Особливості психологічного стану учнів Зростає дух незалежності, який впливає на стосунки підлітка в родині, школі. У дітей настає криза, пов’язана з бажанням здобути самостійність, звільнитися від батьківської опіки, з’являється страх перед невідомим дорослим життям. Бажання звільнитися від зовнішнього контролю поєднується зі зростанням самоконтролю й початком свідомого самовиховання.
4. Внутрішній світ дитини ще нестабільний, тому батькам не слід залишати своїх дітей без нагляду. Підліток дуже вразливий і легко піддається впливам як позитивним, так і негативним. 5. Розширюється коло спілкування, з’являються нові авторитети. 6. Недоліки й суперечності в поведінці близьких і старших сприймаються гостро й хворобливо. 7. У батьках підлітки хочуть бачити друзів і порадників, а не диктаторів.
Навчальні проблеми п’ятикласників Слабка навчальна підготовка у початкових класах. Несформованість вміння аналізувати та синтезувати (нерозвинені розумові дії та операції), поганий мовленнєвий розвиток, слабкі увага та пам’ять. 3. Нерозвинута воля - небажання, «неможливість», за словами учнів, примусити себе постійно займатися навчанням.
Що ускладнює адаптацію дитини до нових умов навчання? Протиріччя та неузгодженість вимог різних педагогів. До школяра вперше ставлять багато вимог. Обрушується потік інформації, насичений термінами, незрозумілими словами. Багато дітей відчувають самотність, тому що улюбленої першої вчительки немає поруч, а класному керівникові часто не вистачає часу приділяти їм увагу в тій же мірі.
Як забезпечити гармонійне навчання дитини? Надихніть дитину на розповідь про свої шкільні справи. Регулярно розмовляйте з учителями вашої дитини про її успішність, поведінку та взаємостосунки з іншими дітьми. Не пов’язуйте оцінки за успішність дитини зі своєю системою покарань та заохочень. Допомагайте дитині виконувати домашні завдання, але не робіть їх самі.
Допоможіть дитині відчути інтерес до того, що викладають у школі. Шукайте будь-які можливості, щоб дитина могла застосувати свої знання, отримані в школі, у домашній діяльності. Особливі зусилля прикладайте для того, щоб підтримати спокійну та стабільну атмосферу в домі, коли у шкільному житті дитини відбуваються зміни.
Пам’ятка для батьків Допомагайте дитині у навчанні. Розвивайте увагу, мислення та пам’ять дитини, грайте з нею в ігри на розвиток спостережливості . Розвивайте волю дитини, привчайте її до режиму дня, емоційно забарвлюйте її навчальну діяльність, але не перестарайтеся. Допоможіть йомувиробити об’єктивні критерії власної успішності та неуспішності. Почніть з вироблення звички добре виконувати домашні завдання.
Цікавтеся шкільними справами, обговорюйте складні ситуації, разом шукайте вихід із конфліктів. Регулярно розмовляйте з учителями вашої дитини про її успішність, поводження та взаємини з іншими дітьми. Допомагайте дитині виконувати домашні завдання,але не робіть їх самі. Стежте за порадами вчителів, записаними у щоденниках і робочих зошитах. Забезпечте своїм дітям вдале поєднання відпочинку, фізичної праці та роботи над уроками.
Підтримуйте спокійну й стабільну атмосферу вдома. Спокій домашнього життя дитини допомагає їй ефективніше розв’язувати проблеми в школі. Не поспішайте з висновками ні про дитину, ні про вчителя - прийдіть у школу, поспілкуйтеся з учителем. Не слід відразу ослабляти контроль за навчальною діяльністю, якщо в період навчання в початковій школі вона звикла до контролю з вашого боку.
Не пов'язуйте оцінки за успішність дитини зі своєю системою покарань і заохочень. Безумовне прийняття дитини, незважаючи на невдачі, які її вже спіткали або можуть спіткати. Неприпустимість фізичних засобів впливу, залякування, критики на адресу дитини, особливо в присутності інших (членів родини, однолітків).
Неприпустимість фізичних засобів впливу, залякування, критики на адресу дитини, особливо в присутності інших (членів родини, однолітків). Врахування темпераменту дитини в період адаптації до шкільного навчання. Надання дитині самостійності в навчальній роботі й організація обгрунтованого контролю за її навчальною діяльністю. Заохочення дитини, і не тільки за успіхами у навчанні. Моральне стимулювання досягнень дитини.
Розвиток самоконтролю, самооцінки й самодостатності дитини. Не віднімай чужого, а своїм ділися. Попросили – дай, намагаються відняти – захищай. Кличуть грати – іди, не кличуть – запитай дозволу грати разом, це не соромно. Грай чесно, не підводь своїх товаришів. Не дражни нікого, не канюч, не випрошуй нічого. Двічі ні в кого нічого не проси. Будь уважним усюди, де потрібно виявити уважність. Через оцінки не плач, будь гордим. Із вчителями через оцінки не сперечайся й на вчителя за оцінки не ображайся. Намагайся все робити вчасно й думати про гарні результати, вони обов’язково в тебе будуть. Не зводь наклепів і не наговорюй ні на кого. Намагайся бути акуратним. Частіше кажи: давай дружити, давай грати, давай разом підемо додому. Пам’ятай! Ти не кращий за всіх, ти не гірший за всіх!