МАРІЯ МАТІОС «МАЙЖЕ НІКОЛИ НЕ НАВПАКИ»Сімейна сага в новелах . Міфологічні витоки в романі. Біблійні алюзії, їхня роль
Номер слайду 2
Сага – давньоскандинавське слово, що означає «сказання». Саги були поширені в Ірландії та Ісландії в формі прозових творів з віршованими вставками у VIII - XIII століттях у більшості своїй історико-біографічні або міфологічні оповіді, які розказували про життя простих людей.
Номер слайду 3
Жанр твору Марія Матіос визначила як сімейна сага у новелах. Новела – це невеликий за обсягом прозовий епічний твір про незвичайну подію з несподіваним фіналом, сконденсованою та яскраво вимальованою дією. Незважаючи на те, що новели Марії Матіос досить великі за обсягом, вона дотримується основних ознак даного жанру.
Номер слайду 4
Письменниця не дає детального опису побуту гуцулів, навколишньої природи, а насамперед змальовує внутрішній світ персонажів, що є характерно для новел. Марії Матіос вдається зобразити незвичайні події з життя досить значної кількості героїв, показати несподівані сюжетні повороти, акцентуючи при цьому особливу увагу на переживаннях та почуттях персонажів твору).
Номер слайду 5
БУКТРЕЙЛЕР ЗА КНИГОЮ МАРІЇ МАТІОС «МАЙЖЕ НІКОЛИ НЕ НАВПАКИ»https://www.youtube.com/watch?v=RKId. Wljk. En0
Номер слайду 6
«Майже ніколи не навпаки» (2007)Жанр – роман у новелах Тема. Розповідь історії гуцульських родин Чев'юків, Кейванів, Варварчуків від часів Австро-Угорської імперії, Першої світової війни й аж до середини ХХ століття, а також про життєві метання Мариньки Богодухої, Олекси Німого.Ідея. Честь понад усе.
Номер слайду 7
Сюжет та композиція твору. Композицію роману складають три новели: «Чотири-як рідні-брати», «Будьте здорові, тату», «Гойданка життя». Три переплетені між собою новели про незвичайне життя звичайних людей у селі. Про смерть, про відносини у великій сім’ї, про кохання і зраду, про війну і радянську владу.
Номер слайду 8
Композиційним стержнем роману є головна думка: все чує над собою владу минущості…окрім любові. За словами самої авторки, її книга про те, що може людське серце, вражене любов’ю і ненавистю, радістю і заздрістю. Зі сторінок роману постає українська історія в її буковинському ареалі, де пластично поєднано реальний, майже детективний сюжет.
Номер слайду 9
У новелі «Чотири – як рідні – брати» автор демонструє повну деградацію родини через жадобу до збагачення і юридичні тяжби. Так, своєрідною «миттю» першої новели «Чотири – як рідні брати» є не загальна проблема зради (родинної чи шлюбної), а епізод, в якому Андрій застає Петруню й Дмитрика на горищі. Цей же епізод стає вузлом конфлікту, в який втягнуто набагато більше персонажів, ніж було на початку. Родина Чев’юків недарма відкриває художній світ роману: вони стають учасниками всіх колізій, починаючи від того, що Іван Варварчук із побратимом вбивають їхнього Дмитрика, і закінчуючи історією кохання Мариньки-богодухи й Кирила.
Номер слайду 10
Новела друга «Будьте здорові, тату!» відкриває світ людей, що живуть за своїми законами і правилами, світ, поділений на чоловіків і жінок. У цьому світі правлять гонор і честь. Заради них старий парубок Іван Варварчук знеславлює на весіллі свою п’ятнадцятилітню наречену Петруню, щоб не зізнаватися в чоловічому безсиллі. Натомість Петруня й Дмитрик, син Чев’юків, «бездумно позбулися голів» від пристрасті й раптового потягу, таким чином зламавши своє життя. Петруня залишається жива – проте тільки фізично, морально вона загинула вже після Дмитрикової страти. Трагедія закоханих гірка й невимовна не тільки через молодечу необачність, але й через суворі патріархальні закони, за якими дівчина не має права опиратися батькові.
Номер слайду 11
У останній частині роману – «Гойданка життя» письменниця показує, що життя може зруйнуватися в одну мить, про що не здогадувались ані Маринька-богодуха, ані подружжя Кейванів – ключові герої новели. Читач дізнається про кохання Мариньки й Кирила Чев’юка, що починалося ніжно й природно, а закінчилося доволі трагічно. Незважаючи на почуття Кирило вирішує піти прагматичним і звичним для свого часу шляхом – одружитись на Василині, вигіднішій партії. Маринька ж, яка після зради намагалася накласти на себе руки, отримала дар провидіння, що був і даром, і карою, оскільки запобігти бідам вона ніяк не могла.
Номер слайду 12
Життя Гриця і Теофіли Кейванів, як і більшості односельчан, проходило за негласним приписом: «Тут від зачаття світу чоловічою турботою було здорове сім’я, а жіночою – витривале лоно. От і увесь спільний ґешефт». Тому за багато спільно прожитих років вони набули дітей і господарства, але не набули поваги одне до одного. Під час навали черкесів Теофіла майже добровільно віддається загарбникові, від пристрасті втративши здоровий глузд, хоча чітко усвідомлює: Грицько не стане розбиратися в цьому, а просто вб’є її. Тому й не дивно, що опис Теофілиної купелі нагадує омовіння перед жертвоприношенням.
Номер слайду 13
М. Матіос на прикладі подружжя Кейванів зображує подвійні стандарти суспільства: якщо жінка, будучи зґвалтованою окупантом, народила від нього дітей – вона розпусниця, якщо ж чоловік не гребував іншими жінками на війні – то, як міркує Кейван, він брав їх за їхньою ж волею і взагалі «для здоров’я». Грицько вбачає в діяннях дружини тільки підлість і зраду, але не усвідомлює, що за всі роки подружнього життя не зміг стати рідною людиною для неї. Після всього, що трапилося не проходить і дня у Кейванів, щоб Гриць не бив Теофілу за будь-що й не казав їй вранці: «Зроби так, щоб я тебе шукав».
ПРОБЛЕМНЕ ПИТАННЯЧого нас вчить роман «Майже ніколи не навпаки»?
Номер слайду 16
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ НАПИШІТЬ ВИСЛОВЛЮВАННЯ«Як жити: за покликом серця чи за правилами моралі?» (на основі епіграфу до роману:«Важить не час, коли відбуваються події, а людина в подіях часу»)