Формула успіху проста:вміти самостійно вчитися й працювати з різними джерелами інформації;мати особисту точку зору й уміти її аргументувати;вміти бачити проблеми;вміти застосовувати свої знання для розв’язання життєвих проблем;мати культуру спілкування, тобто працювати в команді й знаходити консенсус щодо різних переконань та думок.
Критичне мислення має наступні ознаки: аналітичність (відбір, порівняння, зіставлення фактів і явищ);асоціативність (установлення асоціацій з раніше вивченими фактами, явищами;) самостійність; логічність (уміння будувати логіку доказовості рішення проблеми, послідовність дій); системність (уміння розглядати об'єкт, проблему в цілісності їх зв'язків і характеристик)
Щоб стимулювати критичне мислення, вчителеві необхідно:виділити час та забезпечити можливості для застосування критичного мислення;дозволити учням вільно розмірковувати;приймати різноманітні ідеї та думки;сприяти активному залученню учнів до процесу навчання;забезпечити для учнів без ризикове середовище, вільне від насмішок;висловити віру у здатність кожного учня породжувати критичні судження;цінувати критичні міркування учнів.
1. Розминка замінює організаційні моменти класичного уроку. Її основна функція – створення сприятливого психологічного клімату на уроці. Це: краще засвоєння навчального матеріалу; підвищення авторитету вчителя; психологічне розвантаження учнів.2. Обгрунтування навчання передбачає: постановка мети уроку; розвиток внутрішньої мотивації до вивчення конкретної теми.3. Актуалізація. На цьому етапі відтворюються знання, вміння, встановлюється рівень досягнень з теми.4. Усвідомлення змісту. На цьому етапі учень знайомиться з новою інформацією, аналізує, визначає особисте її розуміння.5. Рефлексія. Учень стає власником ідеї, інформації, знань; можливість використання знань; обмін знаннями з іншими учнями; оцінка та самооцінка діяльності.
Бенджамін Блум (1913 - 1999)Американський психолог, відомий як автор унікальної системи алгоритмів педагогічної діяльності. Запропонована ним теорія, або "таксономія", розділяє освітні задачі на три блоки: когнітивну, психомоторну і афективну. Простіше кажучи, кожну мету можна позначити блоками "Знаю", "Творю" і "Вмію". Тобто, дитині пропонують не готове знання, а проблему. А вона, використовуючи свій досвід і знання, повинна знайти шляхи вирішення цієї проблеми.
КУБИК ЗАПИТАНЬ (або кубик Блума)Коли використовувати. Прийом розвитку критичного мислення учнів «кубик Блума» універсальний. Його можна використовувати на початку уроку у вступній частині, під час переходу до основної частини або наприкінці її для остаточного осмислення матеріалу учнями.
Як використовувати. Формулюється тема уроку. Тобто тема повинна визначити коло питань, на які доведеться відповідати. Коли учитель кидає кубик, грань, що випала, вказує якого типу запитання слід поставити. Учні орієнтуються на основі питального слова на грані кубика й ставлять запитання, яке з нього і повинно починатися. Наприклад, перелік запитань буде таким: Назви. Чому. Поясни. Запропонуй. Придумай. Поділися.
Назви. Передбачає відтворення знань. Це найпростіші питання. Учневі пропонується просто назвати предмет, явище, термін і т.д. Чому. Це блок питань дозволяє сформулювати причинно-наслідкові зв’язки, тобто описати процеси, які відбуваються з зазначеним предметом, явищем. Поясни. Це питання уточнюючі. Вони допомагають побачити проблему в різних аспектах і сфокусувати увагу на всіх сторонах заданої проблеми. Додаткові фрази, які допоможуть сформулювати питання цього блоку: Ти дійсно думаєш, що … Ти впевнений, що …Запропонуй. Учень повинен запропонувати свою задачу, яка дозволяє застосувати те чи інше правило. Або запропонувати своє бачення проблеми, свої ідеї. Тобто, учень повинен пояснити, як використовувати ті чи інші знання на практиці, для вирішення конкретних ситуацій. Придумай. Це питання творчі, які містять в собі елемент припущення, вигадки. Поділися. Питання цього блоку призначені для активації розумової діяльності учнів, вчать їх аналізувати, виділяти факти і слідства, оцінювати значимість отриманих відомостей, акцентувати увагу на їх оцінці. Питанням цього блоку бажано додавати емоційне забарвлення. Тобто, сконцентрувати увагу на відчуттях і почуттях учня, його емоціях, які викликані названою темою.
Варіанти використання “Кубика Блума” на уроках. Питання формулює сам учитель. Це більш легкий спосіб, який використовується на початковій стадії – коли необхідно показати учням приклади, способи роботи з кубиком. Питання формулюють самі учні. Це варіант вимагає певної підготовки від дітей, так як придумати питання репродуктивного характеру легко, а ось питання-завдання вимагають певного досвіду.
«Чому…» деякі слова підкреслюються хвилястою червоною лінією«Поясни…» різницю між форматуванням і редагуванням«Назви...» об’єкти текстового документа«Запропонуй…» програми для створення і опрацювання текстових документів«Придумай…» для чого можна використовувати текстовий процесор«Поділись…» способами запуску текстового процесора