Презентація брейн-рингу "«Секрети та традиції українських напоїв»"

Про матеріал

Мета:

навчальна: розширити уявлення про значення теплових явищ в житті людини;
розвивальна: розвивати пізнавальний інтерес до вивчення фізики; удосконалювати практичні навички шляхом розв'язування експериментальних задач; розвивати комунікативні навички. 
виховна: виховувати поважне ставлення до українських традицій, любов до рідної землі; формувати екологічну культуру щодо раціонального споживання природних ресурсів; виховувати бережливе ставлення до свого здоров'я.
Обладнання: традиційний український посуд, традиційні українські напої, 2 сигнальні світлові лампи для брейн-рингу, комп'ютерна презентація, мультимедійний комплект, калориметри, термометри, ложки чайні, чайник електричний, шприц, одеколон, вата.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Секрети та традиції українських напоїв. Учитель фізики Гаврилівської ЗОШ І-ІІІ ступенів. Крупа Ольга Анатоліївна. Позакласний захід з фізики1

Номер слайду 2

... Щоб відкрити перед учнями іскорку знань, учителю треба ввібрати море світла, ні на хвилю не відходячи від променів вічно сяючого сонця знань людської мудрості. В. О. Сухомлинський2

Номер слайду 3

Брейн-ринг «Секрети та традиції українських напоїв»3

Номер слайду 4

12345678910І БЛОК ЗАПИТАНЬ «ІСТОРИЧНИЙ»Далі4

Номер слайду 5

Запитання №1 Т. Г. Шевченко належав до того покоління киян, яке лише починало вживати цей напій. Як згадують мемуаристи, він був йому не зовсім до смаку. Поет називав цей напій по-польськи «гербатою» і, граючись словами, казав, що «ті, хто його вживають забагато, під старість горбатіють». Про який напій йде мова? ЧАЙ5

Номер слайду 6

Запитання №2966 року князь Володимир розпорядився відсвяткувати перемогу над печенігами вживанням цього напою. Пізніше його стали використовувати як заправку до зеленого борщу. Про який напій йде мова? Сирівець6

Номер слайду 7

Запитання №3 1812 року на території України вперше з’являються згадки про чайні церемонії. Особливо полюбляли новомодний напій і у вищих церковних колах. Перша монастирська чайна церемонія відбувалася у наступній послідовності: спочатку розчиняли мед або дорогий колоніальний цукор в окропі, а потім вкидали чайне листя. Готовий напій черпали, як збитень, кухлями або чашками. У якій посудині здійснювали приготування напою? У великій полив’яній мисці7

Номер слайду 8

Запитання №4 У дворянських родинах напої запарювала сама ґаздиня, не довіряючи такої відповідальної справи служницям. Вона відчиняла особливу скриньку ключиком, який носила при собі. До того ж вона також носила при собі маленьку ложечку. Інші члени родини таких ложечок не мали, та й не було у них такої потреби, бо ґаздиня сама розмішувала кожному напій. Яке призначення мала згадувана скринька з ключиком? Це цукорниця8

Номер слайду 9

Запитання №5 Для давньоруського населення цей напій був повсякденним, саме ним закінчувалося застілля, звідки, можливо, і виникли вислови – насититись, наїстися досита. Про який напій іде мова? Сита9

Номер слайду 10

Запитання №6 Перша світова війна навчила цінувати життєдайний напій – чай, його чудову властивість поліпшувати настрій, знімати втому й схиляти до душевної розмови. Вона ж навчила і користуватися посудом, який значно спростив його приготування, тим самим прикрасив собою стіл, надавши самому процесу блиску й театральності. Про який посуд йде мова?Самовар10

Номер слайду 11

Запитання №7 Одна з найстаріших посудин для приготування напоїв. Ось як про неї мовиться в народній загадці: «В животі лазня, у носі – сито, одна рука, і та на спині!». Що це? Глиняний чайник11

Номер слайду 12

Запитання №8«…в Полтавському повіті весільні старости, танцюючи співали: Говорило барило, Як ви мене Та не вип’єте, –По всій хаті покотюся, По всій хаті розліллюся». Що являє собою описане барило? Посуд-діжка, наповнений напоями, зокрема квасом12

Номер слайду 13

Запитання №9 Це унікальний екологічно чистий матеріал, який служив традиційним для виготовлення українського посуду. Не випадково ж на весіллі молодятам підносили його як символічний подарунок, примовляючи: «Дарую молодим грудку … – щоб до року були хрестини». Відновіть прислів’я, вказавши про що йде мова? Глина13

Номер слайду 14

Запитання №10 Які куточки України зберігають найбільше відомостей та рецептів приготування різноманітних та смачних українських напоїв? Закарпаття, Галичина, Волинь14

Номер слайду 15

12345678910111213141516ІІ БЛОК ЗАПИТАНЬ «ФІЗИЧНИЙ»Далі15

Номер слайду 16

Запитання №1 Що таке кипіння? – це процес інтенсивного пароутворення рідини, який відбувається при певній температурі і супроводжується утворенням та збільшенням бульбашок пари16

Номер слайду 17

Запитання №2 Яку температуру має окріп? 1000 С 17

Номер слайду 18

Запитання №3 Деякі господині, бажаючи прискорити процес варіння, збільшують вогонь під каструлею, у якій кипить вода. Чи правильно вони роблять?Ні…18

Номер слайду 19

Запитання №4 У яких сучасних кухонних приборах застосовується принцип збільшення тиску для кращого проварювання? В автоклавах і мультиварках19

Номер слайду 20

Запитання №5 При збільшенні температури частина повітря виходить з води і «прилипає» до внутрішньої частини посудини. Чому виникають бульбашки на дні і стінках посудини? 20

Номер слайду 21

Запитання №6 При збільшенні температури кількість розчиненого кисню у воді зменшується. Це досить небезпечно для риб у водоймах влітку, коли тривалий час стоїть спека. Яке значення в природі відіграє залежність розчинності газів у воді від температури? 21

Номер слайду 22

Запитання №7 З сирою водою, оскільки там більше розчиненого повітря. Уявіть ситуацію. В одному чайнику сира вода, а в іншому кип’ячена такої ж температури. Який чайник закипить швидше? 22

Номер слайду 23

Запитання №8 Спочатку опускали свіжі фрукти у холодний льох. При заготівлі сушених фруктів для напоїв на зиму, українські господині висушували їх за допомогою печі. Однак деякі знали, як прискорити цей процес. Що вони для цього робили? 23

Номер слайду 24

Запитання №9 Туман, який являє собою дрібні крапельки води. При закипанні води легко помітити, як з носика чайника виходить потік пари. Однак пара вважається невидимою? Що ми бачимо насправді24

Номер слайду 25

Запитання №10 У новому, оскільки на стінках старого чайника є накип…У якому чайнику: новому чи старому вода закипить швидше? 25

Номер слайду 26

Запитання №11 Блюдце має велику поверхню контакту з повітрям, тому випаровування і теплообмін відбуваються швидше, при цьому температура напою зменшується. Раніше, коли ще на українських землях не було чашок, люди пили гарячі напої наливаючи їх у блюдце і дмухали на нього. Поясніть, чому вони так робили? 26

Номер слайду 27

Запитання №12 Ручка дозволила брати гарячий кухоль, не обпікаючи при цьому пальціПерші згадки про використання чашок датуються ще в огляді трипільської культури. Ще тоді була здійснена спроба приробити до керамічного кухля ручку, перетворивши його у прообраз сучасної чашки. Навіщо було зроблено цю ручку? 27

Номер слайду 28

Запитання №13 Керамічну або скляну, оскільки їх теплопровідність менша. На столі знаходиться посуд: металічна, скляна та керамічна чашки. Яку з чашок краще взяти для заварювання трав’яного напою? 28

Номер слайду 29

Запитання №14 Тонкостінні, оскільки вони швидше і рівномірно прогріваються, тоді як товстостінні ззовні практично не прогріваються, тому стакан може тріснути. Які склянки товстостінні чи тонкостінні краще використовувати для заварювання гарячих напоїв? 29

Номер слайду 30

Запитання №15 Необхідно опустити металеву ложку: вона бере на себе частину тепла, оскільки її теплопровідність більша, тому температура води зменшується. Як треба наливати окріп у товстостінний стакан, щоб він не тріснув? 30

Номер слайду 31

Запитання №16 У такому разі стінки чайника прогріються і менше енергії піде на їх прогрівання тому напій завариться краще. Якщо ви помітили, наші бабусі перед заварюванням напоїв внутрішню поверхню фарфорового чайника ошпарюють окропом? Навіщо вони це роблять? 31

Номер слайду 32

ІІІ БЛОК ЗАПИТАНЬ «АУКЦІОН»123 Далі32

Номер слайду 33

Запитання №1 Які фізичні процеси описують явища, що відбуваються під час приготування українських напоїв? Кипіння, дифузія, теплообмін, конденсація, випаровування33

Номер слайду 34

Запитання №2 Чи завжди вода кипить при температурі 1000 С? Від яких чинників залежить температура кипіння рідини?  Кипіння залежить від атмосферного тиску, від роду рідини , від наявності розчиненого повітря …34

Номер слайду 35

Запитання №3 Якими способами можна зменшити теплообмін гарячого напою, щоб він якомога довше не вихолоняв? Накрити чайник кришкою і тканиною, налити напій в термос, поставити на дерев’яну підставку…35

Номер слайду 36

ІV БЛОК «ВІД ТЕОРІЇ ДО ПРАКТИКИ»Далі№1№2№3№436

Номер слайду 37

ЗАВДАННЯ №1 Як за допомогою звичайного лікарського шприца продемонструвати кипіння води за кімнатної температури? Обладнання: шприц, вода37

Номер слайду 38

ЗАВДАННЯ №2 Перед вами стакан із гарячим напоєм і дві однакові на вигляд чайні ложечки: одна срібна, інша виготовлена з мельхіору (сплаву нікелю). Визначте, котра з них срібна. Обладнання: Склянка з гарячим напоєм. Термометр. Срібна ложечка. Мельхіорова ложечка. Дві склянки з холодною водою38

Номер слайду 39

ЗАВДАННЯ №3 Визначте, скільки енергії віддала склянка напою, початкова температура якого була 1000 С. Вважайте, що питома теплоємність рідини така сама як води. Обчисліть, на яку висоту можна підняти вантаж масою 1000 кг, використовуючи цю енергію. Обладнання: Склянка з напоєм. Термометр39

Номер слайду 40

ЗАВДАННЯ №4 Говорять, що дощ прохолоджує повітря. Аналогічне можна відчути, якщо вилізти із ставка у прохолодний день. Про що йде мова. Продемонструйте і поясніть описане фізичне явище за допомогою запропонованих предметів. Обладнання: Одеколон. Вата40

Номер слайду 41

Визначення переможців!Запрошуємо на ярмарок!41

pptx
До підручника
Фізика 8 клас (Бар’яхтар В. Г., Божинова Ф. Я., Довгий С. О., Кі-рюхіна О.О. (за ред. Бар’яхтар В. Г., Довгого С.О.))
До уроку
§ 9. Тепловий баланс
Додано
23 липня 2018
Переглядів
977
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку