Біля витоків середньовічної культури. Упродовж переходу Західної Європи до доби Середньовіччя відбулося поєднання високих досягнень Античності з духовним життям варварського світу - народилася середньовічна культура.
Номер слайду 3
Романський стиль. У X ст. в середньовічній архітектурі поширюється єдиний загальноєвропейський стиль — романський. Назва стилю походить від слова «Roma» — Рим, і пояснюється тим, що в середньовічному будівництві використовували архітектурні традиції давніх римлян. Романський стиль — перший загальноєвропейський стиль в архітектурі (Х-ХІІ (XIII) ст.), для якого характерні масивні споруди-фортеці. Монастир в Ла-Сеу-д'Уржель, Іспанія
Номер слайду 4
На зміну дерев’яним перекриттям (стелям) прийшли кам’яні склепіння, які підтримувалися товстими колонами по обидва боки, до самого вівтаря. Романські храми мали масивні стіни, великі опори, безліч напівкруглих арок. Щоб стіни були міцними, вікна робили невеликими й вузькими, на кшталт бійниць. Недостатність світла створювала у храмах напівморок, а важкі двері та могутні кутові вежі перетворювали їх на справжні фортеці У небезпечні моменти романські храми надавали надійний прихисток. Вежі та хрести соборів було видно здалеку і вражали мандрівників своєю могутністю та красою
Номер слайду 5
Християни почали засвідчувати свою любов до Господа в будівництві розкішних храмів. Матеріалом для них був витесаний білий і рожевий камінь. Храми були такі великі й міцні, що при необхідності могли витримати ворожі набіги й дати прихисток парафіянам і прочанам. Церква св. Пантелеймона у Галичі
Номер слайду 6
Храми, збудовані в романському стилі, мали, як правило, такий вигляд: продовгуваті приміщення, поділені колонами опорних стовпів на три або п’ять частин. Зверху колони прикрашали капітелі (різьблений скульптурний орнамент). У західній частині храму будували портал (головний вхід), а в східній — вівтар Романські храми мали товсті стіни, масивні кутові вежі й вузькі вікна, тому вони нагадували фортецю. Усередині приміщення стіни прикрашали фресками. Малі вікна, порівняно невисокі стіни робили романські храми похмурими, наче сповитими мороком
Номер слайду 7
У романському соборі знайшло своє відображення те, яким бачили Господа середньовічні люди. Фігура Бога-Вседержителя була центральною в композиції храму - творця всього сущого, переможця над злом та судді грішників. У скульптурному оздобленні романських храмів втілилися не тільки глибокі релігійні почуття середньовічної людини, але й її віра у фантастичне та надзвичайне. Досить часто тут проявлялася народна культура і фантазія - у зображеннях казкових істот, стародавніх германців та кельтів.
Номер слайду 8
Готичний стиль. Готичний собор був легкий і піднесений угору . Якщо в романській церкві важке склепіння підтримували товсті стіни, то в готичному соборі воно спиралося на витягнуті (стрілчасті) арки, а ті - на стовпи. Це давало змогу зменшити товщину стін і збільшити внутрішній простір будови, а також зробити безліч вікон і наповнити соборне приміщення світлом..
Номер слайду 9
Численні вікна залишали обмаль рівної стінної поверхні, тому замість розпису почали робити особливі зображення - вітражі. Їх складали із скріплених між собою кольорових скелець і розміщували в прорізах вікон. Величезні сяючі вітражі наповнювали храми грайливим, немовби чарівним, світлом.
Номер слайду 10
Готичні собори це не культові споруди древніх готів, а храми, побудовані в готичному стилі архітектури. Цей архітектурний стиль з’явився у Франції в 12 столітті, він прийшов на зміну романському стилю. Собор Святого Стефана. Відень, Австрія. Бургоський собор. Бургос, Іспанія.
Номер слайду 11
Вітраж. Для підсилення гри світла використовували кольорове скло. Із нього викладали розмаїті вітражі із зображенням людей і рослин.
Номер слайду 12
Інтернет джерела :https://narodna-osvita.com.ua/7352-arhtektura-mistectvo-serednovchchya.html