Управління освіти виконавчого комітету Фастівської міської ради
Методичний кабінет
Комунальний заклад
Фастівської міської ради
"ЦЕНТР ІННОВАЦІЙНИХ ОСВІТНІХ ТЕХНОЛОГІЙ"
Десять кроків до школи
З досвіду роботи вчителів
початкових класів
Фастівського
НВК «ДНЗ - ЗОШ І-ІІІ ст.№3»
2019 рік
Практичний посібник «Десять кроків до школи», для вчителів початкової школи при підготовці дитини до школи / Упоряд. О.П. Піроженко, Л.П.Проніна – Фастів, 2019. – с.65
Зміст
Вступ………………………………………………………………………….4-5
Календарно-тематичне планування підготовчих занять ………………….6-7
Заняття 1……………………………………………………………………..8-12
Заняття 2……………………………………………………………………13-17
Заняття 3……………………………………………………………………18-23
Заняття 4……………………………………………………………………23-28
Заняття 5……………………………………………………………………29-34
Заняття 6……………………………………………………………………34-39
Заняття 7……………………………………………………………………39-44
Заняття 8……………………………………………………………………44-50
Заняття 9……………………………………………………………………51-56
Заняття 10…………………………………………………………………..57-63
Список використаних джерел………………….........................................64-65
Вступ
Вступ дитини до школи завершує її дошкільне дитинство, змінює соціальну ситуацію її розвитку. Для того, щоб початок шкільного навчання став початком нового етапу розвитку, дитина повинна бути готовою до нових форм співпраці з дорослими і ровесниками.
Учителям, які готуватимуть дітей до школи, необхідно враховувати загальний розвиток дітей, що визначає індивідуальний підхід до кожної дитини. Вона повинна вміти стримувати свою рухову активність, адже їй буде важко висидіти шкільний урок, уважно сприймаючи те, що говорить учитель, опанувати читання та письмо. Щоб дитина успішно опанувала письмо, малювання, необхідно розвивати дрібні м’язи рук і формувати моторні (рухові) навички. Ще однією дуже важливою умовою успішного навчання у школі є розвинене мовлення, уміння чітко висловлювати свою думку і правильно вимовляти звуки. Без цього малюк не зможе навчитися грамотно писати.
У конспектах підготовчих занять найбільш вдало показані прийоми розвитку активності і самостійності, вони базуються на принципах доступності, послідовності системності і наочності навчання. Створювались умови для виявлення пізнавальної активності учнів шляхом використання різноманітних форм і методів організації навчальної діяльності, обговорення проблемних ситуацій, атмосфери зацікавленості учнів, стимуляція учнів до висловлювань. Робота за наданими конспектами сприяє розвитку навичок спілкування, вміння висловлюватись, критично мислити.
Практичний інструментарій адресований педагогам, які здійснюють підготовку дітей дошкільного віку до шкільного життя. Побудований з використанням українських народних казок. Та включає в себе різноманітні вправи для розвитку мовлення, збагачення словникового запасу, розвитку вміння висловлювати власну думку; на розвиток дрібної моторики, в ігровій формі знайомлять з числами, вчать рахувати, аналізувати. Завдання включають елементи едейтики.
Мета і завдання підготовки дітей до школи:
- формування мотивації навчання, орієнтованої на задоволення пізнавальних інтересів;
- розвиток образного мислення (відчуття, сприймання, уяви);
- формування прийомів розумової діяльності (аналіз, синтез, порівняння, узагальнення, класифікація);
- розвиток творчих здібностей, уяви, орієнтації;
- розвиток мовлення;
- виховання інтересу до процесу пізнання.
Мета даного посібника – показати, як можна проводити підготовчі заняття у школі для групи першокласників. Це короткий десятиденний курс, що проводиться незалежно від рівня підготовленості майбутніх учнів.
Посібник підготовки майбутніх першокласників складається з таких занять:
Загальна кількість годин яка запланована в посібнику з підготовки майбутніх першокласників 10 занять (днів) із розрахунку 3 заняття на день протягом двох тижнів. Тривалість заняття не повинна перевищувати 20–25 хвилин, з обов’язковою фізкультхвилинкою. Перерва між заняттями триває 10 хвилин.
Розроблені заняття покликані не лише розвивати і виховувати у дітях основні компетенції, що потрібні для майбутніх школярів, але й мають на меті соціалізацію дитини, успішну адаптацію її у середовищі школи. І такий «пробний курс» сприятиме психологічній і фізичній врівноваженості дитини. Вони позитивно налаштовують дитину на навчання в школі, отримання нових знань.
Календарно-тематичне планування
підготовчих занять з майбутніми першокласниками
Навчання грамоти (10 годин)
№ |
Тема занять |
1 |
Знайомство. Ми вивчаємо українську мову. |
2 |
Слово – назва предмета. |
3 |
Слово – назва дії. Речення. |
4 |
Слова назви ознак предметів. |
5. |
Склад. Наголос. |
6. |
Хто як голос подає. Звуки людської мови. Голосні звуки. |
7. |
У країні звуків. Приголосні звуки. |
8. |
Приголосні звуки. Тверді і м’які приголосні. |
9. |
Голосні і приголосні звуки. |
10. |
Звуковий аналіз слів. |
Підготовка до письма (10 годин)
№ |
Тема занять |
1 |
Ознайомлення з правилами під час письма, з письмовим приладдям. Знайомство з розлінійкою зошита. Обведення малюнків та їх штрихування. |
2 |
Положення рук під час письма. Письмо коротких прямих, довгих із переходом через нижню рядкову. |
3 |
Графічна сітка зошита для письма. Рух кисті руки уздовж рядка у процесі виконання графічних вправ. Штрихування горизонтальними і вертикальними лініями. Сполучення крапок прямою і похилою лінією. |
4 |
Графічна сітка зошита для письма. Обведення по трафарету. Проведення ламаних ліній Підготовчі вправи до написання букв. |
5 |
Обведення фігур по шаблону. Штрихування хвилястими лініями . Письмо хвилеподібної лінії. |
6 |
Ритмічне розміщення на рядку простих зображень, графічних елементів, візерунків. Малювання будинку. |
7 |
Обведення і штрихування фігур. Письмо овалів, півовалів. |
8 |
Проведення прямих, ламаних, кривих ліній різної конфігурації. Письмо поєднаних елементів. |
9 |
Обведення контурів зображень. Штрихування різними способами. |
10 |
Підготовчі вправи до написання букв. Письмо похилих паличок з петельками знизу і зверху. |
Математика
№ |
Тема занять |
1 |
Розрізнення предметів за кольором. Спереду, позаду, між. Зверху, знизу, під, над. Ліворуч, праворуч. Всередині, посередині. Перший, останній. Предмет. Лічба предметів. |
2 |
Довгий, короткий. Довший, коротший, однакові за довжиною. Високий, низький, однакові за висотою. Широкий, вузький. Товстий, тонкий. Великий, малий. Порівняння предметів за висотою, шириною |
3 |
Більше, менше, порівну. Зрівнювання групи предметів. Число і цифра 1 |
4 |
Пара предметів. Число і цифра 2. |
5 |
Геометричний матеріал – круг, трикутник. Число і цифра 3 |
6 |
Число і цифра 4. Геометричний матеріал – чотирикутник. |
7 |
Число і цифра 5. Ознайомлення з додаванням. Знаки «+», «=». |
8 |
Число і цифра 6. Віднімання. Знак «- ». |
9 |
Число і цифра 7. Порівняння групи предметів, чисел. |
10 |
Число і цифра 8. Логічні вправи. |
Заняття 1
Урок читання
Тема: Знайомство. Ми вивчаємо українську мову.
Мета : познайомитися з учнями; повторити правила спілкування з дорослими,
однолітками; формування усвідомлення того, що українська мова – це мова людей, які живуть в Україні ; допомогти дітям адаптуватися до нової обстановки. Створити у групі позитивний настрій на подальшу співпрацю. Сприяти саморозкриттю кожної дитини; виховувати бажання вчити українську мову, правильно розмовляти українською.
Вправа 1.
Інструкція : Вчитель демонструє прийоми вітання, знайомить дошкільнят з учнівськими правилами на основі казки « Маша і Ведмідь» ( за допомогою іграшок вчитель розігрує ситуації неправильної поведінки Маші у лісі при знайомстві з лісовими мешканцями і разом з дітьми виправляють неправильну поведінку.)
Вправа 2. « Чарівна стрічка»
Інструкція : Вчитель за допомогою стрічки знайомить учнів один з одним ( діти по черзі виходять з-за парт, називають своє ім’я, беруться за стрічку, при цьому утворюючи коло).
Вправа 3. « Де я живу»
Інструкція : Розігрування ситуації « Мій рідний дім, моє місто, моя країна». Розфарбовування малюнка « Україна»(обвести по контуру країну і розфарбувати блакитним і жовтим кольором).
Урок письма
Тема: Ознайомлення з правилами під час письма, з письмовим приладдям.
Обведення малюнків та їх штрихування.
Мета : збагачувати лексичний запас; ознайомити учнiв iз новими словами;
розвивати умiння давати вiдповiдi на запитання українською мовою; готувати дітей до навчання грамоті (письму); ознайомити учнів із зошитом у косу лінію, вимогами до оформлення зошита; учити правильно тримати ручку, олівець, сидіти за партою; розвивати дрібні м'язи руки.
Вправа 1.
Інструкція : Перегляд і обговорення фрагменту мультфільму « Маша і Ведмідь. 1 Вересня» ( Правила правильного сидіння за партою).
Вправа 2. « Навчи Машу»
Інструкція : Вчитель з дітьми ознайомлюють Машу із зошитом у косу лінію, вимогами до ведення і оформлення зошита; вчать правильно тримати ручку, олівець.
Вправа 3. Обведи по контуру. Штрихування. Пальчикова гімнастика.
Вправа 4. Доріжка для Маші.
Інструкція: Ознайомлення дітей з розміткою зошита в косу лінію : основний рядок, верхня допоміжна і нижня допоміжна лінія. Зафарбовування основного рядка червоним кольором, наведення допоміжних ліній синім.
Вправа 5.
Інструкція: Наведи контури малюнка та розфарбуй.
Урок математики
Тема: Спереду, позаду, між. Зверху, знизу, під, над. Ліворуч, праворуч.
Всередині, посередині. Перший, останній. Предмет. Лічба предметів.
Мета : ознайомити учнiв iз новими словами; ознайомити учнів із зошитом у
клітинку, вимогами до оформлення зошита; поняття «ліворуч»,
«праворуч», «спереду», «позаду», «між», «зверху», «знизу», «під»,
«над», «всередині», «посередині», «перший», «останній»; формувати
первісні уявлення про предмет, число та рахунок. Виховувати
позитивне ставлення до школи ,учити правильно тримати ручку,
олівець, сидіти за партою; розвивати дрібні м'язи руки.
Вправа 1. «Сім’я Ведмедя»
Інструкція : Визначення та розфарбування предметів та істот за поняттями «спереду», «позаду», «між», «зверху», «знизу», «під», «над», «всередині», «посередині», «перший», «останній»;
Вправа 2. Гра « Збери гриби»
Інструкція : Обвести корзину з грибами по контуру, домалювати грибочки зверху, знизу, праворуч, ліворуч. Розфарбувати.
Вправа 3. Гра « Скажи навпаки»
Інструкція : Вчитель називає поняття «ліворуч», «праворуч», «спереду», «позаду», «між», «зверху», «знизу», «під», «над», «перший», «останній», а діти називають і показують навпаки.
Вправа 4. «Маша збирається до школи»
Інструкція : Наведи малюнки по пунктирах. Порахуй всі предмети. Розфарбуй зображення лише тих предметів, які Маша візьме із собою до школи.
Вправа 5 . Робота в зошитах.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Інструкція : Написати за зразком.
Вправа 6. «Мішечок Ведмедя»
Інструкція: Лічба предметів. Учитель пропонує дітям уважно стежити за його лічбою іграшок. Першого разу вчитель лічить усі іграшки поспіль та повідомляє результат, другого разу – одну іграшку пропускає, третього – одну іграшку лічить двічі. Висновок: під час лічби не можна лічити один предмет двічі і не можна пропускати предмети. Учитель складає іграшки в мішечок, діти виймають іграшки і лічать їх. Висновок: результат лічби не залежить від того, з якого предмета починається лічба. Учитель пропонує дітям полічити палички, зошити, предмети, звуки від постукування олівцем. Висновок: лічити можна все: і предмети, і тварин, і звуки, і кроки тощо.
Заняття 2
Урок читання
Тема: Слово – назва предмета. Казка « Котигорошко»
Мета : Предмет і слово. Практичне ознайомлення зі словом, умовне позначення
слова. Добір слів, що означають назви предметів. Активізація і збагачення словникового запасу. Добір слів на задану тему;
виховувати бажання вчити українську мову, правильно розмовляти українською.
Вправа 1. Впіймай слово.
Інструкція : Вчитель називає слово, а діти обводять кружечком предмети (пояснюємо, що будь-які предмети називаємо за допомогою слів).
Вправа 2 « Хто це? Що це?»
Інструкція : Вчитель називає предмет, а діти підбирають питання і обводять живі істоти зеленим олівцем, а неживі – червоним.
Вправа 3 « Назва слова - позначення»
Інструкція : Вчитель пояснює, що слова істоти і неістоти ми будемо позначати рискою, називає слово, а діти підкреслюють на малюнку.
Вправа 4 « Назви і розмалюй»
Інструкція : Діти ставлять питання до слів- назв предметів: «Хто це?», «Що це?» та розфарбовують малюнок.
Урок письма
Тема: Положення рук під час письма. Письмо коротких прямих, довгих із
переходом через нижню рядкову. Обведення малюнків та їх штрихування.
Мета : продовжувати роботу над розвитком зв’язного мовлення; розвивати
фонематичний слух; уміння проводити елементарний аналіз мови; готувати дітей до навчання грамоті (письму); учити правильно тримати ручку, олівець, сидіти за партою; розвивати дрібні м'язи руки.
Вправа 1. Допоможи Котигорошку.
Інструкція : Повторити розмітку зошита і прописати косі палички
Вправа 2. В чарівному лісі.
Інструкція: Звернути увагу на дистанцію між паличками і написання елементів зверху вниз.
Вправа 3. Повтори малюнок.
Інструкція: Закінчи і зроби однаковими ці малюнки.
Вправа 4. Продовж за зразком
Інструкція : Повторити розмітку зошита і прописати за зразком великі і малі палички у зошиті за зразком вчителя.
Урок математики
Тема: Довгий, короткий. Довший, коротший, однакові за довжиною. Високий,
низький, однакові за висотою. Широкий, вузький. Товстий, тонкий.
Великий, малий. Порівняння предметів за висотою, шириною
Мета : формувати первісні уявлення про число та рахунок; розкрити
відношення між предметами, вчити зрівнювати нерівні групи предметів;
ввести поняття «довгий», «короткий», «однакові за довжиною»,
«високий», «низький», «широкий», «вузький» , «товстий», «тонкий».
Вправа 1. Допоможи Котигорошку розселити звірів
Інструкція: Діти називають тварин за висотою і розселяють по будиночках.
Вправа 2.
Інструкція: Знайди найбільший і найменший предмет, найдовший і найкоротший. За бажанням діти розфарбовують.
Вправа 3. «Знайди предмет»
Інструкція: На столі виставлені різні предмети: пірамідки, пляшечки, машинки, ляльки і тд. За завданням вчителя діти беруть смужку з дошки і знаходять на столі такий самий за висотою предмет.
Вправа 4. «Намалюй»
Інструкція: На аркуші паперу в центрі діти малюють будиночок, а потім за вказівкою вчителя зображають предмети. Наприклад: зліва високе дерево, справа низька ялинка і тд.
Вправа 5. Робота в зошиті.
Інструкція: Прописати за зразком вчителя.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Заняття 3
Урок читання
Тема: Слово – назва дії. Речення. Казка « Івасик-Телесик»
Мета: розвивати вміння правильно вимовляти звуки та добирати слова —
назви дій предметів, формувати уявлення про речення; збагачувати
словниковий запас, розвивати уміння правильної вимови звуків, добирати
слова на запитання що робити?
Вправа 1. Роби як я.
Інструкція : Картинки з малюнками, на яких зображено різні дії, які виконує Івасик-Телесик. Вчитель ставить питання, що робить хлопчик, а учні називають та показують ці дії. ( Пояснення вчителя : Слова, які відповідають на запитання що робить? називають словами-діями предметів).
Вправа 2. Добери слова-дії.
Інструкція : Розглянь малюнки. Добери слова-дії.(Діти пригадують як позначають слова-назви предметів. Потім вчитель звертає увагу, що кожен об’єкт виконує якусь дію і спонукає дітей назвати її і домовляються, що такі слова будуть позначати двома рисками).
Вправа 3. Склади речення.
Інструкція :Учитель повідомляє, що вислів, який складається з слова-назви предмета і його дії, у мові називають реченням, бо воно передає якусь думку, якесь повідомлення. Потім пропонує дітям розказати, хто що робить на малюнку і позначити кожне слово у реченні схематично, при цьому наголосити про початок речення.
Вправа 4. Склади розповідь.
Інструкція : Вчитель пропонує дітям скласти розповідь за допомогою малюнків і схем.( Можна провести як групову чи парну роботу).
Урок письма
Тема: Графічна сітка зошита для письма. Рух кисті руки уздовж рядка у процесі
виконання графічних вправ. Штрихування горизонтальними і
вертикальними лініями. Сполучення крапок прямою і похилою лінією.
Мета : продовжувати роботу над розвитком зв’язного мовлення; розвивати
фонематичний слух; уміння проводити елементарний аналіз мови;
готувати дітей до навчання грамоті (письму); учити правильно тримати ручку, олівець, сидіти за партою; розвивати дрібні м'язи руки.
Вправа 1. Допоможи друзям подолати шлях.
Інструкція: Проведи прямі лінії посередині доріжок за напрямком стрілки.
Вправа 2. З’єднай крапочки
Інструкція: Діти за зразком з’єднують крапки, утворюючи лінії.
Вправа 3. Шрихування.
Інструкція: Заштрихуй предмети за напрямком, що вказує стрілочка.
Вправа 4. Робота в зошиті
Інструкція: Виконай завдання за зразком вчителя у зошиті.
Вправа 5. Розфарбовування
Інструкція: Назвати всі слова-дії. Розфарбувати малюнок « Івасик-Телесик на відпочинку».
Урок математики
Тема: Більше, менше, порівну. Зрівнювання групи предметів. Число і цифра 1
Мета : формувати первісні уявлення про число та рахунок; ввести поняття
«більше», «менше», «стільки ж». Розкрити поняття числа, ознайомити з цифрою 1.
Вправа 1. Допоможи Івасику порівняти.
Інструкція: Розглянь малюнок і скажи, чого більше – яблук, груш чи метеликів?
Вправа 2. Домалюй
Інструкція: Змінити малюнок так, щоб зірочок на небі стало багато.
Вправа 3 . Розфарбуй.
Інструкція: Яких предметів по одному? Розфарбуй їх
Вправа 4. У пошуках числа 1.
Інструкція: Наведи цифру один. Знайди предмети, яких на малюнку по одному. Обведи їх кружечком.
Вправа 5. Робота в зошиті.
Інструкція: Виконай завдання за зразком.
Заняття 4
Урок читання
Тема: Слова назви ознак предметів.
Мета: Збагачувати словниковий запас словами-назвами ознак предметів; вчити
добирати слова до малюнків; складати речення, як б відповідали заданій
схемі; розвивати мовлення дітей, їх образне мислення.
Вправа 1. Який?, яка?, яке?, які?
Інструкція: Вчитель звертає увагу дітей на те, що кожен предмет має свою ознаку: колір, розмір, смак. Діти розглядають малюнок, відповідають на питання вчителя який?, яка?, яке?, які?. Розмальовують малюнки відповідними кольорами.
Вправа 2. Добери слова-ознаки предметів.
Інструкція : Розглянь малюнки. Добери слова-ознаки предметів.(Діти пригадують як позначають слова-назви предметів, слова дії предметів. Потім вчитель звертає увагу, що кожен об’єкт має якусь ознаку і і домовляються, що такі слова будуть позначати хвилястою лінією).
Вправа 3. Склади речення
Інструкція : Учитель нагадує, що вислів, який складається з слова-назви предмета , його дії та ознак предмета у мові називають реченням, бо воно передає якусь думку, якесь повідомлення. Потім пропонує дітям розказати, хто що робить на малюнку і позначити кожне слово у реченні схематично, при цьому наголосити про початок речення.
Вправа 4. Розкажи казку
Інструкція : Діти отримують картки з ілюстраціями до казки, розташовують їх в послідовності за сюжетом і розказують казку.
Урок письма
Тема: Графічна сітка зошита для письма. Обведення по трафарету. Проведення
ламаних ліній Підготовчі вправи до написання букв.
Мета : продовжувати роботу над розвитком зв’язного мовлення; розвивати
фонематичний слух; готувати дітей до навчання грамоті (письму); учити
правильно тримати ручку, олівець, сидіти за партою; розвивати дрібні
м'язи руки.
Вправа 1. Допоможи друзям Журавля подолати шлях додому
Інструкція: Проведи прямі лінії посередині доріжок за напрямком стрілки. Розкажи хто де живе.
Вправа 2. Веселий їжачок.
Інструкція: Обвести по контуру малюнок, розфарбувати його, назвати слова-ознаки предметів за малюнком. Розучити віршик.
Два веселі їжаки
Накололи на голки
Всі грибки
І сказали:
- Ми – пеньки,
Наросли у нас грибки,
Як горбки
(Тамара Коломієць)
Вправа 3. Оживи тваринок
Інструкція: Закінчи штрихування фігур
Вправа 4. Робота в зошиті
Інструкція: Виконай завдання за зразком вчителя у зошиті.
Урок математики
Тема: Пара предметів. Число і цифра 2.
Мета : на основі розгляду малюнків розкрити поняття «пара», ознайомити з
числом та цифрою 2.
Вправа 1. Порахуй
Інструкція: На основі малюнків пояснюється склад числа 2.
2. Вправа Асоціація
Інструкція: Вчитель показує 2 і діти називають схожі образи на двійку.
Вправа 3. Утворення 2
Інструкція: Повторити склад числа 2 і навести цифру
Вправа 4. Впиши число
Інструкція: Розглянь малюнки, впиши відповідне число.
Вправа 5.Знайди пару
Інструкція: З’єднай лініями парні шкарпетки. Обведи шкарпетку у якої немає пари.
Вправа 6. Робота в зошиті
Інструкція: Виконай роботу в зошиті за зразком.
Заняття 5
Урок читання
Тема: Склад. Наголос. Казка «Півник та двоє мишенят»
Мета: дати практичне уявлення про звуки як фізичні явища та про звуки
людського мовлення; дати уявлення про склад, вчити виділяти його.
Вправа 1. Гра «На подвір’ї»
Інструкція : Пригадати казку «Півник та двоє мишенят», промовляти голосно і протяжно імена головних героїв, ніби вони гукають один одного.(Звернути увагу на те скільки разів відкривається ротик, стільки і складів у слові).
Вправа 2. Гра «Кулачок до підборіддя»
Інструкція : Поставити кулачок до підборіддя, називати кожен об’єкт на малюнку і визначати кількість складів у слові.
Вправа 2. Поєднай
Інструкція : З’єднай малюнок з відповідною схемою.
Вправа 3. Будиночки складів
Інструкція : Дати дітям поняття наголосу. Побудувати складові схеми слів, поставити наголос.
Вправа 4. Склади речення
Інструкція : Скласти речення за малюнком.
Урок письма
Тема: Обведення фігур по шаблону. Штрихування хвилястими лініями . Письмо
хвилеподібної лінії.
Мета : продовжувати роботу над розвитком зв’язного мовлення; розвивати
фонематичний слух; готувати дітей до навчання грамоті (письму); учити
правильно тримати ручку, олівець, сидіти за партою; розвивати дрібні м'язи руки.
Вправа 1. Веселі хвилі
Інструкція: Проведи об’єкти до місця призначення
Вправа 2. Штрихування
Інструкція: Заштрихувати фігури за зразком
Вправа 3.
Інструкція: Обвести малюнок по пунктирних лініях та розфарбувати.
Вправа 4. Робота в зошиті
Інструкція: Виконай за зразком.
Урок математики
Тема: Геометричний матеріал – круг, трикутник. Число і цифра 3
Мета : формувати уявлення про утворення числа 3 з попереднього та одиниці,
вчити співвідносити число і кількість предметів, ознайомити з цифрою 3;
уточнити уявлення дітей про круг і трикутник.
Вправа 1. Утворення числа 3.
Інструкція: На основі малюнків пояснюється утворення і склад числа 3.
Вправа 2. Асоціація
Інструкція: Вчитель показує 3 і діти називають схожі образи на трійку.
Вправа 3.Кожна третя
Інструкція: Розфарбуй кожну третю кульку
Вправа 3. Порахуй гриби
Інструкція: Написати відповідну кількість грибів і повторити утворення числа 3
Вправа 3. Трикутники
Інструкція: Знайти на малюнку тільки трикутники і розфарбувати їх. Вчитель показує трикутники і разом з дітьми з’ясовують, що трикутники бувають різні, але всі вони мають по 3 кути і 3 сторони.
Вправа 4. Робота в зошиті.
Інструкція: Виконай роботу в зошиті за зразком.
Заняття 6
Урок читання
Тема: Хто як голос подає. Звуки людської мови. Голосні звуки . Казка «Три
ведмеді».
Мета: Поповнювати словниковий запас словами звуконаслідуваннями,
розвивати вміння правильно висловлювати думку, дати елементарне
уявлення про артикуляційний апарат і звуки людської мови та голосні звуки.
Вправа 1. На подвір’ї у Маші
Інструкція : Вчитель знайомить дітей з казкою «Три ведмеді» і по картинці проводить бесіду які тварини живуть на подвір’ї у Маші і як вони подають голос.
Вправа 2. Маша в лісі заблукала
Інструкція : Розіграти ситуацію, що Маша заблудилась. З’ясувати, що кричить Маша в лісі, який перший звук, який другий. Чи можна ці звуки проспівати? Наголосити, що це голосні звуки і позначаються [0].
Вправа 3. Вкажи місце
Інструкція : Назвати предмети. Виділити голосом звуки, місце яких указано в схемах. Назвати ці звуки.
Вправа 4. Впіймай голосний звук
Інструкція : Вчитель називає слова. А діти плещуть в долоні коли чують слово, яке починається на один з голосних звуків (А,О,У).
Акула, око, жук, учень, слон і т.д.
Вправа 5.
Інструкція : Назвати предмети. Розфарбувати тільки ті, назви яких починаються з голосного звука.
Урок письма
Тема: Ритмічне розміщення на рядку простих зображень, графічних елементів,
візерунків. Малювання будинку.
Мета : продовжувати роботу над розвитком зв’язного мовлення; розвивати
фонематичний слух; готувати дітей до навчання грамоті (письму); учити
правильно тримати ручку, олівець, сидіти за партою; розвивати дрібні м'язи руки.
Вправа 1. Заштрихуй друзів Маші
Інструкція: Заштрихувати за зразком.
Вправа 2. Закінчи візерунок
Інструкція: З’єднати точки і закінчити малюнок.
Вправа 3. Одяг для Маші
Інструкція: Домалювати візерунки та розфарбувати.
Вправа 4.Будинок ведмедів
Інструкція: Домалювати будинок та розфарбувати.
Вправа 5.Робота в зошиті
Інструкція: Виконай роботу в зошиті за зразком.
Урок математики
Тема: Число і цифра 4. Геометричний матеріал – чотирикутник.
Мета : формувати уявлення про утворення числа 4 з попереднього та одиниці,
вчити співвідносити число і кількість предметів, ознайомити з цифрою 4;
уточнити уявлення дітей про чотирикутник.
Вправа 1. Утворення числа 4.
Інструкція: На основі малюнків пояснюється утворення і склад числа.
Вправа 2. Асоціація
Інструкція: Вчитель показує 4 і діти називають схожі образи на .
Вправа 3. Впиши відповідну цифру
Інструкція: Діти рахують олівці на малюнку і вписують у клітинку відповідну цифру.
Вправа 4 . Домалюй
Інструкція: Домалювати об’єкти, щоб їх стало по чотири.
Вправа 5. Чотирикутник
Інструкція: Обговорити з дітьми, що чотирикутник – це фігура, у якої 4 сторони і 4 кути. Розфарбувати чотирикутники.
Вправа 6. Робота в зошиті
Інструкція: Виконай роботу в зошиті за зразком.
Заняття 7
Урок читання
Тема: У країні звуків. Приголосні звуки. Казка «Колобок».
Мета: Поповнювати словниковий запас новими словами, розвивати вміння
правильно висловлювати думку, дати елементарне уявлення про
артикуляційний апарат і звуки людської мови, приголосні звуки;
формувати уміння виділяти їх на початку і в кінці слова.
Вправа 1. Назви героїв казки «Колобок»
Інструкція : Вчитель з дітьми називають героїв казки «Колобок», спостерігають за вимовою перших звуків один одним. З’ясовують, що при вимові ці звуки зустрічають перешкоди у вигляді язика, губів, зубів
Вправа 2. Знайди місце звука
Інструкція: Назвати предмети. Виділити голосом приголосні звуки , домовитись позначати їх [-]. Знайти місце у звуковій схемі і позначити.
Вправа 3. Не помились
Інструкція: Обвести зеленим кольором малюнки, назви яких починаються на приголосний, а червоним – на голосний.
Вправа 4 . Гра «Допоможи Колобку»
Інструкція: Вчитель з дітьми розігрують ситуацію коли Колобок не всі слова навчився вимовляти правильно. Наприклад, йому ще не вдається добре вимовляти слова із звуком «ш». Давайте послухаємо Колобка і спробуємо зрозуміти, які слова він хоче нам сказати, та допоможемо йому виправитися. Діти заслуховують слова з фонетичними помилками, які називає їм педагог, та коригують їх, промовляючи правильно. Словесний матеріал для гри. Сапка (шапка), масинка (машинка), лосатко (лошатко), дус (душ), суба (шуба), каса (каша), станці (штанці), снурки (шнурки), кисеня (кишеня), капелюсок (капелюшок), стори (штори), соколадка (шоколадка), сиска (шишка), сарфик (шарфик).
Вправа 5 . Склади речення
Інструкція: Скласти речення за малюнком і розфарбувати його.
Урок письма
Тема: Обведення і штрихування фігур. Письмо овалів, півовалів.
Мета : продовжувати роботу над розвитком зв’язного мовлення; розвивати
фонематичний слух; готувати дітей до навчання грамоті (письму); учити
правильно тримати ручку, олівець, сидіти за партою; розвивати дрібні
м'язи руки.
Вправа 1. Обведи і домалюй
Інструкція: Обвести малюнок за зразком.
Вправа 2. Обведи і розфарбуй
Інструкція: Обвести малюнок по пунктирних лініях і розфарбувати.
Вправа 3. Робота в зошиті
Інструкція: Виконай роботу в зошиті за зразком.
Вправа 4. Оживи кружечок
Інструкція: Домалювати колобка, та намалювати предмети схожі на нього.
Урок математики
Тема: Число і цифра 5. Ознайомлення з додаванням. Знаки «+», «=».
Мета : формувати уявлення про утворення числа 5, вчити співвідносити число і
кількість предметів, ознайомити з цифрою 5; пояснити зміст дії
додавання, ознайомити із знаками «+», «=».
Вправа 1. Рахуємо з Колобком
Інструкція: Порахувати предмети і дати поняття числа 5.
Вправа 2. Утворення числа 5
Інструкція: Домалювати прапорці до 5
Вправа 3. Збери фрукти
Інструкція: На основі таблиці вчитель знайомить дітей з дією додавання і знаками «+», «=».
Вправа 4. Приклади
Інструкція: Скласти і записати приклади.
Вправа 5. Слідопити
Інструкція: Знайти і обвести цифру 5.
Вправа 6. Робота в зошиті
Інструкція: Виконай роботу в зошиті за зразком.
Заняття 8
Урок читання
Тема: Приголосні звуки. Тверді і м’які приголосні. Казка «Ріпка»
Мета : формувати уявлення про тверді і м’які приголосні звуки, вчити дітей
розрізняти голосні і приголосні звуки, приголосні тверді і м’які;
поповнювати словниковий запас новими словами, розвивати вміння
правильно висловлювати думку.
Вправа 1. Дід і Мишка
Інструкція : Проводиться гра за таким сюжетом.
Діти, послухайте, будь ласка, одну цікаву історію. Жили собі і по сусідству Дід та мишка сіроманка. Дід говорив гучним, низьким голосом. А мишка відповідала йому високим, тонесеньким голосочком. Одного разу Дід запропонував мишці заспівати разом пісеньку. «Як же ми заспіваємо з тобою, Дідусю,— відповіла сіроманка,— якщо ми жодної пісні не знаємо?» «А ми заспіваємо без слів,— відповів Дід.— Ось так…» І став наспівувати: «Ла, ла-ла, ла-ла-ла…» Як співав Дідусь? (Діти відтворюють звуки відповідним тембром голосу, вимовляючи твердий звук [л].) «Добре,— згодилася на те мишка і підхопила: ля, ля-ля, ля-ля-ля!» Як співала мишка? (Малята повторюють «пісеньку Мишки», вимовляючи м’який [л].) Дід, відчуваючи, що в кожного з них виходить трохи різна пісня, запропонував співати по черзі. Так вони і гуляли разом по городу, сіючи городину, співаючи. Потім педагог спонукає дітей проспівати мелодію будь-якої добре знайомої їм пісеньки (наприклад, дитячої пісні «Веселі гуси»), виконуючи її спочатку «голосом дідуся», а потім «голосом мишки».
На основі цього робиться висновок про тверді і м’які приголосні звуки.
Вправа 2. Кольорові звуки
Інструкція: Позначити у звукових моделях тверді звуки синім кольором, м’які – зеленим, а голосні – червоним.
Вправа 3. Вкажи м’які приголосні.
Інструкція: Назвати предмети. Розфарбувати ті, в назвах яких є м’які приголосні звуки.
Вправа 4. Тверді і м’які приголосні звуки .
Інструкція: Назвати предмети. Виділити голосом звуки, вказані у схемах (попередньо домовитись позначати м’які звуки [=], а тверді- [-]).
Вправа 5. Поєднай
Інструкція: Розглянути малюнки. З’єднати зображення з відповідною звуковою схемою.
Вправа 6. Розкажи казку
Інструкція: Назвати героїв казки «Ріпка», вимовити м’які і тверді приголосні звуки, скласти речення. За бажанням розфарбувати.
Урок письма
Тема: Проведення прямих, ламаних, кривих ліній різної конфігурації. Письмо
поєднаних елементів.
Мета : продовжувати роботу над розвитком зв’язного мовлення; розвивати
фонематичний слух; готувати дітей до навчання грамоті (письму); учити
правильно тримати ручку, олівець, сидіти за партою; розвивати дрібні
м'язи руки.
Вправа 1. Повтори малюнок
Інструкція: З’єднати точки.
Вправа 2. Обведи і заштрихуй
Інструкція: Обвести малюнки по лініях і заштрихувати тільки ті предмети, які дід візьме з собою на город, щоб посадити ріпку..
Вправа 3. Робота в зошиті
Інструкція: Виконай роботу в зошиті за зразком.
Вправа 4. У гості до дідуся
Інструкція: Провести доріжки не торкаючись ліній.
Урок математики
Тема: Число і цифра 6. Ознайомлення з дією віднімання. Знак «-».
Мета : формувати уявлення про утворення числа 6, вчити співвідносити число і
кількість предметів, ознайомити з цифрою 6; пояснити зміст дії
віднімання, ознайомити із знаком «-», навчити дітей складати і читати
приклади за практичними діями і малюнками.
Вправа 1. Порахуємо
Інструкція: Порахувати героїв казки «Ріпка» і дати поняття числа 6.
Вправа 2. Утворення числа 6
Інструкція: Домалювати бублики до 6.
Вправа 3. Склади приклади
Інструкція: На основі малюнків вчитель знайомить дітей з дією віднімання і знаком «-».
Вправа 4. Пелюстки квітки
Інструкція: Розфарбуй стільки пелюсток, скільки показує цифра.
Вправа 5. Тягнемо ріпку
Інструкція: Щоб персонажі змогли витягнути ріпку, потрібно їх розташувати за сюжетом казки та записати у квітках відповідні цифри.
Вправа 6. Робота в зошиті
Інструкція: Виконай роботу в зошиті за зразком.
Заняття 9
Урок читання
Тема: Голосні і приголосні звуки. Казка «Рукавичка»
Мета : формувати уявлення про голосні, тверді і м’які приголосні звуки, вчити
дітей розрізняти голосні і приголосні звуки, приголосні тверді і м’які;
поповнювати словниковий запас новими словами, розвивати вміння
правильно висловлювати думку.
Вправа 1. Гра «Гостинці із лісу»
Інструкція : На картках зображені різні «Гостинці із лісу»(шишки, горішки, гриби і т.д.), діти вибирають собі гостинець, називають слово, виділяють перший та останній звук, дають характеристику звуку.
Вправа 2. Допоможи звукам
Інструкція: Розглянути малюнки. Допомогти звукам з повітряної кулі зайняти своє місце в кожній схемі.
Вправа 3. Поєднай
Інструкція: Назвати предмети. Вимовити звуки. З’єднати малюнок з відповідною звуковою схемою.
Вправа 4. Розсели тварин
Інструкція: «Поселити» тварин у вольєрах. На перший поверх поселити тих тварин, у назвах яких три звуки, на другому поверсі - ті, у назві яких чотири звуки.
Вправа 5. Порахуй і познач
Інструкція: Розглянути малюнки. Назвати слова і зафарбувати стільки кружечків, скільки звуків у слові
Вправа 6. Розкажи казку
Інструкція: Розмістити малюнки за сюжетом казки «Рукавичка». Розказати казку.
Урок письма
Тема: Обведення контурів зображень. Написання елементів букв. Штрихування
різними способами.
Мета : продовжувати роботу над розвитком зв’язного мовлення; розвивати
фонематичний слух; готувати дітей до навчання грамоті (письму); учити
правильно тримати ручку, олівець, сидіти за партою; розвивати дрібні
м'язи руки.
Вправа 1. Проведи тваринок по стежинці
Інструкція: Допомогти тваринкам дістатися цілі. Провести лінію не відриваючи олівець від аркуша і не виходячи за межі.
Вправа 2. Обведи і розфарбуй
Інструкція: Обвести малюнки по лініях і розфарбувати.
Вправа 3. Візерунок
Інструкція: Заштрихувати предмети за напрямком, що вказує стрілочка.
Вправа 4. Робота в зошиті
Інструкція: Виконай роботу в зошиті за зразком.
Урок математики
Тема: Число і цифра 7. Приклади
Мета : формувати уявлення про утворення числа 7, вчити співвідносити число і
кількість предметів, ознайомити з цифрою 7; вчити дітей складати і
читати приклади за практичними діями і малюнками.
Вправа 1. Рахуємо
Інструкція: Порахувати предмети і дати поняття числа 7.
Вправа 2. Утворення числа
Інструкція: Скласти приклади на утворення числа 7.
Вправа 3. Робота в зошиті
Інструкція: Виконай роботу в зошиті за зразком.
Вправа 4. Слідопити
Інструкція: Знайди і зафарбуй клітинку з цифрою 7.
Вправа 5. Яблука на деревах
Інструкція: Намалювати на деревах стільки яблук, скільки показує цифра
Вправа 5. На місточку
Інструкція: Назвати цифри від 1 до 7 у прямому та зворотному напрямку. Впиши пропущені числа.
Вправа 6. Приклади
Інструкція: Скласти й записати приклади на додавання та віднімання
Заняття 10
Урок читання
Тема: Звуковий аналіз слів. Казка «Коза Дереза»
Мета : учити учнів виконувати частковий звуковий аналіз слів, виділяти голосні
у складі слова, перші й останні звуки у словах, моделювати слова,
позначати звуки у схемах слів, ; розвивати артикуляційні вміння, фонематичний слух.
Вправа 1. Послухай казку
Інструкція : Згадати казку «Коза Дереза». Діти, які знають казку можуть з вчителем її розказати. За малюнками складають речення.
Вправа 2. Гра «Звук загубився»
Інструкція : Вчитель показує дітям картки з малюнками різних предметів і називає їх, пропускаючи перший звук. Наприклад [а]): ..втобус, ..пельсин, ..брикос, ..втомобіль, ..кваріум. Потім ставить запитання до дітей: Який саме звук зник? Як би звучали всі ці слова, якби він повернувся? Діти характеризую роблять належні висновки і виконують ігрове завдання за допомогою педагога.
Вправа 3. Поєднай
Інструкція: Розглянути малюнки. Назвати перший звук кожного слова – з’єднати з відповідною позначкою.
Вправа 4. Склади схеми
Інструкція: Назвати предмети. Намалювати складові схеми слів, поділити на склади.
Вправа 5. «Збери букет»
Інструкція: Розглянути малюнки. «Зібрати» букет з перших весняних квітів – записати звукову схему.
Вправа 6. Спільний звук
Інструкція: Розглянути малюнки. Назвати слова і знайти спільний звук у словах.
Урок письма
Тема:. Підготовчі вправи до написання букв. Письмо похилих паличок з
петельками знизу і зверху.
Мета : продовжувати роботу над розвитком зв’язного мовлення; розвивати
фонематичний слух; готувати дітей до навчання грамоті (письму); учити
правильно тримати ручку, олівець, сидіти за партою; розвивати дрібні
м'язи руки.
Вправа 1. Лісовою стежкою
Інструкція: Допомогти зайчикам дістатися будиночка, який зайняла Коза - Дереза. Провести лінію не відриваючи олівець від аркуша і не виходячи за межі.
Вправа 2. Обведи і розфарбуй
Інструкція: Обвести малюнки по лініях і розфарбувати.
Вправа 3. Візерунок
Інструкція: Продовжити візерунок не відриваючи руки.
Вправа 4. Чистомовка
Інструкція: Розучити з дітьми чистомовку
За-за-за у дворі стоїть коза.
Си-си-си їй капусти принеси.
Ду-ду-ду скоро в поле я піду.
Ду-ду-ду в полі зайчика знайду!
Вправа 5. Робота в зошиті
Інструкція: Виконай роботу в зошиті за зразком.
Урок математики
Тема: Число і цифра 8. Логічні вправи.
Мета : формувати уявлення про утворення числа 8, вчити співвідносити число і
кількість предметів, ознайомити з цифрою 8; розвивати логічне мислення
дітей.
Вправа 1. Рахуємо
Інструкція: Порахувати предмети і дати поняття числа 8.
Вправа 2. Будиночок зайчика
Інструкція: Скласти і записати приклади на утворення числа 8.
Вправа 3. Робота в зошиті
Інструкція: Виконай роботу в зошиті за зразком.
Вправа 4. Обведи за зразком
Інструкція: Знайди і обвести за вказаним зразком.
Вправа 5. Намалюй приклади
Інструкція: Намалювати результати дії додавання та віднімання.
Вправа 6. Однакові
Інструкція: Зробити так, щоб з обох сторін була однакова кількість фігур ( можна домалювати, або закреслити фігури).
Вправа 7. Поміркуй
Інструкція: Домалювати фігури, яких не вистачає.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Барабаш О., Загрійчук Л., Лукіна О. Наша вкладка. Перші кроки шкільного життя // Початкова освіта. — 2008. — № 29. — С. 1–24.
2. Берник О., Козак І. Адаптаційні заняття для майбутніх першокласників, які не відвідують ДНЗ // Початкове навчання та виховання. — 2009. — № 27. — С. 3–14.
3. Божко І. Ми йдемо до школи: перші тижні навчання // Початкове навчання та виховання. — 2009. — № 27. — С. 26–33.
4. Гамалій А. Ігри та цікаві вправи з української мови для 1–3 класів. — К. : Рад. шк., 1980. — 142 с.
5. Готуємо руку до письма (цікаві вправи) // Розкажіть онуку. — 2001. — № 30. — С. 19.
6. Гуревич А., Стріха А. Цікава граматика. — К. : Рад. шк., 1981. — 122 с. 140 Школа майбутнього першокласника Література 141
7. Ельконін Д. Розвиток усного та писемного мовлення учнів.- М.,1988.—196 с.
8. Ілляшенко Т. Підготовка дітей шестирічного віку до школи. (Система занять та вправ) // Початкова школа. — 2002. — № 3, 7.
9. Король Я. Ігрові ситуації на уроках математики у 1 класі чотирирічної початкової школи: методичний лист. — К. : Рад. шк., 1988. — 32 с.
10. Кочина Л., Листопад Н., Шпакова В. Підготовка дитини до школи. Математика // Початкова школа. — 2001. — № 4. — С. 49–61.
11. Мішина Л. Зошит дошколярика. — Х. : Ранок, 2009. — 48 с.
12. Підготовка до школи // Початкова школа. — 2001. — № 4, 5, 6, 7.
13.Походжай Н.Я., Шост Н.Б. Цікава грамота: Зошит з навчання грамоти для підготовки дітей до школи – Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2012. – 64с.
14. Пометун О., Пироженко Л. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання. — К. : А.С.К., 2006. – 192 с.
15. Прищепа О. Підготовка до навчання письма // Початкова школа. — 2001. — № 4. — С. 45–47.
16. Розвиток пам’яті та образного мислення молодших школярів / Упоряд. В. І. Козлова, А. В. Горлова, В. В. Примакова, О. В. Стребна. — Х. : Вид. група «Основа»: «Тріада +», 2007. — 80 с.
17. Федієнко В.В. Ми готуємось до школи без проблем. Крок до школи (4-6 років). – Видавництво «Школа». – 2015. – 128с.
18. Хорошковська Н. Розвиток мовлення і підготовка до засвоєння грамоти // Початкова школа. — 2001. — № 5. — С. 32–37.
19. Хорошковська Н., Свашенко А. Дидактичний матеріал з розвитку мовлення — К. : Рад. шк., 1990. — 80 с.
Інтернет ресурси
20.Міністерство освіти і науки України
21. Освіта.UA
https://osvita.ua/
1