Біологія 8 клас
Урок - тренінг
Тема: Розмноження і розвиток земноводних
Мета: вивчити, як відбувається розмноження та розвиток земноводних, з’ясувати як здійснюється турбота про потомство в земноводних. Формувати у школярів відповідальне ставлення до тварин; до навчального обладнання, виховувати любов до живої природи, формувати екологічну культуру. Розвивати увагу, мислення, пам’ять, логічне мислення, вміння працювати з підручником та вологими препаратами.
Метод проведення уроку: тренінг.
Хід уроку:
Чому на весні жаби «співають»?
Сьогодні ми з вами вивчимо особливості будови статевої системи, розмноження і розвитку земноводних, з’ясуємо будову пуголовка, вияснимо як відбувається процес розвитку, розглянемо вологі препарати, переконаємось в подібності між рибами та личинками земноводних.
• Не перебивати — уважно слухати одне одного і поважати різні думки.
• Поважати особисте життя — кожен має право не відповідати на запитання, яке стосується його особистого життя.
• Бути доброзичливими — ставитися одне до одного доброзичливо і поважати почуття інших.
• Зберігати конфіденційність — не обговорювати поза межами групи ті моменти особистого життя, які стали відомими на тренінгу.
• Бути толерантними — не можна змушувати людину замовкнути лише тому, що її погляди не збігаються з поглядами інших.
• Право на анонімність — кожен має право ставити запитання анонімно.
3. Очікування учасників
Після оголошення мети тренінгу зверніться до учасників з проханням письмово висловити свої очікування. Це можуть бути різні побажання, наприклад, добре провести час, щось дізнатися, чогось навчитись, знайти нових друзів, отримати позитивні емоції тощо.
Називаємо тварину класу Земноводні і за першою буквою назви робимо собі комплімент.
Наприклад: Жаба – жвава, життєрадісна, жива.
5. Гра. «Допоможіть Незнайку». (вставте пропущені слова):
Дайте загальну характеристику класу Земноводні
Холоднокровні, теплокровні (напишіть потрібне). Середовище життя_1________. Шкіра _2________, залози виділяють _3________. Мають_4________пари кінцівок,які закінчуються 5________. Скелет внутрішній, побудований з __6_______ речовини.
До складу скелета входять відділи _7________. Травна система наскрізна, починається __8_______, закінчується__9_______. Кровоносна система _10_______, складається з_11________кіл кровообігу,_12_____камери серця. . Органами дихання земноводним слугують парні комірчасті мішечки_13__________, а також ___14_____. Видільна система представлена парними стьожкоподібними ___15____ та ___16_____ , що відкриваються в __17__. Головний мозок складається з відділів___18____. Роздільностатеві тварини. Для більшості характернее __19________запліднення, розвиток___19________.
Вивчення нового матеріалу
Учні працюють з підручником. Опрацьовуючи статтю підручника «Розмноження і розвиток земноводних. Пункт «Розмноження»
Завдання: кожна пара, читаючи текст, повинна старатися першою заповнити пропущені слова в тексті.
Розмноження земноводних відбувається у __1_ середовищі. Здебільшого амфібіям притаманне __2__ запліднення — злиття _3__ клітин у воді.
Розглянемо процес розмноження земноводних на прикладі жаби озерної.
Майже відразу після зимового заціпеніння жаби збираються на берегах водойм і починають гучні «концерти». Цілий день самці голосно квакають, аби __4__ самок свого виду.
У період розмноження __5_ окремих видів земноводних змінюють своє забарвлення.
Жаби поділяються на __6__. Самки відкладають у воду _7__, яку самці відразу зрошують __8__ рідиною. Відбувається __9__.
Спочатку ікра жаби нагадує ікру риби, у якій ікринки ізольовані одна від одної. Через певний час оболонка кожної ікринки _10__, стає драглистою. Зрештою драглиста речовина оповиває всю __11_. Ікра жаб утримується в найтеплішому верхньому шарі води і зігрівається __12_промінням.
Майже всі жаби, поширені на території нашої країни, полишають _13__ _14__ і не дбають про потомство.
Пропущені слова для перевірки
1. водному, 2.зовнішнє, 3.статевих, 4.привернути увагу, 5. самці, 6.пари, 7.ікру, 8.сім'яною, 9.запліднення, 10.набрякає 11. ікру, 12. сонячним 13. ікру, 14. напризволяще
7.«Мандрівка в світ природи».
Перегляд презентації «Шлюбна поведінка земноводних»
8.Руханка.
Встаньте з місця, потягніться,
Раз нагніться, два нагніться,
В різні боки поверніться,
Зігніть ноги та присядьте і
На місце тихо сядьте.
9.Робота в групах «Відстрочена відповідь»
Учні працюють з малюнками, де зображено розвиток жаби та текстом підручника і дають відповіді на запитання.
І група.
Як відбувається розвиток ікринки?
ІІ група.
Як відбувається розвиток пуголовка?
ІІІ група.
Як здійснюється метаморфоз жаби?
10. Робота з вологими препаратами.
Завдання: Знайдіть три етапи розвитку земноводних.
11. Прийом «Віддай власнику»
Завдання: запишіть в два ряди ознаки притаманні Рибам(Р) та ознаки притаманні Пуголовкам (П).
1.Живиться водоростями і найпростішими; 2. Зябра, 3. Бічна лінія, 4. Зачатки легенів, 5. Одне коло кровообігу, 6. Двокамерне серце, 7. Скелет складається з хорди. 8. Анальний отвір.
Про що це свідчить?
Р: 1,2,3,5,6,8
П. 1,2,3,4,5,6,7,8
12.Завершення тренінгу.
Що ви нового дізналися? Що вам дало це заняття?
10. Вправа «Подаруй посмішку» Учасники стають в коло, по черзі посміхаються і свою посмішку долоньками передають сусідові.
11. Додому: опрацювати відповідний параграф підручника, приготувати повідомлення про життя земноводних