«Дайте дитині свободу та поверніть їй відповідальність за власне навчання» D. J. Davidson 2008Інструменти формуючого оцінювання в старшій школіДоповідач: вчитель вищої категорії, старший вчитель. Панасенко Лариса Олегівна. Український гуманітарний ліцей при КНУ ім. Т. Г. Шевченко Київ 2023
Складові оцінювального процесу. Оцінювання для навчання. Визначення потреб учнів. Постійний моніторинг та корекція освітніх прийомів та тактик для досягнення навчальних цілей. Оцінювання як навчання Самооцінювання в процесі навчання. Включає в себе не лише самооцінювання учнів, але й вчителя. Є рушійним механізмом навчального процесу. Оцінювання навчання Оцінювання результату навчання. Є заключним етапом навчання. Виконується вчителем або експертами. Не передбачає коригування освітніх стратегій. Є лише сигналом про якість засвоєння матеріалу.
Етапи формувального оцінювання. Попередній аналіз (самоаналіз) знань і потреб учнів з теми. З’ясування та розуміння очікуваних результатів та критеріїв успіху. Надання можливості кожній дитині стати експертом в окремих питаннях. Поточна діагностика та коригування освітньої траекторії. Самооцінювання успіхів. Пред’явлення результатів роботи учнів у вигляді проекту, евристичної здогадки, тощо. Формальне оцінювання результату (за потреби).
Інструменти самооцінювання. Самооцінювання працює за схемою, коли дитина встановлює: 1) бажаний результат в навчанні; 2) її теперішній стан стосовно цих очікувань; 3) план для досягнення кінцевої мети. Анкета. Записна книжка учня. Журнал рефлексії. Емотикон (Шкала кольору). Найзаплутаніший (або найясніший) момент. Картки понять. Мотивована промова (есей). Саморефлексивні ствердження.
7 ознак що у класі використовується оцінювання для навчання1. У класі більше цінуються ідеї, висловлені учнями, а не готові відповіді.2. Учні знають очікувані результати навчання та критерії успіху.3. Учні готові ризикувати, їх не лякають і не зупиняють помилки.4. Учні вміють критикувати екологічно, надавати й отримувати відгуки.5. Учні відповідають за своє навчання.6. Учитель — не єдине джерело знань. Учні вміють користуватися принципом «Запитай у трьох, перш ніж запитати в мене». Таким чином підвищуються комунікативні навички дітей.7. Учитель є фасилітатором у класі: він розуміє, як допомогти дітям працювати в групі, досягати результатів за допомогою настанов чи зворотного зв’язку.