Етапи реалізації проекту З’ясування та обґрунтування проблеми дослідження. Дослідження обраної проблеми (збирання інформації). Аналіз різних шляхів вирішення проблеми (план дій). Вирішення проблеми (реалізація плану дій). Підготовка до презентації проекту. Презентація проекту. Підсумок. Оцінка своїх дій.
Актуальність теми Основою формування цілісної картини світу дитини, оволодіння критеріями оцінки та інтерпретації соціальних, культурних і природних явищ є гуманітарне мислення. Особлива роль в процесі пізнання учнями світу культури належить саме літературі, що стає потужним засобом виховання. В сучасних умовах спостерігається криза читання – зниження зацікавленості учнів у читанні. Саме тому формування мотивації до читання школярів на уроках літератури є актуальним і важливим завданням для кожного викладача.
Мета проекту – визначити ефективні шляхи формування мотивації до читання на уроках літератури у 5-6 класах. Об’єкт проекту – процес навчання літератури у 5-6 класах. Предмет проекту – шляхи та засоби формування мотивації до читання учнів 5-6 класів під час навчання літератури. Ключові поняття: мотивація до читання, навчання літератури, нові методи навчання.
Сьогодні криза дитячого читання проявила себе більш за все у втраті інтересу до цього важливого виду занять. Для значної частини сучасних дітей читання – це лише ординарна навчальна діяльність, що не викликає радості. Одна з причин цього негативного процесу – неналежний рівень гуманітарної освіти в школах та відсутність мотивації до читання. Пошук шляхів та методів формування такої мотивації – одне з найважливіших завдань сучасного вчителя літератури.
Сучасний вчитель має органічно поєднувати інновації і традиційні підходи в своїй діяльності, використовувати медіапродукти на користь навчального процесу. Використання різноманітних медіапродуктів здатне осучаснити процес шкільного вивчення літератури, стати додатковим фактором створення мотивації у читанні.
Клоуз-тести являють собою перелік речень, що стосуються змісту певного твору. У клоуз-тесті обов'язкові пропуски ключових слів, відновлення яких можливе за умови знання змісту тексту. Головна мета роботи з клоуз-тестом – навчити дитину розуміти зміст тексту, особливості його змістовної організації, і тільки на цій основі працювати з мовними явищами, законами, правилами.
Веб-квести Яскравим прикладом використання ІКТ в навчанні є веб-квести. Це сайт в Інтернеті, з яким працюють учні, виконуючи те або інше цікаве навчальне завдання. Веб-квест містить такі основні елементи: вступ; посилання на ресурси мережі, у яких міститься необхідний для веб-квесту матеріал; поетапний опис процесу виконання завдання; висновки, які мають містити приклад оформлення результатів виконання завдання.
Метод «Гронування» Це письмовий вид діяльності, що допомагає учневі зрозуміти поняття і зв’язки, які складніше усвідомити під час застосування традиційних методів навчання. Вчитель оголошує ключове слово, а учні мають поділитися першими асоціаціями щодо нього. Асоціації без обговорення записуються по колу поруч із ключовим словом і тільки після цього відбувається їх аналіз разом із учнями. радість усмішка оптимізм добро сонце Поллі анна
Метод «Читання з помітками» Методика привчає учнів самостійно працювати з книгою, критично сприймати інформацію, що подається. Основна суть методики в тому, що учні роблять позначки на полях під час опрацювання тексту: Галочка (v) - якщо інформація підтверджує знання. Мінус (-) – інформація суперечить знанням учнів. Плюс (+) – нова інформація для читача. Знак питання (?) – інформація незрозуміла під час читання, яка потребує додаткового пояснення.
Коло Венна Метод будується на основі двох або більше великих кіл, які частково накладаються одне на одне так, що посередині утворюється спільний простір. Порівнюючи два об`єкти, малюємо два кола. Вільний простір – означає відмінності, спільний простір означає схожі риси. Стратегія дає можливість формувати в учнів навички порівняння явищ, предметів, визначення головних рис та ознак.
Метод «Обери позицію» Пропонується проблемне питання, дві протилежні точки зору і три позиції : «Так» (за першу позицію), «Ні» (за другу позицію), «Не знаю» (не визначив власну позицію). Учні класу обирають певну позицію, формують три групи, обговорюють правильність своєї позиції. Один або декілька членів кожної групи аргументують свою позицію, після чого відбувається колективне обговорення проблеми і поняття правильного рішення.