Презентація до уроку біології для 7 класу по темі "Ланцюги живлення. Кругообіг і потік енергії в екосистемі" відповідає оновленій навчальній програмі 2017 року.
1. Популяція ─ сукупність особин одного виду. 2. Місцеіснування ─ територія або простір, у якому живуть особини одного виду. 3. До складу екосистеми входять популяції організмів різних видів та середовище їхнього існування. 4. Біосфера ─ сукупність всіх екосистем Землі. 5. Взаємозв’язки живих організмів між собою та умовами середовища життя вивчає наука етологія.6. На нашій планеті розрізняють два основні середовища життя: наземно-повітряне та водне. «Впіймай помилку»7. Екологічні чинники (фактори) ─ всі компоненти середовища існування, які впливають на живий організм. 8. Абіотичні чинники ─ це чинники живої природи.9. Різні види діяльності людини, що прямо чи опосередковано впливають на живі організми відносять до антропогенних екологічних чинників. 10. Сильні морози та великий сніговий покрив загрожують життю птахів ─ це приклад абіотичних чинників. 11. Чинники живої природи ще називають білатеральними. 12. Адаптації ─ пристосування організмів до умов середовища життя.
Найрізноманітніше за своїми умовами ___________-_____________ середовище життя. 2) Вміст кисню в ґрунті з глибиною _______________. 3) Основними чинниками наземно-повітряного середовища є ______________, ___________, ___________, газовий склад атмосфери.4) Реакції організмів на тривалість світлового дня називають _____________.5) За відношенням до _____________ тварини поділяють на «денних» та «нічних». Біологічний диктант
6) Тварини, що живуть за умов постійних низьких температур називають ______________. 7) Антилопи, крокодили, слони,бегемоти по відношенню до температури середовища існування належать до _______________________. 8) Тварини, що здатні існувати лише в умовах підвищеної вологості називають _______________. Біологічний диктант 9) Комахи та павуки, що здатні утримувати воду в своєму тілі завдяки наявності жироподібної речовини на поверхні кутикули, завдяки цьому живуть у пустелях належать до групи _______________ тварин.10) Коливання температури у воді ____________ніж у повітрі.
Виконайте завдання. Поділіть організми на групи: продуценти; консументи І порядку (фітофаги); консументи ІІ, ІІІ порядків; редуценти. Заповніть таблицю: Продуценти. Консументи І порядку (фітофаги)Консументи ІІ, ІІІ порядків. Редуценти. Організми: дуб, яструб, бактерії гниття, малина, тарган, ведмідь, суниця, щур, білка, миша, бузина, заєць, вовк, ласка, горностай, сова, рись, лисиця, цвілевий гриб, яблуня, жук-гнойовик, попелиця, ліщина, сонечко, кабан.
Відповідь. Продуценти. Консументи І порядку (фітофаги)Консументи ІІ, ІІІ порядків. Редуцентидуб, малина, суниця, бузина, яблуня, ліщина.тарган, ведмідь, щур, білка, лисиця, миша, заєць, кабан.тарган, ведмідь, щур, білка, вовк, ласка, горностай, сова, рись, лисиця, попелиця, сонечко, кабан.бактерії гниття, цвілевий гриб, жук-гнойовик.
Цікаво знати. До раціону лисиці входить понад 400 видів тварин! Основа живлення цього хижака не зайці, а дрібні мишовидні гризуни (полівки, ховрахи). Існує навіть спеціальний термін для позначення такого виду полювання ─ мишкування. Крім тварин, лисиця може живитися декількома десятками видів рослин. Тобто вона ─ всеїдна тварина. Фокстрот ─ танець лисиці
Складіть 3-4 ланцюги живлення, використовуючи організми з складеної таблиці. У два ланцюги включіть один і той же організм, щоби він займав різні трофічні рівні. До яких наслідків може призвести випадіння однієї ланки ланцюга живлення? Поясніть на прикладі одного ланцюга. Робота в малих творчих групах
кожний вид живих організмів займає в екосистемі свою екологічну нішу;між організмами в екосистемах існують харчові зв’язки; ряд організмів, об’єднаних харчовими зв’язками, де кожен наступний живиться попереднім ─ це ланцюг живлення;ланцюг живлення включає продуценти, консументи, редуценти;загальна схема більшості ланцюгів: продуценти → консументи → редуценти.«Роблю висновок»
Домашнє завдання. Опрацювати § 53, с. 227-229, 232. Ланцюги живлення. Виконати завдання рубрики підручника «Для допитливих і кмітливих» (с. 232). Чи можуть існувати екосистеми без рослинних угруповань? Обґрунтуйте свою думку. Випереджальне завдання: підготувати короткі повідомлення «Симбіоз. Види симбіозу», «Мутуалізм», «Коменсалізм», «Паразитизм».