Урок на тему "Енергія палива"

Про матеріал

Матеріал підібрано для вивчення теми "Енергія палива". Учні готують власні проекти, повязують матеріал теми зі знаннями з інших предметів. Учні стають співукчасниками проведення уроків з даної теми, можуть показати свої знання з інших предметів.

Перегляд файлу

 

Тема : «Енергія палива».

Мета: - вивчити питання використання внутрішньої енергії  палива,

  • Виділення тепла під час згорання палива
  • Згадати формулу для обчислення кількості теплоти, що виділяється під час згорання палива
  • Розглянути питання екології, пов’язані з процесом згорання палива
  • Розвивати логічне мислення
  • Виховувати і розвивати інтерес до вивчення фізики.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку:

І. Актуалізація опорних знань.

/ Дати відповідь на питання /

  • Давайте згадаємо, які види енергії ви знаєте?

/ відповіді записати у зошит/

  • Яку енергію називають внутрішньою?
  • Яка величина внутрішньої енергії, від чого вона залежить?

Ми з вами все говорили про те, що одне із головних завдань, що стоять перед людством,- навчатися використовувати  внутрішню енергію різних видів палива.

  • А які види палива ви знаєте?
  • А на що витрачається енергія палива?

Так, дійсно,  зараз ця внутрішня енергія використовується  так широко і різноманітно, а інколи і безгосподарно, що відчувається гостра нестача вугілля, нафти, газу, бензину. Все менше і менше залишається запасів палива, все важче і дорожче коштує їх видобування. На перше місце виходить питання про раціональне, екологічне використання «чорного золота» , адже по самим оптимістичним прогнозам  розвіданих запасів вистачить лише на 500років!

 Діти, мабуть, ви вже здогадалися, що сьогодні на уроці ми з вами розглянемо тему «Енергія палива. Теплота згорання палива.»

/ Записуємо тему уроку/.

ІІ. Пояснення нового матеріалу.

Бесіда: питання – відповідь.

Сьогодні ми повинні знайти відповіді на  4 питання: звідки? Які? Що? Скільки?

Звідкіля у палива енергія?

Які умови необхідні для горіння палива?

Що таке горіння?

Скільки енергії виділяється під час згорання палива?

 Щоб дати відповідь на перше питання, необхідно знати, як відбувалося утворення палива. Розглянемо на прикладі кам’яного вугілля.

Близько 300 мільйонів років назад рослинність нашої планети була не такою, якою ми бачимо її у наш час. Землю вкривали широкі площі лісів, у яких росли  величезні хвощі  та папоротники висотою до 40 метрів. Річки, під час повені, зносили повалені дерева на мілину, їх засипало піском та мулом. Дерева спресовувалися  і за багато мільйонів років , знаходячись без впливу кисню, перетворювалися у кам’яне вугілля, зберігає  у собі  енергію сонячного випромінювання.

  • Так звідкіля ж у палива енергія?

 

 

/ Це енергія сонячного випромінювання./

«Хвала великому светилу!

Спустя столетья солнца жар

Чудесно переходит в силу,

Свет, электричество и пар, » -

Так писав у ХІХ столітті французький поет Сюллі  Прюдом.

/Заповнюємо перший стовпчик таблиці./

 Щоб дати відповідь на друге питання, нам необхідно згадати матеріал з курсу хімії: який хімічний елемент є основним у всіх видах палива?

/Вуглець (С)./

І ще одна важлива особливість: чим більше атомів вуглецю у молекулі речовини, тим паливо краще.

 А що є обов’язковою умовою горіння?

/ Наявність  кисню О/.

І звичайно, паливо необхідно підпалити!

 Здавалося, що може бути простішим?

Я хочу нагадати вам , що вміння добувати вогонь – велика сторінка історії нашої цивілізації. Археологи встановили: залишки перших багать були залишені близько 400 000 років. Тоді  вогонь отримували випадково, наприклад, від блискавки , і підтримували його. Пізніше, 300 000 років тому назад, невідомі генії навчилися добувати вогонь за допомогою тертя, а ще пізніше – виготовили огниво , яким користувалися аж до ХІХ століття. Сірники з’явилися зовсім недавно, у 1855 році.

Давайте надамо слово нашій пошуковій групі, яка підготувала нам повідомлення про сірники.

/виступ учнів/

/Заповнюємо другий стовпчик нашої таблиці./

 А тепер, знаючи умови горіння, ви легко  можете знайти відповідь на третє питання, яке ми поставили на початку нашого уроку: Що ж таке горіння?

Горіння – це процес поєднання  вуглецю та кисню, під час якого  утворюється вуглекислий газ (СО) і виділяється велика кількість теплоти:

 

С + О --- СО    + Q

Сьогодні ви маєте можливість поспостерігати за процесом горіння на прикладі горіння свічки.

/ Звучить тиха музика, учні спостерігають, як горить свічка./

«Щоб нагріти інших, свічка повинна згоріти.»

«Я може лише виразити вам своє побажання, щоб ви могли з гідністю витримати порівняння себе зі свічкою, щоб у всіх ваших справах, ви уподоблювалися яскравому полум’ї вогню, з честю виконуючи свій обов’язок перед людством. » Писав відомий фізик Майкл Фарадей.

/Заповнюємо третій стовпчик нашої таблиці./

 Щоб дати відповідь на четверте питання, проведемо фізичний диктант, з перфокартами.

 

 

 

 

 

 Ми з вами розглянули навчальний матеріал даного уроку, дали відповіді на всі чотири  питання, заповнили стовпчики таблиці, але залишився ще один стовпчик.

 Коли ми говоримо, під час згорання палива , то не можна не сказати про проблеми, які виникають перед людством. Звичайно ж це проблеми екології, охорони навколишнього середовища.

Кожен рік , під час згорання палива, у повітрі попадають сотні   мільйонів тон різних шкідливих речовин: сажа, кіпоть, оксиди вуглецю, азоту, сірки…

 Ви можете заперечити, що вуглекислий газ корисний ,  тому що рослини поглинають його  із навколишнього середовища і у процесі фотосинтезу виділяють кисень. Це так. Але в певних дозах, у певній кількості.

А за останні 30 років вміст вуглекислого газу підвищився на 15-20%.  Вчені зробили припущення , що до 2020 року вміст вуглекислого газу подвоїться. Це  може привести до серйозних наслідків.

По – перше: вуглекислий газ створює ніби екран, який перешкоджає  природному охолодженню  земної поверхні , а це може призвести   до підвищення середньої температури на 2 – 3 . Причому, це підвищення пройде нерівномірно:  біля полюсів воно буде більшим, а це може привести до швидкого танення льоду і  підвищення рівня світлового океану на 50 -70 метрів, і під водою опиняться території, які обжиті та заселені.

По – друге: збільшення  місткості вуглекислого газу  шкідливо впливає на усе живе, у тому числі і на людину, викликаючи різні хвороби.

По – третє: сьогодні вчені пов’язують збільшення вмісту  вуглекислого газу  з проблемою алкологізацією  населення. Проводилися досліди над мишами: у одну посудину наливають воду, а у другу – спирт. У атмосфері кисню миші не торкалися до спирту, а у атмосфері з підвищеним вмістом вуглекислого газу миші пили спирт.

Який же вихід із цієї ситуації?

  1. Проводимо очищення повітря, ставимо фільтри, для очищення шкідливих викидів.
  2. Зберігати зелені насадження, збільшуємо площі лісових масивів.

/Заповнюємо   останній стовпчик нашої таблиці./

ІІІ. Домашнє завдання:

Конспект.

   11.

Вправа 11 (№6).

Творче завдання: «Земля мільйони років тому.»

                              «Проблеми екології, пов’язані із згоранням палива.»

І закріплення  навчального  матеріалу:

  • Повторення вивченого за створеним конспектом.
  • Розв’язування задач.

 

doc
Пов’язані теми
Фізика, 8 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 8 клас (Бар’яхтар В. Г., Божинова Ф. Я., Довгий С. О., Кі-рюхіна О.О. (за ред. Бар’яхтар В. Г., Довгого С.О.))
Додано
24 липня 2018
Переглядів
1170
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку