Презентація на тему "Форми організації навчання"

Про матеріал

Форми організації навчання

Форма організації навчання - зовнішнє вираження узгодженої діяльності вчителя й учнів, що здійснюється у встановленому порядку і в певному режимі.

До загальних форм організації навчання належать урочна і позаурочна, у кожній з яких використовують фронтальну, групову та індивідуальну форми організації навчальної роботи.

Фронтальна форма організації навчальної діяльності учнів передбачає спільну діяльність класу для реалізації навчальних завдань. Фронтальна форма може бути реалізована в процесі проблемного чи пояснювально-ілюстративного викладу матеріалу, виконання репродуктивних чи творчих завдань.

Групова форма організації навчальної діяльності учнів передбачає поділ їх на групи для розв'язання однакових чи різних завдань. Робота в групі формує колективну відповідальність та індивідуальну допомогу кожному як з боку вчителя, так і з боку однокласників.

Індивідуальна форма організації навчальної роботи передбачає постановку перед кожним учнем спеціально дібраного відповідно до рівня його підготовки і навчальних можливостей завдання для самостійного розв'язання.Індивідуальну роботу можна організовувати на всіх етапах уроку: під час засвоєння нових знань, їх закріплення, формування вмінь і навичок, узагальнення і повторення навчального матеріалу, контролю знань.

Конкретними (специфічними) формами організації навчання є: урок, практикум, семінарське і факультативне заняття, навчальна екскурсія, співбесіда, індивідуальна та групова консультація, гурткова робота, домашня робота учнів.

Класифікують форми організації навчання за різними критеріями:

- за кількістю учнів, що беруть участь у діяльності: колективні, групові, парні, індивідуальні;

- за місцем проведення навчання: шкільні (уроки, робота в майстернях, лабораторіях, на пришкільній ділянці) і позашкільні (домашня робота, екскурсії);

- за тривалістю навчання: класичний урок (45 хв.), урок-пара(90 хв.);

- за дидактичними цілями: форми теоретичного навчання (лекція, факультатив, гурток, конференція), форми комбінованого навчання (урок, семінар, домашня робота, консультація), форми практичного навчання (практикуми, праця в майстернях, на пришкільних ділянках).

За історію розвитку школи було розроблено різні системи навчання: індивідуально-групову, класно-урочну, взаємного навчання, індивідуалізованого навчання, лабораторно-бригадне навчання , "план Трампа" , метод проектів .

Індивідуально-групова форма передбачає роботу вчителя з учнями різного віку, рівня підготовки в умовах аудиторного і позааудиторного навчання, коли він працює окремо з учнем і водночас може навчати групу учнів через постановку пізнавальних завдань.

Суть класно-урочної системи полягає у взаємному навчанні, коли вчитель на початковому етапі навчає обмежену кількість (групу) старших учнів, які, отримавши відповідні інструкції, проводять заняття з молодшими школярами.

Система індивідуалізованого навчання передбачає роботу вчителя з окремим учнем, часто в домашніх умовах. Ця система основана на таких ідеях: самостійний розподіл учнями часу і порядку навчальної роботи за консультаційної допомоги вчителя, гнучка система організації і врахування індивідуального просування учня за результатами виконання завдань.

Лабораторно-бригадне навчання ґрунтується на створенні бригад, які працювали на чолі з бригадиром над виконанням навчальних завдань від двох тижнів до місяця.

Суть плану Трампа, полягає в тому, щоб максимально стимулювати індивідуальне навчання за допомогою гнучкості різних форм його організації. У цій формі можуть поєднуватися заняття в аудиторіях з малими групами та індивідуальні заняття.

Метод проектів як система навчання спрямований на формування нового досвіду (знань, умінь, навичок) у процесі планування і виконання завдань практично-життєвої спрямованості, які поступово ускладнюються. Назва "проект" з'явилася через те, що цю систему спочатку використовували в інженерній освіті.

Класно-урочна система є найпоширенішою формою організації навчання в багатьох країнах. її суть полягає в тому, що вчитель проводить навчальну роботу з групою учнів постійного складу, однакового віку і рівня підготовки (клас) протягом певного часу і за встановленим розкладом (урок).

Порівняно з іншими формами, зокрема індивідуальними, класно-урочна система має певні переваги: керівна роль учителя, чітка організаційна структура, раціональне використання часу, застосування різних методів і прийомів навчання, забезпечення пізнавальної активності учнів, послідовного і систематичного вивчення матеріалу.

Основною формою організації навчання є урок.

Урок - організаційна форма навчання в межах класно-урочної системи, що характеризується відносною завершеністю обмеженого в часі педагогічного процесу, який проводить учитель за певним розкладом із групою учнів постійного складу, однакового віку і рівня підготовки.

В уроці відображені всі компоненти навчально-виховного процесу: мета, зміст, засоби, методи, діяльність з організування й управління, всі інші дидактичні елементи. Сутність уроку як цілісної динамічної системи полягає в колективно-індивідуальній взаємодії вчителя й учнів, у результаті якої відбувається засвоєння знань, умінь і навичок, досвіду діяльності, спілкування і взаємодій, розвиток здібностей школярів, а також удосконалення педагогічної майстерності вчителя. Така характеристика уроку дає підстави визначати його як форму руху навчання загалом і як форму організації навчання, зумовлену його закономірностями і принципами, основними дидактичними вимогами. Урок - найбільш економічно вигідна форма порівняно з індивідуальним навчанням, що дає змогу ефективно використовувати стимулювальний вплив учнівського колективу на навчальну діяльність кожного учня, передбачає зв'язок навчальної і позанавчальної роботи.

Існує кілька класифікацій уроків за різними критеріями.

1) підготовка до вивчення теми;

2) первинне сприйняття навчального матеріалу;

3) осмислення навчального матеріалу;

4) закріплення знань шляхом повторення;

5) закріплення через застосування знань на практиці;

6) формування навичок у процесі вправ і тренування;

7) контроль і перевірка;

8) підбиття підсумків, узагальнення результатів навчання.

Відповідно до цих етапів видокремлені такі типи уроків: вступні; первинного ознайомлення з матеріалом; формування понять, засвоєння законів і правил; застосування знань на практиці; формування навичок (тренувальні уроки); повторення та узагальнення; контрольні; комбіновані.

Найбільшого поширення у педагогічній теорії і практиці набула класифікація уроків за дидактичною метою

- уроки засвоєння нових знань;

- уроки формування і вдосконалення вмінь і навичок;

- уроки узагальнення і систематизації знань;

- уроки комплексного застосування знань, умінь і навичок;

- уроки перевірки і корекції знань, умінь і навичок;

- комбіновані уроки.

У "чистому" вигляді жоден тип уроку, крім комбінованого, майже не існує. Запропонована класифікація є зручною, дає змогу укладати календарні і тематичні плани занять, формувати уявлення про динаміку процесу навчання, засвоєння знань, умінь і навичок, але вона не відображає виховних завдань і характеру пізнавальної діяльності учнів. Співвідношення уроків різних типів залежить від особливостей навчальної дисципліни, дидактичних цілей і завдань.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Форми організації навчання

Номер слайду 2

Форма організації навчання- це зовнішнє вираження узгодженої діяльності вчителя й учнів, що здійснюється у встановленому порядку і в певному режимі.

Номер слайду 3

До загальних форм організації навчання належать Групові Індивідуальні Колективні Фронтальні Парні Шкільні Позашкільні Поза аудиторні Аудиторні Позакласні Класні

Номер слайду 4

Основні загальні форми організації навчання Фронтальна форма передбачає роботу вчителя з усіма учнями в єдиному темпі та із загальними завданнями Групова форма передбачає спілквання вчителя з групою дітей,які взаємодіють як між собою,так і з учителем Індивідуальна форма передбачає взаємодію викладача з одним учнем

Номер слайду 5

Конкретними (специфічними) формами організації навчання є: -урок, -практикум, -семінарське і факультативне заняття, -навчальна екскурсія, -співбесіда, індивідуальна та групова консультація, -гурткова робота, -домашня робота учнів.

Номер слайду 6

Класифікують форми організації навчання за різними критеріями: -за кількістю учнів - за місцем проведення навчання - за тривалістю навчання - за дидактичними цілями

Номер слайду 7

Системи навчання: індивідуально-групова, класно-урочна, лабораторно-бригадне навчання , індивідуалізованого навчання, взаємного навчання, "план Трампа" метод проектів .

Номер слайду 8

. Індивідуально-групова форма  Суть класно-урочної системи полягає Система індивідуалізованого навчання  -передбачає роботу окремо з учнем і водночас може навчати групу учнів через постановку пізнавальних завдань.. -у взаимному навчанні; - навчається обмежена кількість (групу) старших учнів, які, отримавши відповідні інструкції, проводять заняття з молодшими школярами. - передбачає роботу вчителя з окремим учнем, часто в домашніх умовах.

Номер слайду 9

- - Лабораторно-бригадне навчання  Система-плану Трампа,  Метод проектів  -ґрунтується на створенні бригад, які працювали на чолі з бригадиром. -спрямований на формування нового досвіду (знань, умінь, навичок) у процесі планування і виконання завдань. -полягає в тому, щоб максимально стимулювати індивідуальне навчання за допомогою гнучкості різних форм його організації.

Номер слайду 10

Основною формою організації навчання є урок. Урок - організаційна форма навчання в межах класно-урочної системи, що характеризується відносною завершеністю обмеженого в часі педагогічного процесу, який проводить учитель за певним розкладом із групою учнів постійного складу, однакового віку і рівня підготовки.

Номер слайду 11

Існує кілька класифікацій уроків за різними критеріями: 1. підготовка до вивчення теми; 2 первинне сприйняття навчального матеріалу; 3. осмислення навчального матеріалу; 4. закріплення знань шляхом повторення; 5. закріплення через застосування знань на практиці; 6. формування навичок у процесі вправ і тренування; 7. контроль і перевірка; 8. підбиття підсумків, узагальнення результатів навчання.

Номер слайду 12

Класифікація уроків за дидактичною метою: – - уроки засвоєння нових знань; - уроки формування і вдосконалення вмінь і навичок;; - уроки узагальнення і систематизації знань; - уроки комплексного застосування знань, умінь і навичок; - уроки перевірки і корекції знань, умінь і навичок; - комбіновані уроки.

Номер слайду 13

Дякую за увагу

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.5
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
4.5
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Гуцан Тетяна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Радзевич Катерина
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    4.0
ppt
Додано
15 квітня 2018
Переглядів
33710
Оцінка розробки
4.7 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку