Актуальність проблеми Базовий компонент дошкільної освіти в Україні висуває вимоги до компетентності дошкільників у сфері «Природа», яка є неодмінною передумовою становлення цілісної особистості». Загальними підходами у формуванні особистості через сферу життєдіяльності «Природа» є: екологічне спрямування, виховання різнобічної і гармонійної особистості, орієнтованої на відтворення екологічної культури суспільства, комплексний підхід, що передбачає розвиток чуттєвої сфери, засвоєння певного кола знань та оволодіння практичними вміннями. Цьому сприяють досліди під час пошуково-дослідницької діяльності. Пошуково-дослідницька діяльність є потужним засобом інтелектуального розвитку дітей та формування у них основ цілісного світогляду. Малята люблять досліджувати і пізнавати довкілля, так вони набираються життєвого досвіду.
«Без сумніву, всі наші знання починаються з досліду» Кант Метою моєї роботи є висвітлення теоретико-методичних аспектів організації дитячого експериментування в природі та наголошення на необхідності систематичного використання експериментально–дослідницької діяльності дошкільників. Для досягнення поставленої мети використала матеріали та досвід робіт педагогів минулих . Останнім часом педагоги і психологи наполягають на введенні дослідно-експериментальної діяльності в навчально-виховний процес дитячих садків як такої, що сприяє всебічному розвиткові дитини.
К.Ушинський казав: „Якщо з боку педагога не дається дитині матеріал для власної розумової діяльності, настає найстрашніше, що може бути – нудьга”.Доведено, що успіх залежить від рівня безкорисливої допитливості, від бажання пізнати нове, підґрунтя якого закладають у дошкільному віці. Софія Русова радила „...не вчити вихованця, не давати готові знання, хоча б і початкові, а більш за все збудити духовні сили, розворушити цікавість”. Тут доцільно опиратися на природну дитячу допитливість, а вирішальну роль відіграє стимулююча праця вихователя. Зокрема, Г. В. Бєлєнька, С. І. Єлманова, З. П. Плохій, Н. Ф. Яришева постійно розглядають питання про мету, завдання, зміст і методику організації дослідно-експериментальної діяльності дітей у природі. Зусилля авторів сконцентровані на формуванні системи природничих знань, позитивного ставлення до природи й екологічно-доцільної поведінки, розвитку пізнавальної активності дошкільників засобами експериментування
Завдання пізнавального розвитку в пошуково-дослідницькій діяльності: Створення умов для розвитку пізнавально - психічних процесів дошкільників, активізації розумових операцій, Організація та проведення пошуково – дослідницької діяльності; Виховання ініціативності, кмітливості, допитливості, критичності, самостійності; Розширення знань дітей про довкілля, формування у них уміння та навичок їх самостійного набуття; Розвиток діалектичного мислення, тобто здатності бачити різноманітність світу в системі взаємозв'язків та взаємозалежностей. Розвиток різних аналізаторів та сприяння засвоєнню сенсорних еталонів Активізація мовленнєвого спілкування
Зв’язок дитячого експериментування з іншими видами діяльності Спостереження – необхідна складова будь-якого досліду. Трудові дії – без їх виконання експерименту не буває. Розвиток мовлення – уміння чітко висловити власну думку наповнює дослід конктерним змістом, полегшує проведення досліду. Зображувальна діяльність – сприяє чіткому відображенню результатів досліду. Елементарні математичні уявлення – у рамках досліду діти рахують, порівнюють, визначають форму і розміри.
Принцип науковості Принцип цілісності: Принцип систематичності і послідовності: Принцип індивідуально-особистісної орієнтації виховання Принцип доступності Принцип активного навчання Принцип креативності: Принцип результативності Принципи за якими проводиться пошуково- дослідницька діяльність
Пошуково- дослідницька робота ведеться з дотриманням основних правил: Від простого до складного, від знайомого до незнайомого, спираючись на наявні у дітей знання і досвід; Врахування особливостей певної пори року; Доведення експерименту до кінця; Повторення дослідів для уточнення, поглиблення знань про той чи інший об'єкт або явище; Підведення підсумку результату досліду.
Методи роботи під час організації дослідницької діяльності Бесіда інтелектуальні та сенсорні ігри, ігри-дослідження, дидактичні та рухливі ігри спостереження досліди. дослідження метод експериментування мнемотехніка створення колекцій моделювання явищ і процесів віртуальні та реальні екскурсії міні-музеї заняття — милування природою, інтегровані та традиційні інтерактивна пізнавальна казка (історія) метод моделювання чоловічками пізнавальні презентації з інтерактивними елементами.
Прийоми роботи з дітьми під час пошуково – дослідницької діяльності: Обстеження; практичні дії з предметами; запитання пошукового характеру; розповіді вихователя і дітей; пояснення і показ; художнє слово; сторітеллінг розглядання ілюстративного матеріалу; етюди під музику вправи на асоціації едьютейнмент використання мнемотаблиць робота за заданим алгоритмом; фіксація результатів досліду; читання дитячої та енциклопедичної літератури; образотворча діяльність; трудова діяльність; екологічні хвилинки; перегляд телепередач; вечори загадок; вікторини; логічні ланцюжки
Створення екологічно-розвивального середовища Куточок природи Кімнатні рослини, які потребують різних способів дослідження. Календар погоди Моделі погодних явищ Схеми фаз життєвого циклу рослин, тварин, людей. Природоохоронні та застережливі знаки. Екологічні знаки та оповідання Город на підвіконні Матеріали для догляду за рослинами Дослідницька лабораторія Полиця з матеріалами і предметами для дослідів із льодом, снігом, водою. Фільтри, фарби, сіль, мило, трубочки різного діаметру, прозорі пластикові стаканчики на кожну дитину. Матеріали для ігор –експерементів із магнітом, гумою, склом, папером, земля, глина, пісок. Насіння різних рослин, пісочний годинник, фартухи, нарукавники.
Калинонька красуня в гайочку червоніє, нас вона лікує, а пташок годує. Блищить на сонечку сніжок, я тут оставлю свій слідок. Спостереження – метод, який передбачає безпосередній зв’язок з природними об'єктами. Спостерігаючи діти вчаться порівнювати та аналізувати факти, робити висновки.
Щоб звіряток знати треба у лото пограти Гра- це творча діяльність дітей сповнена радості,природна і неповторна, вона сприяє збагаченнЯ сенсорного досвіду, знань дітей про властивості предметів,пробуджує творчу уяву, фантазію, наводить на оригінальні рішення. У пісочку граємо, різвні фігури виробляємо
Батьки найкращі помічники Форми роботи з батьками: Колективні: Батьківські збори Дні відкритих дверей Анкетування Свята і розваги Групові: Консультації Огляд педагогічної літератури Батьківські куточки Круглий стіл Індивідуальні Консультації Аналіз продуктивної діяльності дітей Папки-пересувки
Результати проведення пошуково- дослідницької діяльності: Встановлюють причинно- наслідкові зв'язки між предметами та подіями; Деференціюють за допомогою аналізаторів властивості різних предметів і явищ навколишнього світу; Здійснюють необхідні дії, та радіють відкриттям; Розширюють й поглиблюють знання про предмети, які їх цікавлять: об'єкти і явища неживої природи( вода, деревина, глина, кругообіг води в природі та ін.) ; рослини(ріст, розвиток, розмноження, догляд, пересаджування, світло, волога, тепло)