Літературне читання. Контрольна робота Робота з літературним твором. Микола Магера «Чубчик»
Номер слайду 2
Номер слайду 3
Двадцять восьме квітня. Контрольна робота. Робота з літературним твором. Чубчик
Номер слайду 4
ЧУБЧИК Жили собі шпаки. Батько і мати маленьким їсти носили, співати по-шпачиному навчали. Злагода й мир панували в шпаківні. У найменшенького шпаченяти був невеликий чубчик. Тож і назвали його Чубчиком. Чубаті шпаки — дивина. Тож Чубчик так запишався, що почав із зневагою ставитися до своїх братиків і сестричок. Одного ранку Чубчик почув спів соловейків, які витьохкували в саду. І так йому сподобався той спів, що аж самому захотілося так заспівати.— Мамо, я хочу соловейком стати, — сказав Чубчик.— Соловейком, сину, треба народитися, — пояснила шпачиха.— А я хочу навчитися так гарно співати, як солов'ї! — наполягав Чубчик.— Спочатку навчися свистіти по-шпачиному, — промовила мати.— Набрид мені ваш свист! — гукнув Чубчик на весь сад. — Не хочу довіку вас чути!— Сину, хіба так можна про свій рід казати? — злякано просвистіла шпачиха.— Не хочу такого роду! — кричав шпачок. — Вас і люди не слухають так, як соловейків.— Що ти говориш, сину, — промовила зі сльозами на очах мати. — Ранньою весною прилітаємо ми, коли снігу ще багато на полях і в лісах. Як радіють діти і дорослі, коли почують наш свист. Люди кажуть, що на крилах ми їм весну несемо. Хіба цим не треба пишатися? Хіба наш спів гірший, ніж в інших птахів?
Номер слайду 5
Довго шпачиха навчала розуму сина. Та Чубчик не слухав. Змахнув крильми — і подався в садок до Соловейка. Знайшов там найстаршого Солов'я, який сидів на гілці бузини, привітався й попросив:— Соловейку, навчи мене співати по-своєму. Соловейко здивовано глянув на Чубчика й запитав:— Чого це тобі раптом захотілося по-солов'їному співати?— Бо набридли мені шпаки з їхнім свистом, — відповів Чубчик. — Мені до вподоби солов'їна пісня, якою ваш рід людей звеселяє.— Ще не чув, щоб пташки цуралися свого роду, — поважно промовив Соловейко. — Бо споконвіку так ведеться, що шпак співає по-шпачиному, а соловей — по-солов'їному. Але коли тобі так захотілося навчитися співати по-нашому, то зоставайся. Усю весну навчався в Соловейка Чубчик, та нічого в нього не виходило. Він розучився свистіти по-шпачиному і не навчився співати по-солов'їному. Тільки й того, що запам'ятав «тьох-тьох-тьох». Потім Чубчик усе літо вчився в інших птахів. У Синиці, у Ворони і в Горобців. Та вивчив лише «цінь-цінь», «кра- кра», «жив-жив». Шпачкові здалося, що тепер він найрозумніший серед птахів.
Номер слайду 6
Якось Чубчик побачив на ясені силу-силенну шпаків. Вони висвистували один поперед одного, бо прощалися з рідним краєм до наступної весни. Збиралися у вирій. Прилетів до них і Чубчик. Він гордо глянув на батька й матір, братів і сестер, сів на самісінький вершечок осокора і заверещав:— Фіють-фіють, кра-кра-кра, тьох-тьох-тьох, жив-жив, цінь-цінь, жив-жив, кра! Шпаки принишкли, слухаючи Чубчика. А коли той утомився верещати, птахи так зареготали, що аж затремтіли дерева. Соловей сміявся, аж за боки брався. У синиць від реготу аж сльози виступили на очах, а горобці так похрипли, що не могли й слова вимовити. Чубчик із сорому ледь не звалився з осокора. Присоромлений, осміяний, він повернувся додому.— Що будемо робити, сину? — запитали батьки.— Буду слухати вас.— Хоч і пізно, сину, але добре, що за розум нарешті берешся. (За Миколою Магерою)
Номер слайду 7
Виконати завдання 1. Як називається короткий, найчастіше віршований, твір повчального змісту?А казка. Б вірш. В байка 2. У якій зі збірок ти розмістиш цей твір?А у збірці казок про тварин Б у збірці оповідань про тварин В у збірці оповідань про природу
Номер слайду 8
3. Що засуджується у творі?А зарозумілість, надмірно висока думка про себе Б зневажливе ставлення до своєї рідної мови В зневажливе ставлення до інших 4. Визначити головну думку твору. А Любов до рідного краю. Б Любов до батьків. В Любов до рідної мови, бажання розмовляти нею.
Номер слайду 9
5. Хто є головним героєм твору?А Соловейко Б шпачок Чубчик В шпачиха 6. Відновити послідовність подій у творі (поставити цифри від 1 до 6).__ Чубчик покидає свою родину. __ Навчання в інших птахів. __ Навчання в Солов'я.__ Дружна сім'я шпаків.__ Шпачиний спів — рідний спів.__ Ганебний виступ Чубчика перед птахами.
Номер слайду 10
7. Прочитати вислови і записати, кого з героїв твору стосуються ці слова. Реготали так, що аж затремтіли дерева — _____________________;У них від реготу аж сльози виступили на очах — _________________;Так сміявся, аж за боки брався — ______________________;Від сміху так похрипли, що не могли й слова вимовити — __________. 8. Записати, як ставився молоденький шпачок до рідної пісні спочатку? ______________________Чи змінив він свою думку згодом? ______________
Номер слайду 11
Сподіваюся, вам сподобалася ця казка і ви ніколи не будете такими, як той Чубчик спочатку, поки не зрозумів значення рідної мови.