Вчимося жити разом : підручник для 5 кл./ Т. В. Воронцова, В. С. Пономаренко, К. С. Василенко, І. В. Лаврентьєва, Н. В. Андрук.:Видавництво «Алатон», 2022.
§5 "Що сприяє порозумінню між людьми"Білокузьминівський ліцей Костянтинівської міської ради Донецької областіРозробила: Прокоф’єва Л. Р.,практичний психолог, учитель основ здоров’я
Номер слайду 2
У цьому параграфі ви:дізнаєтеся, що таке невербальне спілкування;обговорите, як тактовність та гарні манери сприяють порозумінню між людьми;розвиватимете навички уважного слухача, ефективного спілкування.• невербальне спілкування • ТАКТОВНІСТЬ • Уміння слухати • Уміння говорити
Номер слайду 3
спілкування без слів. Спілкування — це обмін думками, новинами, враженнями, Тобто повідомленнями. Спілкуватися можна вербально — використовуючи слова, і невербально — за допомогою мови тіла: міміки, жестів, інтонації тощо. Міміка — це виразні рухи м’язів обличчя людини, а жести — виразні пози та рухи частин тіла (рук, ніг, голови).невербальновербально
Номер слайду 4
спілкування без слів. Ознаками невербального спілкування також є висота і тембр голосу, його гучність, інтонація, темп мовлення, словесна виразність(мал. 12).
Номер слайду 5
спілкування без слів. Пограйте у гру «Відгадайте слово». Хтось із учнів виходить у центр класу. Ведучий пошепки каже йому будь-яке слово, наприклад «корова». Завдання полягає в тому, щоб повідомити це класу без слів, використовуючи лише мову тіла — міміку та жести.
Номер слайду 6
як бути тактовним. Для того, щоб бути гарним співрозмовником, требавиховувати у собі тактовність — уміння вести розмову, не ставлячи інших у незручне становище.існують теми, які краще не пîрушувати в розмовах. Це, наприклад, особисті секрети, релігійні та політичніпогляди, проблеми зі здоров’ям (крім випадків, коли цещось термінове).
Номер слайду 7
як бути тактовним
Номер слайду 8
як бути тактовним. Об’єднайтеся у 4 групи (родина, друзі, вчителі, знайомі). Розкажіть у групах, що ви зазвичай обговорюєте з батьками, друзями, вчителями, знайомими. Порівняйте свої приклади з темами на мал. 13.
Номер слайду 9
уміння говорити. Не всі люди вміютьчітко висловити свою думку. Уміння говорити є однією із найважливіших навичок спілкування. Намагайтеся більше читати, це збагачує словниковий запас. Важливо також уміти добирати гучність голосу залежно від конкретної ситуації (мал. 14).
Номер слайду 10
уміння говорити. Розгляньте мал. 14 і поміркуйте, коли можна говоритиголосно, а коли — тихо, пошепки.• Перейдіть за QR-кодом. Завантажте картки «Залишаймося в темі» та пограйте у гру.• Перший гравець піднімає картку й починає розпо-відати історію (наприклад, «Одного разу хлопчик купив парасольку»).• Наступний піднімає іншу картку та додає одне речення, але так, щоб це було продовженням історії. Тему змінювати не можна.
Номер слайду 11
уміння слухати. Під час спілкування кожна людина і говорить, і слухає. Той, хто в цей момент слухає, також є активним учасником розмови. Тому уміння слухати не менш важливе, ніж уміння говорити. Тож для ефективного спілкування дуже важливо навчитися бути гарним слухачем.
Номер слайду 12
уміння слухати. Розгляньте мал. 15 і поміркуйте, за якими ознаками можна визначити, чи уважно вас слухають.
Номер слайду 13
уміння слухати. Об’єднайтеся у пари та визначте між собою, хто буде першим номером. Перейдіть за QR-кодом і розподіліть між другими номерами картки з манерами слухання, щоб перші їх не побачили. Після цього перші номери розповідають про цікавий випадок зі свого життя, а другі номери поводяться згідно з карткою, яку вони отримали. Після цього перші номери по черзі розповідають, чи комфортно їм було спілкуватися і чи можуть вони назвати своїх співрозмовників уважними слухачами.