Валентина Данилівна Гончар після смерті Олеся Терентійовича почала широко друкувати в періодиці його щоденники , окремі записи , тобто матеріал не суто літературний , а особистісний , інтимного характеру . Щоденники охоплюють досить значний період часу ( 1943-95) і сприймаються як знакове явище в літературі . Інтерес до цих паперів значний, оскільки показують відомих митців іноді в несподіваному ракурсі , а саме цей мемуарний твір О . Гончара суттєво вирізняється від інших .
« Олесь Гончар прожив щасливе і водночас трагічне життя , йому було що сказати людям про пережите , передумане , переболіле , осмислене і осягнуте, - пише його дружина Валентина , - письменник жив психологічно заглибленим життям, але воно не крутилося навколо романів перелюбів , чаркування і богемних загулів , - він був людиною занадто громадською , суспільною , і гордою , щоб свої душевні стани оприлюднювати .»
Щоденники Олеся Гончара побудовані так , що, крім регулярних записів фактичного характеру , котрі не лише фіксують розмови з реальними людьми , розкривають важливі події країни , в них ми натрапляємо на уривки , начерки майбутніх художніх творів з домислом і вимислом , пейзажні чи портретні замальовки , народні анекдоти , дотепи , що органічно вписуються у структуру цього мемуарного жанру . Зі щоденників Гончара рельєфно постає його особистість . І саме у цих небуденних виявах душі письменника привертає увагу поняття Провидіння .
« І античні мудреці, і українські діди , сягнувши високих літ , напевне, думали про одне, про стосунки людини з вічністю…Кажуть : життя - коротке … А мені воно здається таким довгим ! Бачу отого солдата - студента в окопі …І гину від спраги в холодногірській тюрмі 1942, де нас 100 тисяч невільників… І молода слава « Прапороносців » , і Голгофа « Собору » …і шум океану, і ласкавість полтавської Ворскли , і асамблея ООН в Нью – Йорку ,- все , все це увібрало одне єдине людське життя…Стількох уже нема , а тобі даровано звідати… То як же не повірити в силу Провидіння…» Це записи від 22 березня 1994 року , охоплюють усе життя автора , служать своєрідною фабулою для всього змісту щоденника .
3 квітня 1918 року народився Олесь Гончар у слободі Суха Полтавської області у сім’ї робітників Терентія Сидоровича та Тетяни Гаврилівни Гончарів . Мати письменника померла досить молодою , він її майже не пам’ятав . Дитинство майбутнього письменника минуло в степовому краї , на півдні Полтавщини . Через багато років Олесь писав : “ Є у нас на Україні гори , ліси , любимо ми волинські задумливі озера , зачаровуємось красою карпатських ущелин … і все ж таки образ України в чомусь дуже істотному розкривається найповніше саме в оцих залитих сонцем просторах, в океанній відкритості цих південних , колись оспіваних Гоголем , козацьких степів.”Садиба –музей Олександра Терентійовича Біличенка ( Олеся Гончара)
Коли Олесеві було 11 років, він бачив, як комсомольці-безвірники спалили церкву в полтавському селі Морозо-Забігайлівці: “Морозяно-зимова ніч вибухнула на весь довколишній степ кривавим полум’ям ,яке стояло до самого неба і було таке страшне , наче перед кінцем світу . Там люди не дали її зачинити, і тоді комсомольці підпалили її. Бачили ту пожежу з двох кінців степу і два полтавських хлопчика : одинадцятилітній Олесь із села Суха і п’ятилітній Павло Загребельний із Солошиного . Бачили і запам’ятали на все життя … “ Мабуть саме ці події наштовхнули майбутнього майстра слова до написання його шедевру – роману « Собор » .
Завдяки своїй бабусі Єфросинії Гончар виніс найтепліші спогади про дитинство : « Бабуся була неписьменною, але без неї , напевно , я б не став письменником . Її вплив на мій розвиток був величезний…». Добра і щира бабуся навчила онука любити рідне слово , дала йому перші уроки добра і краси , чуйності і душевної чистоти . Слова Бабуся і Дідусь Гончар завжди пише з великої літери , вони для нього були ангелами - хранителями . І ніби у відповідь тим , хто відводить Україні « роль етнографічної резервації » , О. Гончар у романі « Твоя зоря » підніс образ бабусі до рівня Мадонни . « Коли я навчався в школі , - продовжує згадувати письменник , - мову і літературу викладав старий вчитель… Людина всебічно освічена… Раніше в нашій хаті був лише « Кобзар», над яким бабуся і тітки проливали сльози , коли я читав . Тепер для мене відкрилися й інші книги» До речі,саме цей учитель мови та літератури дав Гончарові це чисто українське ім’я Олесь , до того часу він звався просто Сашком .
Страшний голод 1932-33 років , штучно викликаний правлячою верхівкою , прокотився Україною і забрав мільйони людських життів. Про голодну весну 1933 Гончар згодом напише у повісті « Стокозове поле » , яка була опублікована 1941 року . « Нині ми знаємо , що то було . Був голод штучно зорганізований , був масовий сталінський геноцид , свідомо спрямований на вигублення українського народу , народу , такого ненависного диктатурі … Вмирали ж цілі села не будь як , а за стратегічним диявольським розрахунком , адже треба було підірвати саме коріння нації … » (Олесь Гончар « Той тридцять третій …») Згодом він їде на навчання до Харкова . Зворушлива картина , як випроводжаючи онука на навчання у світи широкії , стоїть бабуся у затінку під вітряком сива й бідна ( був то й ще голодний 33-й…) та лебединим помахом руки благословляє на щасливу путь .
І ось нова сторінка у житті Олеся – він студент Харківського технікуму журналістики ім . Островського. Худий , ослаблений від недоїдання , але з великим бажанням вчитися . « По дорозі до технікуму ( ми навчалися у другу зміну ) ми гуртом заходили до книгарні . І тут Василь Бережний ( майбутній український письменник , перекладач ) знаходився зі своїм жартом , запитуючи молоденьку продавщицю : чи одержала вона щойно виданий роман Олеся Гончара? А та відповідала – чи то всерйоз , чи то жартома : все продали, заходьте , маємо одержати . Щойно усміхнений Олесь насуплював брови і зауважував : припини це марнослів’я на людях… » (Яків Оксюта)
З 1937 року Гончар активно публікується в пресі . Уже в студентські роки йому пророчили велике літературне майбутнє . У 1938 році Гончар став студентом філологічного факультету Харківського університету . Саме в університеті він потоваришував з Григором Тютюнником ( прототип Колосовського з майбутнього роману «Людина і зброя» ) , Миколою Пилипенком , Дмитром Білоусом . Всі четверо письменників у складі батальйону філологічного факультету у перші дні війни добровольцями підуть на фронт . « Війна застала мене в бібліотеці . Обіклавшись стосами книг та конспектів , я готувався того дня до чергового іспиту … Досі стоїть у пам’яті бліде , схвильоване обличчя дівчини – студентки , яка вбігши до величезного читального залу півголосом вимовила тяжке , приголомшливе слово – Війна»
Перше бойове хрещення Гончар прийняв у боях за Київ. Під Білою Церквою на річці Рось його було поранено у липні 1941.« Але ми не знали тоді , що нас , обстріляних політбійців – студбатівців , заплановано кинути в бої, як смертників , щоб відстрочити падіння Києва… За три місяці боїв із 32000 чоловіків нас залишилося тільки 37 , тих , що були поранені . « Студбат стікав кров’ю », - написав уже по війні Олесь Гончар У романі « Людина і зброя » Справді червоніла від крові Рось …» . Був вдруге поранений у боях між Харковом і Полтавою. Саме на фронті він написав збірку віршів ( « Фронтові поезії» 1985).» Стати поетом я не збирався , і віршовані строфи були для мене тільки зручною формою …це були стиснуті конспекти почуттів , що перетворились у великі полотна » Йому пропонували залишити фронт і перейти на роботу у фронтову газету . Але він не міг залишити своїх товаришів . Він залишився з ними і поклявся « Якщо лишуся живим , розповім про вас » І хіба ж це не Провидіння .
« Книги , як відомо , народжуються з болю. Найперше й найсильніше бажання було бажання розповісти про фронтових моїх товаришів , про дорогих мені людей , зокрема про тих , чиє життя обірвалось трагічно і дочасно, і для кого я нічого більше не зміг зробити , окрім , як спробувати про них розповісти , спробувати воскресити їх і поставити в ряд живих ». Воєнні і фронтові сторінки його щоденника відкрито вперше , й вони розкривають приховану й замовчувану досить сторінку біографії митця , пов’язану з фашистським полоном . Уже у воєнні роки він заявляє про себе як про особистість , для якої не має більшої моральної цінності , ніж Батьківщини .
Після закінчення війни у грудні 1945 Гончар оселився у Дніпропетровську . Тут же у 1946 закінчив навчання в університеті , блискуче захистив дипломну роботу « Новели Василя Стефаника» Саме тут розпочинається його літературна діяльність ( оповідання « Модри Камінь » , роман « Альпи ») . У щоденниках Гончар не поспішає поділитися власним творчим методом . Окремі думки проливають світло на його художню лабораторію :«Найкращі думки, образи приходять мені в путі , в дорозі , коли вітер свистить за склом кабіни , а ми мчимо вперед . Дивовижна психологія творчості . Дома думка спала , в голові пусто й тоскно , тільки вимчали на степовий простір , які образи виникають, які художньо свіжі романи будуються . Видно , розумовій діяльності сучасної людини швидкість руху вже не заважає , а навпаки сприяє…».
Олесь Гончар заслужив у суспільстві славу людини моральної й совісної. Свого часу компартійна система планувала за допомогою його творчості розправитися зі своїми ідеологічними противниками. Письменнику запропонували написати роман про Українську повстанську армію — обіцяли надати всі необхідні документи, аби лиш написав «так, як треба». Олесь Гончар відмовився: «Правду ви мені все одно не дасте написати, а неправду — не хочу!»У жовтня 1990 року українські студенти на Майдані Незалежності у Києві оголосили голодування, яке згодом отримало назву «Революція на граніті». Серед протестуючої молоді була онука О. Гончара — Леся. Олесь Гончар прийшов до Верховної Ради і висловив їм свою підтримку.«Вчора я відвідав табір, де голодують студенти. В цих змучених, виснажених, але до краю стійких, здатних на самопожертву юнаках я впізнав нашу молодість. Я почув від них: «Ми виховувалися на ваших творах. Ми, власне, є студбатом іншого, нового часу. Нас привело сюди вболівання за долю свого народу — ось наші вимоги...» Вимоги голодуючих студентів я вважаю цілком справедливими». Письменника вразив цинічний глум і насмішки народних депутатів щодо голодуючих студентів. Щоб висловити свою солідарність із протестувальниками Олесь Гончар написав заяву про вихід із комуністичної партії, куди вступав на фронті, а тому дуже цим дорожив. А того дня сказав: «Тоді я хотів умерти за партію, а тепер не хочу!» Це був шок для нього, але й для суспільства також. Цей крок письменника став прикладом для багатьох українців, які слідом теж виходили із компартії, чимало з них робили це також прилюдно.
Досить часто сторінки Гончарового щоденника несуть у собі сповідальний характер : « Вранці передавали поезії Михайла Доленго . Мудрі речі . І гірким болем озвалося давнє : Харків , газетам… І ось заввідділу культури дає завдання піддати критиці нову збірку поезій Доленго . І я дурний , по своїй наївності взявся . Прости мені , поете , хоч тепер … ». Дуже часто в щоденникових записах йдеться про сенс людського буття . « Коротке життя людське. А біблійні довгожителі жили по 700-8000 років . І то , кажуть , не міф. І сучасна людина, кажуть , могла б, якби … Що зводить її в могилу передчасно ? Екологічні гріхи глумління над природою ? Чи розгул ненависті ? Людство само собі вкорочує вік » .
Для багатьох українців ім’я Олеся Гончара тісно пов’язане з нашим національним відродженням : він відкрив установчу конференцію Товариства української мови ім. Т . Г . Шевченка, виступав на захист української мови , екології . Життя письменника обірвалось 14 липня 1995 року . Серед останніх записів на його письмовому столі були такі : « Духовність– то як озонова піднебесна пелюстка , що так бережно огортає планету і не дає зруйнувати життя . Дбати про духовну наповненість душі , про їх духовне здоров’я і дбати про середовище, в якому живемо , - це мабуть , головне . Душа й природа в злагоді своїй забезпечать надійність життя».
Цитати із творів О. Гончара. Найбільша перемога — це та, яку здобуваєш на самим собою. Собори душ своїх бережіть, друзі... Собори душ!.. Мистецтво в наш час притягує найшляхетніших. Мистецтво — це, можливо, останнє пристанище свободи. Понищиш, кинеш у небуття батьківське, то й власне твоє життя безцільно впаде, заглухне в тебе ж біля ніг... Каліка той, хто не здатен предківщиною дорожити. Людині дано пам’ять, що сягає у віки, тому вона й людина... Сила розвіється, а правда ніколи!Завжди знайдеться ескімос, котрий дасть вказівку жителям тропіків, як їм поводитись під час спеки. Дорожіть днем — ось що я вам скажу, молоді! Дорожіть миттю, секундою! Живіть так, щоб встигли зоставити слід після себе путящий. Живе не той, хто чадить. Живе — хто іскрить!Свобода патлата, голова в неї немита, а найчастіше вона має вигляд сердито піднятих, судорожне стиснутих кулаків... Мова — це доля нашого народу, і вона залежить від того, як ревно ми всі плекатимемо її. Руйнуємо тим, що осторонь стоїмо... Руйнуємо своєю байдужістю. Росію погубить ненависть, яку вона розпалює в собі, — ненависть до України...