МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА УРОКУ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ з української літератури на «Від любові страждають навіть боги» (за змістом новели Івана Франка «Сойчине крило»)тему:

Про матеріал
Дана методична розробка уроку української літератури з теми: «Від любові страждають навіть боги» (за змістом новели Івана Франка «Сойчине крило») розкриває компетентнісний підхід до формування змісту та організації навчального процесу здобувачів освіти засобами інтерактивних і мультимедійних технологій. У розробці наведено методики, які може використовувати викладач для формування предметних та ключових компетентностей. Запропоновано сучасні форми проведення уроку з використанням елементів інформаційно-комунікаційних та інтерактивних технологій, щоб здобувачі освіти навчилися використовувати цифрові інструменти для пошуку інформації, створювати самостійно та критично аналізувати медіатексти, вміли працювати самостійно в умовах дистанційного навчання, були активними та відповідальними. Представлена робота може бути цікавою для викладачів української та зарубіжної літератури закладів професійної (професійно-технічної) освіти.
Перегляд файлу

 

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ,

ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ

 КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ

ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНЕ УЧИЛИЩЕ №36

смт НОВГОРОДКА

 

 

МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА УРОКУ

ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ

з української літератури  на тему:

 

 

 

 

 

Сойчине крило - фото книги

 

                                                                                                                                                                              Автор:                                                                                                                                                                

                                                                         викладач української мови

та літератури вищої категорії

                                                                                  Недеря Олена Григорівна                                                                                                                                                  

 

                                                           Новгородка – 2022 р.

 

  •             АНОТАЦІЯ

Дана методична розробка уроку української літератури з теми: «Від любові страждають навіть боги» (за змістом новели Івана Франка «Сойчине крило») розкриває  компетентнісний підхід до формування змісту та організації навчального процесу здобувачів освіти засобами інтерактивних і мультимедійних технологій.

У розробці наведено методики, які може використовувати викладач для формування предметних та ключових компетентностей. Автор пропонує сучасні форми проведення уроку з використанням елементів інформаційно-комунікаційних та інтерактивних технологій, щоб здобувачі освіти навчилися використовувати цифрові інструменти для пошуку інформації, створювати самостійно та критично аналізувати медіатексти, вміли працювати самостійно в умовах дистанційного навчання, були активними та відповідальними.

Представлена робота може бути цікавою для викладачів української та зарубіжної літератури закладів професійної (професійно-технічної) освіти.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

  •   ЗМІСТ

1.     Вступ ……………………………………………………………………… 4

2.      Характеристика та навчально-виховні задачі теми ……………….. 5 

3.     Планування вивчення теми …………………………………………… 6

  1. Методичні рекомендації з проведення уроку. ………………………. 8
  2. Методичні рекомендації з домашнього завдання ………………....... 9
  3. План проведення уроку ……..………………………………………… 10
  4. Структура уроку ……………………………………………………….. 11
  5. Висновки ………………………………………………………………… 21
  6. Інтернет – ресурси ……………………………………………………… 22
  7. Додатки…………………………………………………………………… 23

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. ВСТУП

 

                                                         Сучасний світ швидко змінюється на наших очах.               Ми повинні не наздоганяти його, а визначати його рух

      власною думкою, мораллю, волею.

 А без читання книжок це нікому не вдасться.

П. Коельйо

Фундаментальними особливостями сучасного світу, до якого входить випускник професійно-технічних закладів освіти, є постійні зміни. Інформація швидко примножується, оновлюється, ідеї переосмислюються. У такому мінливому середовищі здатні орієнтуватися та активно діяти лише ті особистості, які вміють адаптуватися до постійних швидких змін, вирішувати складні проблеми, критично ставитися до обставин, порівнювати альтернативні точки зору та приймати зважені рішення. Це повинні бути комунікативні особистості, які здатні генерувати оригінальні ідеї. Тому тим, хто володіє інформацією, уміє її знаходити й користуватися нею, належить майбутнє. Однак не треба забувати про те, що серед різноманітних інформаційних потоків не можна втратити таке важливе духовне джерело, як художня література.

 Проведення уроків української літератури з використанням дистанційних навчальних платформ, інформаційно-комп’ютерних технологій та онлайн-сервісів  дуже зацікавлює учнів і стимулює їх до сприйняття та опрацювання навчального матеріалу.

Даний дистанційний урок було проведено на платформі Мееt що являє собою  сервіс для організації та проведення онлайн-конференцій. Також протягом уроку були широко використані онлайн-сервіси, що мали інформаційно-пізнавальний та інформаційно-контролюючий характер, зокрема вправи розміщеної в сервісі  learningapps, Jamboard, Wordwall, slovnyk.ua.

 Слід зазначити, що використання онлайнових інструментів на уроках української літератури інтенсифікує та урізноманітнює освітній процес, мотивує до діяльності та допомагає виявити творчий потенціал здобувачів освіти, підвищує ефективність самого уроку та розкриває особливості і всі плюси дистанційного навчання.

Також в роботі розкрито безпосередній зв’язок між математикою та  іншими предметами, що в свою чергу посилює мотивацію здобувачів освіти до вивчення даної теми

 

  1. ХАРАКТЕРИСТИКА  ТА НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНІ ЗАДАЧІ ТЕМИ

Урок розроблено для учнів І курсу, які навчаються за професією «Кухар».

       Тема уроку «Від любові страждають навіть боги» (за змістом новели Івана Франка «Сойчине крило»), на яку відводиться  2 години.

У ній описано використання сучасних форм та методів, які дозволять підвищити ефективність дистанційного навчання.

У результаті вивчення даної теми учні отримають не тільки теоретичні знання, а й практичні навички

Урок відповідає комбінованому типу із використанням онлайн технологій

Урок, присвячений опрацюванню цього складного твору, передбачає попередню підготовку учнів: прочитання тексту новели, виконання випереджувальних завдань.

      Модель уроку  забезпечує максимальну залученість учнів у навчальну діяльність через елементи технології критичного мислення. Розроблені дидактичні матеріали до уроку дозволяють викладачеві  застосовувати на уроках інноваційні технології, ІКТ, здійснювати особистісний підхід, розвивати в здобувачів освіти вміння самостійно здобувати знання та формувати навички, застосовувати їх при вивченні наступних тем курсу української літератури.

Представлений урок дозволяє досягти наступної мети:

  • поглибити знання про творчість І Франка;
  • розкрити світ почуттів і пристрастей, створений  словом великого майстра на основі новели « Сойчине крило»;
  • творчо осмислити  основний морально-етичний пафос твору; неоднозначність образу Марії;

        У результаті проходження даної теми здобувачі освіти повинні:

  •                   аналізувати події, факти, явища зображені у творі;
  •                   робити висновки, з’ясовувати, що таке справжнє кохання;
  •                   уміти виділяти необхідну інформацію;
  •                   висловлювати судження про кохання, яке долає час, про вірність, справедливість;
  •                   швидко й ефективно шукати інформацію, використовуючи різні джерела.

 

 

МЕТОДИЧНІ   РЕКОМЕНДАЦІЇ   ЩОДО

ПРОВЕДЕННЯ   УРОКУ

     Суть дистанційного навчання у тому, що навчальний процес відбувається за умови постійної, активної взаємодії всіх учнів. Це взаємонавчання, де учень і викладач є рівноправними суб’єктами навчання.

      Особливістю інноваційних форм, методів та прийомів є підготовка молодої людини до життя і громадянської активності в громадянському суспільстві і демократичній правовій державі на заняттях з  будь-якого предмета шкільної програми. Це вимагає активізації навчальних можливостей учня  замість переказування абстрактної, «готової» інформації, відірваної від їхнього життя і  суспільного досвіду. Уроки також повинні надати учням основні пізнавальні та громадянські вміння, а також навики і зразки поведінки.

       Уроки мають захоплювати учнів, пробуджувати у них інтерес та мотивацію, навчати самостійному мисленню та діям. Ефективність і сила впливу на емоції і свідомість учнів у великій  мірі  залежать  від  умінь  і  стилю  роботи  конкретного  викладача.

            Заздалегідь до початку уроку відправляю учням посилання на дошку Jamboard та на Meet конференцію. Учні можуть задовго до початку уроку, у зручний для них час передивитись необхідні матеріали та виконати завдання.

Jamboard – це цифрова дошка для конференцій, на якій користувачі з усього світу можуть записувати свої ідеї та зберігати їх у хмарі для подальшого доступу з будь-якого пристрою.

   До уроку розроблено презентацію  на платформі  Google в якій застосовуються різноманітні форми організації пізнавальної діяльності.

      В умовах дистанційного навчання, викладач відіграє роль наставника та консультанта при поясненні навчального матеріалу. Структура уроку в такому форматі проведення буде відрізнятись від традиційної. Урок проводиться з використанням сервісу Мееt, тому на початку уроку буде привітання, адже воно  відіграє важливу роль. Налаштування учнів до продуктивної праці та активізація пізнавальної діяльності є запорукою гарно проведеного уроку, створення сприятливого мікроклімату. В даній методичній розробці урок розпочинається із картки-мотиватора, яка є девізом до уроку та словами Павла Тичини, що є епіграфом до уроку

«Десь на дні мого серця

заплела дивну казку любов»

                                

 На початку уроку, після організаційної частини, проводиться короткотрива- ла перевірка домашнього завдання.

    Представлений урок є комбінованим, тому на етапі «актуалізація опорних знань» відбувається перевірка вивченого, а саме, застосовується  вправа розміщена в learningapps.org  . Викладач має  можливість за  дуже короткий проміжок часу перевірити  знання учнів. Також учням пропонується ігровий метод «Відгадай загадку».

   Наступним етапом уроку є мотивація навчальної діяльності учнів, де звучить пісня у виконанні В.Козловського на слова І.Франка «Чому являєшся мені у сні?». Учні дають відповіді на запитання та формулюють тему уроку.

 

 Дана тема з української літератури має зв'язок із музикою, образотворчим мистецтвом, біологією, українською мовою.

   Вивчення нового матеріалу відбувається за допомогою онлайн-платформи Мееt. Дана онлайн-платформа дозволяє проводити відео-конференції для пояснення навчального матеріалу, опитування учнів та проведення консультацій. До уроку створено мультимедійну презентацію на платформі  Google.

   Після пояснення викладачем навчального матеріалу, учням дається завдання на дошці  Jamboard розмістити  свої малюнки про перше кохання, проаналізувати їх та дати відповіді на фокусуючі запитання (розміщеного на мультимедійній презентаціії).

Наступним кроком є «Біологічна хвилинка», де демонструється відео записане і змонтоване учнями.

На наступному етапі учні, за допомого онлайн-вправи, розробленої на платформі WordWall.net, відтворюють роки життя Сойки.

Дискусійна мережа «За і Проти»

 

«Десятихвилинне есе»

  

   На етапі «підведення підсумків уроку», учні дають відповіді, що було цікавим на уроці та  висловлюють свою думку, ґрунтуючись на вивченому матеріалі.

Під час підготовки домашнього завдання здійснено диференційований підхід, учням пропонується завдання обов’язкового рівня та додаткове творче завдання.    На останньому етапі проводиться оцінювання, учню важливо почути коментар викладача стосовно його оцінки, тут треба обов’язково похвалити учня, підбадьорити, щоб на наступному уроці він працював ще краще. Під час підготовки домашнього завдання здійснено диференційований підхід, учням пропонується завдання обов’язкового рівня та додаткове творче завдання.

 

 ПЛАН ПРОВЕДЕННЯ УРОКУ

 

Група: 54 к

Курс: І курс

Професія:    «Кухар».

Розділ програми:  Титан духу і думки

Тема уроку: «Від любові страждають навіть боги» (за змістом новели Івана Франка «Сойчине крило»)

Мета уроку:

Навчальна:

         поглибити в учнів знання про творчість І Франка;

      розкрити світ почуттів і пристрастей, створений  словом великого майстра на основі новели « Сойчине крило»;

        творчо осмислити  основний морально-етичний пафос твору; неоднозначність образу Марії.

Розвиваюча:

                                розвивати    вміння аналізувати події, факти, явища зображені у творі, робити висновки, з’ясовувати, що таке справжнє кохання;

                            формувати логічне та творче мислення, мовлення, увагу,

Виховна:

                               виховувати інтерес до творчості поета, чистоту й благородство почуттів;

                                 серцем пізнати велику істину – любов  найсильніша, бо вона -  від Бога;

                                збудити бажання краще пізнати  глибинний зміст  творів І. Франка. 

Тип уроку: комбінований із використанням онлайн технологій .

Вид уроку: онлайн-урок.

Міжпредметні зв’язки: музика, образотворче мистецтво, біологія тварин,

Час проведення заняття: 45 хвилин.

            Обладнання: персональний комп’ютер або ноутбук, мультимедійний проектор, екран, або інтерактивна дошка,  програмне забезпечення, підключення до мережі інтернет, смартфони.      

         

 

 

 

 

 

 

 

 

 

СТРУКТУРА УРОКУ

 

І. Організаційний момент

 

  •                   Привітання учнів
  •                   Перевірка якості зв’язку
  •                   Перевірка присутності учнів на уроці
  •                   Емоційне налаштування на урок

 

Емоційний постер

 (Викладач пропонує переглянути картку-мотиватор, яка є своєрідним девізом уроку та позитивно налаштує здобувачів освіти на урок)

 

Похожее изображение

 

  • Підтвердженням налаштування є слова П. Тичини, які будуть епіграфом до уроку.

                                          

                                                       Десь на дні мого серця

                                                              заплела дивну казку любов.

                                                                                   Павло Тичина

 

   ІІ. Актуалізація знань учнів.

Викладач. Ми з вами закінчили вивчати лірику та ліро-епос Івана Франка. Зараз ми узагальнимо вивчене за допомогою вправи розміщеної в сервісі  learningapps.

       https://learningapps.org/watch?v=p732wxwxn22

https://learningapps.org/qrcode.php?id=p732wxwxn22

 

ІІІ. Настановчо-мотиваційний момент

 

  1. Мотивація навчальної діяльності

 (Звучить пісня у виконанні В. Козловського на слова І. Франка «Чому являєшся мені у сні?»)

https://drive.google.com/file/d/1co72tlYHUdIDiJsOqsC6lt67TmSJdjZH/view?usp=sharing

 

Викладач: - Які думки і почуття викликала у вас ця пісня?

                    - Чи знайома вам ця пісня? Хто автор слів?

      Ми з вами уже розглядали інтимну лірику Івана Франка, знаємо, як міг кохати поет, Які прекрасні твори присвятив цій темі. Тож сьогодні познайомимося з вами з Франком – новелістом.

  1. Повідомлення теми уроку

Тема уроку: «Від любові страждають навіть боги» (за змістом новели Івана Франка «Сойчине крило»)

  1. Формулювання теми уроку учнями.

 

  ІІІ. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу.

  1. Налаштуваня учнів на сприймання нового матеріалу.

Викладач:  Кохання… Про нього мріють, на нього чекають. Це почуття прекрасне не тільки своєю природністю, але й тим духовним збагаченням, котре наповнює серця. Кохання – одне з найсвітліших, найвеличніших людських почуттів, неповторне і вічне, як життя, прекрасне і таємниче. Сьогодні ми ще раз поринемо у цю таємницю… Бо ж «Сойчине крило» - це чи не найкращий твір Франкової малої прози.

Я хочу навести слова сенатора Давнього Риму  «Від любові страждають навіть боги». Досить влучно сказано, чи не так? Отож сьогодні будемо говорити про кохання.

     Більшість з вас, я впевнена, переживали в своєму житті перше кохання, яке враження у вас залишилося?

  1. Вправа «Малюнкове письмо»

      (На дошці  Jamboard, учні розміщують свої малюнки про перше кохання)

 

 

https://jamboard.google.com/d/1N_SWFucxwMEKO8TNCF7nzLfuIxNCETqdcaWVK9Zt33c/edit?usp=sharing

Викладач: «Десь на дні мого серця заплела дивну казку любов», - сказав український поет, Павло Тичина. Яку ж дивну казку заплела любов у серці нашого героя? Давайте звернемося до змісту новели.

  1.   «Фокусуючі запитання» (презентація)

(Учні відповідають на запитання)

  1. Як звати головного героя новели? (Хома-Массіно)
  2. Поясніть другу назву новели «Із записок відлюдька». ( у такий спосіб з’ясовується, що твір написаний у формі щоденникових записів. Така форма викладу дає можливість без посередників пізнати героя, його найінтимніші думки і почування, розкрити всі таємниці душі).
  3. Напередодні якого свята відбуваються події? (Нового року, 31 грудня о 19 год)
  4. Розкажіть про спосіб життя Хоми? (Хома занурився в егоїстичне, самозакохане життя. Цей зневірений самолюб живе сам для себе і з самим собою, навмисне відсторонившись від усього світу: «Сороковий рік життя, так як і тридцять дев'ятий, і тридцять восьмий, починатиму зовсім інакше.)
  5. Хто така Сойка, як її справжнє ім’я? (Марія-Маня-Манюся)
  6. Які образи-символи є в новелі? (Сойка, крило, червона сукня з круглими цятками, подвійне сонце, ліс, дзвінок)
  7. Чому розлучились герої? (Маня втікає з домівки з Генрисем )
  8. Доведіть, що Хома і Марія справді кохали одне одного. (Відповіді учнів)
  9. Поясніть початок листа: «Чи тямиш мене?» (Відповіді учнів)
  10.  Якою була поведінка Хоми під час читання листа, про що це свідчить? Чому Сойка наважилася через 3 роки все-таки повернутися до Масінно?
  11. Що символізують крила вбитої чайки?
  1. «Біологічна хвилинка»

(Демонстрація відео самостійно змонтоване учнями)

E:\Documents and Settings\Зоя Васильевна\Рабочий стол\images.jpeg

  1. «Проблемне питання»

  - Чому саме сойку ввів Франко у твір? Що це за пташка?

     Давайте простежимо, яким було життя Марії протягом трьох років, щоб відповісти  на це запитання.

  1. Сюжетний ланцюжок – «Сповідь сойки»

 (Учні за допомогою онлайн-вправи, розробленої на платформі WordWall.net, відтворюють роки життя Сойки.).

https://wordwall.net/play/31548/780/693

  1. Бесіда
  • Якими були для Марії ці роки?
  • Як вона їх прожила?

(Учні висловлюють свої припущення, що її життя було не справжнє, імітоване)

  1. Словникова робота

(Учні знаходять визначення до слова імітація, та роблять висновок)

https://slovnyk.ua/index.php?s1=1&s2=0

  1. «Дискусійна мережа: За і Проти»

(Учні дають відповіді на запитання)

  • Хто винен у тому, що Хома та Марія розлучилися?
  • Чи зустрілися б вони, якщо б Марія не надіслала листа?
  • Як ви розцінюєте той факт, що вона першою пішла на примирення?
  • Які якості повинні виробити в собі закохані, щоб не розлучатися?
  1.  «Десятихвилинне есе»

( У лаконічній формі, здобувачі освіти, занотовують свої думки,  враження від прочитаної новели та зачитують написані есе)

 

V. Підведення підсумків. Домашнє завдання.

1. Відповіді на запитаня.

- Що на уроці  було цікавим?

- Який вид роботи сподобався найбільше?

- Що на уроці було головним?

- Ваше загальне враження від уроку?

2. Обгрунтування оцінок.

Ви постійно оцінювали свої знання на кожному етапі уроку. Підрахуйте кількість балів, що ви одержали і оцініть свої знання. Здайте листки оцінювання ваших знань.

  1. Повідомлення домашнього завдання.

1. Написати лист - звертання до одного з героїв новели.

2.  Скласти тези до перевірки знання змісту новели.

3. Скласти фанфік «Життя Хоми і Марії».

4. Створити кольоровий портрет героїні новели.

5. Міні-твір «Кохання – щастя чи в’язниця,

                   Бог від якої заховав ключі...».

 7. Придумати альтернативне продовження твору.

 

 

ВИСНОВОК

     Дана методична розробка дає змогу викладачу підготуватись до уроку. Вона містить не тільки план-конспект уроку, а й методичні рекомендації щодо його підготовки та проведення. Показано основні цілі й завдання уроку, дана характеристика уроку, його матеріально - технічне забезпечення. Використання    ІКТ під час дистанційного навчання,  значно підвищує рівень навчання та розширює сферу застосування знань і навичок, професійні можливості учнів.

    Методична мета уроку  досягнута. Проведений дистанційний урок з використанням інформаційно-комунікаційних технологій дозволяє зробити наступні висновки:

- поряд із традиційними формами роботи на уроках доцільно залучати інформаційно-комунікаційні технології, які активізують та мотивують до навчальної діяльності учня;

- дозволяють  формувати ключові компетентності  учнів в процесі навчання;

- підвищують  рівень знань з української літератури та усвідомлення практичного застосування набутих знань;

- підвищують  розвиток творчих здібностей учнів, рівень  комп’ютерної грамотності учнів;

- забезпечують  легкість сприйняття інформації;

- розвивають  просторове мислення та самостійну діяльність учнів.

    В даній  методичній розробці використовувалися елементи ігрових технологій, проблемного навчання, інтерактивні технології, за допомогою яких задіюється слухова та зорова пам’ять, що сприяє кращому запам’ятовуванню.

    Сучасний викладач повинен в своїй роботі використовувати засоби ІКТ, нові форми та методи навчання, програмне забезпечення та онлайн-платформи.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

docx
Додано
5 червня 2023
Переглядів
140
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку