«Дайте дитині свободу та поверніть їй відповідальність за власне навчання» D. J. Davidson 2008Інструменти формуючого оцінювання в старшій школіДоповідач: вчитель вищої категорії, старший вчитель. Панасенко Лариса Олегівна. Український гуманітарний ліцей при КНУ ім. Т. Г. Шевченко Київ 2023
Номер слайду 2
Основні функції формуючого оцінювання. Мотивація до навчання. Навички аналізу та синтезу власної діяльності учня та вчителя. Підвищення рівня експертності учасників навчального процесу. Зменшення психологічної напруги
Номер слайду 3
Складові оцінювального процесу. Оцінювання для навчання. Визначення потреб учнів. Постійний моніторинг та корекція освітніх прийомів та тактик для досягнення навчальних цілей. Оцінювання як навчання Самооцінювання в процесі навчання. Включає в себе не лише самооцінювання учнів, але й вчителя. Є рушійним механізмом навчального процесу. Оцінювання навчання Оцінювання результату навчання. Є заключним етапом навчання. Виконується вчителем або експертами. Не передбачає коригування освітніх стратегій. Є лише сигналом про якість засвоєння матеріалу.
Номер слайду 4
Етапи формувального оцінювання. Попередній аналіз (самоаналіз) знань і потреб учнів з теми. З’ясування та розуміння очікуваних результатів та критеріїв успіху. Надання можливості кожній дитині стати експертом в окремих питаннях. Поточна діагностика та коригування освітньої траекторії. Самооцінювання успіхів. Пред’явлення результатів роботи учнів у вигляді проекту, евристичної здогадки, тощо. Формальне оцінювання результату (за потреби).
Номер слайду 5
Інструменти формування критеріїв успішностіМозковий штурм. Коло можливостей. Шкалування Кольоровий сигнал. Мапа понятть. Евристична бесіда. Дорожня карта студента
Номер слайду 6
Інструменти визначення потреб учнів. Таблиця З-ХЗ+Шкалування. Ментальна мапа (фішбоун)4 питання. Продовжи речення. Що спільного?
Номер слайду 7
Інструменти поточної діагностики Хрестики-нулики. Неправильні твердження. Два кола. Візьми і передай. Доповни думку2 правди та брехня. Рух по долоніЕсе «Хвилинка»
Номер слайду 8
Інструменти надання експертностіСпитай у трьох. Лідер за номером. Поміч наосліп. В мене питання. Класифікація помилок (саморефлексія, самоперевірка)Питання до теми. Перевірка домашнього завдання за критеріями (самоперевірка, взаємоперевірка)
Номер слайду 9
Інструменти самооцінювання. Самооцінювання працює за схемою, коли дитина встановлює: 1) бажаний результат в навчанні; 2) її теперішній стан стосовно цих очікувань; 3) план для досягнення кінцевої мети. Анкета. Записна книжка учня. Журнал рефлексії. Емотикон (Шкала кольору). Найзаплутаніший (або найясніший) момент. Картки понять. Мотивована промова (есей). Саморефлексивні ствердження.
Номер слайду 10
Інструменти аналізу результату роботи. Рішення-рішення (аргументована дискусія)Семінар за Сократом. Спостереження (фасилітація навчального процесу)Тестування. Пул думок
Номер слайду 11
Принципи ефективного зворотнього зв’язкузворотній зв'язок має передбачати більше роботи для учня і заощаджувати час вчителя. зворотній зв'язок має бути сфокусованим - менше часто буває більше. Зворотній зв'язок має стосуватися цілей навчання, які встановлені спільно з учнями.
Номер слайду 12
Інструменти зворотнього зв’язку. Три питання. Крапка на полях. Червоний сигнал. Ланцюг перетворень
Номер слайду 13
Прийоми успішного зворотнього зв’язку2 похвали+1 критика+1 порада+1 похвала. Що ти хочеш спитати у мене?Миттєве рішення (фасилітація навчання)
Номер слайду 14
7 ознак що у класі використовується оцінювання для навчання1. У класі більше цінуються ідеї, висловлені учнями, а не готові відповіді.2. Учні знають очікувані результати навчання та критерії успіху.3. Учні готові ризикувати, їх не лякають і не зупиняють помилки.4. Учні вміють критикувати екологічно, надавати й отримувати відгуки.5. Учні відповідають за своє навчання.6. Учитель — не єдине джерело знань. Учні вміють користуватися принципом «Запитай у трьох, перш ніж запитати в мене». Таким чином підвищуються комунікативні навички дітей.7. Учитель є фасилітатором у класі: він розуміє, як допомогти дітям працювати в групі, досягати результатів за допомогою настанов чи зворотного зв’язку.