Урок має на меті узагальнити знання учнів, пов'язані із діяльністю князя Святослава. Шляхом самостійної роботи перевірити засвоєні знання та вміння учнів. Дуже важливим аспектом є робота з історичними документами, які є основою даного заняття.
УРОК __. ПРАКТИЧНА РОБОТА. КНЯЗЬ СВЯТОСЛАВ ТА ЙОГО ПОХОДИ
Мета уроку: скласти уявлення учнів про місце і значення діяльності князя Святослава в розвитку Київської держави; закріпити теоретичні знання учнів, набуті впродовж вивчення навчального матеріалу; розвивати вміння виступати перед класом; сприяти формуванню толерантного ставлення до думок інших і вмінню шукати з ними порозуміння; виховувати інтерес до історичного минулого Русі-України.
Обладнання: підручник, атлас, карта ілюстративний і дидактичний матеріал.
Тип уроку: застосування набутих знань.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Бесіда за запитаннями:
ІІІ. ПРОВЕДЕННЯ ПРАКТИЧНОГО ЗАНЯТТЯ
Характер (ІІ група) князя Святослава
Розповідаючи про похід князя Святослава на Балкани 967 року, літописець наводить переказ про те, як візантійський імператор з'ясовував Святославову вдачу: «Коли прийшли грецькі посланці до нього і піднесли дари, то він не глянув на них, а повелів сховати їх… І мовив один : «Спитай його ще один раз. Пошли ще йому оружжя. І принесли йому меч, і він, узявши, став любуватися ним, і хвалити, і дякувати цесареві». І прийшли посланці до цесар, і повідали все, що було. І сказали: «лютим буде сей муж, бо майном нехтує, а оружжя бере. Згоджуйся на данину»…
Літописець так оповідав про Святослава: «Сам був хоробрий і легкий. Ходячи, як пардус, багато воєн він чинив. Возів же зо собою він не возив, ні казана не брав, ні м'яса не варив, але, потонку нарізав конину, або звірину, або воловину і на вуглях спікши, це він їв. Навіть шатра він не мав, а пітник слав і сідло клав у головах. Такими ж і всі інші вої його були. І послав він до інших земель послів, кажучи: «Хочу на вас іти».
Зовнішність (І група) князя Святослава
Цікаві свідчення про Святослава бережуть і чужоземні джерела. Приміром, візантійський історик Лев Диякон, який бачив руського князя, залишив його словесний портрет: «Імператор згодився на переговори в позолоченій зброї, на коні приїхав до берега Дунаю в супроводі великого загону вершників, що виблискували зброєю. Святослав переїздив річку в човні і, сидячи за веслом, гріб разом з іншими без ніякої різниці. На вигляд він був такий: середній на зріст, не дуже високий, не дуже низький, з густими бровами, з блакитними очима, з плоским носом, з голеною бородою і з густими вусами. Голова у нього була зовсім гола, а тільки з одного боку її висіло пасмо волосся, що означало знатність роду; шия кремезна, міцна, плечі широкі і весь стан досить стрункий. Він здавався похмурим і диким. В одному вусі в нього золота сережка, прикрашена двома перлинами, з рубіном, посеред них установленим. Одяг на ньому білий, нічим, крім чистоти, від інших не відмінний».
Робота з контурною картою
На карті учні позначають:
Визначте дати подій, покажіть на карті місця, де вони відбулися
Фрагмети історичних джерел
Рік
|
Проти кого був здійснений |
Результати та значення |
964 р.
|
Проти в’ятичів |
Підкорив в’ятичів, камських булгар, буртасів у поході на Оку та Волгу. Сприяв розширенню й розвитку держави |
965 р.
|
Проти Хозарського каганату
|
Розгромив Хозарський каганат, але не остаточно. Оволодів гирлом Дніпра |
968 р.
|
Другий похід проти Хозарського каганату
|
розбив Хозарський каганат, що прискорило об’єднання слов’янських земель. Проте розгром Хозарського каганату відкрив шлях печенігам на руські землі |
968 р. |
Волзької Болгарії |
Розгромив Волзьку Болгарію |
969 р.
|
Проти печенігів |
Розгромив печенігів, що обложили Київ, здійснив другий балканський похід |
971 р.
|
Проти Візантії |
укладено почесний для Русі мир, незважаючи на те, що війну вона програла. Візантії були повернуті володіння в Криму та на Дунаї |
Перегляд відеофрагменту про меч Святослава.
IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
V. ПІДСУМКИ УРОКУ
Висновок «Коротше, коротше»
«Постать князя Святослава в історії України» Учень робить розлогий висновок, наступний учень почутий висновок скорочує до 1-2 речень, третій учень – 2-3-4 слова.
VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
§ ; скласти таблицю про Святослава
Характер (ІІ група) князя Святослава
Розповідаючи про похід князя Святослава на Балкани 967 року, літописець наводить переказ про те, як візантійський імператор з'ясовував Святославову вдачу: «Коли прийшли грецькі посланці до нього і піднесли дари, то він не глянув на них, а повелів сховати їх… І мовив один : «Спитай його ще один раз. Пошли ще йому оружжя. І принесли йому меч, і він, узявши, став любуватися ним, і хвалити, і дякувати цесареві». І прийшли посланці до цесар, і повідали все, що було. І сказали: «лютим буде сей муж, бо майном нехтує, а оружжя бере. Згоджуйся на данину»…
Літописець так оповідав про Святослава: «Сам був хоробрий і легкий. Ходячи, як пардус, багато воєн він чинив. Возів же зо собою він не возив, ні казана не брав, ні м'яса не варив, але, потонку нарізав конину, або звірину, або воловину і на вуглях спікши, це він їв. Навіть шатра він не мав, а пітник слав і сідло клав у головах. Такими ж і всі інші вої його були. І послав він до інших земель послів, кажучи: «Хочу на вас іти».
Зовнішність (І група) князя Святослава
Цікаві свідчення про Святослава бережуть і чужоземні джерела. Приміром, візантійський історик Лев Диякон, який бачив руського князя, залишив його словесний портрет: «Імператор згодився на переговори в позолоченій зброї, на коні приїхав до берега Дунаю в супроводі великого загону вершників, що виблискували зброєю. Святослав переїздив річку в човні і, сидячи за веслом, гріб разом з іншими без ніякої різниці. На вигляд він був такий: середній на зріст, не дуже високий, не дуже низький, з густими бровами, з блакитними очима, з плоским носом, з голеною бородою і з густими вусами. Голова у нього була зовсім гола, а тільки з одного боку її висіло пасмо волосся, що означало знатність роду; шия кремезна, міцна, плечі широкі і весь стан досить стрункий. Він здавався похмурим і диким. В одному вусі в нього золота сережка, прикрашена двома перлинами, з рубіном, посеред них установленим. Одяг на ньому білий, нічим, крім чистоти, від інших не відмінний».
ПРО ЯКІ ПОДІЇ ЙДЕТЬСЯ В УРИВКАХ ІСТОРИЧНОГО ДЖЕРЕЛА?
1. «“Уже нам нікуди дітись, а волею і неволею [доведеться] стати насупроти.
Тож не осоромимо землі Руської, а ляжемо кістьми тут,
бо ж мертвий сорому не зазнає. Якщо ж побіжимо ми,— то сором
нам. Тож не втечемо, а станемо кріпко, а я перед вами піду. Якщо
моя голова ляже,— тоді [самі] подумайте про себе”. І сказали
вої: “Де голова твоя ляже, там і наші голови ми зложимо”».
2. «Прийшов [князь] у Переяславець. І послав до греків послів, говорячи:
“Хочу йти на вас”… І пішов до Царгорода, розоряючи міста.
І дали йому данину… І повернувся він у Переяславець…»
3. «Вважаю, що ти не забув про поразку батька твого… який, порушивши
клятвений договір, приплив до столиці нашої з величез
ним військом на 10 тисячах кораблів, а до Кімерійського Боспору
повернувся лише з десятком човнів, сам став передвісником
своєї біди. Не згадую я вже про його жалюгідну долю…».
4. «Рушив… [він] на Дунай на болгар, і в битві переміг… [він] болгар.
І взяв він вісімдесят міст по Дунаю, і сів, князюючи, тут, у Переяславці,
беручи данину з греків… Дружина господаря Русі, який
колись приводив флот проти ромеїв… по смерті свого чоловіка прибула
в Константинополь. Хрестилася… вона була гідно вшанована».
5. «І хоча послали болгари вість цісареві, що йде русь на Царгород,
вони прийшли і стали пустошити землю. І грабували вони по узбережжю
Понту, багато ж і святих церков вони вогневі оддали,
і майна чимало взяли…».
6. «Хозари вийшли супроти нього з каганом, князем своїм. І зступилися
війська битися, і сталася битва межи ними, і одолів він
хозар і город їхній столицю Ітиль, і город Білу Вежу взяв. І ясів
він переміг, і касогів, і прийшов до Києва».
7. «Якщо не укладемо мир і дізнаються, що нас мало, то прийдуть
і обложать нас у місті. А Руська земля далеко, печеніги з нами
воюють, і хто нам тоді допоможе? Укладемо ж мир, адже вони
вже взяли на себе зобов’язання платити нам данину — цього з нас
і вистачить. Якщо ж перестануть платити нам данину, то знову,
зібравши безліч воїнів, підемо з Русі на Царгород».
8. «…Імператор [візантійський] згодився на переговори і в позолоченій
зброї, на коні приїхав до берега Істру в супроводі великого загону
вершників, що виблискували зброєю. Князь переїздив через
ріку в скіфському човні і, сидячи за веслом, гріб разом з іншими без ніякої різниці…».