Презентація "Етнічна мозаїка Великого Степу"

Про матеріал
Презентація висвітлює особливості життя кочовиків Великого Степу та формування перших державних об'єднань в регіоні - Хозарського каганату та Монгольської імперії. До програми з всесвітньої історії І. Щупака для 7 класу НУШ
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Етнічна мозаїка Великого Степу Суспільство кочовиків Хозарський каганат. Монгольська імперія

Номер слайду 2

Етнічна мозаїка Великого СтепуЄвразі́йський степ, або Вели́кий Степ — величезна природна зона степів і лісостепів, яка простягається в Євразії від земель Угорщини до земель східного Китаю на понад 7000 км. Великий Степ Більша частина терену євразійського степу розташована в Центральній Азії

Номер слайду 3

Так виглядав Великий Степ. Тварини, яких розводили кочовики Великого Степу

Номер слайду 4

Кочовий спосіб життя. Постійне переміщення з місця на місце. Мобільні житла переміщувались тягловими тваринами. Властивий жителям неродючих регіонів (степ, пустеля)Причини кочового способу життя. Пошук нових пасовищ для худоби. Набіги на осілих землеробів з метою наживи. Втеча від зовнішніх ворогів. Тимчасові поселення кочовиків. Кочовище (кош, кіш) – тимчасова стоянка або територія кочування. Поселення – городища, міста, жителі яких вели напівосілий спосіб життя. Особливості кочових спільнот. Працюємо з інфографікою підручника

Номер слайду 5

Господарство. Худоба – головне багатство (м’ясо, шкіра, вовна)Надлишок обмінювали на продукти землеробства і ремесла. Посередницька торгівля між різними спільнотами. Суспільні відносини і державотворення. Особлива увага до виховання хлопців. Дискримінація людей похилого віку. Об’єднання в орди. Війни для встановлення контролю над торгівельними Шляхами або землеробськими народами. Релігійні уявлення. Тенгріанство. Уявлення про світобудову засновані на поклонінні небу. Міфологічні згадки про печери як джерело предків – свідчення важливості виготовлення заліза

Номер слайду 6

Попрацюємо з підручником і з’ясуємо сутність тенгріанства

Номер слайду 7

Згадали?У яких народів, історію яких ми вивчали, були подібні релігійні погляди?Зевс. Одін. Перун

Номер слайду 8

Хозарський каганат. Хоза́рський кагана́т (650–969) — середньовічна держава, створена кочовим тюркським народом хозар. Контролювала територію Північного Кавказу, Нижнього і Середнього Надволжя, сучасного північно-західного Казахстану, Приазов'я, північну частину Криму, а також степи і лісостепи Східної Європи до Дніпра.

Номер слайду 9

Великий шовковий шлях. Волзький шлях. Шлях ‘’Із варягів у греки’’Хозари використали вигідне географічне розташування своїх володінь і створили величезну торгівельну імперіюпродаваликупували. Вівці Велику рогату худобу. Рабів. Зерно. Ремісничі вироби. Перепродавали товари інших держав

Номер слайду 10

На чолі держави стояв каган. Формально він володів усією повнотою військової і адміністративної влади, але не мав апарату для нав'язування своїх рішень. Положення каганів залежало, перш за все, від здатності успішно отримувати військову здобич і розподіляти її серед знаті. Каган був головою язичницького культу і наділявся в очах підданих надприродними здібностями. Його влада вважалася встановленою Небом. Каган ізольовано жив у своєму палаці, виїжджаючи зазвичай лише раз на рік на чолі урочистої процесії або у разі лих, що посягають на країну. На контрольованій Хозарським каганатом території, зокрема на батьківщині хозар в Дагестані, проживала велика кількість єврейських громад. Приблизно у 740 року князь хозарів — Булан перейшов в юдаїзм. На початку IX століття нащадок Булана Обадія зайняв другу після кагана посаду бека і зосередив у своїх руках реальну владу. Відтоді в Хозарії встановилася система подвійного правління, при якій номінально країну продовжували очолювати кагани із старого роду, але реальне управління здійснювалося від їхнього імені беками.

Номер слайду 11

‘’884 рік. Пішов Олег на сіверян, і побідив сіверян, і наклав на них данину легку. І не велів він їм хозарам данину давати, сказавши: "Я їм противник, і вам нічого давати". У рік 885 послав Олег послів до радимичів, питаючи: "Кому ви данину даєте?" Вони ж сказали: "Хозарам". І мовив їм Олег: "Не давайте хозарам, а мені давайте". Із ‘’Повісті минулих літ’’Прочитаємо текст та з’ясуємо, як хозари будували відносини з сусідніми слов’янами. Хто з князів звільнив русичів від хозарської залежності?Коли це сталося? Яке це століття?Поміркуйте, що на цій сторінці робить білочка?Хозарський каганат був справжньою імперією, до складу якої входили багато народів. Попрацюйте з картою та назвіть ці народи.

Номер слайду 12

‘’Рушив Святослав на хозар. Почувши ж про це, хозари вийшли насупроти з князем своїм, каганом Іосифом, зступилися війська битися, і сталася битва межи ними, одолів Святослав хозар і город їхній столицю Ітіль, і город Білу Вежу взяв. І ясів переміг він, і касогів, і прийшов до Києва.’’Із ‘’Повісті минулих літ’’Вирішальну роль у загибелі Хозарії зіграло Київське князівство. У 964 році князь Святослав звільнив останнє залежне слов'янське плем'я в'ятичів і в наступному 965 розбив військо хозарів з каганом на чолі і захопив Білу Вежу. Потім, у 965 року русичі, діючи в союзі з огузами, розгромили Ітиль і Семендер. Цей момент вважається кінцем незалежної Хозарської держави.

Номер слайду 13

Після поразки від русичів Хозарський каганат не зміг відновити колишню велич– зламаний натиском Святослава каганат перестав відігравати значну роль у регіоні: причорноморські та каспійські степи потрапили під безроздільне панування нових кочівників

Номер слайду 14

Монгольська імперія. Заснована 1206 року. Зникла 1502 року

Номер слайду 15

Землі Монгольської імперії займали практично цілий континент. Досить сказати, що в 1279 році Монгольська імперія тягнулася від Дунаю до узбережжя Японського моря, від Балтики до кордонів теперішньої Індії. І пішло на ці завоювання всього близько 50 років.1206 року вождь одного з монгольських племен, що кочували в Азії, Темучин, об’єднав під своєю владою декілька племен і повів їх на завоювання нових земель. Він став засновником Монгольської імперії і отримав ім’я Чингісхан – великий хан.

Номер слайду 16

Завоювання монголів. Попрацюємо з картою і з’ясуємо, які землі підкорили монголи. Подивіться уважно на малюнок і дізнайтесь, про завоювання якої держави він розповідає. Здогадайся, яку роль у завоюванні цієї держави відіграв віслючок!

Номер слайду 17

Причини успішних завоювань. Жорстка дисципліна. Талановиті воєначальники. Мобільність. М’ясна їжа. Металеві щити. Розподіл здобичі між воїнами. Оберіть з переліченого причини перемог монголів. Допомога підкорених народів. На основі малюнків та тексту зробіть висновок, який рід військ був головним і вирішальним у монголів

Номер слайду 18

Походи на Європу. Бату-хан. Підкоривши великі простори Азії, монголи під керівництвом онука Чингісхана Батия вирушили в Європу. Вони змогли підкорити князівства Київської Русі, зробити їх своїми данниками. Прочитайте карту та зробіть висновок, чи змогли монгольські війська захопити європейські країни. Подумайте, чому так сталось.

Номер слайду 19

Улус Джучі – Золота орда та її столиця – Сарай-Бату. Улус ДжучіСарай. Сучасний вигляд Спочатку Улус Джучі, названий пізніше Золотою Ордою, був частиною єдиної Монгольської імперії. Керувався прямими нащадками Джучі, які носили титул ханів, а з кінця XIV століття — великих ханів на ознаку своєї суверенності. Столицею було місто Сарай-Бату. Досліди за підручником особливості Улусу Джучі, зроби висновки про його сильні і слабкі сторони.

Номер слайду 20

Занепад і зникнення Золотої Орди. У XV столітті Золота Орда, колись сильна, розкололася на Сибірське, Кримське і Казанське ханства. Згодом ці території підпорядковувались Орді все менше, у 1480 році остаточно вийшла з-під гніту Русь. У 1481 році був убитий хан Ахмат. Цей рік прийнято вважати кінцем існування Золотої Орди. Однак повністю розпалася вона при правлінні його дітей, на початку XVI століття. У XIV столітті внаслідок розвитку феодальних відносин, міжусобної боротьби монголо-татарських феодалів за ханську владу, посилення визвольної боротьби підкорених і залежних народів військово-політична могутність Золотої Орди поступово занепадала. 8 –Кримське ханство9 – Астраханське ханство. Пам’ятник Чингісхану в МонголіїПодумай, чому він створений такого розміру.

Номер слайду 21

Ставлення до Монгольської імперії в сучасному світі неоднозначне. З одного боку вона позбавила самостійності велику кількість народів і племен, з іншого — вона протягом двох століть забезпечувала мир і законність на величезній території від Східної Європи до Тихого океану. Це стало основою розвитку міжнародної торгівлі (Великий Шовковий Шлях) і фінансової системи, поширення культури і знань. Ми добре попрацювали з картою. Тепер спробуєм зробити припущення, чому монголи не захопили Північ та Південь Азії. Для відповіді на це питання згадайте географію.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 17
Оцінки та відгуки
  1. Кушнір Людмила
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Шарко Катерина Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Глодовська Людмила Олесандрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Калашнік Світлана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Лактіонова Валентина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Поштаренко Яна Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  7. Чубатюк Галина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  8. Каліщук Ольга Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  9. Чарна Галина Степанівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  10. Шестопалова Лариса Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  11. Акименко Олена
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  12. Рибалка Надія Семенівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  13. Альмужна Наталія Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  14. Петрівна Наталія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  15. Корнійчук Іван
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  16. Очеретяна Наталія Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  17. Іванченко Олена Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 14 відгуків
pptx
Додано
15 жовтня
Переглядів
6600
Оцінка розробки
5.0 (17 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку