Перший урок "З Україною у серці" Мета уроку:.розширити знання учнів про свою рідну державу, формувати і розвивати патріотичні почуття учнів, розвивати пізнавальний інтерес до минулого і сьогодення рідного краю; виховувати почуття гордості за рідну землю, бажання приносити користь рідній країні, сприяти покращенню життя на цій землі.
Тема З Україною у серці.
Мета: розширити знання учнів про свою рідну державу, розкрити суть поняття «патріот», «патріотизм», формувати і розвивати патріотичні почуття учнів, розвивати пізнавальний інтерес до минулого і сьогодення рідного краю; виховувати почуття гордості за рідну землю, бажання приносити користь рідній країні, сприяти покращенню життя на цій землі.
Обладнання: аркуші паперу, прислів’я, портрети історичних діячів, карта України, фотографії, вірші українських поетів, кросворд, презентація до уроку.
Хід уроку
І. Організація класу
Сьогодні свято завітало в школу, . Слайд 1
Це Перше вересня, і пролунав дзвінок.
Ви підросли, змужніли влітку
То ж розпочнемо перший наш урок
ІІ. Актуалізація знань
1. Вступне слово вчителя. Слайд 2
Швидко промайнуло тепле літечко і ось вже першовересень покликав вас до школи. За літо ви набралися сил, подорослішали. Нас чекає цікава і напружена робота в 4 класі, пізнавальні уроки читання, математики, української та англійської мов…
А на нашому першому уроці ми поговоримо про ті найважливіші речі, які повинен знати кожен українець: про рідний край, в якому ми живемо, про символи державні та народні нашої Батьківщини, про людей, які в різні часи прославляли Україну, згадаємо вірші і народні вислови про нашу державу, її мову , звичаї і традиції.
Про все це ми неодноразово згадували на уроках та виховних заходах у 3 класі, а сьогодні повторимо собі ще раз.
2. Оголошення теми та мети уроку.
Кожна людина найбільше любить той край, де народилася і живе. Кожен пишається своєю рідною землею, завжди хоче розповісти про неї найкраще. Ми щасливі, що народилися на чудовій, багатій, мальовничій землі – в нашій Україні. Тут жили наші діди й прадіди, тут живуть наші батьки, тут корінь роду українського. Де б ми не були, ми завжди будемо згадувати і рідну домівку, де ми народилися, і мамині очі, і вірних друзів, з якими ділили і радощі, і горе, і ще багато-багато речей, які ми пам’ятаємо і любимо ще з дитинства.
Сьогодні на уроці ми ще раз переконаємося, яка чудова, багата та унікальна рідна земля, перевіримо рівень наших знань про Україну та дізнаємося багато цікавого про нашу Батьківщину. Ми будемо гортати уявні сторінки усного журналу, виконуючи різні завдання, та ще краще пізнавати нашу рідну країну.
А тема нашого сьогоднішнього першого уроку «Україна – європейська держава»
Слайд 3
- Під час уроку треба бути старанними і наполегливими, тільки разом ми подолаємо цей шлях
ІІІ. Осмислення та усвідомлення матеріалу уроку.
1. То ж пропоную розпочати нашу уявну мандрівку з 1 сторінки « Україна устами поетів ».
- Давайте прочитаємо вірш Василя Симоненка «Я не бував за дальніми морями
( Слайд 4)
Я не бував за дальніми морями,
Чужих доріг ніколи не топтав —
В своїм краю під буйними вітрами
Щасливим я і вільним виростав.
Мене ліси здоров'ям напували,
Коли бродив у їхній гущині,
Мені поля задумливо шептали
Свої ніким не співані пісні.
Коли не вмів ще й букваря читати,
Ходив, як кажуть, пішки під столом,
Любить людей мене навчила мати
І рідну землю, що б там не було.
Чужих країв ніколи я не бачив,
Принад не знаю їхніх і окрас,
Та вірю серцем щирим і гарячим:
Нема землі такої, як у нас.
Василь Симоненко
2. Сторінка 2 нашої подорожі має назву «Йдемо в майбутнє, пам’ятаючи про минуле» Слайд 5
Батьківщина». Читати треба за ходом годинникової стрілки, щоразу пропускаючи однакову кількість кружечків, а точніше 2 склади
(Хай не буде ні одної української дитини, що не вміла б розказати про минуле України)
- Як ви розумієте ці рядки ?
3. Що ж помандруємо далі. Перегортаємо 3 сторінку «Мова – душа народу»
- Якою мовою ми розмовляємо ?
Українська мова є державною мовою нашої країни.
- Назвіть якомога більше прикметників, які характеризують українську мову. - В Україні живуть народи багатьох національностей, кожен з них може розмовляти своєю рідною мовою, проте державною є лише українська мова.
4. А тепер давайте перевіримо, як ви знаєте рідну мову. Пропоную вам із розрізнених слів скласти приказки та прислів’я про рідну землю .
Слайд 6
землі за рідної золото.
- Грудка дорожча (Грудка рідної землі дорожча за золото.)
- Молодці! А хто з вас може пригадати інші прислів’я про Україну?
5. Здавна в українців був звичай – найцінніші речі складати у скриню. Повна скриня – це символ достатку. У цю скриню ми зберемо речі, якими відрізняється український народ від інших народів. Вам потрібно буде вибрати ті речі, якими славляться українці.
- А називається наша наступна сторінка «З бабусиної скрині».
Слайд 7
Плов, вареник , драник;
Лелека, слон, мавпа;
Пальма, калина, ялина;
Вишитий рушник , віяло, матрьошки;
Береза, клен, верба ;
Місяць, зірка, тризуб;
Чорнобривці, кактус, гвоздика.
Віночок, хустинка, шапка
6. А зараз поговоримо про обереги рідного краю. Слово «оберіг»
означає оберігати, захищати від небезпеки. Він може приносити удачу, попередити про небезпеку, покращити стан здоров’я. Це можуть бути рослини, тварини, предмети побуту і т.д. Давайте пригадаємо, які обереги України ви знаєте.
І наступна сторінка нашого уроку «Обереги рідної землі»
Вишита сорочка |
|
Квіти, сплетені в коло, якими найчастіше прикрашають голову |
|
Розмальоване куряче або дерев’яне яйце, призначене для Великодніх свят |
|
Вишитий шматок тканини для оздоблення житла в українських оселях |
|
Великий перелітній птах із довгими ногами та довгим прямим дзьобом |
|
Кущова рослина з білими невеликими квіточками та гіркими чи кисло-солодкими ягодами, зібраними в кетяги |
|
Дерево або кущ із гнучким гіллям, вузенькими листочками. Найчастіше росте по берегах річок, понад ставками |
|
Калина, верба, рушник, вінок, лелека, писанка,вишиванка.
7. Ми пригадали з вами народні символи України, а зараз я пропоную
дізнатися, які слова зашифровані у кожному рядку наступного слайду .
Слайд 9
Одже, ми перегортаємо наступну сторінку, яка має назву «Знай і шануй державні символи»
- Пригадайте, що ви знаєте про державні символи України.
8. Багато поетів в різні часи оспівували красу нашої рідної Батьківщини. Щоб переконатися, яка прекрасна наша Батьківщина спробуємо відредагувати строфи у запропонованих віршах.
- Отже наступна сторінка нашої мандрівки «Ми – співавтори»
(Робота в групах) Слайд 10
(Під час групової роботи звучить пісня)
1. Є край, де найкращі у світі пісні
І цвітом чарує калина,
Де сонечко вперше всміхнулось мені
Це дім мій – моя Україна.
2. Ось небо блакитне і сонце в зеніті!
Моя Україна — найкраща у світі!
Моя Україна — це ліс і озерця,
Безмежні степи і чарівні джерельця.
3. Красиві пейзажі і гори високі,
Маленькі струмочки і ріки глибокі.
Міста старовинні і замки прекрасні,
Великі будови і дуже сучасні.
4. Сади чарівні, мальовничії села,
Моя Україна — це пісня весела. Це щира,
багата, як світ, її мова,
Крилата, така мелодійна, чудова!
5. Її обереги — верба і калина.
Найкраща у світі — моя Україна.
Бо нам найрідніша Вітчизна і мати.
То як же нам, дітям, її не кохати!?
6. Моя Україна — козацькая слава!
Така волелюбна і мирна держава.
Вона дорога нам, і рідна, і мила,
Бо світ перед нами, як мати, відкрила
9. Робота з кросвордом
- Людину творить країна, де вона народилася. Але й країну створюють люди, які в ній живуть. Дайте відповіді на питання кросворда і у виділених клітинках ви прочитаєте, як називають людей, які люблять свою Батьківщину.
1 |
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2 |
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
3 |
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
4 |
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5 |
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6 |
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
7 |
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1) Синьо-жовте полотнище, символ України . (Прапор)
2) Рослина – символ України. (Калина)
3) Начальник козацького війська. (Гетьман)
4) Найбільша річка України. (Дніпро)
5) Ім’я сестри засновника Києва. (Либідь)
6) Автор казки «Лис Микита». (Франко)
7) Одна з 12 обов’язкових страв на Святий вечір, яку готують із пшениці і заправляють маком, горіхами, медом та узваром. (Кутя)
- Яке слово вийшло у виділених клітинках? (Патріот) Хто такий патріот ?
- Патріоти – це люди, які люблять свою Батьківщину, йдуть на подвиг за неї, віддані своєму народові. роблять все, щоб їхня держава розвивалася і процвітала.
- Хто з вас є патріотом України ?
10. Українська земля багата талановитими людьми. Скільки поетів та художників, спортсменів та співаків, вчених та акторів прославляють Батьківщину на рідних теренах та в усьому світі. Пригадайте їх імена. ( діти називають видатних українців)
- До вашої уваги наступна сторінка « Гордість України» Слайд 11
11. Сторінка «Україна на карті Європи» Слайд 12
- Подивіться на карту Європи і відшукайте нашу країну.
- Деякі країни Європи об’єдналися, утворивши союз держав, який так і назвали — Європейський Союз. Спочатку до нього входило шість країн, а з липня 2013 р. він налічує двадцять вісім країн-учасниць. Прапор Євросоюзу 12 золотих зірок на фоні голубого неба, розміщених по колу, що символізують народи Європи в єдності і мирі.
Країни союзу спільно приймають закони, розробляють правила для поліпшення життя європейців. У Євросоюзу є свій прапор і своя грошова одиниця (валюта) — євро.
9 травня у країнах Євросоюзу відзначають День Європи. Цього дня європейці вшановують спільні цінності, спільну історію та, що найголовніше, планують спільне майбутнє.
Україна прагне стати членом цієї організації. Перший крок вже зроблено цього літа – безвізовий режим для українців.
Ми маємо величезне бажання разом із європейськими країнами будувати своє майбутнє і майбутнє нашої України. Ми хочемо відкрити для себе Європу і пізнати європейські цінності.
Зараз наша держава переживає тяжкі часи і кожен намагається допомогти, внести свій вклад у майбутнє України. Слайд 13
Ми пам’ятаємо наших героїв, які боролися проти несправедливості, стояли на смерть за незалежність нашої держави. Ми серцем і душею з тими, хто й у ці дні боронить нашу свободу на сході України, пам’ятаємо тих, хто віддав своє життя задля нашого щасливого майбутнього.
Давайте хвилиною мовчання вшануємо їхню пам'ять… Слайд 14
ІV. Підсумок уроку Слайд 15
- Ось і підійшов до завершення наш урок. Напевне, всі ви зрозуміли, на якій унікальній землі ми живемо. Ми маємо чим пишатися і чим гордитися. Наші предки дуже багато трудилися, щоб Україна стала незалежною могутньою державою. А тепер від нас, від наших знань і вмінь, від нашого патріотизму залежить, якою бути Україні далі.
- Закiнчити наш урок я хочу словами вірша Любові Компанієць Слайд 16
Люблю я в рідному краю
Веселі співанки пташині,
І річки бистру течію,
І руту – м’яту при долині;
Пропахлі вітром колоски,
Гінке, гінке безмежне поле,
Яким уранці йду до школи;
І перші проліски в гаю,
І щедре сонечко в блакиті…
Люблю Вітчизну я свою,
Вона найкраща в цілім світі.