Урок "Різноманітність голонасінних"

Про матеріал

Мета:

1. Ключові компетентності:

  • розвиток вміння навчитися впродовж життя шляхом розвитку творчого мислення та активізації пізнавальної діяльності учнів;
  • вдосконалювати загально – культурну компетенцію та компетенції в природничих науках;

2. Предметні компетенції:

Біологія

  • систематизувати та узагальнити знання учнів про поширення та різноманітність голонасінних;
  • оцінити їхнє значення та необхідність охорони;
  • розвивати навички пізнавально – дослідницької діяльність;
  • розвивати комунікативність, уміння висловлювати й захищати свою точку зору;
  • сприяти вихованню кмітливості, самостійності, уваги;
  • виховувати інтереси до біологічної науки, ціннісне ставлення до природи.
Перегляд файлу

Тема: Різноманітність хвойних росли.

Мета:

1. Ключові компетентності:

  • розвиток вміння навчитися впродовж життя шляхом розвитку творчого мислення та активізації пізнавальної діяльності учнів;
  • вдосконалювати загально – культурну компетенцію та компетенції в природничих науках;

2. Предметні компетенції:

Біологія

  • систематизувати та узагальнити знання учнів про поширення та різноманітність голонасінних;
  • оцінити їхнє значення та необхідність охорони;
  • розвивати навички пізнавально  – дослідницької діяльність;
  •  розвивати комунікативність, уміння висловлювати й захищати свою точку зору;
  • сприяти вихованню кмітливості, самостійності, уваги;
  • виховувати інтереси до біологічної науки,  ціннісне ставлення до природи.

Обладнання:  колекція голонасінних,гілки голонасінних та шишки,лупа, презентація, підручник, відеоматеріал.

Форми, методи та прийоми: бесіда, індивідуальні повідомлення учнів, робота в групах,інтерактивні вправи,робота з природним матеріалом,виконання лабораторного дослідження.

Тип уроку: комбінативний.

Міжпредметні зв’язки: географія, історія, народознавство, фітотерапія.

Девіз уроку:

 Кожна рослина, дерево, пташина -

То все чудова мила Україна.

Наше завдання – зберегти природу

Для мене, для тебе, для всього народу.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

Учитель. Добрий день, шановні гості й діти! Сьогодні урок я хочу розпочати із загадки. Вона нічого не коштує, але надає багато чого. Вона збагачує тих, хто її одержує, не збіднюючи тих, хто її дарує. Вона триває мить, але пам'ять про неї залишається надовго. Вона створює щастя в домі, атмосферу доброзичливості у справах і є паролем для друзів. Водночас її не можна ані купити , ані випросити, ані позичити,ані вкрасти, бо вона є цінністю. Яка не принесе жодної користі, якщо не йтиме від чистого серця…Що це? (Усмішка). Тож посміхайтесь! І ви, і люди навколо зігріються вашою посмішкою.

Посміхніться один одному, посміхніться мені. Я хочу, щоб такий настрій у вас залишився до кінця року.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Повідомлення теми і завдання уроку.

Учитель. Сьогодні ми будемо подорожувати серед голонасінних рослин. У кожного з вас на парті лежить аркуш оцінювання «Мої успіхи на уроці», які вам потрібно заповнити на протязі уроку. Девізом нашої подорожі буде:

Кожна рослина, дерево, пташина -

То все чудова мила Україна.

Наше завдання – зберегти природу

Для мене, для тебе, для всього народу.

Яке значення для нас має цей девіз ? (Відповіді учнів)

Кілька мільйонів тому процвітали спорові рослини.

Які спорові рослини ви знаєте? (виконання тестів на аркуші оцінювання «Мої успіхи на уроці»)

Однак із часом клімат Землі ставав дедалі посушливим і холодним. Посилились сухі вітри. Зменшилась вологість повітря. Почали висихати водойми. Унаслідок цього майже всі деревоподібні вищі спорові рослини вимерли. На зміну їм прийшли насінні рослини, що змогли краще пристосуватися до нових умов. Це були голонасінні.

 

ІІІ Вивчення нового матеріалу.

Пригадаймо найхарактерніші ознаки голонасінних, виконуючи вправу «Так - ні». Я буду читати твердження. Якщо воно правильне, піднімаєте шишку, якщо ні – піднімаєте руку.

1. Голонасінні бувають деревами, кущами, квітами.(ні).

2. Вічнозелені рослини сосна та ялина належать до голонасінних. (так)

3.Спори у голонасінних висипаються із шишок .(ні)

4. Насіння є у всіх голонасінних .(так)

5.Шишки хвойних бувають чоловічими та жіночими. (так)

6. Для запилення голонасінних потрібна вода.(ні)

7. Молоді жіночі шишки жовті, а чоловічі – бурі. (ні)

8. У голонасінних є квітки. (ні)

9. Хвойні рослини ростуть біля нашого ліцею. (так)

10.Голонасінні запилюються вітром. (так)

Ви добре впорались із завданням. Дайте відповіді письмово, виконавши тестові завдання на аркуші оцінювання. (Мої успіхи на уроці)

На парті у вас шишки і пагони хвойних рослин. Сьогодні на уроці ви будете дослідниками. Уважно розгляньте та виконайте лабораторне дослідження. (самостійна робота учнів). Дайте відповіді на запитання у зошитах з практичних робіт

Дослідивши листки, шишки та насіння сосни дайте відповідь на останнє питання на аркуші оцінювання «Мої успіхи на уроці»

Подорожуємо далі. Ви підготували випереджувальне завдання. Про різноманітність голонасінних нам розповість біолог.(виступи дітей)

Учитель. Які рослини родини Соснові частіше трапляються в Україні?

Учень. Це модрина, сосна,ялина.

Учитель. Зовсім поряд , біля нас росте сосна звичайна. Чи застосовують її в медицині?

Учитель. Зовсім поряд , біля нас росте сосна звичайна. Чи застосовують її в медицині?

Фітотерапевт. Знаменитий давньогрецький лікар Гіппократ ще в 5 ст. до н.е. лікував хворих від легеневих хвороб тривалим перебуванням їх у сосновому лісі. Справа в тому , що в кожній хвоїнці є два канали,через які леткі речовини виділяються у повітря. Вони мають сильні бактерицидні властивості, здатні вбивати шкідливі мікроорганізми, зокрема збудників туберкульозу. Сосна звичайна – порода довговічна, живе понад 300 років. Сосна – унікальна дерево – аптека. Для лікування використовують хвою і живицю. Хвоя сосни – невичерпне джерело вітамінів, аскорбінової кислоти, мікроелементів, білків. Вона містить в шість разів  більше вітамінів ніж лимони й апельсини. Екстракт хвої застосовують для лікування бронхіальної астми та від багатьох інших хвороб.

Учитель. Коли вперше почали застосовувати живицю сосни?

Історик. Смола з давніх - давен привертала до себе увагу. У Стародавній Елладі із соснової смоли одержували скипидар. У Стародавньому Єгипті соснова смола була головню складовою спеціальних скріплювальних розчинів. Давньословянські  племена використовували смолу для будівництва човнів.

Географ. Трапляється в Україні скамяніла смола сосни – янтар, або бурштин. Найбільші поклади янтарю виявлено на Рівненщині біля села Клесово та у Львівській області. Бурштин у звичайній воді тоне, а в морській плаває. Тисячі років море викидає його на берег. Бурштин широко використовують для виготовлення оптичних приладів,чудовий матеріал для ювелірних та галантерейних виробів, сувенірів. Він має найрізноманітні відтінки й малюнки.

 Учитель. Чи має  якусь цінність деревина модрини?

Історик. У модрини дуже товста кора, що рятує її не лише від лютих морозів , а й низових пожеж. Деревина надзвичайно міцна і довговічна. Недарма її називають хвойним дубом. Цінні властивості деревини пов’язані з її надзвичайною щільністю, а також  тим, що вона просочена дубильними речовинами. Її деревина не гниє ні уводі, ні у землі. Тому може служити людям тисячі років. З деревини модрини  можна одержувати каніфоль, ефірну олію, оцет, фарби.

Фітотерапевт. Хвою і кору модрини використовують для виготовлення лікарських препаратів. Вона містить значну кількість вітаміну С.

Зі смолистої маси модрини готують жувальні пластинки від авітамінозу, для зміцнення зубів і ясен.

Учитель. Хотілось би почути про ще одну красуню наших лісів – ялину.

Біолог.  Найбільш поширена в Україні ялина звичайна або європейська  – високе дерево родини соснових з пірамідальною густою кроною. Вона тіньовитривала і морозостійка. Хвоя чотиригранна. Рослина однодомна. Запилюється у травні. Насіння достигає в рік запилення.

Історик. Ялина серед народів мала різне символічне значення. У Стародавній Греції її вважали деревом надії.  Існував звичай вирощувати зелену красуню біля людських осель – нагадування про весняні дні, коло всі дерева голі.

Ялина – «музичне » дерево. З неї виготовляють різноманітні музичні інструменти: піаніно, скрипки, гітари, балалайки.

Звичай зустрічати Новий рік із ялиною в Україні існує з 1700р. Колись вважали, що в ялині живе божество, яке охороняє  все живе в лісі, тому  люди прикрашали її гілки мисливськими та іншими трофеями. Звідси і звичай прикрашати ялинку.

Учитель. Десятки мільйонів молодих дерев переселяються з лісу у квартири. Дуже дорого обходиться природі  наше короткочасне новорічне свято. У передсвяткові дні не щастить насамперед тим ялинкам, які виросли стрункими і красивими. А чи знаєте ви, що ялина заввишки 1,5 – 2 м росте 15 років? То чи варто прикрашати приміщення живою ялинкою?

Учитель. А зараз поговоримо ще про дві рослини, які можна побачити на території нашої області.

Біолог. До родини Кипарисових належить кілька видів ялівцю. Ялівець звичайний – це кущ із вузькими листками. На яких ростуть синьо-зелені «ягідки» з насінням. Ці

«ягідки», звісно не плоди, а лише шишки, тільки їстівні: соковиті та солодкі. Як прянощі шишки багатьох видів ялівцю використовують у кулінарії.

Ялівець високий – це дерево, що має ягоди – шишки,які  на гілках зібрані у маленькі грона. Ялівець високий не боїться ні морозів, ні посухи. Живе 300 – 600 років.

Козацький ялівець має лускоподібні шишечки. Ці кущі стеляться по землі. Вони ростуть і на подвірї нашого ліцею.

Учитель. Погляньте на наступний слайд .В Україні з родини тисові є лише один вид – тис ягідний, що трапляється у Карпатах. Які ж його біологічні особливості?

Біолог. Тис – один з найбільш довговічних на земній кулі. Є дерева, які доживають до 3 – 4 тис. років. Росте тис надзвичайно повільно, 2 – 3 см. на рік. Любить тепло і вологу. Крона у нього дуже густа, хвоя мяка, плоска, блискуча, темно – зелена.

Учитель. У чому полягає цінність тису?

Біолог. Деревина тиса не псується і не гниє. Зрізана поверхня деревини тьмяніє навіть через сотні років. Вироби з тиса живуть тисячоліттями, вони непідвладні часу. Тому тис – це одна з най унікальніших, найрідкісніших , найцінніших деревних порід. Через цінну породу деревини  тис майже повсюди винищено ще 17 – 18 ст. Вид занесений до Червоної книги , що потребує охорони.

ІV Узагальнення і систематизація знань.

Учитель. На дошці розташована «екологічна піраміда».

«Що може зробити людина для збереження лісів – легенів нашої планети».

На планеті

У державі

У місті

У школі

Удома

Учитель. Ви заздалегідь об’єднались у групи, обговорили завдання (виступ учнів)

V. Підведення підсумків уроку, оголошення домашнього завдання.

Учитель. Що вам сподобалось на уроці?

Ви добре працювали і отримаєте всі оцінки.(перевірка аркушів «Мої успіхи на уроці»)

Учитель. Ось і добігла кінця наша зустріч із представниками відділу голонасінні.

Ми сподіваємось, що ви, наше майбутнє , будете «Знати! Любити! Берегти природу рідного краю!».

Вивчити §44. Почати виконувати домашній  дослід «Пророщування насіння пшениці та квасолі».

 

docx
Додано
14 червня 2018
Переглядів
972
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку