Арт-терапія як засіб корекції емоційних станів засобами мистецта;
Музика - один з прийомів розвитку творчої уяви;
Театралізація як структурний компонент у формуванні емпатії школярів.
Що таке емпатія?Емпатія означає взутись у взуття іншого, відчути його серцем, подивитися його очима. Даніель Г. Пінк Емпатія – це вміння осягати душевний стан, переживання іншої людини, розуміти її емоційну мову, відгукуватися на психологічний стан. Також це інтуїтивне розуміння психологічного настрою, вміння перебрати на себе роль іншої людини, зрозуміти її приховані мотиви, ототожнення своїх почуттів з емоціями іншого і разом з тим усвідомлення їх винятковості, індивідуальності
Номер слайду 2
Емпатія як структурний компонент комунікативної компетентностіІндійська приказка говорить: «Не засуджуй людину, поки не проходиш дві весни в її мокасинах…» Без емпатії наш світ був би місцем безжального хаосу, в якому ми б навряд чи змогли вижити.
Номер слайду 3
Рівні емпатії у дітей. Умовно емпатія поділяється на 3 рівні:низький рівень: дитині важко спілкуватися, вона не відгукується на почуття, не вміє співпереживати;середній рівень: важко вивести на довірливу розмову, дитина «закрита», не вміє виставляти свої емоції, тримає їх під контролем;високий рівень: не може пройти осторонь емоційних проблем інших людей, намагається продумати, як їм допомогти. Дітям з високим рівнем емпатії характерні чуйність, толерантність, тактовність, інтерес до інших людей, здатність до реальної дієвої допомоги.
Номер слайду 4
Література - потужне джерело розвитку емпатіїХудожня література - неначе «спортзал» для емпатії. Нонфікшн - не сприяє формуванню емпатії. Нонфікшн - це література нехудожнього змісту, документальна література, мемуари, словники, кулінарні книжки, енциклопедії. Покликання такої літератури: відповідати на запитання, які нас турбують.
Номер слайду 5
Тільки те знання буде прищеплене,яке пройшло через почуття учня. Все інше є мертве знання, щовбиває всяке живе ставлення до світу. Л. С. Виготський. Арт-терапія як засіб корекції емоційних станів засобами мистецта;Музика - один з прийомів розвитку творчої уяви;Театралізація як структурний компонент у формуванні емпатії школярів. Формування емпатії на уроках літератури:
Номер слайду 6
Впровадження вправ на розвиток емпатії: Вправа « Кам’яне обличчя» О. Довженко « Україна в огні»)Вправа «Хто я?»( В. Стефаник «Новина», «Камінний хрест»)Вправа « Мій герой відчуває». (Любов Пономаренко « Гер переможений»)Вправа « Автор передав мені емоції» Володимир Винниченко «Федько-халамидник»Урок життя «Психолог для героя» («Т. Шевченко «Катерина»)
Номер слайду 7
Номер слайду 8
Що подивитися: Художній фільм «Захар Беркут»Драматичний серіал «Мама»Повнометражний фільм «Гніздо горлиці». Мульфільми:«Синці»«Атака на почастунок»«Подарунок»«Тамара»«Один маленький крок»« Яке Рідво без любові».
Номер слайду 9
Номер слайду 10
Дитячі бестселери українських видавництв«Майя та її мами»Лариса Денисенко, Майя та її мами. – Видавництво, 2017 – 64 с. «Червона сукня моєї тітки»Таїс Золотковська, Червона сукня моєї тітки. – Моноліт-Bizz, 2019 – 48 «Мій дідусь був черешнею»Анджела Нанетті, Мій дідусь був черешнею / переклад Андрій Маслюк. – Львів: ВСЛ, 2015 – 136 с.
Номер слайду 11
Тест « Емпат чи ні?»Чи знаєте Ви про людей те, про що вони Вам ніколи не розповідали?У Вас з’являються одразу якісь почуття, коли відбувається нове знайомство?Чи відчували, чи, можливо, Вам говорили, що Ви «надто чутливі»? Чи можете Ви відразу зрозуміти лицемірство у словах, фальш?Чи допомагаєте Ви іншим і турбуєтесь про них навіть за рахунок Вашого благополуччя?Чи буває , що Ви на собі відчуваєте емоційно чужий біль? Чи буває у Вас інстинктивне відчуття , чого потребує тварина?
Номер слайду 12
8. Ви часто берете участь у громадських заходах? 9. Чи часто Ви хочете бути на самоті, а не спілкуватися з іншими?10. Вам колись говорили, що Ви неспокійна людина або у Вас соціофобія , депресія або соціополярний розлад?11. У ситуації, коли інші люди просто трохи роздратовані, чи виникає у Вас гнів?12. Чи шукаєте Ви «спасіння» у вживанні психоактивних речовин, азартних іграх , «заїданні», тощо?13. Ви творча людина, яка віддається своїй пристрасті, наприклад, малюванню, пісням, музиці, поезії, танцям?14. Вас захоплює метафізичний світ і духовні пізнання?15. Люди часто звертаються до Вас або хочуть бути поряд з Вами, тому що довіряють Вам?16.Іноді буває складно розпізнати, що наповнює Вас більше: Ваші почуття - або когось іншого?
Номер слайду 13
17. Чи були у Вас випадки лікування психічних розладів за допомогою традиційної терапії?18. Буває імпульсивне бажання, яке неможливо контролювати, втекти від людей, компанії або якогось місця без видимої причини? 19. Чи складно Вам спати з кимось (чужим) в одному ліжку або в одній кімнаті? 20. Чи викликають дні тижня якісь особливі відчуття? 21. Чи викликають у Вас роздратування егоїсти і люди «нарциси» ?22. Чи потрапляли в ситуації, коли Ви не розуміли, чому людина не відкривається, чому вона недобра, нетерпляча?23. Чи викликає у Вас сильну емоційну реакцію ( гнів, лють, абсолютну нетерпимість) будь-яка несправедливість. Наприклад: домашнє насилля, расизм, гомофобія, жорстоке поводження з дітьми, тваринами, недбале ставлення до природи.24. Вам колись говорили, що Ви були примхливі, сором’язливі, віддалені, емоційно холодні , неприступні?25. Чи складно Вам працювати у жорсткій системі, де багато керівників, правил і немає можливості проявляти творчість або індивідуальність?26. Чи часто Ви берете на себе роль миротворця?
Номер слайду 14
00-06- Ви маєте середній рівень емпатії06-15- рівень Вашої емпатії вище середнього15-26- Ви емпат, бо Вам притаманний високий рівень емпатії Результат тесту допоможе дізнатися емпат Ви чи ні. Потрібно підрахувати результат відповідей «так»