Презентація до уроку розвитку зв'язного мовлення на тему "Характеристика головної героїні поеми Т.Г.Шевченка "Катерина"

Про матеріал
резентація до уроку розвитку зв'язного мовлення на тему "Характеристика головної героїні поеми Т.Г.Шевченка "Катерина".
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Розвиток мовлення. Характеристика головної героїні поеми Т. Г. Шевченка «Катерина»

Номер слайду 2

Завдання уроку:познайомитись із поемою Т. Шевченка ,,Катерина”; осмислити мотив материнства у контексті творчості геніальних митців Рафаеля і Шевченка; розкрити захоплення поета красою материнства, його протест проти соціальних, родинних страждань; формувати шанобливе ставлення до жінки-матері; виховувати щирість, вірність, повагу у стосунках, прищеплювати почуття відповідальності за долю майбутніх дітей, співчутливе ставлення до скривджених, бажання допомогти ближньому.

Номер слайду 3

Поряд із величними постатями героїчних борців, народних месників з історичними героями визвольного руху у творчості Тараса Григоровича проходить прекрасний своєю моральною силою та чистотою образ трудящої жінки, матері, сестри, дівчини, коханої.“Такого полум’яного культу материнства, такого апофеозу жіночого кохання й жіночої муки не знайти, мабуть, ні в одного з письменників світу. Нещасний в особистому житті, Шевченко найвищу й найчистішу красу світу бачив у жінці, в матері” – говорив М. Т. Рильський.

Номер слайду 4

Пригадайhttps://wordwall.net/uk/resource/18721368

Номер слайду 5

Працюємо з текстом твору. Давайте пригадаємо першу зустріч Катерини та москаля: Не дві ночі карі очіЛюбо цілувала,Поки слава на все село. Недобрая стала. Нехай собі тії люде,Що хотять, говорять: Вона любить, то й не чує,Що вкралося горе. Прийшли вісти недобрії —В поход затрубили. Пішов москаль в Туреччину;Катрусю накрили. Незчулася, та й байдуже,Що коса покрита: За милого, як співати,Любо й потужити. Обіцявся чорнобривий,Коли не загине,Обіцявся вернутися. Тойді Катерина. Буде собі московкою,Забудеться горе;А поки що, нехай люде,Що хотять, говорять. Де вона відбулася? Що переживає Катерина від зустрічі?Яке перше враження у вас від знайомства з Катериною та її коханим?Коли таємне кохання Катерини до москаля стає явним? Зачитайте

Номер слайду 6

Працюємо з текстом твору. Як у поемі описується прощання батьків з Катериною? Зачитайте. Сидить батько кінець стола,На руки схилився,Не дивиться на світ Божий: Тяжко зажурився. Коло його стара мати. Сидить на ослоні,За сльозами ледве-ледве. Вимовляє доні:«Що весілля, доню моя?А де ж твоя пара?Де світилки з друженьками,Старости, бояре?В Московщині, доню моя!Іди ж їх шукати,Та не кажи добрим людям,Що є в тебе мати. Проклятий час-годинонька,Що ти народилась!Якби знала, до схід сонця. Була б утопила... Здалась тоді б ти гадині,Тепер — москалеві... Доню моя, доню моя,Цвіте мій рожевий!Як ягодку, як пташечку,Кохала, ростила. На лишенько... Доню моя,Що ти наробила?.. Оддячила!.. Іди ж, шукай. У Москві свекрухи. Не слухала моїх річей,То її послухай.Іди доню, найди її,Найди, привітайся,Будь щаслива в чужих людях, До нас не вертайся!Не вертайся, дитя моє,З далекого краю... А хто ж мою головоньку. Без тебе сховає?Хто заплаче надо мною,Як рідна дитина?Хто посадить на могиліЧервону калину?Хто без тебе грішну душу. Поминати буде?Доню моя, доню моя,Дитя моє любе!Іди од нас...»Ледве-ледве. Поблагословила:«Бог з тобою!» — та, як мертва,На діл повалилась... Обізвався старий батько:«Чого ждеш, небого?»Заридала Катерина,Та бух йому в ноги:«Прости мені, мій батечку,Що я наробила!Прости мені, мій голубе,Мій соколе милий!»«Нехай тебе Бог прощаєТа добрії люде;Молись Богу та йди собі —Мені легше буде».

Номер слайду 7

Працюємо над змістом твору. Чи можна назвати батьків Катерини жорстокими?Чи легко їм далося прощання з донькою? Яка проблема порушена у цій частині розділу?Тарас Шевченко порушує у поемі не лише проблему переступу закону роду, а й проблему батьків і дітей, яку подає багатогранно. Автор вказував на те, що звичай не дозволяв Катерині залишитися у селі, у своїй родині, а для самих самотніх та осоромлених батьків це було рівнозначно смерті. Драматизм ситуації поглиблюють згадки про те, що нікому буде батьків поховати та пом’янути, а також про грудочку рідної землі, з вишневого саду, яку почепила Катерина собі на груди, щоб потім вона полегшила тягар, коли «в чужу землю, чужі люди заховають», а також сцена каяття покритки. Все це робить акцент на трагіко-драматичній ситуації, у якій опинилась Катерина.

Номер слайду 8

Працюємо над змістом твору. Катерина вже й сама є матір’ю, і проблема батьків-дітей показана й у її ставленні до власного сина Івана. Яким було ставлення Катерини до сина? Аргументуйте свою думку цитатами з твору…пригортає, цілує та плаче... Бере шага, аж труситься: Тяжко його брати!.. Та й навіщо?.. А дитина?Вона ж його мати!Сину мій Іване!Де ж ти будеш ночувати,Як мене не стане?З собаками, мій синочку,Кохайся надворі!

Номер слайду 9

Працюємо над змістом твору. Чому Катерина вчиняє самогубство?Чи засуджуєте ви її за цей вчинок. Чи засуджує її автор? Кого йому шкода? А тому, тому на світі,Що йому зосталось,Кого батько і не бачив,Мати одцуралась?Що зосталось байстрюкові?Хто з ним заговорить?Ні родини, ні хатини;Шляхи, піски, горе... Панське личко, чорні брови... Нащо? Щоб пізнали!Змальовала, не сховала... Бодай полиняли!Про що нам розповідає заключний розділ поеми? Яким тут показаний москаль?Навіщо, на вашу думку, автор вводить своєрідний епілог поеми?

Номер слайду 10

Пролог. Зав’язка. Застереження щодо кохання з москалями-рекрутами. Зародження стосунків між Катериною та москалем. Композиція поеми «Катерина»Розвиток діїПозашлюбна вагітність Катерини;Осуд односельців;Відречення батьків;Поневіряння світом у пошуках москаля. Кульмінація. Зустріч з Іваном, втрата останньої надії (москаль відштовхнув Катерину та зрікся сина)Розв’язка. Самогубство Катерини. Епілог. Дитинство сина Катерини, поводиря кобзаря

Номер слайду 11

Кому з художників, на ваш погляд, вдалося краще передати трагізм долі героїні, її сутність?Федір Коновалюк. Михайло Дерегуса. Тарас Шевченко

Номер слайду 12

Образ Катерини. Попри те, що доля Катерини склалась трагічно, ми не можемо назвати його негативним, якими рисами характеру наділив Шевченко свою героїню? Як вони змінюються протягом твору?

Номер слайду 13

Складання характеристики головної героїніОпис Катерини (цитатою з твору). Риси характеру. Життя на початку поеми. Емоційний стан після зради коханого. Материнство Катерини. Самогубство.

pptx
Додано
15 вересня 2023
Переглядів
1179
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку