Візантійська імперія-
прийнята в історичній науці назва держави, що утворилася наприкінці 4 ст. у східній частині Римської імперії. Вигідне географічне становище колонії - на перехресті світових торгових шляхів спричинило до побудови тут імператором Константином І (324-337рр.) нової столиці імперії. Візантійська імперія проіснувала до 1453 р., коли Константинополь (Царгород) був здобутий турками-османами і перейменований ними у Стамбул.
Номер слайду 3
Причини могутності Візантійської імперії Вигідне географічне положення - на перехресті торгових шляхів. Традиційно розвинені ремесла і торгівля. Сильна армія та флот. Міцна імператорська влада.
Номер слайду 4
Константинополь-центр православного християнства Будівництво нового міста тривало упродовж 324 -330 рр. Спочатку воно мало горду назву Новий Рим, а пізніше на честь свого засновника стало Константинополем (місто Константина). Місто прикрашали розкішні палаци і храми, акведуки й широкі вулиці з багатими будинками знаті. Тут в 4-5 ст.виникло православ`я як один із напрямів християнства. Християнство, в його візантійській (що пізніше була названа православною) формі, мало беззаперечний вплив на щоденне життя кожного візантійця. Постійне вираження релігійності було невід'ємною частиною візантійського побуту. Візантійська імперія проіснувала до 1453 р., коли Константинополь (Царгород) був здобутий турками-османами і перейменований ними у Стамбул.
Номер слайду 5
Походив Юстініан із сім’ї іллірійських (сьогодні — Хорватія) селян. По крові був слов’янином, хоча його рідною мовою була латина. Освіту здобув у Константинополі й досконало володів грецькою; зійшовши на трон, він зробив саме грецьку мовою Східної Римської імперії, тобто Візантії. Статус Юстініана незабаром підвищився у зв’язку з тим, що його дядько Юстін став імператором. З роками Юстін став втрачати глузд, й управління імперією перейшло до Юстініана — здібного, догідливого, освіченого. 527 р., після смерті Юстіна, 45-річний Юстініан почав своє довге 38 – літнє царювання. Юстініан I (сучасна мозаїка церкви Сан-Вітале) Правління Юстініана І
Номер слайду 6
Зовнішня та внутрішня політика за Юстиніана Внутрішня політика Створив Кодекс Юстиніана. Велике значення приділяв розвитку культури, розгорнув широке будівництво (храм Святої Софії) Зовнішня політика Розгромив вандалів у Північній Африці, вестготів. Приєднав Південну Іспанію, Італію.
Номер слайду 7
Візантійська культура -невід'ємна частина європейської культури Візантія — єдина держава, що проіснувала всі середні віки - з IV по XV ст. (1122роки).Її культура вирізнялась значними особливостями в порівнянні із західноєвропейською. Якщо в раннє середньовіччя Захід приходить до занепаду, то колишня Східна Римська імперія продовжує процвітати. Культура Візантії, що є безпосередньою спадкоємицею Стародавніх Греції та Риму, увібрала в себе багато і з культур східних народів, що її населяли.
Номер слайду 8
Досягнення візантійського мистецтва Архітектура Розповсюдження базилік (у вигляді хреста); Найбільш знаменитий храм в Візантії-собор Святої Софії; Хрестово-купольний тип храму; Будівництво за строгими канонами. Живопис Основними видами образотворчого мистецтва в Візантії були: мозаїка, фреска, ікона. Базиліка святої Софії, Салоніки. Мозаїка в Софійському соборі
Мозаїка – зображення або візерунок із смальти (шматочків кольорового непрозорого скла),кольорового каменю,керамічних плиток,які закріплюють на спеціальній мастиці на стіні чи на площині,яку декорують. Фреска – картина, написана водяними фарбами на вогкій штукатурці. Темпера-фарби для живопису, в яких сполучною речовиною є натуральні або штучні емульсії. Ікона –живописні зображення Бога, Богоматері й Святих на гладеньких деревяних дошках. Канон – твердо встановлене правило, норма.
Номер слайду 11
Софійський собор в Константинополі, мечеть Айя-Софія-шедевр візантійської архітектури Візантійський літописець Прокопій Кесарійський про собор писав так: «Цей храм являє собою чудесне видовище… Він піднімається вгору до самого неба, виділяючись серед інших будівель, як ладдя в бурхливих хвилях відкритого моря… він весь сповнений сонячного світла, і здається, ніби храм сам випромінює світло». Будівництво-532-537рр. Висота-55 м. В основі композиції-тринефна базиліка-видовжена прямокутна будівля. Діаметр гігантського купола-31 м. 40 вузьких вікон в основі центрального купола пропускають у внутрішнє приміщення світло, завдяки чому конструкція здається легкою і простою.
Номер слайду 12
Собор святої Софії – царствений храм православ’я Завдяки світлу, що струмує з вікон,створювалося враження, що “купол Софії підвішений до Небес золотим ланцюгом”. Внутрішній простір храму обрамлявся галереями з малахітових і порфірних колон. Підлогу покривав візерунок з кольорових мармурів. Іконостас підтримували срібні колони із золотими капітелями. За легендою, імператор Юстиніан навіть хотів викласти стіни собору плитами з кованого золота, але йому напророчили, що у кінці віків прийдуть пожадливі царі, які захочуть оволодіти усіма скарбами храму і розберуть його до основи.
Номер слайду 13
Урочистий вихід Юстиніана. Імператор несе чашу для богослужіння. Мозаїка з церкви Сан-Вітале в Равенні. VI ст.
Номер слайду 14
Урочистий вихід Теодори. Мозаїка з церкви Сан-Вітале в Равенні. VI ст.
Номер слайду 15
«Володимирська ікона Пресвятої Богородиці». Іконописне мистецтво Пресвята Богородиця притискає до себе сина, який сидить на її правій руці. Він звів на Неї по-дитячому округле обличчя і припав до щоки матері, яка схилилася над ним, і обійняв її за шию. Права рука немовляти Ісуса протягнута вперед і торкається плеча Богородиці. Марія поривчастим рухом лівою рукою підтримує дитя, дивиться на Нього широко розплющеними очима. Тонкі вуста маленького рота стиснуті, Марія дивиться прямо перед собою великими продовгуватими очима, які ніби освітлюють її вузьке, видовжене обличчя. Ліва нога немовляти зігнута так, що видно підошву ступні. Датування: Перша третина ХІІ ст. Привезена з Візантії до Київської Русі в ХІІ ст. Знаходиться В Третьяковській галереї в Москві
Номер слайду 16
Іконоборство У VII ст.серед візантійського духовенства почало ширитися вчення, прихильники якого виступали проти шанування ікон і святих мощей. Це вчення відкрито підтримав Лев III. У 726 р. він указом звелів повсюдно замінити розп’яття на звичайний хрест, згодом наказав забілити образи всіх святих, передусім Діви Марії. Так у Візантії розгорівся тривалий конфлікт, відомий як іконоборство.
Номер слайду 17
Мініатюра — витвір образотворчого мистецтва малого розміру, виконаний тонким пензлем. Ними прикрашалися богослужебні книги, історичні і літературні твори.
Номер слайду 18
Тести на закріплення: 1).Культура Візантії є спадкоємицею ...культури: а).католицької; б).слов`янської; в).язичницької; г).античної. 2).Найвищим досягненням візантійської архітектури є : а).собор святої Софії в Константинополі; б).палац Юстиніана І; в).церква Сан Вітале. 3).Найпоширеніші види монументального живопису-це: а).панно; б).мозаїки в і фрески; в).вітражі.
Номер слайду 19
Тести на закріплення: 4). Нинішня назва колишної столиці Візантійської імперії: А).Новий Рим; Б).Стамбул; В).Царгород. 5).В основі центрального купола собору св.Софії розміщено 40 вузьких... а).вікон; б).ікон; в).мозаїк. 6).Візантійські іконописці писали ікони на... а). полотні; б). гладеньких деревяних дошках; в).стінах.
Номер слайду 20
Отже, візантійська культура мала великий вплив на формування культури західноєвропейських і слов’янських народів. Підготувала Когут Неля Петрівна, вчитель Добрянської ЗОШ І-ІІІ ступенів
Номер слайду 21
Список використаної літератури: 1.Атлас «Історія середніх віків». – К.: Картографія, 2002. 2.Бичков В.В. Візантійська естетика. М., 1977 3.Венцева Н. О. Дискусійні методи на уроках всесвітньої історії: 7-8 класи. – Х.: основа, 2006. – 160. 4.Георг Острогорський. Історія Візантії / Історія Візантії. Острогорський Г., пер. Анатолій Онишко. – К. 2002 – 608 с. 5.Гендерний підхід: історія, культура, суспільство / Під ред. Л. Гентош, О. Кісь. – Львів: ВНТЛ – Класика, 2003. – 240 с. 6.Історія світової культури / За ред. Л.Т.Левчук. – Київ: “Либідь”, 1994 р. 7.Медведєв І.11. Візантійський гуманізм XIV-XV ст. М., 1976. 8.Мокрогуз О.П., Єрмоленко А.О. Дидактичні ігри на уроках історії. 5 – 9 класи. – Х.: Вид.гр. « Основа », 2004. – 112с. – ( Серія «Бібліотека журналу «Історія та правознавство»», Вип.7). 9.Удальцова З.В. Візантійська культура. М., 1988. 10.Українська та зарубіжна культура / За ред. Є.І.Козира. – К., 2001. 11.http:// www.google.com.ua/ , http://uk.wikipedia.org/wiki