Мета уроку:.ознайомити учнів із драмою-казкою Олександра Олеся, з поняттям «драматичний твір» та його особливостями; розвивати навички виразного читання драматичних творів; навчити висловлювати власні міркування з приводу прочитаного; виховувати любов до української літератури. Тип уроку: засвоєння знань і формування вмінь. Обладнання: підручник, презентація.
- Чому його так прозвали?(- Кирило мочив кожі у Дніпрі і управлявся зразу з дванадцятьма кожами. Це свідчило про його велику силу). - Що він зробив, щоб визволити дочку князя від Змія?(- Обмотався дванадцятьма возами конопель та обсмолився дванадцятьма бочками смоли. Взяв булаву таку, що, може, в ній пудів десять було. Переміг він змія своєю силою та розумом). - Отже, Кирило Кожум'яка — образ багатиря-змієборця у героїко-фантастич-них казках. Жив він, за переказами, у Києві над Дніпром. Як ви вважаєте, чи випадково я згадала цю казку?(- Я думаю, що не випадково, бо ми знаємо, що, крім народної казки,є у Олександра Олеся драматичний твір під назвою «Микита Кожум’яка»).
IV. Сприймання та засвоєння навчального матеріалу. Пояснення вчителя - Ми знаємо, що таке казка, але треба сказати, що за жанром твір Олександра Олеся – не просто казка, а драма-казка, тобто твір, призначений для вистави на сцені. Драматичний твір – це літературний твір, в якому життя відображається через висловлювання та дію самих персонажів. Твір написаний спеціально для сценічної постановки в театрі.
2. Ознайомлення із героями казки. Другорядні героїБатько, Князь, Княгиня, Князівна, Дівчина, 2-й Воєвода. Негативні героїЗмій, воєводи, котрі зневірилися, готові підкоритися ЗмієвіТі, хто не вірив у перемогу1-й Воєвода, Князівна та ін. Головні героїМикита Кожум`яка. Позитивні герої (які є носіями добра)Микита Кожум`яка, Батько, Князь, Княгиня, Князівна, Дівчина, 2-й Воєвода Ті, хто вірив у перемогу Микита Кожум`яка, Батько, Князь, 2-й Воєвода
3. Опрацювання змісту казки, І картини (читати та аналізувати с. 159-162). - Які племена часто нападали на Русь?( На Русь нападали печенізькі орди, які знищували все і всіх навкруги. Київський князь Володимир веде переговори із печенізьким ханом). Хто тримав у страху все місто у казці? - Які елементи казки автор вводить у свій твір?(Ми дізнаємося про те, що київський князь чекає візиту лютого змія, який хоче в нього забрати дочку. Насправді в образі Змія автор уособлює образ ворогів Київської Русі печенігів).
Орда – вороже військо. Джура – зброєносець, слуга. Покої – розкішні кімнати. Келих – склянка, бокал.Єдваб – коштовна шовкова тканина. Днесь – сьогодні, зараз. Окатий – з великими очима. Скипіти – різко відреагувати, розгніватись. Бити чолом – просити, кланятись. Криця – сталь. Химерний – дивний. Хорти – порода мисливських собак. Кожум`яка – майстер, який обробляв шкіру. Попрацюй зі словником
Микита Кожум'яка. Микита Кожум'яка — образ багатиря - змієборця у героїко-фантастичних казках, що поширений в російському, українському та білоруському . фольклорі. Микита Кожум’яка — простий трудівник, символічне втілення богатирської сили народу. Жив він, за переказами, у Києві над Дніпром. Образ казкового богатиря відтворено в українській літературі в творах О. Олеся,. І. Кочерги, П. Тичини та інших.
Змій Горинич У давньоруських міфах – це крилатий багатоголовий змій. Найчастіше він зображується чудовиськом з 3,6,9, а то й 12 головами, що випльовують вогонь. Змій пов’язаний із вогнем та водою, літає повітрям і має багато змієнят. Живе Змій то на горах, то в глибоких печерах, де зібрані величезні багатстві і у неволі перебувають викрадені ним принцеси та інший чесний люд. Змій – уособлення зла, ворожої сили.