Презентація ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНО-ДОСЛІДНИЦЬКА ДІЯЛЬНІСТЬ ДІТЕЙ У ПРИРОДІ ЯК ТЕХНОЛОГІЯ ПІЗНАВАЛЬНОГО РОЗВИТКУ

Про матеріал
Кожній дитині властива допитливість і бажання пізнавати. Раніше у дошкільників був добре розвинений наслідувальний рефлекс і вони намагалися повторити дії дорослого, але сучасні діти самі вибудовують стратегію своєї поведінки, вони здатні досліджувати різноманітні явища, встановлювати взаємозв’язки між об’єктами та явищами, виявляти самостійну дослідницьку ініціативи.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Ясла-садок №11 міста Сєвєродонецька Луганської областіВихователь: Свистун Катерина Костянтинівна. ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНО-ДОСЛІДНИЦЬКА ДІЯЛЬНІСТЬ ДІТЕЙ УПРИРОДІ ЯК ТЕХНОЛОГІЯ ПІЗНАВАЛЬНОГО РОЗВИТКУ

Номер слайду 2

Лихачёв Борис Тимофеевич (1929-1998)За твердженням академіка Бориса Ліхачова, педагогічна технологіяє сукупністю психолого-педагогічних установок, що визначаютьспеціальний набір і поєднання форм, методів, способів, прийомівнавчання, виховних засобів, вона є організаційно-методичнимінструментарієм педагогічного процесу. Найбільш значимою експериментально-дослідницька діяльність є у період від трьох до десяти років, коли дитина інтенсивно освоює довкілля та набуває життєвої компетентності.

Номер слайду 3

Розвиток експериментально-дослідницької діяльностівідбувається у кілька етапів:• перший — маніпулятивно-експериментальна діяльність;• другий — цілеспрямоване експериментування;• третій — власне дослідницька діяльність. Перший етап — підготовчий — це маніпулятивно-експериментальнадіяльність, яка триває до трьохрічного віку дитини. Характерними ознаками маніпулятивно-експериментальноїдіяльності є:• безсистемність;• ситуативність;• залежність від матеріалу та наявних засобів пізнання. Маніпулятивно-експериментальна діяльність не потребує спеціальностворених умов чи обладнання. Значення маніпулятивно-експериментальної діяльності:• розвиток відчуттів дитини;• емпіричне пізнання загальних зовнішніх властивостей об'єктівприроди. Другий етап — це цілеспрямоване експериментування, яке триваєвід трьох до п'яти років. Характерними ознаками цілеспрямованого експериментування є:• цілеспрямованість у пізнанні;• прагненя до перетворення об'єкта різними засобами. Це період спроб та помилок у пізнанні. Відсутність у дитини умінь прогнозувати наслідки своїх дій може призвести до виникнення непорозумінь з дорослими, інколи — до травмування дитини. Значення цілеспрямованого експериментування:• розвиток мисленнєвих процесів;• розширення обсягу знань про об'єкти та явища навколишнього світу природи;• пізнання внутрішніх властивостей об'єкта — вода розчиняєокремі речовини, утримує легкі предмети, може їх пересувати; повітря переносить запахи; сонячним промінчиком («сонячним зайчиком») можна керувати тощо.

Номер слайду 4

Третій етап — власне дослідницька діяльність, яка виникає в старшому дошкільному віці на основі попередніх знань. Характерні ознаки дослідницької діяльності:• дитина має усвідомлену мету й гіпотезу (власне припущення);• дослід є засобом уточнення і розширення раніше засвоєної інформації';• діяльність потребує спеціально створених умов та обладнання. Знаючи умови проведення досліду, його можна повторити, оскільки він має чіткий алгоритм. Значення дослідницької діяльності:• структурування знань у систему;• розвиток пізнавальних інтересів та психічних процесів — мислення, мовлення, пам'яті, уваги, уяви.

Номер слайду 5

Значення та зміст експериментально-дослідницької діяльності дітей. Діти п'ятирічного віку захоплюються дослідницькою діяльністю, із задоволенням проводять нескладні досліди як самостійно, так і з допомогою дорослих. В процесі експериментально-дослідницької діяльності в природі у дітейшвидкими темпами розвиваються:• психічні процеси — увага, сприймання, пам'ять, мислення;• вольові та моральні якості — наполегливість, самостійність, ініціативність, толерантність, витримка;• комунікативні і уміння;• пізнавальні інтереси та потреби.

Номер слайду 6

За допомогою експериментів діти можуть:• установлювати зв'язки між змінами об'єктів рослинного світу тавпливом на них природних факторів і діяльності людини;• сортувати та класифікувати об'єкти рослинного світу (листя,плоди) за визначеними показниками — колір, маса, об'єм;• пророщувати насіння різноманітних культурних та дикоростучихрослин, зокрема коренеплодів у гунті та воді за різних умовосвітлення та різних теплового й водного режимів. Для цьоговикористовують насіння квасолі, гороху, моркви, цибулі, часнику,вівса, пшениці, дикоростучих злаків, квітів, коренеплоди моркви,петрушки, картоплі;• вирощувати розсаду;• створювати умови «штучної» весни для рослин взимку або «штучного» літа восени; • запилювати та живцювати кімнатні рослини; забарвлювати плодидомашніх культур у незвичні кольори за допомогою використання сонячного світла та затіню-вальних засобів, скажімо, вирощувати червоний помідор у жовту й зелену цятку;• проводити протягом одного — двох днів у спеціально створених умовах спостереження за поведінкою дощового черв'яка, попелиці, жука «сонечка», водолюба, плавунця, мурашок, гусені, внаслідок чого усвідомлювати їх значимість у природі та житті людини;• використовувати збільшувальне скельце чи мікроскоп для розглядання дрібних об'єктів, зокрема живих істот.

Номер слайду 7

Важливим завданням вихователів є створення умов дляекспериментально-дослідницької діяльності. Матеріали для експериментування:• Різні ВИДИ грунту — пісок, глина, сірий лісовий та бурий грунт,чорнозем тощо.• Різні камінці — граніт, мармур, малахіт тощо• Корисні копалини — вугілля, крейда тощо• Речовини для створення розчинів — фарби, цукор, сіль тощо• Листя та плоди культурних та дикоростучих рослин• Об'єкти природного походження, що мають відмінності у масі, об'ємі, структурі — пір'їни, хвоя, дерев'яні дощечки, яєчна шкаралупа. Вода. Сонце. Природні явища. Повітря.

Номер слайду 8

Особливості пізнавального розвитку дітей на різних етапахекспериментально-дослідницької діяльностіОсновна мета пізнавального розвитку дітей на етапі маніпулятивноекспериментальної діяльності полягає в оволодінні засобами пізнання та формуванні їх мотиваційних основ. Пізнавальний розвиток дошкільників передбачає не лише набуття відповідного їх вікові обсягу знань та формування пізнавальних інтересів, а й обов'язковий розвиток емоційної сфери. Оскільки прагнення до пізнання притаманне дитині від народження, завдання нескладного експериментування полягає у тому, щоб збудити емоційний пізнавальний відгук на різноманітні явища й об'єкти природи, активізувати пізнавальні процеси у дітей та ознайомити їх із засобами пізнання. Тож основне завдання для дорослих на цьому етапі — підібрати доступну вікові дитини інформацію, яка могла б здивувати її, бо саме здивування веде до зацікавленості, концентрує увагу на об'єкті дослідження, спрямовує процес пізнання. На другому етапі — цілеспрямоване експериментування — завданням пізнавального розвитку є засвоєння дошкільниками системи початкових знань, пробудження в них бажання пізнавати, милуватися і насолоджуватися природою як цінністю, висловлювати свої міркування та почуття від спілкування з нею, передавати їх засобами художнього слова і мистецтва. Результатом такого виховання є сформоване ціннісне ставлення особистості:• до власного дому — планети Земля загалом і найближчого довкілля зокрема;• до явищ духовного відображення внутрішніх цінностей людства — казки, пісні, праці, народної гри, звичаїв, тра дицій тощо;• до матеріальної культури. Любов до природи починається із самоусвідомлення та любові досебе.

Номер слайду 9

Ганна. Бєлєнька. Неля Лисенко. Метод експериментування — локальна технологія навчання дошкільників Звичайно, все це має підтверджуватися відповідними науковимизнаннями, які б логічно переконували дитину у значущості природи для неї особисто, розкривали багатогранну систему цінностей природи. Таких знань дитина може набути під час нескладного експериментування та дослідницької діяльності у природі. Оскільки в теорії дошкільної педагогіки питання використання методу експериментування розглядалось епізодично, виникла потреба в розробці змісту та технології його використання в навчанні дітей. Питаннями організації нескладного експериментування в природідітей дошкільного віку займались такі вітчизняні науковці, як: Ганна. Бєлєнька, Світлана Єлманова, Неля Лисенко, Зоя Плохій, Надія Яришева. Практика ж роботи з дітьми старшого дошкільного віку показала, що вихователів цікавить, насамперед, зміст нескладногоекспериментування в умовах дошкільного закладу та методикапідготовки і проведення дослідів. Умови сучасного життя потребують також екологізації цього виду роботи.

Номер слайду 10

Чинники формування пізнавальної активностіПізнавальна активність як риса особистості в дошкільному віцізнаходиться у стані формування і розвитку. Йдеться лише про закладанняоснов пізнавальної активності, яке здійснюється шляхом:• добору змісту знань та форм організації навчальної діяльності дитини, що відповідають її потребам та інтересам;• самостійної пізнавальної діяльності дитини, що опосередковано скеровується дорослим за допомогою методів та прийомів навчання, яківідповідають індивідуальним особливостям дитини;• розвитку вольової сфери дитини — довільної уваги, зосередженості, прагнення до позитивного результату.

Номер слайду 11

Пізнавальна активність — це специфічна риса особистості, що характеризується прагненням і здатністю до енергійного опанування знаннями, які відповідають її потребам та інтересам, емоційним піднесенням і вольовим зусиллям.

Номер слайду 12

Дослід — однократне виконання усіх необхідних операцій для отримання одного експериментального результату. Експериме́нт — це сукупність дослідів, об'єднаних однією системою їх постановки, взаємозв'язком результатів і способом їх обробки.

Номер слайду 13

Структура досліду. Структура досліду має багато спільного зі структурою спостережень. Перший етап — підготовка дітей до пошукової діяльності в природі. Цей етап має бути спрямований на виявлення знань дітей про певні об'єкти та природні явища і створення атмосфери зацікавленості. Другий етап — початок досліду. Він розпочинається із висування припущень. Якщо діти мають необхідні знання, вони можуть самі висувати припущення у вигляді певних висловлювань, скажімо: «Легша та кулька, що може літати, тобто наповнена повітрям»Третій етап — перебіг досліду та подальший обмін думками. У наведеному прикладі одну з кульок наповнюють повітрям і знову зважують на терезах. Результати зважування порожньої кульки і кульки, яку наповнено повітрям, порівнюють. Важчою виявляється кулька, наповнена повітрям. Четвертий етап — заключний. У ході якого обговорюють отриманий результат і роблять певні висновки. При цьому початкові припущення підтверджують або спростовують.

Номер слайду 14

Організація експериментально-дослідницької діяльності дітей в дошкільному закладі і вдома. Спостереження та дослідження на території дитсадка. Екскурсії та прогулянки.Інтегровані заняття. Діяльність у куточку природи. Колекціонування природних матеріалів. Варто поєднувати щоденну прогулянку з підготовкою до проведення нескладного досліду. При цьому слід вчити дітей спостережливості. Скажімо, можна запропонувати дітям дослідити, чи грунт скрізь однаковий? А щоб визначити, який з грунтів більше подобається рослинам, потрібно провести досліди з насінням овочів (огірка, зеленого горошку, квасолі). Улітку разом з дітьми можна виростити незвичний помідор у цятку. Дуже важливо проводити просвітницьку роботу з батьками і спонукати їх до організації дослідницької діяльності вдома.

Номер слайду 15

Увага! Якщо дослід потребує спеціальних умов: наприклад, відкритоговогню (спиртівка, вогонь від кухонної плити), його не проводять в дитячомусадку.

Номер слайду 16

Пізнавальна діяльність, організованаза експериментально-дослідницькою технологією, принесе дітямзадоволення і спонукатиме до подальшого активного сприйняття іпізнання навколишнього світу.

Номер слайду 17

pptx
Додано
13 липня 2021
Переглядів
2222
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку