Конспект тренінгового заняття у 5 класі "Знай свої права" на якому вчитель знайомить дітей з правами , які гарантуються законом. За допомогою різних вправ допомогає дітям зрозуміти цінність і неповторність кожного з них.
ПРАВОВИЙ ТРЕНІНГ
«Знай свої права»
Підготувала
Класний керівник 5-Б класу
Козачук М.В.
Мета. Ознайомити дітей із правами, що гарантуються законом, сприяти формуванню правового світогляду, системи теоретичних поглядів на права дитини, формувати активну позицію дітей щодо реалізації себе та своїх прав у житті, правову свідомість. Розвивати логічне мислення, інтерес до правових знань, навички самореалізації і самовиховання. Виховувати пошану до законів України, вчити користуватися своїми правами, ціннісне ставлення особистості до суспільства і держави.
Хід заняття
1. Організаційна частина.
Таємничо-чарівна хвилина.
(Звучить музика. Діти по черзі заглядають у скриньку).
(Діти називають себе, бо на дні скриньки – дзеркало).
Відомий поет України В. Симоненко, який прожив життя-спалах (28 років), написав вірш «Ти знаєш, що ти – людина?».
У своєму вірші поет говорить про неповторність кожної людини. Кожен із вас особистість, і саме такої людини, як ви, немає на землі і не може бути. Кожна людина є єдиною і унікальною. Ви говорите по-різному, по-різному думаєте і висловлюєтеся, мирно живете, іноді сперечаєтеся, але завжди повинні пам’ятати, що всі люди на землі мають однакові права.
(Право – система обов’язкових для всіх, формально визначених правил поведінки, які встановлюються державою).
2. Повідомлення теми і мети тренінгу.
- Отже, наша година спілкування буде присвячена правам дітей і називається «Знай свої права», а проведемо ми її у формі тренінгу.
1) Вправа «Очікування».
Пропоную учням відповісти на запитання: «Які знання ви хотіли б отримати на занятті?», «Що ви очікуєте від тренінгового заняття?». Відповіді учні записують на аркушах паперу складених у вигляді голубів, та прикріплюють їх на плакат «Наші очікування».
2) Вправа «Витинанки».
Учні стають спинами у коло, тримаючи в руках паперові серветки. Ведучий дає інструкції: Складіть серветку вдвоє, відірвіть правий верхній кут; знову складіть серветку вдвоє, відірвіть лівий верхній кут; і так далі, доки ще можна рвати папір.
Запитання до учнів:
1. Які візерунки у нас вийшли?
2. Чому вони всі різні, адже інструкція для всіх була однакова?
3. Чи є в когось правильні і неправильні серветки?
4. Який висновок можна зробити з цієї вправи?
Вчитель: Щойно ми переконалися, що всі люди різні. Кожен – не такий , як усі. Кожен – особливий, унікальний, неповторний.
Але є щось, що всіх нас об'єднує, у всіх нас однакове. Що ж це? (Відповіді учнів). Так, дійсно це – права. Всі ми різні, але права у нас однакові.
3. Основна частина.
- Дитина, як і кожна людська істота, від народження має права.
1). Робота в групах.
- Потреба у такому особистому захисті дитини була проголошена у Декларації, у Конвенції, у Законі про охорону дитинства і у Конституції.
Ви були поділені на групи. Кожна група мала завдання повідомити нам про один із документів.
Перша група
Декларація – це документ, у якому викладено важливі правила, обов’язки для всіх людей. Дітям у різні епохи жити було нелегко, не було законів, які б оберігали їхнє життя.
У 1959 році було прийнято «Декларацію прав дитини».
Конвенція – головний міжнародний документ щодо захисту дітей. В 1989 році всі прогресивні країни світу підписали «Конвенцію прав дитини».
Конвенція ООН має 54 статті, написані шістьма мовами.
Книга прав дитини – це закон,
Вона називається Конвенція ООН.
Друга група
Закон – документ, нормативний акт, прийнятий вищим органом державної влади.
На основі Конвенції Україна у 1991 році прийняла Закон «Про охорону дитинства».
Конституція – це Основний Закон, де записані всі права та обов’язки громадян України.
Від Конституції залежить щастя й доля нашого народу й кожної людини.
2) Вправа « Інтерв’ю». Знайомство з правами дитини
Стаття 6. Кожна дитина має невід’ємне право на життя.
Правильно! Життя кожної дитини є найціннішим. І ніхто не може бути свавільно позбавлений життя.
Отже, перше найголовніше, невід’ємне право - на життя.
(На дошці прикріплюється напис: ПРАВО НА ЖИТТЯ).
Стаття 7. Кожна дитина має право на ім’я.
Гомер сказав: «Немає між живих людей та й не може бути безіменних».
Тобто кожна дитина після народження має бути зареєстрована в державному органі з одночасним визначенням її походження та присвоєнням прізвища, імені та по батькові.
Ім’я має велике значення в житті кожного з нас, воно супроводить усіх, мов вірний друг.
(На дошці прикріплюються таблички з іменами дітей).
Вправа «Знайомство».
Зараз ми проведемо вправу «Знайомство», де кожен назве своє ім’я і розкриє його значення.
(Діти по черзі встають, називають ім’я та його значення).
Анастасія – переселення;
Максим – найбільший;
Вікторія – перемога.
Стаття 9. Кожна дитина має право не розлучатися з батьками.
Ім’я змінити можна, але не можна змінити людей, які дали тобі життя. Хто це?. Правильно. Ви маєте право виховуватися в сім’ї.
Стаття 27. Право на повноцінне харчування.
(Прикріплюється напис на дошці).
Наша держава піклується про наше здоров’я. Ви безкоштовно харчуєтеся в школі.
Стаття 28. Кожна дитина має право на освіту.
Стаття 23. Право на працю.
У будь-якому випадку держава повинна зробити так, щоб люди могли отримати професію та працювати. А різних професій багато. Порядок застосування праці дітей визначається законодавством України про працю. Прийняття дитини на роботу допускається з 16 років. Діти, які досягли 16-річного віку, можуть прийматися на роботу, що не завдає шкоди їхньому здоров’ю і навчанню.
(Прикріплюється напис).
Стаття 31. Кожна дитина має право на відпочинок і дозвілля.
Стаття 24. Право на здоров’я та медичну допомогу.
У школі про ваше здоров’я піклується медсестра.
Стаття 29. Освіта дитини має бути спрямована на розвиток особистості, талантів.
Кожна дитина талановита. Хто від народження, а хто розвив свої таланти під час навчання в школі. Бо освіта дитини має бути спрямована на розвиток особистості, талантів.
Стаття 2. Усі рівні у правах.
(Прикріплюється напис)
Скільки прав ми сьогодні розглянули?
Це, діти, тільки п’ята частина всіх прав.
2) Тест «Чи добре знаю я свої права?»
1. Усі діти мають право на любов і турботу.
2. Усі діти рівні у своїх правах.
3. Кожна дитина має право їсти тільки цукерки, морозиво і чіпси.
4. Усі діти мають право на повноцінне харчування.
5. Усі діти мають право відмовлятися від обіду.
6. Усі діти мають право на освіту.
7. Усі діти мають право на відпочинок і дозвілля.
8. Кожна дитина має право одержувати сніданок в ліжко.
9. Жодна дитина не повинна мити посуд.
10. Усі діти мають право на здоров’я та медичну допомогу.
11. Діти мають право на інформацію.
12. Жодна дитина не повинна прибирати власну кімнату.
13. Діти мають право висловлювати свої погляди.
14. Кожна дитина має право на життя.
5. Підсумок заняття.
- Молодці! Ви справились із цим завданням.
- Ви – громадяни своєї Батьківщини, України. Вас захищає не лише родина, а й вся держава.
Ти знаєш, що ти – людина?
Ти знаєш про це чи ні?
Усмішка твоя – єдина,
Очі твої – одні.
Більше тебе не буде
Завтра на цій землі.
Інші ходитимуть люди –
Добрі, ласкаві і злі.
Сьогодні усе для тебе:
Озера, гаї, степи.
І жити спішити треба –
Гляди ж не проспи.
Бо ти на Землі – людина,
І хочеш того чи ні –
Усмішка твоя – єдина,
Мука твою – єдина.
Очі твої – одні.
- Я маю право жити на землі.
- Творити, дихати, учитись,
- Примножувать багатства всі її,
- Своєю Україною гордитись.
- Я маю право Україну восхвалять,
- Боротися за неї і за честь стоять,
- Безкрайнії поля її любити,
- І щовесни журавликів із вирію зустріти.
- Я маю право на веселку й на весну,
- На щедру осінь і на тепле літо,
- На зиму так безмежно чарівну,
- І на лани із стиглим житом.
- На золотаве сонце в небесах,
- Що щедро Україну зігріває.
- На соловейка спів в гаях
- І на любов батьків, безмежну і безкраю.