Навчання дітей з особливими освітніми потребами в загальноосвітніх на-вчальних закладах на основі застосування особистісно зорієнтованих методівнавчання визначено Порядком організації інклюзивного навчання в загально-освітніх навчальних закладах, затвердженим постановою Кабінету Міністрів. України No 872 від 15 серпня 2011 року, що на практиці забезпечується шляхомскладання «Індивідуальної програми розвитку дитини».
Для дітей з особливими освітніми потребами, які мають інтелектуальні порушення, та з комплексними порушеннями розвитку (порушення слуху, зору, опорно-рухового апарату в поєднанніз розумовою відсталістю, затримкою психічного розвитку на основі робочого навчального плану школи розробляється індивідуальнийнавчальний план з урахуванням рекомендацій ІРЦ та на основі Типових навчальних планів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку.
Відповідно до принципу структурування освіти навчальний план повинен враховувати особливості психічного розвитку дітей; базові основи загальної освіти, на яких будуються всі загальноосвітні й спеціальні програми; сукупність освітніх галузе; відповідність їх тим знанням, які необхідні дітям з порушеннями розвитку для соціалізації; взаємодія й взаємозамінність педагогів.
Індивідуальний навчальний план визначає перелік навчальних предметів, послідовність їх вивчення, кількість годин, що відводяться на вивчення кожного предмета за роками навчання та тижневу кількість годин. У плані враховуються додаткові години на індивідуальні та групові заняття, курси за вибором, факультативи тощо.
« ЗАТВЕРДЖУЮ» Директор Межівської середньої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 2 __________________І.І.Іванов _________________ 2020 р Індивідуальний навчальний план для дитини з особливими освітніми потребами. ПІБ, учня _____ класуназва навчального закладуна 2020-2021 навчальний рік(складено на основі робочого навчального плану школи та Типового навчального плану спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів (ІІ ступінь) для дітей з порушенням опорно-рухового апарату з українською мовою навчання, наказ МОН України № 504 від 22.04.2014, додаток 13)
Навчальна програма визначає зміст розділів і тем з кожного предмета,систему знань, умінь і навичок, які повинні опанувати учні у процесі навчання. Під час складання індивідуальної навчальної програми педагоги насампе-ред аналізують відповідність вимог навчальної програми та методів, що ви-користовуються на уроці, актуальним і потенційним можливостям дитини зособливими освітніми потребами.
До складання індивідуальної навчальної програми залучаються батьки, якіповинні мати чітке уявлення й розуміння необхідності розроблення індиві-дуальної навчальної програми для їхньої дитини. Така співпраця забезпе-чує поінформованість батьків про потенційні можливості дитини, динаміку її розвитку та регулює комплекс суперечливих питань, які можуть виникатиміж батьками та вчителями у процесі навчання дитини.
Якщо дитина з особливими освітніми потребами маєсенсорні порушення та збережений інтелект і потре-бує створення відповідних адаптацій навчальних ма-теріалів і корекційних занять з учителем-дефектоло-гом, для неї розробляється та частина індивідуальноїпрограми розвитку, яка стосується надання цих послугта розроблення відповідних адаптацій. За потреби адаптується навчальна програма, але розробка інди-відуального навчального плану є недоцільною.
ІПР розробляється командою, у склад якої входять: педагоги, які працюють здитиною, фахівці, які залучатимуться до навчально-виховного процесу, батькидитини та керівник закладу освіти. Складена та узгоджена з усіма членами команди індивідуальна програмарозвитку підписується директором навчального закладу та батьками. Відповідальність за реалізацію індивідуальної програми розвитку поклада-ється на всіх членів команди. Відстеження перебігу виконання цілей, окресле-них в індивідуальній програмі розвитку, покладається на заступника директора (в його обов’язки входить вирішення питань інклюзивної освіти).
ВАЖЛИВО: До початку першої зустрічі керівник навчального закладу пови-нен вивчити результати комплексної оцінки розвитку дитини, зустрітисяз окремими педагогами та фахівцями з метою складання переліку пи-тань, які обговорюватимуться на першій зустрічі. Керівник навчального закладу повинен призначити час і місцепроведення зустрічі, максимально зручні для всіх членів команди. Кім-ната, в якій відбуватиметься зустріч, повинна бути просторою, без за-йвих предметів, але з дошкою. Також слід забезпечити учасників папе-ром, щоб їм було зручно фіксувати думки та пропозиції. Варто потурбу-ватися про осіб, які з певних причин не зможуть брати участь у зустрічі,однак зможуть спілкуватись по телефону або скайпу.
ВАЖЛИВО: Керівник навчального закладу повинен проводити першу робочу зустріч з розробки ІПР: на початку зустрічі узгодити термінологію, ро-блячи її зрозумілою для всіх; зосередити увагу на питаннях, винесенихна обговорення; призначити секретаря зборів з числа осіб, які не брали участь у процесі оцінки; для презентації інформації надати слово кожному із членів команди, забезпечуючи позитивну атмосферу зустрічі тощо. Важливо спільно вибрати керівника команди, він у подальшому плануватиме і призначатиме засідання, визначатиме місце зборів, сповіщатиме всіх учасників тощо.
Індивідуальна програма розвитку містить такі розділи:1. Період виконання2. Загальна інформація про дитину: ім’я та прізвище, вік, телефони батьків, адреса, дата зарахування дитини до школи.Індивідуальна програма розвитку розробляється на один рік.• Двічі на рік (за потреби частіше) програма переглядається з метою її коригу-вання.
Методика модифікації АНАЛОГІЇ Вивчаючи види об’ємних тіл та математичних фігур пропонується дитині замість характеристики форм і предметів, визначити за допомогою тактильних відчуттів різницю між кубом та кулею. Потім викладаються на стіл картки із зображенням квадрату та кругу. Просять дитину покласти предмети на необхідні картки. Таким чином, дитина проводить порівняння предметів і форм на основі відчуттів . Учню легше знайти спільне і відмінне за допомогою цієї методики.
8. Психолого-педагогічна допомога, що надається під час проведення у позаурочний час корекційно-розвиткових занять. В індивідуальній програмі розвитку треба визначитикількість і тривалість занять фахівців з дитиною. Крім того, слід указати, де повинні надаватись відповідніпослуги.• Ця інформація повинна бути зрозумілою всім присут-нім на засіданні, а також будь-якій іншій людині, яка читатиме ІПР.
Батьки відмовляються підписувати ІПР, бо вважають, що в їхньої дитини немає проблем у розвитку. У такій ситуації слід здійснити кілька важливих кроків: 1) пояснити батькам, що під час своєї зустрічі команда фахівців дійшла висновку, що дитина має труднощі в навчанні, пов’язані з певними проблемами в її розвитку. Підтвердженням цього також можуть бути рекомендації ІРЦ. 2) Пояснити, що засідання з розгляду ІПР має на меті розробити індивідуальну програму розвитку на основі цих рекомендацій.
Батьки відмовляються підписувати ІПР, тому що нехочуть, щоб їхню дитину направляли в окремий кабінет для отримання спеціальних послуг. У такій ситуації важливо пояснити, чому дитині буде краще отримувати спеціальні послуги в окремому кабінеті. Водночас також слід проаналізувати можливості надання спеціальних послуг в умовах класу, де навчається дитина.
Батьки відмовляються підписувати ІПР, бо вважають, що програма не передбачає належних втручань. У такому випадку необхідно пояснити батькам, якими міркуваннями ви керувались, розробляючи ІПР. Тобто, якщо педагог рекомендує учню працювати з учителем-дефектологом тільки певний час упродовж дня, то основою такого рішення є рекомендації ІРЦ, який визначив кількість годин для проведення корекційної роботи відповідним фахівцем.
Якщо батьки відмовляються підписувати ІПР, поясніть їм причину та проаналізуйте структуру того, як проводиться навчання для учнів з особливими потребами. Якщо батьки не підписують ІПР, вважаючи, що ви недостатньо дбаєте про те, що потрібно для навчання їхньої дитини, поясніть їм раціональне виконання ваших рекомендацій. Якщо існує непогодженість з батьками, пам'ятайте, що вони мають право на клопотання, скаргу тощо, таке ж право маєте і ви.