Вірш Д. Павличка “Лелека.”Ходить близько по мочарах. У червоних чоботятах,Дивиться в прозору воду,Гонить жаб’ячу породу:-Боже, як мені набридло. Це моє болотне їдло,Ці витрішкуваті жаби. Без найменшої приваби. Десь читав я, що французи. Жаб їдять, як чорногузи. Але в них ті жабенята – Тільки на великі свята,Ну, а я ж у свята й будніЇм створіння ці паскудні;На вечерю й на сніданок. Я ковтаю цих поганок. А в обід на перше й друге – Солодушки й зеленушки. Так навчився з лелечати. Та пора вже з тим кінчати,Геть ненависну дієту!Краще їсти з очерету. Листя! Все! Доволі! Крапка!Ось вона – завмер лелека,Придивляється здалекаІ підходить неквапливо. Він до неї, що за диво!Не така вона почварна,Просто навіть дуже гарна,Очі завеликі трішки;Та зате, які там ніжки!Граціозна, наче скрипка, Жабка – лапка, жабка – рибка,Викупана. Чиста, свіжа,Рай солодкий, а не їжа!І дієту він ламає: Клац! – і жабки вже не має.
Номер слайду 2
Тема і мета уроку. Тема. Клас Земноводні. (Амфібії.)Мета. Узагальнити та систематизувати знання учнів про представників класу земноводні; з’ясувати рівень оволодіння учнями навчального матеріалу; продовжувати в учнів формувати уміння збирати і узагальнювати навчальну інформацію, виділяти головне, робити висновки, висловлювати власну думку; розвивати пізнавальний інтерес і біологічне мислення; розвивати навички співпраці; виховувати інтерес до предмета, бережливе ставлення до природи, захоплення її красою, прагнення розвивати свій кругозір, знання і вміння.
Номер слайду 3
І етап. Бліц – турнір. (дайте відповіді на запитання.)Які відділи тіла у жаби?Скільки очей н на голові у жаби?Скільки повік у жаби?Барабанна перетинка є частиною органа…Чи п’ють жаби воду?Склад слизу, що покриває шкіру жаби?Скелет земноводних складається з відділів?Жаба дихає?Серце жаби…(скільки камер?)Чи має жаба зуби?
Номер слайду 4
ІІ етап. Біологічне лото.(виконати відповідність)Пояс передніх кінцівок стегна, гомілки, стопи. Череп в амфібій рухомо з’єднаний із хребтом грудина. Скелет задніх кінцівок утворений шийний хребець. Пояс задніх кінцівок утворений тазовими кістками. Ребер у жаби немає
Номер слайду 5
ІV етап. Гра «Ланцюжок»Учитель ставить запитання одному учневі, той відповідає і, торкнувшись плеча однокласника, ставить йому запитання.
Номер слайду 6
І – достатній р-нь. Чим відрізняються представники рядів Хвостата та Безхвості земноводні?Як називається личинка жаби?Як відбувається розвиток земноводних?Чи є повіки у земноводних?Скільки камер має серце земноводних?Чим дихають земноводні?Якими органами представлена с-ма розмноження у земноводних?Чи є зуби у земноводних?Чи є грудна клітка у земноводних?На які ряди поділяються земноводні?
Номер слайду 7
ІІ – середній р-нь. Чому земноводні належать до холоднокровних тварин?Які земноводні занесені в Червону книгу України?Які земноводні зустрічаються у нашій місцевості?Чим відрізняється жаба від ропухи?Де розмножуються земноводні?
Номер слайду 8
ІІІ – високий р-нь. Якщо до тераріуму з голодною жабою помістити мертвих мух, чи їстиме вона їх? Відповідь поясніть. Чому озерна жаба активна в день, трав’яна, яка живе на болотах та лугах, у сутінках?Якщо у земноводних погано розвинений слух, як вони відчувають наближення людини?Багато людей вважають, що від жаб бувають бородавки. Чи це так? Чи можуть бути небезпечними жаби для людини?Щоб сталося, якби на землі вимерли всі земноводні?
Номер слайду 9
Це цікаво… 1. Земноводні – важлива ланка в ланцюгу живлення ( поїдають усе живе і невелике, що можна проковтнути і що є неотруйним: мухи, комахи, метелики, червяки, жуки. Слимаки, блощиці, гусениці й навіть мурашки). Люди отримують велику користь від нічних полювань жаб та ропух. У США приблизно порахували вартість «послуг», які століттями надаються жабами сільському господарству: мільярди доларів на рік. Одна жаба за рік дає 20-30 доларів «прибутку». Так що, бережіть жаб! 2. Ропухи хоч і мають отруйні залози, все одно стають їжею для сов, граків, єнотоподібних собак, борсуків, єнотів, їжаків, тхорів. 3. Жаб’яча ікра – делікатес для качок і тритонів. Пуголовки стають здобиччю риб, водяних жуків, молодих вужів, дорослих ставкових жаб.
Номер слайду 10
4. Гинуть земноводні також у зв’язку неправильного ведення сільського господарства. 5. Жаби працюють на людину як класичні піддослідні тварини. У кінці ХVІІІ ст.. відомі вчені Гальвані та Вольта виявили, що тварини можуть створювати електричні заряди. А допомогли зробити це їм відкриття досліди із жабами. Лапка жаби довгі роки була єдиним електровимірювальним приладом фізиків. 6. Перший пам’ятник жабам було споруджено в Паризькому університеті, у Соборні, у ХІХ ст.. Його звели на вимогу знаменитого французького природознавця Клода Бернала. Так учений віддячив своїм піддослідним тваринам.
Номер слайду 11
7. Жаби слугують і для задоволення інших потреб людини: шкіра найбільших тварин іде на виготовлення сувенірів і інших прикрас. У первіснообщинних джунглях отрутою земноводних заправляли стріли. Нині вона стала ліками. Ніжне м'ясо задніх лапок жаб є продуктом дієтичного харчування. 8. Жаб’ячі лапки – одна із найвідоміших страв французької кухні. Але смажені в сухарях жаб’ячі лапки їдять не тільки в Франції. 9. Одне з найрідкісніших і найцікавіших земноводних нашої країни – тритон карпатський. Він мешкає лише в Карпатах на вологих затінених схилах гір і сирих полонинах. На відміну від інших видів тритонів, у карпатського немає спинного гребеня, довжина його тіла становить близько 8 см.. На передодні розмороження ці тварини оселяються в чистій воді у водних затоках по берегах гірських річок, у великих калюжах талої води на схилах гір. 10. Живляться вони личинками комах, інколи їдять і інших безхребетних. Зимують ці амфібії в кублах: серед каміння, пересипаного землею, знаходили до 250 тритонів. У високогір’ї личинки тритонів не встигають закінчити розвиток за короткий теплий сезон і зимують у водоймах, де проводять решту стадії розвитку наступного літа.
Номер слайду 12
Запитання: Яке значення мають земноводні в природі та житті людини?
Номер слайду 13
А, що ми можемо зробити для того, щоб зберегти рідкісні види?Головне правило. Живи і дай жити іншим.
Номер слайду 14
“Перетворення пуголовка в напівжабу, а потім у жабу – явище, на яке я не можу дивитись без піднесеного трепету”. (Дж. Дарел, “Три квитки до Едвенчер”)
Номер слайду 15
(підраховується кількість карток, які отримали гравці, виставляються бали.)Анкета учнів:- Чи збулися ваші очікування?- Що нового ви дізналися на уроці?- Чи є у вас питання до вчителя?
Номер слайду 16
Я зірвав квітку – І вона загинула. Я спіймав метелика – І він помер у мене на долоніІ тоді я зрозумів, Що доторкнутися до краси. Можна лише серцем.
Номер слайду 17
VI. Домашнє завдання. Творче завдання: написати коротенький репортаж (1-2 факти із життя амфібій, почутих на уроці, взятих з Інтернету.) для розміщення в газету для тижня біології.