Про що наведені на малюнку повідомлення? Якими способами подані повідомлення? Поміркуйте. Які із цих повідомлень передбачають обов’язкове виконання певних дій?Між якими об’єктами може відбуватися обмін повідомленнями? Розділ 1§ 1.2 На першому малюнку показано емоції за допомогою смайликів, на другому показано, що безпечно переходити дорогу, на третьому показано, що є якийсь звук, на четвертому малюнку пробують передати атмосферу осені. Візуальним способом. Між передавачем та приймачем. Зображення 2, адже якщо його порушувати може трапитися нещасний випадок.
Отримання повідомлень людиною. Які органи чуття має людина?Поміркуйте. Чи у всіх людей органи чуття мають однакові значення властивостей?Розділ 1§ 1.2 Органи зору, органи слуху, органи смаку, органи нюху, органи дотику. Ні, є люди, які погано бачать, чують. Наприклад, у більшості людей, які погано бачать, набагато краще розвинуті органи дотику, ніж в інших людей, які добре бачать.
Отримання повідомлень людиною. Доволі часто в отриманні повідомлень беруть участь одразу кілька органів чуття людини. Наприклад, якщо ми їмо яблуко, то відразу отримуємо повідомлення:про його колір і формутверде воно або м'якесолодке чи кислеякий має ароматможемо прослухати розповідь про його сорт і способи доглядувізуальне повідомленнятактильне повідомленнясмакове повідомленняповідомлення про запахзвукове повідомлення. Такі повідомлення називають комбінованими. Розділ 1§ 1.2
Отримання повідомлень людиною. Людина має більше органів чуття, ніж зазначено вище. Крім перерахованих, це також:органи, що відчувають зміну положення тіла людини у просторі (вестибулярний (лат. vestibulum — передпокій, вхід) апарат);органи, що відчувають зміну температури зовні та всередині тіла людини;органи, що реагують на зміну положення окремих частин тіла, їх рух;органи відчуття болю тощо. Розділ 1§ 1.2
Як ви розумієте, що таке «інформація»?Інформація. На яких уроках ви використовували поняття «інформація»?Поміркуйте. Розділ 1§ 1.2 На всіх уроках ми використовуємо поняття інформація, навіть на фізкультуру нам вчителька пояснюють виконання вправ за допомогою інформації.Інформація - це результат сприйняття та опрацювання людиною повідомлень з навколишнього світу.
Інформація. Глядачі та глядачки, переглянувши футбольний матч, по-різному оцінюють дії судді в разі призначення одинадцятиметрового штрафного удару. Прочитавши підручник, деякі з учнів та учениць самостійно впоралися з виконанням вправи, а інші мали додатково послухати пояснення вчителя чи вчительки. Розділ 1§ 1.2
На те, яку інформацію отримає конкретна людина, впливають:Інформаціяособливості органів чуття (частина повідомлень, може не сприйнятись або спотворюватись - по-різному, наприклад, сприймаються кольори);рівень знань або досвіду людини з теми або форми подання повідомлень (наприклад, знає чи ні людина китайську мову; чи має людина досвід поводження в лісі);особливості мислення тощо. Розділ 1§ 1.2
ДаніПовідомлення якого виду може опрацьовувати людина? Чи може такі самі повідомлення опрацьовувати ваш комп’ютер?Поміркуйте. Розділ 1§ 1.2 Здорова людина може опрацьовувати візуальні, звукові, смакові, нюхові та тактильні повідомлення. Ні, не може він опрацювати смакові, нюхові та тактильні повідомлення.
ДаніДля зберігання, передавання, опрацювання повідомлень (особливо якщо передбачається використання для цього різноманітних технічних пристроїв) їх подають у спеціальному вигляді. Дані — це повідомлення, які подано так, що їх зручно зберігати, передавати та опрацьовувати. Розділ 1§ 1.2
Що таке процес?Інформаційні процеси. З якими процесами в живій і неживій природі ви ознайомилися в початковій школі?Пригадайте. Процеси передавання, зберігання, опрацювання повідомлень називають інформаційними процесами. Розділ 1§ 1.2 Процес живлення, процес коливання, процес обміну, биття серця, землетрус, виверження вулканів. Процес - послідовна зміна предметів і явищ, що відбувається закономірним порядком, сукупність ряду послідовних дій, спрямованих на досягнення певного результату, послідовна зміна станів об'єкту в часі.
Завдяки тому, що збереглися повідомлення давніх цивілізацій, наприклад шумерів, що жили в Азії, на території між річками Тигр і Євфрат (Межиріччя) понад 6 тис. років тому, можемо не тільки дізнатися про їх наукові досягнення в галузі математики, астрономії, будівництва тощо, але й прочитати повідомлення про їх побут, поточні справи та стосунки в родинах. Цікаві факти з історіїШумери зберігали свої повідомлення на глиняних табличках, велику кількість яких знайдено під час розкопок стародавніх міст. Розділ 1§ 1.2
А представники трипільської культури, що жили приблизно в той самий час на території нинішньої України, на жаль, не залишили нам повідомлень у вигляді тексту. Цікаві факти з історіїПро їх життя ми можемо уявляти тільки на підставі побутових речей і глиняних скульптур людей, звірів, птахів тощо. Розділ 1§ 1.2
Інформаційні процеси. Працюючи з підручником, читаєте текст, розглядаєте малюнки чи схеми. Таким чином ви опрацьовуєте повідомлення. Читаючи книжку, ви складаєте символи тексту у слова, а слова — у речення. Отже, ви дізнаєтеся, про що написав автор. Зміст прочитаного залишається у вашій пам’яті у вигляді нового повідомлення. Розділ 1§ 1.2
Інформаційні процеси. Опрацьовувати повідомлення людина може з використанням різноманітних пристроїв:після натиснення на клавішу клавіатури на екрані монітора з’являється зображення літери;після отримання мобільним телефоном сигналу виклику вмикається мелодія дзвінка виклику;Розділ 1§ 1.2
Інформаційні процеси. Продовження …після натиснення на кнопку фотоапарата він робить знімок;після вставлення платіжної картки до термінала відбувається опрацювання даних про наявність коштів на рахунку власника картки й на екран виводиться відповідне повідомлення тощо. Слід зауважити, що всі операції в зазначених пристроях здійснюються в порядку, який передбачила людина. Розділ 1§ 1.2
Дайте відповіді на запитання. Людина сприймає інформацію через такі органи: очі, ніс, вуха тощо. Бувають такі повідомлення за способом сприйняття: візуальні, звукові, смакові, нюхові, тактильні. Що таке дані? Хто або що може опрацьовувати дані?Розділ 1§ 1.21. Як людина сприймає повідомлення? Які бувають повідомлення за способом сприйняття?Дані – це повідомлення, які подано так, що їх зручно зберігати, передавати та опрацьовувати. Дані можуть опрацювати людина та комп'ютер.
Дайте відповіді на запитання3. Які носії повідомлень ви використовуєте?Носії повідомлень: зошит, книжка, флеш-карта, оптичні диски. Які процеси називаються інформаційними?Процеси зберігання, передавання та опрацювання повідомлень полягає в тому, що її так зручно транспортувати та обробляти. Розділ 1§ 1.2 Процеси передавання, опрацювання, зберігання повідомлень називають інформаційними процесами.5. У чому полягають процеси зберігання, передавання, опрацювання повідомлень?