Хто такі безхребетні?Термін «безхребетні тварини» в біології з’явився в кінці XVIII століття. Його запропонував натураліст Жан Батист Ламарк для позначення черв’яків і комах. Сьогодні він не використовується в науковій систематиці, так як позначає дуже неоднорідну групу організмів. Її представники відрізняються способом життя, зовнішнім виглядом і поведінкою. Об’єднує їх тільки одне – ні в кого з них немає хребта. Вони являють 95-97 % видів тварин планети. Вони поширені на всіх континентах і практично у всіх водоймах, в самих немислимих куточках світу. Деякі з них здатні літати, інші тільки повзають, а треті і зовсім нерухомі.
Номер слайду 3
До безхребетним тваринам належать близько 30 типів організмів, найбільш відомі з них:кишковопорожнинні;плоскі черви;круглі черви;кільчасті черви;молюски;голкошкірі;членистоногі.
Номер слайду 4
Зовнішня і внутрішня будова безхребетних тварин дуже сильно розрізняється. Найбільш просто влаштовані кишковопорожнинні і пластинчасті організми, наприклад губки, поліпи, медузи, гідри тощо. Їхнє тіло має радіальну симетрію, позбавлене кінцівок і спеціалізованих органів, а нервова система представлена нервовим сплетінням. У черв 'яків з плоским або округлим витягнутим тілом вищий рівень розвитку. Багато з них мають кишківник, органи дихання і навіть кровоносну систему (кільчасті черв 'яки). Все це є і у молюсків. Крім того, вони володіють спеціальними органами руху: у черевоногих це нога, у головоногих - щупальця. Каракатиці, кальмари, восьминоги володіють однією з найбільш розвинених нервових систем серед безхребетних тварин. За складністю будови тіла та органів почуттів лідерами є членистоногі. Вони оснащені рухомими кінцівками, відносно розвиненими внутрішніми органами, включаючи жабри, трахеї, легені, судини тощо.
Номер слайду 5
Безхребетні тварини пристосувалися до життя в різних умовах - від підземних і океанічних глибин до засніжених високогорій і спекотних пустель. Губки, поліпи, гідри, морські лілії ведуть сидячий спосіб життя, проводячи весь час на одному місці. Кальмари, каракатиці, павукоподібні та інші тварини активно пересуваються по землі або в товщі води. Комахи навіть оснащені крилами, які дозволяють їм долати значні відстані по повітрю. Говорити про інтелектуальні здібності губок, морських зірок, голкошкірих і подібних безхребетних не доводиться. Ряд з них володіє нерозвиненою нервовою системою і керується лише примітивними рефлекторними діями. А ось у головоногих молюсків і комах спостерігається досить складна поведінка, заснована не тільки на інстинктах, але і на здатності навчатися і будувати логічні ланцюги. Так, бджоли легко запам 'ятовують місця, де було багато корму, і навіть конкретні квітки, де вони його отримували. Джмелі здатні швидко визначити найбільш раціональний і найменш витратний шлях до потрібного їм об 'єкта.
Номер слайду 6
Серед безхребетних тварин є як крихітні створіння, так і справжні гіганти. Розміри губок, наприклад, можуть варіюватися від декількох міліметрів до 1-2 метрів в діаметрі. Пластинчасті тварини не виростають більше 3 мм в довжину і 25-20 мкм в ширину. Поліпи, мешкаючи в коралах, можуть утворювати великі колонії. Біля берегів Австралії вони сформували Великий Бар 'єрний риф площею 344 400 тисяч км2. Вапнякові коралові відкладення утворюють платформи для цілих островів. Досить великими бувають і медузи. Арктична ціанея, що живе в північних морях планети, сягає 2,5 метра в діаметрі, а її щупальця виростають майже на 40 метрів у довжину. Гігантський і антарктичний кальмари разом з щупальцями досягають від 10 до 27 метрів в довжину і важать в районі 300-500 кілограмів.
Номер слайду 7
Домашнє завдання: Опрацювати параграф 16. Створіть просвітницькі проекти для учнів молодших класів:1. «Значення тварин у житті людини».2. «Мої домашні улюбленці».3. «Тварини Червоної книги України».4. «Що я можу зробити для збереження тваринного світу?»Увага. Проєкт робимо не в зошиті, а на окремому листку!