, бо хто пошиє та й з чого?

Учень 5

Тоді в світі гірко жити,
Як не працювати.
Нема чого їсти, пити
І що одягати.

Учень 6.

Навіть схочеться напитись
У спеку водички,
Треба буде нахилитись
До струмка чи річки.

Бо, як кажуть добрі люди,
«Праця всіх годує!
Від роботи сила буде,
А от лінь - марнує».

 

Вчитель. Отже, виявляється, що без щоденної наполегливої праці жодна людина не може обійтися, суспільство загине, бо всі ми залежні один від одного, один одному потрібні.

 Народ наш дуже мудрий і працьовитий. Кожен клаптик землі він намагається засіяти, засадити деревами, ще й запаси на зиму зробити, бо зима довга - усе з’їсть. Привчати дітей до праці необхідно змалку, бо, як кажуть у народі: «Ранні пташки росу п’ють, а пізні слізки ллють». Чим раніше дитину привчають до роботи, тим краще для неї, бо що навчиться і що вмітиме, того за плечима не носити, а знання - це найлегша ноша. Хтось може мені заперечити, що, мовляв, є такі люди, котрі не працюють, а живуть у достатку. Відповідь моя буде така: «Людина повинна працювати, бо інакше вона житиме за чийсь рахунок, сидітиме у когось на шиї. І рано чи пізно їй доведеться відповідати перед Богом, але не тільки їй, але і її нащадкам.

А хто повинен вас годувати все життя?

 (Відповіді дітей.)

Доки ви ще вчитеся в школі, вас годують, вчать, одягають ваші батьки, держава, а далі ви повинні віддати той борг батькам і державі. На вас покладений обов’язок працювати і опікуватися своїми старенькими батьками. Отже, ми ще раз переконуємось в тому, що треба працювати, бо у народі кажуть: «Праця чоловіка годує, а лінь марнує». Розумна людина намагається працювати, вчитися, щоб потім жити в достатку і щасливо. Тому запам’ятайте, що праця - всьому основа. «Не кайся рано встати, а кайся довго спати» -  каже народна мудрість.

Учень 7.

У світі стільки є роботи,

Що й не перелічить.

До праці наберись охоти,

Щоб добре в світі жить.

 

Як на годину запізнився,

За рік не здоженеш.

А як в дитинстві залінився,

То в старості пожнеш.

 

А той, хто дбає , той і має

Свій хліб й до хліба теж,

Бо марно він часу не гає,

А трудиться без меж.

 

Учень 8.

Коли ж без діла просидіти,

Чого навчишся ти?

Без діла можна одубіти

І сил не зберегти.

 

Без діла зразу слабне сила.

Відновить силу - труд.

Робота добрим людям мила.

Про це ти не забудь!

 

А хто лінується робити,

Хто спав собі навстид,

Тому нелегко в світі жити.

Усім він вже набрид.

Учень 9.

О там, де руки і охота.

То, що не говори,

В них добре йде уся робота.

З них приклад ти бери.

 

А як натрудишся до поту,

Поробиш все умить,

То й поїси тоді в охоту

І можна відпочить.

 

Бджола мала, а й та працює,

І ти за труд берись,

Бо тільки дурень байдикує,

А дурнів – стережись.

 

Учень 10.

І хоч не зразу все дається,

Не плач і не журись.

Долати труднощі прийдеться –

Ти знов за труд берись.

 

Не зупиняйсь на половині,

Все мусиш довести.

Потрібно знати це людині,

Щоб по життю іти.

 

Вчитель Щоб по життю іти, треба багато всього знати, вміти працювати і вчитися щодня. І хоча ти вважаєш, що розумний і багато знаєш, та завжди знадеться хтось, хто знає більше, тому «Свій розум май, а в людей питай», каже народна мудрість. Для кожного з вас зараз найголовніше - це навчання. Нині без науки, без знання нових технологій людина не зможе рухатися далі. Щодня з’являється щось нове. Треба не лише добре вчитися, але й виховувати в собі силу волі, щоб змусити себе працювати, а свій розум - прагнути нових знань. Тому запам’ятайте, що людина - господар своєї долі. Лише від неї самої залежить, по якій стежині в житті вона піде. Все як у казці: по одній дорозі підеш - у рай попадеш, а по другій підеш - зовсім пропадеш. Або, працювати, жити чесно і праведно, любити і поважати себе та інших, але це важко, бо треба постійно працювати над собою. Або лінуватися, бути безвольним, байдужим до себе, втратити самоповагу і котитися під укіс. Це легко, не треба докладати зусиль, але тоді життя жорстоко обійдеться з вами і нічого в ньому ви не досягнете. А школа дає кожному з вас чарівний клубочок знань, що дасть вам можливість іти по правильній дорозі.

Учень 11

. Якщо ти хочеш завжди у достатку жити.
То поважай роботу, труд люби.
Старайся вчитися усе робити.
І як почав, то не лінуйся, а роби.


Щоб в світі жити радісно й щасливо.
Добро твори у світі кожну мить.
Робота, праця — це велике диво,
Вона людину учить в світі жить.

Учень 12.
Довкола глянь! Он пташечка літає,
До квітів бджоли й оси понеслись.
Поживу кожен на обід шукає,
Бо хто не робить, той не їсть.


Так і в людей воно завжди буває,
Хто трудиться, достаток в того є.
Хто байди б’є, нічого не встигає.
Сам у житті своєму все псує.

Учень 13.
Поглянь довкола — он будинки, школи,
Машини по дорогах їдуть вдаль.
Без праці не було б цього ніколи
Й нічого в нас не було би, на жаль.


Бо тільки труд людський — всьому основа,
Від нього і добробут, і прогрес,
Достаток в домі, у дітей обнова
І безліч рукотворних див, чудес.

 

Аукціон думок «Слово про працю».

Сьогодні у нас аукціон думок "Праця годує, а лінь марнує". Ви знаєте, що аукціон - це продаж на публічних торгах чийогось майна або товару. Тому я запрошую взяти участь в аукціоні фольклористів, науковців, дослідників, гумористів, практиків і з задоволенням надаю їм слово.

1. Група «Фольклористи».

Ми хочемо представити на аукціон матеріал:

«Народ про працю»

1) Роби, небоже, то й Бог поможе.

2) По роботі честь, по заслузі слава.

3) Без праці нема життя й собаці.

4) Пороби до поту, то й поїси в охоту.

5) Під лежачий камінь вода не тече.

6) На дерево дивись, як родить, а на людину — як робить.

7) Діло майстра величає.

8) Без роботи день роком стає.

9) Маленька праця краще за велике безділля.

10) Не одежа красить людину, а добрі діла.

11) Тяжко тому жить, хто не хоче робить.

12) Що зроблене - те й зароблене.

13) Добрі справи не творяться за наймом, а тільки з любові.

14) Тиждень роботящої людини - сім днів, тиждень ледаря - сім «завтра». (німецьке прислів'я)

15) Як їв - то аж упрів, а як працював - то аж задрімав.

2. Група «Науковці».

Наша група представляє вам вислови видатних людей про працю.

1) Усе, що робиш, треба робити добре. (Ф. Бекон)

2) Роби те, до чого народжений. (Г. Сковорода)

3) Краще працювати без визначеної мети, ніж нічого не робити. (Сократ)

4) Праця - найкращий шлях до того, щоб любити життя. (Е. Ренан)

5) Лінощі роблять будь-яку справу важкою, а працелюбність - легкою.

 (Б. Франклін)

6) Лінощі - це звичка відпочивати раніше, ніж людина втомиться.

(Ж. Ренар)

7) Праця - один із найкращих вихователів характеру. (С. Смайле)

8) Постійну працю полегшує звичка. (Демокріт)

9) Краще зноситися, ніж заржавіти. (Д. Дідро)

3. Група «Дослідники».

А ми хочемо представити вам матеріали про людей праці, тих,
хто у праці пізнав красу, радість, задоволення.

1) Титаном праці називають українського письменника Івана Яковича Франка, який за своє життя написав майже 6000 творів, знав 14 іноземних мов, записав близько 400 пісень і 1800 коломийок. Його слова «Пісня і праця — великі дві сили» стали крилатими.

2) Вдало поєднала талант, захоплення улюбленою працею, наполегливість одна із найвидатніших жінок - художниця XX століття Тетяна Яблонська. Свого часу вона зазначала: «Життя настільки складне, що витримати його без краси неможливо». І цю красу за допомогою праці вона передавала на полотні. Красу землі, красу людей праці бачимо на картинах художниці.

3) Завдяки наполегливій щоденній праці стали відомими на весь світ академік Сергій Корольов, фізик Іван Пулюй, архітектор Владислав Городецький, композитори Максим Березовський та Віталій Кирейко, природознавець Володимир Вернадський, режисер Сергій Параджанов, футболіст Андрій Шевченко і багато-багато інших діячів культури і науки: вчених, інженерів, спортсменів, артистів.

4. Група «Гумористи».

Ми подбали про те, щоб ви відпочили та усміхнулись, і пропонуємо вам свій матеріал.

1) Невсипущий синочок

Наварила вареників

Увечері мати,

А синочок-парубійко

Сів їх уплітати.

Так напхався, натоптався,

Що вже ледве дише.

 - Збуди мене, - просить матір,

 завтра пораніше.

 - На роботу влаштувався?

 - Здивувалась мати.

 - Та вареники ж лишились,

   Буду доїдати.

Павло Глазовий

2) Ото раз казав пан до всієї громади:

 А хто піде до мене обідати?

 Я! - каже один циган наперед усіх.

 А хто піде до мене і на вечерю?

  • Та я ж! - знов кричить циган.
  • А хто піде до мене косити? — питає пан.
  • Ну, люди добрі, - каже циган, - говоріть

ще й ви, а то що ж, усе я та я.

Навіть соромно вже.

 

3) Косили в лузі батько та син.

 - Так, - сказав батько, малувато ми накосили.

 - Кому ж тут косити? - зауважив син

- Ти старий, а я ще дуже молодий.

Сіли вони обідати.

  • Ого, - каже батько. - Як багато ми з'їли!
  • Ти мужик, і я - мужик, - відказує син.

 - Було кому їсти.

5. Група «Практики».

Говорячи сьогодні про працю як одну із найважливіших потреб людини, ми хочемо представити вам

Правила культури і взаємин у праці

1. Утримуйте в чистоті своє робоче місце.

2. Умійте відповідати за доручену справу, доводити її до кінця.

3. Умійте узгоджувати свої дії з діями інших.

4. Умійте давати оцінку результатів своєї праці;

5. Дбайливо ставтесь до результатів праці інших людей. Не починайте багато справ водночас.

6. Робіть все для того, щоб праця викликала задоволення.

7. Засвоюйте добрі звички як в праці, так і в усьому житті.

IV. Підсумкове слово вчителя. Ось і закінчилися наші торги. Я думаю, що кожен з вас для себе щось придбав на цьому аукціоні, а саме цінні знання і позитивні думки, а разом з тим зрозумів, що найтяжча професія – бути людиною. Пам’ятайте про це, чим би ви не займались, яку би професію не вибрали. Вам молодим, розумним, сміливим наполегливим, повинно покоритися життя і принести успіх, визнання і величезне відчуття радості і задоволення від того, що ви будете робити для себе і для людей.

Скажіть собі: «Я обов’язково буду займатися тією справою, яку люблю більше всього на світі і яка дозволить втілити мої унікальні таланти і здібності для блага всіх оточуючих». Вирішіть, що для вас найважливіше. Не пригнічуйте свої бажання, але ставте перед собою високі, але не фантастичні цілі. Не бійтесь розширювати горизонти ваших мрій. Творіть! Радійте! Фантазуйте! І Бог вас обов’язково почує. Не забувайте, що процес творення – це «Божественний» процес

Дякую всім за участь в аукціоні, за зібрані і представлені матеріали, за ту працю, яку ви виконали в підготовці до заняття.

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Томан І. Як удосконалити самого себе. – К.: Видавництво політичної літератури України, 1984. – С. 136, 137, 142.
  2. Олійник О. Українська мова. Підручник для 7 класу середньої школи. К.:Вікторія, 1999. – С. 164, 253 («Усміхніться»).
  3. Українська мова і література в середніх школах, гімназіях, ліцеях та коледжах. Науково-методичний та літературно-мистецький журнал. - № 4 – 5. – 2006. (З історії українського живопису: Тетяна Яблонська).
  4. Рильський М. Яблука доспіли, яблука червоні. Троянди й виноград. – К.: Веселка, 1986. - С. 184.
  5. Середюк Г. М. Педагогічний пошук класого керівника. Тернопіль. Навчальна книга – Богдан, 2010. – С. 111.

 

 

1

 

docx
Додано
9 березня 2023
Переглядів
1423
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку