ПРАКТИЧНА РОБОТА № 12
Тема: Позначення на карті та обґрунтування схеми високошвидкісного транспорту Японії.
Мета: закріпити поняття «транспортна система» та «високошвидкісний транспорт»; визначити структуру і географію основних видів транспорту Японії; нанести на контурну карту найбільші лінії мережі високошвидкісного транспорту Японії (швидкісних автомагістралей, залізниці Сінкансен, що з’єднує великі міста від Токіо до Кіото); обґрунтовувати напрямки основних транспортних магістралей у межах країни.
Сінкансен довгий час був візитною карткою Японії та предметом її гордості, адже на своїх лініях японці навіть передбачили захист від тайфунів та землетрусів.
1 жовтня 1964 року, 50 років тому, було пущено перший швидкісний поїзд синкансен по лінії Токайдо (Токіо-Сін-Осака). Після цього одна за одною відкривалися інші лінії синкансен, і зараз вони поєднують Японію широкою транспортною мережею, загальна довжина якої становить 3300 км.
У Японії високошвидкісний залізничний транспорт зветься Сінкансен (поїзди-кулі) і управляється «Japan Railways Group». Сінкансен використовує загальноприйняту колію лінії (1435 мм), а лінії mini-Shinkansen використовують колію 1067 мм.
Близько 70% японських залізниць належить і обслуговується компанією Japan Railways (JR), інші 30% (переважно ті шляхи, що у містах і навколо них) – власність десятків інших приватних залізничних компаній.
Усі японські поїзди поділені на кілька категорій:
Типи поїздів:
«local» - місцеві електропоїзди, що йдуть з усіма зупинками;
«rapid» - електропоїзди-експреси не зупиняються на невеликих станціях;
"liner" - швидкі міжміські поїзди зупиняються лише на середніх станціях; це найнепопулярніший вид поїздів через дорожнечу;
«bullet» - надшвидкісні потяги Shinkansen, що розвивають швидкість до 300 км/год;
Як влаштовані залізничні вантажоперевезення в Японії
Залізничні вантажоперевезення в Японії значно поступаються за обсягами автомобільним і каботажним, проте японські перевізники можуть похвалитися великою мережею залізниць і терміналів, і навіть швидкісними вантажними поїздами.
У 1987 році компанія Japanese National Railways (JNR) пройшла через масштабну реформу, в результаті якої була поділена на шість вертикально інтегрованих пасажирських та одну вантажну залізничну компанію.
При цьому варто зазначити, що в Японії частка вантажів, що перевозяться залізницею, дуже низька - відомо, що станом на 2017 рік вона становила близько 5%. Приблизно половина вантажів у Японії перевозиться автотранспортом, 44% - морем (розташування портів робить цей вид транспорту дуже привабливим).
Більшість контейнерних вантажів складають продовольчі товари (17%), 14% - товари целюлозно-паперової промисловості, 12% - збірні вантажі, 10% - фермерські продукти, 9% - промислова хімія. В інших видах вантажоперевезень JR Freight домінують нафта та нафтопродукти (67%), потім йдуть автомобілі (10%), цемент (9%).
У Японії висока конкуренція між приватними залізничними компаніями насамперед у пасажирському секторі. Крім великих компаній, налічується кілька десятків приватних регіональних перевізників, які переважно генерують прибуток на пасажирських лініях. Проте серед них є й такі, які паралельно з пасажирським бізнесом розвивають і вантажний.
Паралельно з ними працюють і близько десятка приватних виключно вантажних залізничних операторів, які оперують невеликими ділянками дороги та здебільшого обслуговують порти та термінали.
2. Обґрунтуйте доцільність прокладання швидкісних залізниць між визначеними економічними центрами.