• символіко-алегоричний тип відображення дійсності, верховенство архітектури в системі мистецтв;• культове призначення мистецтва;• релігійна тематика (співвіднесення з вічністю, з «вищими» ірраціональними силами);• інтерес до людських почуттів, повернення до індивідуальності;• каркасна система побудови соборів, розкішний декор споруд, скульптурне оздоблення;• величні та витопчепі інтер’єри, шкурні орнаменти, кам’яне мереживо різьби, стрілчаті склепіння, кольорові вітражі у вигляді стрілчатих арок. ХАРАКТЕРНІ ОСОБЛИВОСТІ ГОТИЧНОГО СТИЛЮ
Готична архітектура зазвичай використовувала тесане каміння (пісковик, мармур). Але в місцинах з дефіцитом чи відсутністю природних покладів каменю використовували цеглу. Перш за все це характерно для готичних споруд північних князівств Німеччини та Польщі. Цеглу використовували не тільки для побудови невеликих житлових будинків, а й для величних готичних соборів. Використання цегли зумовило особливості подібної готики, бо уніфікована цегла значно обмежувала створення готичних візерунків, зроблених з тесаного каменю. Будівники вийшли з обмежень створенням і використанням Фігурної цегли (лекальна цегла), яка надала можливість створювати справжнє готичне плетиво. Цегляна готика
Це місце, в якому були офіційно короновані численні французькі монархи. Собор уславлює королівську владу. На фасаді виконана «Галерея королів», що складається з п'ятдесяти шести скульптур висотою чотири з половиною метри. В центрі галереї розташована статуя Хлодвіга обабіч якого стоять його дружина свята Клотільда та Святий Ремі. Реймський собор
Образотворче та декоративно-прикладне мистецтво періоду готики було тісно пов’язане з архітектурою. У мистецьких творах, як і раніше, чільне місце посідали релігійні сюжети, однак уже простежувався інтерес до світського життя, думок і настроїв звичайної людини. Саме на XIII—XV ст. припадає найвищий розквіт середньовічної літератури (лицарських романів і поезії), театру та музики.
Вітражі виконували в храмах певні функції. По-перше, завдяки світлу, яке проникало через розфарбовані вікна в собор, у різний час певним кольором висвітлювалася та чи інша частина вівтаря. Це надавало інтер’єру культової споруди величності та сакраментальності. По-друге, оскільки скло не лише розфарбовували, а й декорували золотом і сріблом, то в сонячну погоду завдяки цим інкрустованим частинкам внутрішнє оздоблення храму сяяло й викликало у парафіян відчуття урочистості, піднесеності. Вітраж — сюжетна або арнаментальна композиція, виконана зі шматочків прозорого кольорового скла, скріплених свинцевим обрамленням.
Популярність вітражів зросла від ХІІ століття завдяки розвитку сакральної архітектури й будівництву гігантських храмів. У той період вітражі виготовляли зі скелець інтенсивних барв, насамперед синьої й червоної. Пізніше, завдяки впровадженню нових технологій (кольорових прозорих емалей), вітражне мистецтво додало до своїх принад багатство кольорів і переваги живопису.Із кольорів переважали червоний, синій, жовтий, коричневий.
Готичне мистецтво постійно зверталося до образу Богоматері — заступниці за людей перед Богом. Культ Богоматері склався практично водночас із характерним для Середньовіччя поклонінням прекрасній дамі. Обидва культи нерідко переплітались, і Діва Марія поставала в образі чарівної жінки. Готичний живопис
КНИЖКОВА МІНІАТЮРАВеличезне значення в культурному просторі готики займає книга. Розквіт книжкової мініатюри відноситься до XIII-XIV ст. Книги пишуть не тільки в монастирських скрипторіях, але і в міських. Найчастіше книги носять світський характер: романи, хроніки, байки, притчі, трактати про полювання. У книжковій мініатюрі отримують розвиток реалістичні спостереження.
Франція була одним із найбільших рукописних центрів того часу, де ілюструвалися не тільки релігійні, а й наукові праці (Платона, Арістотеля). У мистецтві Англії мініатюра також посідала важливе місце. Художники ілюстрували численні наукові трактати, легенди про короля Артура та його лицарів. Мініатюри доповнювали моралізаторські оповідання про життя тварин (бестіарії). КНИЖКОВА МІНІАТЮРАІлюстрація з «Абердинського бестіарію» XII ст.
Кодекс Ротундус — мініатюрний Бревіарій XVI століття. Шедевр датується 1480 роком. Це часослов, написаний латиною та французькою. Книжка нестандартної округлої форми, її діаметр усього 9 см, а довжина корінця — 3 см. На 266 сторінках невідомий автор зобразив 30 унікальних заголовних літер. Дивовижні книги Середньовіччя: 6 нестандартних старовинних примірників
Поясна книга (1589 р.). Книжка називалася так, оскільки її носили на поясі: шматочок шкіри слугував продовженням книги і затикався за ремінь або пояс. Причому книга висіла сторчма, тому читати її можна було, не знімаючи пояса. Такі книги стали популярними у ХV‑XVI ст. у Німеччині та Нідерландах. Поясна книга
Книга, яку можна читати шістьма різними способами Ця книга складнішої форми, аніж попередня. Її можна читати шістьма різними способами: іншими словами, у ній містяться 6 різних книг. Цей геніальний екземпляр, створений у Німеччині в XVI столітті, вміщує релігійні тексти минулого, зокрема «Малий катехизм» Мартіна Лютера. Книга, яку можна читати шістьма різними способами
Світську музику популяризували трубадури — провансальські поети-співаки XI—XIII ст., які звеличували кохання до чарівної дами, земні радощі, героїку хрестових походів. Творчість трубадурів характеризувалася різноманітністю тематики і жанрів. МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВОПісля спорудження собору Паризької Богоматері у його стінах розмістилася співоча школа. Тут співаків навчали мистецтву вокальної поліфонії: під час виконання музичного твору кілька голосів поєднувалися і зливалися разом у мереживну, складну мелодію. Згодом поліфонія поширилася й на інші види музичного мистецтва. Трубадури. Мініатюри XIII-XIV ст.
До традиційного одягу готичної епохи належав плащ, пошитий із сукняної тканини та підбитий матерією іншого кольору або хутром. Жінки носили туго зашнуровані сукні з довгими шлейфами, жакети й безрукавки, оторочені пухнастим хутром, шовкові рукавички, широкі пояси з дорогоцінними пряжками. Чоловіки одягали вузькі штани, короткі куртки, черевики із загостреними носами. У моді пізньої готики особливо популярним був чорний оксамит. Серед головних уборів переважали капелюхи, берети, чепчики і високі шапки, виготовлені з повсті, матерії або соломи. Поширеним був головний убір у вигляді тюрбана з вільно спадаючими кінцями. ГОТИЧНИЙ СТИЛЬ У МОДІ
Наймасовішим видом театрального дійства в цей час була містерія, яка виникла у другій половині XIII ст. За своїм релігійним змістом вона тісно пов’язана з церковним театром, але спектаклі ставили прості містяни, а не духовенство. Містеріальна драматургія мала три цикли: «старозавітний», «новозавітний» і «апостольський», сюжети п’єс якого були запозичені із «Житій святих». Постановники містерій прагнули правдоподібності та яскравих ефектів. Якщо, наприклад, показували сцену всесвітнього потопу, площу заливали водою.
Які функції у готичних храмах виконували вітражі?Що ви дізналися про готичну книжкову мініатюру?Які риси були притаманні готичній моді?Охарактеризуйте театральне та музичне мистецтво готики. Д/з Знайдіть у мережі Інтернет ілюстрації із зображенням меблів та дизайну кімнат у готичному стилі. Створіть начерк фрагмента інтер’єру сучасної вітальні у стилі готики. Зверніть особливу увагу на кольори та стильову єдність елементів дизайну. Техніка виконання — кольорові олівці. Рефлексія