«Права свої знай-та про правила й обов’язки не забувай»

Про матеріал

Мета заходу розширити знання учнів про їхні особисті права та обов'язки,підвести учнів до розуміння того, що необхідно не лише знати свої права, але й сумлінно виконувати свої обов'язки ; прагнути розуміння необхідності виконувати правила поведінки в школі; відрізняти права від обов'язків, закріпити їх в пам'яті учнів; навчати дітей вмінню захищати себе при порушенні прав дитини; розвивати в дітей уміння орієнтуватися в життєвих ситуаціях, керуватися отриманими знаннями у своїй життєвій практиці; виховувати повагу до вчителів, однолітків та людей, що є старшими за віком,повага до законів України, дисциплінованість. Сприяти розвитку мислення, уяви, пам'яті і самостійності.

Перегляд файлу

Гарманівська загальноосвітня школа І – ІІ ступенів

 

 

 

 

 

 

 

Брейн-ринг

«Права свої знай-та про правила

 й обов’язки не забувай»

 

Похожее изображение

 

 

 

 

 

Підготувала                                                                                                         кл.керівник

Стельмашук С.М.

 

 

 

 

Тема: «Кожне завдання оцінюється в 5 балів

»

Мета: Розширити знання учнів про їхні особисті права та обов’язки,підвести учнів до розуміння того, що необхідно не лише знати свої права, але й сумлінно виконувати свої обов’язки ; прагнути розуміння необхідності виконувати правила поведінки в школі;  відрізняти права від обов’язків, закріпити їх в пам’яті учнів; навчати дітей вмінню захищати себе при порушенні прав дитини; розвивати в дітей уміння орієнтуватися в життєвих ситуаціях, керуватися отриманими знаннями у своїй життєвій практиці; виховувати повагу до вчителів, однолітків та людей, що є старшими за віком,повага до законів України,  дисциплінованість. Сприяти розвитку мислення, уяви, памяті і самостійності. 

 

Хід виховного заходу

 

Вчитель:                       Працювати час настав,

Тож і ми часу не гаймо

Брейн-ринг з «Прав дитини» починаймо

Сьогодні у правознавчому двобої зустрічаються дві команди. Це команда «Правознавці» та команда «Юні юристи» (команди представляють свій девіз). Привітаємо учасників команд.

 

«Правознавці» – девіз: «Ми правознавці хоробрі,згуртовані.

             Правами дітей дуже схвильовані!»

«Юні юристи» – девіз: «Наша команда «Юні юристи»,

             Нема у нас часу навіть присісти.

             Права захищати беремось одразу,

             Нікого ніколи не дамо ми образить.»

 

Вчитель: Сьогоднішня наша зустріч має назву «Права свої знай, обов’язки не забувай!». В наш час існує таке явище як те, що учні знають свої права, і то лише ті, які їм вигідні. Та можуть зовсім не знати обов’язки та заборони. Тому сьогодні ми пригадаємо права та обов’язки дітей.

Перш, ніж розпочати змагання я запрошую до слова вихователя-консультанта, який виступить перед вами з повідомленням про історію створення Конвенції ООН про права дитини.

20 листопада 2017 року виповнюється 28 років із дня прийняття Генеральною Асамблеєю ООН Конвенції про права дитини. Конвенція – це міжнародний документ.

      Довгі роки найрозумніші і найдобріші люди боролись за дітей самотужки, і нарешті, у 1924 році вони вперше зібралися в місті Женеві, де прийняли перший документ про потреби дітей – Декларацію прав дитини.

Декларація – офіційне проголошення основних принципів, а також документ в якому вони викладені.

      1945 року, після закінчення Другої світової війни – найжахливішої і найжорстокішої війни на всю історію людства –народи багатьох країн вирішили, що задля збереження миру їм слід об'єднатися. Навіщо? Для того, щоб будь-які конфлікти та суперечки між країнами в подальшому вирішувались не воєнним шляхом, а мирним, за столом переговорів. Саме з цією метою 1945 року була створена Організація Об'єднаних Націй (ООН). ООН – міжнародна організація, до якої входить більше, ніж 150 країн світу. До речі, одним із її засновників була Україна. Ця організація, яка приймає міжнародні закони за згодою держав і намагається контролювати їх дотримання, стежити за безпекою у світі і не допускати війни.

      10 грудня 1948 році держави, що увійшли до ООН, підписали загальну декларацію прав людини.

     Загальна декларація прав людини - важливий і корисний документ. Але в ньому говориться про людей загалом – і жодного слова про дітей. Саме тому 1989 року ООН прийняла окремий документ під назвою «Конвенція про права дитини». У ній держави беруть зобов'язання дотримуватись прав кожної дитини. І наша держава також підписалася під цим документом, а значить - пообіцяла світові піклуватися про своїх маленьких громадян.

 

І тур.

    Шановні учасники, я думаю, ви уважно слухали і зараз ми переходимо до І туру наших змагань, який називається «Бліц-вікторина». Кожна команда по черзі отримує запитання та відразу дає відповідь. Якщо команда не відповідає, право відповіді передається другій команді. Одне запитання оцінюється в один бал.

 1) Офіційне проголошення основних принципів, а також документ в якому вони викладені… (Декларація).

2) Офіційний документ, що приймається законодавчим органом в особливому порядку та має вищу юридичну силу…  (Закон).

3) Основний закон держави… (Конституція).

4) Коли була підписана загальна Декларація прав людини? (10 грудня1948 р.)

5) Коли відзначається Всесвітній день прав дитини? (20 листопада)

6) Що означає слово «конвенція»? (міжнародний документ)

7) Коли було прийнято Конвенцію ООН про права дитини? (1989 р.)

8) Міжнародна організація, яка прийняла Конвенцію про права дитини? (ООН)

9) основну відповідальність за розвиток дитини, за створення умов до всебічного розвитку несуть … (батьки)

10) Де вперше прийняли Декларацію прав дитини? (у Женеві)

11) Який документ отримує дитина одразу після народження? (свідоцтво про народження)

12) Чим право відрізняється від обов’язку? (Право-можу, обов’язок – треба)

 

 

 

ІІ тур

Вчитель: Дякую, учасники! Ви дуже добре проявили себе у бліц – вікторині. Таким чином підходимо до ІІ туру, який має назву «Правовий тренінг у приказках ».  (кожна правильна відповідь дає команді 1 бал)

Право взаємоповаги:

«Життя дане на добрі справи»;

«Добре слово краще за медовий пряник»;

«На світі все минається, а добре слово залишається»;

Право на імя:

«Добре імя – найкраще багатство»;

«Дерево міцне корінням, а людина друзями»;

Право на умови розвитку:

«Навчання для людини, як сонце для життя»;

«Найкраща школа – саме життя»;

«Наука срібло, а практика золото».

Право на громадянство:

«Де рідний край, там і рай»;

«Кожному мила своя сторона»;

«Де не є добре, а дома краще»;

Право на життя:

«Мир будує – війна руйнує»;

«Як будемо в дружбі жити – нас ні кому не зламати»;

«Мир та лад великий клад».

Право на спілкування:

«Що сторона, то новина»;

«Кожному мила своя сторона»;

«Кожному птаху своє гніздо миле»

Дітям землі - рівні права:

«Діти – найбільша радість у світі»;

«Діти як квіти: поливай, то рости будуть»

Право на навчання:

«Здобудеш освіту – побачиш багато світу»;

«Мудрим ніхто не вродився,а навчився»;

«Книжку читай і розуму набирай»

Право на допомогу:

«Вогонь добрий слуга, та поганий хазяїн»;

«З вогнем та водою не жартуй»;

«Де велика вода, там і біда»

Право на повагу власної гідності:

«Миром дорожити – людям довго жити»;

«Мир у світі таки буде – його хочуть усі люди»;

«Сила миру не у зброї, а в людей доброї волі»

Право жити в родині:

«Нащо великий клад, якщо в сімї лад»;

«Сини і дочки - одного дерева листочки»;

«У дитини заболить пальчик, а у матері серце»

Право на захист:

«Добро плодить добро, а зло плодить зло»;

«До злого не ходи, стороною його обійди»;

«Кожному пригода – до мудрості дорога»

Право на мирне життя:

«Голос народу – це  голос миру»;

«Пташці воля, людині мир»;

«Справа миру правдою людей міцна»

 

ІІІ тур

Вчитель: Ви дуже добре знаєте  права та обов’язки дітей. Але хочеться дізнатися, чи добре ви знаєтесь на своїх правах і чи вмієте їх правильно реалізовувати. Оскільки, іноді люди знаючи права порушують їх.

Отже, давайте проведемо «Казкову правознавчу лотерею», але спочатку пригадайте казки, де порушуються права (Червона Шапочка, Вовк та семеро козенят, Гаррі Поттер, Івасик Телесик, Кривенька качечка, Царівна-жаба, Дюймовочка).

Ваше завдання: по черзі зі скриньки ви тягнете лотерею, на якій описана негативна ситуація, у яку потрапив той чи інший казковий герой. Команда повинна визначити, яке право, визначене Конвенцією про права дитини, було порушено стосовно цього героя. (кожна правильна відповідь 1 бал)

 

Ситуація 1

Мачуха з ранку До вечора примушує Попелюшку працювати. Бідній дівчинці заборонено брати участь в іграх та забавках сестер.

Яке право порушено стосовно Попелюшки?

(Право дитини на відпочинок і розваги, право брати участь у розважальних заходах, що відповідають її віку.)

 

Ситуація 2

За часи письменника Марка Твена в Америці дружба дітей із різних соціальних пластів не схвалювалась і навіть вважалась іноді порушенням суспільної моралі.

Чи має право Том Сойєр товаришувати з таким хлопчиком, як Гекльберрі Фін?

(Так, адже Конвенція про права дитини визнає право на свободу асоціацій та свободу мирних зібрань.)

 

Ситуація З

Мауглі майже з народження жив у тваринному середовищі.

Чи можна вважати, що він має рівні права зі звичайною дитиною?

(Так, Конвенція визначає, що дитиною вважається кожна людська істота, що не досягла вісімнадцяти років.)

 

Ситуація 4

Опікун Гаррі Поттера перехоплює і читає листи, що надходять хлопчику зі школи чарівників Ходвадсу.

Яке право Гаррі порушено?

(Право на приватне життя, недоторканність житла й таємницю кореспонденції.)

 

Ситуація 5

Баба Яга викрадає Івасика Телесика й відносить його за тридев'ять земель у тридесяте царство.

Які права дитини порушила злодійка?

(Згідно з Конвенцією дитина має право не розлучатися з батьками всупереч її бажання (окрім випадків, визначених законодавством), крім того, Конвенцією забороняється незаконне переміщення дітей і неповернення їх із-за кордону.)

 

Ситуація 6

 Ідучи дорогою через ліс до хворої бабусі, Червона Шапочка зустріла Вовка, який сказав, що він чуйний, добрий, що також хоче провідати хвору бабусю. Вона повірила. Вони вирішили позмагатися: пішли різними дорогами, хто швидше дістанеться місця. Але Вовк випередив її, обманом забрався до хати, з'їв бабусю, а потім і Червону Шапочку.

 Які права дитини порушив Вовк?

 (Вовк порушив головне право дитини — право на життя, також незаконно ввірвався до чужої оселі.)

 

Ситуація 7

 Карабас - Барабас тримає у неволі малих акторів, живуть вони у тісній скрині, важко працюють на нього, а він ще й погрожує величезним малахаєм, б'є, знущається привселюдно, залякує, що вб'є!

Яке право порушено стосовно акторів?

 (Усі держави, в тому числі й наша, забезпечують захист дітей від нанесення їм фізичної, моральної та психологічної шкоди, від жорстокого ставлення, експлуатації.)

Ситуація 8

 Снігова Королева викрала Кая, зачарувала його і залишила жити в своєму кришталевому палаці. Скільки сліз пролила Герда, всі навіть повірили, що Кая немає в живих, що, можливо, потонув у річці.

Яке право порушено стосовно Кая?

 (Королева порушила право дитини на захист від викрадення, позбавлення права дитини на власну думку.)

 

ІV тур

Вчитель:Молодці!  Продовжуємо тему правопорушень. І зараз ми переходимо до ІV туру – це  конкурс «З якої казки?». Вгадати імя героя казки, і які правила поведінки порушив кожен із них або які права порушили проти них? (кожна правильна відповідь 1 бал)

  • Хто утік від баби з дідом –

Не міг сидіти на вікні.

Зустрів у лісі різних звірів

І кожному співав пісні?

А хитру лисицю зустрів

І себе занапастив ?(«Колобок» - не слухав старших і попав у біду )

  • Я у батька хлопчик гарний,

Незвичайний, деривяний,

Любить батько забіяку

До науки я ледачий .(«Буратіно» - не хотів вчитися у школі )

  • Працювала я у хатці,

Танцювала у палаці .

Є така у мене звичка –

Десь губити черевички.(«Попелюшка» - примушували тяжко працювати)

  • Підробив він голосок,

Став малим співати.

Здогадалися вони:

Вовк — не наша мати.(«Вовк і семеро козенят» – правила порушили козенята, а вовк порушив право - посягнув на життя козенят)   

  • Він звірят усіх лікує,

     Від холери їх рятує.

          Вилікує він за мить

Все, що в звірів заболить.(«Айболить» - право на медичне обслуговування)

  • Сидить півник на печі

Їсть смачненькі калачі.

          Ось лисичка прибігає,

          Півника мерщій хапає.

          Біжить півень рятувати,

  В лиса півника забрати.  («Котик і півник», півник не слухав старших)

 

V тур

Вчитель: «Я маю право!», «Чому ви порушуєте мої права?» - ці слова, на жаль, часто використовує людина в ситуаціях, коли сама не права. Отже, я пропоную вам, шановні учасники, конкурс «Театральна вистава».

Зараз кожна команда по черзі буде розігрувати невеличкі ситуації для команди-суперниці, у яких діти недоречно заявляють про свої права. Команда-суперниця повинна визначити, чому той чи інший герой не правий.

(правильна відповідь 1 бал)

Вистава 1

Учитель (звертається до учня). Скажи, будь ласка, чому ти не готовий до уроку?

Учень. Я вирішив зовсім не відвідувати ваші уроки фізики. Вони мені нецікаві, до того ж я збираюся після школи поступати до гуманітарного вузу.

Учитель. Але шкільну програму з фізики ти маєш вивчати.

Учень. У такому випадку я вимагаю, щоб мене навчав інший учитель. Ви – занадто суворі, хоча самі, на мою думку, не дуже добре знаєте предмет, який викладаєте.

Учитель. Ти поводишся зневажливо й дуже грубо. Я змушена викликати твоїх батьків.

Учень. Це не грубість, а моя думка. Я маю право вільно висловлювати свої погляди з будь-яких питань, що стосуються мене.

 

Вчитель: Подумайте, чого не можна припускатися, заявляючи про свої права?

(Дійсно, Конвенція визнає за дитиною право вільно висловлювати власні думки, але  висловлювання власної думки не повинно завдавати шкоди репутації та гідності іншої особи.)

 

Вистава 2

Батько. Сину, я йду на роботу. Будь ласка, прибери у своїй кімнаті, помий після себе посуд, сходи в магазин.

Син. Але ж, тату, у мене завтра контрольна!

Батько. Якщо поквапишся, встигнеш і хатню роботу виконати, і до контрольної підготуватися.

Син. Між іншим, Конвенція про права дитини захищає мене від будь-якої роботи, що перешкоджає здобуттю освіти.

 

Вчитель: Чи правий син?

(Жодну дитину не можна примусово залучати до праці, але обов’язок дитини виконувати роботу, яка не завдає шкоди здоровۥю та виконувати всі види самообслуговуючої праці. )

 

Вистава 4

Батько. Сину, вже восьма година ранку, час йди до школи?

Син. Але я дуже хочу спати і в мене немає сил йти до школи.

Батько. А як же уроки?

Син. Нікуди уроки не подінуться. І крім того я маю право на відпочинок.

 

Вчитель. Чи порушує батько права сина?

(Дитина дійсно має право на відпочинок, але обов’язок дитини сумлінно навчатися та активно працювати на уроках)

 

VІ тур

Вчитель: Ми дуже багато говорили сьогодні про права дітей. Пригадували казки, де порушуються права, розігрували життєві ситуації, але в повсякденному житті забуваємо про правила та обов’язки. Тому слідуючий тур «Правила та обов’язки учнів»

(максимальна кількість балів – 1)

 

1. Вчасно йди завжди до школи

Та не спізнюйся ніколи.

 

2.Чемним будь, завжди вітайся

І при цьому – посміхайся.

Всіх вітай: дітей, батьків,

Друзів і учителів.

 

3.Слухай вчителя уважно

І веди себе поважно.

Щоб чогось не пропустити

Та все добре зрозуміти.

 

4.На уроці не гукай,

Завжди руку піднімай.

Там, де шум і крик буває,

Працездатності немає.

 

5.На перерві в ігри грайся,

А не бігай, не штовхайся.

Як ведеш себе негоже –

Завжди травма бути може

 

6.До порядку сам привчайся. 

В роздягальні не штовхайся.

Одяг власний зберігай

І чужий не розкидай.

 

7.Гуртожиток – це твій рідний дім.

Будь господарем у нім.

Ліжки бережи і стіни,

Скрізь поводь себе відмінно.

 

8. Книжка всім знання дає.

В кожній щось цікаве є.

То ж на книжці не малюй

Та не рви її, не псуй.

 

9.В нашій школі- учень ти

Скрізь дотримуйсь чистоти.

Слідкувати завжди треба,

Щоб порядок був у тебе

 

 

 

10.У їдальні всі їдять,

Там не бігають – сидять.

Як їси – не поспішай,

Все прожуй, тоді ковтай.

 

11.В туалет йдуть за потреби,

Чистота там завжди треба.

Пам’ятай , що ти – людина

Й знати правила повинна.

 

 

12.Підвіконня, любі діти,

Не для того, щоб сидіти.

Там хай квіточки стоять.

Діти ж поруч постоять.

 

13.В школу з книжкою ідіть.

Зайві ж речі не беріть.

Ними можна травмувати.

Всім про це потрібно знати.

 

 

VII .  А ще про права та обов’язки згадується у віршах. Тож наступний наш конкурс «Поетичний».

Завдання кожної команди продекламувати вірш про права та обов’язки дітей. (максимальна кількість балів – 5)

 

«Правознавці»

 Я маю право жити  на Землі,

Творити, дихати,  учитись,

Примножувать багатства всі її,

Своєю Україною гордитись.

 

Я маю право на веселку і весну,

На щедру осінь і на тепле літо,

На зиму, так  безмежно чарівну,

І на поля зі  стиглим житом.

 

На  золотаве  сонце    в небесах,

Що  щедро Україну зігріває

На соловейка спів в гаях

 І на любов  батьків, безмежну і  безкраю!

 

«Юні юристи»

“Я маю право!” – скрізь лунає.

Права свої ж бо знає дітвора –

Та все частіше забуває –

“Обов’язки виконувать пора!”

 

Куди не глянь – одні розумні…

Усе, що хочеш, говори.

А де поділися слова літературні?

По коридорах чуються лайки.

 

І де повага до усіх довкола,

Чому ніхто не хоче зрозуміть?

Права для всіх одні єдині,

Не має права: інших не любить!

 

Вихователь: Наша зустріч добігає до кінця. Тож підведемо підсумки нашої зустрічі.

   Дорогі учасники команд. Хочу подякувати вам за прекрасну підготовку та

професійні виступи. Ви показали чудові знання , добре знаєте свої права та

обов’язки. Члени журі дуже уважно перевіряли ваші відповіді і намагалися

об’єктивно оцінити ваші виступи. Хочу сказати вам, що яке б місце ви не

зайняли, сьогодні приймали участь ви не дарма – знання по праву і

правознавству завжди знадобляться і допоможуть в житті. Тож у будь-якому

випадку не засмучуйтесь. Ну, а зараз головне.

 (Вручення диплому переможцям конкурсу)

 

Вчитель: Ну, ось. Тепер у вас в руках є знання. Пам’ятайте свої права, але не забувайте ніколи: Ваше право не повинне порушувати права інших дітей. Боротися за права людей, відстоювати їх …І не забувати про свої обов’язки

Разом. Ми за права, ми за свободу.

             Ми об’єднаємо зусилля всі

             Життя  зробити кращим зможем

   Тільки я і ти!

Вихователь: Хочу побажати всім щасливої долі і вирости гідними людьми. Дякую за увагу і співпрацю. До нових зустрічей!

 

 

doc
Додано
12 жовтня 2018
Переглядів
4475
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку