{69 CF1 AB2-1976-4502-BF36-3 FF5 EA218861}Конфліктна особистість. Безконфліктна особистість. Стриманість у висловлюваннях і судженнях. Бажання домінувати за будь-яких обставин. Псевдопринциповість. Шанобливе ставлення до думки інших. Зайва прямолінійність у судженнях і висловлюваннях. Розважливість у вчинках. Негативне оцінювання вчинків і дій інших. Принциповість . Спокійний настрій. Поганий настрій, дратівливість. Уміння вислухати іншого.
Принципи, на яких будуються «я-висловлювання»: Безоціночний опис дій, що зробила ця людина (не варто: «ти прийшов пізно», бажано: «ти прийшов о 12 ночі»); Ваші очікування (не варто: «ти не вивів собаку», бажано: «я сподівався, що ти виведеш собаку»); Опис своїх почуттів (не варто: «ти мене дратуєш, коли робиш це», бажано: «коли ти робиш це, я відчуваю роздратування»); Опис бажаної поведінки (не варто: «ти ніколи не дзвониш», бажано: «мені хотілося б, щоб ти дзвонив, коли затримуєшся»).
Формула «Я-твердження» Я почуваюся… (власні почуття і переживання стосовно ситуації), коли ти… (опис конкретних дій співрозмовника, які викликають негативні емоції), тому що… (пояснення, чому дії співрозмовника викликають такі емоції, висловлення власних інтересів), ось чому я хочу/бажаю/хотіла б… (бажані зміни в діях співрозмовника).
Конкуренція, тобто суперництво, полягає в нав’язуванні протилежній стороні кращого рішення для себе. Такий стиль поведінки може використовувати людина, що володіє сильною волею, авторитетом, владою. Компроміс як стратегію виходу з конфлікту необхідно застосовувати у випадку, коли сторони хочуть досягти згоди, врегулювати відносини. Стратегія уникнення зазвичай реалізується, якщо конфлікт не зачіпає прямих інтересів сторін і немає необхідності відстоювати свої права. Стратегія пристосування полягає в тому, що сторони діють спільно, відстоюючи при цьому власні інтереси, з метою згладжування конфліктної ситуації та відновлення стабільної робочої обстановки. Співпраця як шлях вирішення конфлікту — це дії спрямовані на пошук рішення, що задовольняє обидві сторони, спільне обговорення розбіжностей