Методична розробка уроку з української мови та літератури у 5 класі на тему: „Література рідного краю. Іван Франко”
Підготував
Вчитель української мови та літератури
Главацька Я. І
Тема. Література рідного краю. Іван Франко „ Три міхи хитрощів”.
Мета. Ознайомлення учнів з казкою І. Франка; систематизація набутих знань про частини мови.
Навчальна мета: формувати вміння розпізнавати самостійні частини мови в реченні та тексті.
Розвиваюча мета: розвивати творчу уяву учнів, сприяти виробленню навичок виразного читання, вміння аналізувати, узагальнювати.
Виховна мета: виховувати любов до свого краю, шанобливе ставлення до корифеїв рідного слова.
Тип уроку: інтегрований.
Обладнання: портрет І. Франка, підручник, роздатковий матеріал.
План
1. Організація класу. (5хв)
2. Оголошення теми та мети уроку. (4хв)
3. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу ( робота в групах, індивідуальна робота, фронтальна робота). (30хв)
4. Підсумок уроку. (5хв)
5. Домашнє завдання. (1хв)
Життя мені мало всміхалося, але діти були тим весняним сонячним промінням, яке зігргвало
моє серце.
( Іван Франко)
Зміст уроку
1. Організація класу. ( Привітання, поділ класу на групи). Додаток 1.
2. Оголошення теми та мети уроку.
- Слово вчителя.
Уявіть прекрасний карпатський край… . Гори, вкриті лісами, зелені галявини, неглибокі, але стрімкі гірські річечки. Між горами в’ється змійкою дорога, обабіч привітні села. Хати дерев’яні, з високими дахами, прикрашені майстерною різьбою. В одній із таких хатин села Нагуєвичі Львівської області у простій селянській сім’ї народився хлопчик Івась, який став великим ІВАНОМ ФРАНКОМ.
Казки про тварин І. Франко об’єднав спільним заголовком « Коли ще звірі говорили». Герої творів – хитра Лисичка, хижий Вовк, мудрий Їжак, дурний Осел та інші – носії певних людських якостей, а самі казки під маскою вигадки криють звичайну велику життєву правду.Адже говорячи про звірів, - каже І. Франко, - казка « одною бровою підморгує на людей, немов дає їм знати: - Та чого ви, братчики, смієтеся? Адже се не про бідних баранів, вовків та ослів мова, а про вас самих з вашою глупотою, з вашим лінивством, з вашою захланністю, з усіма вашими звірячими примхами, забагами. Адже ж я навмисне даю їм ваші рухи, ваші слова, щоб ви якнайкраще зрозуміли – не їх, а самих себе!»
3. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу.
- Робота в группах. ( Учні отримують текст, інструкцію до нього). Додаток 2.
- Фронтальна робота. Бесіда.
1) Скільки самостійних частин мови ви знаєте?
2) Яка частина мови називається іменником?
3) Яка частина мови називається прикметником?
4) На які питання відповідає дієслово?
5) Назвіть будь-які числівники.
6) Чим прислівник відрізняється від інших самостійних частин мови?
- Індивідуальна робота. Додаток 3.
4. Підсумок уроку. ( Учитель називає слова, а учні кажуть до якої частини мови вони належать). Додаток 4.
5. Домашнє завдання.
Зробити ілюстрацію до прочитаної казки І. Франка
Додаток 1.
Учні отримують загадки, за відгадками сідають у 4 групи.
Влітку любить полювати,
А зимою в лігві спати.
Як зачує він весну,
Прокидається від сну.
Навіть в спеку, відчайдуха,
Не скидає він кожуха.
Взимку ж холоду боїться.
Лізе до барлогу грітись.
Влітку медом ласував,
Досхочу малини мав.
А як впав глибокий сніг,
Він поспати трохи ліг.
Гостроносий і малий,.
Сірий, тихий і незлий
Весь із тонких голочок,
Як він зветься? …
У кубельце листя носить,
Стріне вас – ховає носик.
Кожушок із голочок.
Хто, скажіть, це? …
Під кущем калини ліг,
Причаївся, став, мов сніг.
Тільки має він мороку –
Очі косять в різні боки.
Влітку носить сіру шубу,
Взимку – білого кожуха.
Має з тріщиною губу,
Косі очі й довгі вуха.
Взимку ляже спати
Дядько волохатий.
Лиш тоді устане,
Як весна настане.
Червонясту шубку має,
По гілках вона стрибає.
Хоч мала сама на зріст,
Та великий має хвіст.
Скаче вогник по гілках,
Зайчик з хатки – ох, ах.
Мовила спросання гілка:
- То не гілка, скаче…
Довгі вуха, куций хвіст,
Невеликий сам на зріст,
На городі побував –
Вам капусту зіпсував.
Повзун повзе – сімсот голок везе.
Часом лізу я у шкоду,
Їм капусту на городах.
Моркву, ріпу, Буряки,
Відгадайте, хто такий?
Червонясту шубку має,
По гілках вона стрибає.
Хоч мала сама на зріст,
Та великий має хвіст.
Через поле навмання,
Перегнав би я коня.
Я страшенний боягуз,
Всіх на світі я боюсь.
Під кущем калини ліг,
Причаївся, став, мов сніг.
Тільки має він мороку –
Очі косять в різні боки.
У кубельце листя носить,
Стріне вас – ховає носик.
Кожушок із голочок.
Хто, скажіть, це? …
Додаток 2.
Інструкція
1) Прочитайте казку.
2) Обговоріть її в групі.
3) Складіть 3 запитання для іншої групи і запишіть їх на картці.
4) Допишіть риси характеру Лисички та Їжачка
Лисиця |
Їжак |
Хитра |
Розумний |
|
|
|
|
|
|
|
|
Додаток 3.
Інструкція
Восени, біжить, здибає, Лисичка, білобока, їсти, кислий, господар, солодкий, ти, я, три, другий, обоє, необережно, рятуй, себе, мій, хитрощі, обережно, весь, позавчора, виноград, назад.
іменник |
прикметник |
дієслово |
займенник |
числівник |
прислівник |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Додаток 4.
- До якої частини мови належать подані слова?
Сумно, оксамит, співати, школа, радісно, воно, писати, чотири, казка, Україна, робити, далеко, десять, ручка, писати, її, книга, формувати, йому, сорок, радіти, весело.
Зайчик
Ведмедик
Білочка
Їжачок